Smlouvu Dopravních podniků a advokátní kanceláře, která vymáhá pohledávky za černými pasažéry, kontrloval advokát, který pro Dopravní podnik pracuje. (Ilustrační snímek)

Smlouvu Dopravních podniků a advokátní kanceláře, která vymáhá pohledávky za černými pasažéry, kontrloval advokát, který pro Dopravní podnik pracuje. (Ilustrační snímek)

Plzeňský dopravce kontroloval sám sebe. Vše v pořádku, zní výsledek

  • 0
Jak to dopadne, když někdo prověřuje sám sebe? Vždycky skvěle. Potvrdilo se to i při analyzování smlouvy mezi plzeňskými Dopravními podniky a advokátní kanceláří, která má vyřizovat pohledávky za černými pasažéry. Její kontrolu totiž Dopravní podniky zadaly svému vlastnímu advokátovi.

Dopravní podniky, které patří městu, uzavřely smlouvu na vymáhání pohledávek s advokátní kanceláří Volopich, Tomšíček & spol. Koncem minulého roku dali zastupitelé Plzně na podnět kontrolního výboru radním za úkol, aby z pozice valné hromady podniku nechali tuto smlouvu Dopravních podniků a advokátní kanceláře prověřit.

Radní předali úkol dozorčí radě Dopravních podniků, a ta nechala smlouvu analyzovat od advokáta Martina Zikmunda, který však pro Dopravní podniky pracuje. V podstatě tedy Dopravní podniky prověřovaly samy sebe. Výsledek analýzy: vše je v nejlepším pořádku a smlouva je pro společnost velmi výhodná.

Vymáhání pohledávek pro Dopravní podniky je proces, kde se točí miliony korun. Loni se ukázalo, že část z nich zřejmě vymáhala firma se sídlem v daňovém ráji na Britských panenských ostrovech.

Terčem kritiky se stalo i to, jak rychle lidem, kteří nezaplatili pokutu, narůstají sankce za prohřešek. Z nezaplacené jízdenky se po několika týdnech stávala díky úřadování právníků sankce převyšující deset tisíc korun. Dopravní podniky Plzně přitom ročně evidují kolem 30 tisíc černých pasažéru a desítky milionů na pohledávkách.

Opozice prověřování smlouvy na vymáhání a další nakládání s pohledávkami označila za frašku.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD se dušoval, že radní postupovali správně a podle rady právníků magistrátu. Zároveň však připustil, že pokud by analýza nebyla objektivní, nechá vedení města smlouvu prověřit jinak.

Je však zřejmé, že posudek od advokáta, jehož klientem jsou Dopravní podniky, z principu objektivní být nemůže. Advokát totiž musí hlavně hájit zájem klienta. 

"Slušně řečeno mě fascinovalo, jak si rada města s tímto úkolem poradila. Nabývám dojmu, že rada o tuto kontrolu nemá vůbec zájem," prohlásil šéf kontrolního výboru zastupitelů Ondřej Ženíšek z TOP 09. Ten řekl, že bylo logické, aby analýzu provedl někdo, kdo stojí mimo Dopravní podnik.

Náměstek Šimák způsob kontroly obhajuje

Primátor Martin Baxa z ODS se snažil kuriózní prověrku vysvětlit tvrzením, že radní postup konzultovali s právníky magistrátu. "Hledala se cesta, která by byla právně správná," uvedl.

"Na to snad stačí selský rozum, abyste viděl, že je špatné, když ten podnik kontrolují jeho vlastní právníci," reagoval Tomáš Jílek z TOP 09.

Náměstek pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD zvolený postup obhajoval. Zdůrazňoval, že Dopravní podniky řídí představenstvo a dozorčí rada dohlíží na hospodaření společnosti a plnění pokynů vlastníka, kterým je město.

"Domnívám se, že to, jak jsme postupovali, je v pořádku. Pokud rada uzná, že práce dozorčí rady nebyla vyhovující, může přijmout jiná opatření," konstatoval Šimák. Ten také zdůrazňoval, že do vztahů akciové společnosti nemohou přímo orgány města vstupovat.

Šéf kontrolního výboru Ženíšek uvedl, že pokud vedení města k záležitosti přistupuje takto, pak je kontrola v podstatě ztráta času.

Smlouva Dopravních podniků s advokátní kanceláří letos končí

Advokát Ludvík Rösch z hnutí Občané.cz nicméně upozornil, že hlavní slovo v městské společnosti musí mít vlastník, kterého zastupuje vedení města a to si musí umět prosadit ve společnosti svou vůli.

Rozruch, který v posledních letech kolem vymáhání pohledávek Dopravních podniků vznikl, vedl k tomu, že Dopravní podniky začaly černé pasažéry upomínat a varovat, že jim hrozí žaloba. Advokátní kancelář už také slíbila, že nebude pohledávky přeprodávat firmám z daňových rájů.

Největší zisky z pokut plynuly z toho, když se pohledávky dostaly k soudu. Jen za zúřadování žaloby si právníci účtovali kolem šesti tisíc korun. Sazby advokátů stát snížil, ale přesto poplatky související s právními službami kolem vymáhání pohledávek zůstávají vysoké.

Generální ředitel Dopravních podniků Michal Kraus tvrdí, že smlouva na vymáhání pohledávek je pro společnost výhodná. Dopravní podniky dostávají 105 procent z pohledávky (pokuty).

Smlouva Dopravních podniků s advokátní kanceláří na vyřizování pohledávek končí letos. "Nyní zvažujeme několik postupů, jak se dál s pohledávkami z přepravní kontroly vyrovnávat," řekl Kraus.