Předvolební billboard hnutí Občané patrioti.

Předvolební billboard hnutí Občané patrioti. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Blížící se volby mění tvář Plzně, z billboardů hledí do ulic politici

  • 4
Hesla a kandidáti na billboardech i na vozech veřejné dopravy signalizují, že v Plzni už začal pouliční boj o hlasy před říjnovými komunálními volbami. Nejviditelnější jsou nyní Občané patrioti, Občané pro Lochotín a hnutí Jiří Strobach - náš starosta.

Lídr Občanů patriotů lékař Marcel Hájek se objevil na billboardech v záchranářské kombinéze a lidem zatím pouze oznamuje, že je nejen občan, ale i patriot. Toto uskupení láká i na tvář dalšího kandidáta filmaře Václava Chaloupka nebo těží z podpory populárního herce Martina Stránského.

Marcel Hájek prohlásil, že Občané patrioti mají v současné době po Plzni 25 billboardů. Uvedl, že o kampaň jeho uskupení se stará Katarína Janková, lobbistka, která v minulosti řadu let pracovala především pro ODS.

Měla také vazby na fotbalového bosse Miroslava Kříže, náměstkyni primátora Evu Herinkovu z ČSSD nebo na bývalou místopředsedkyni Zemanovců Ditou Portovou a stýkala se i s někdejším šéfem Věcí veřejných Vítem Bártou.

Cena billboardu

Měsíční sazby za billboard v Plzni se pohybují od 2500 do 5000 korun. Větší, takzvané bigboardy, stojí kolem 20 tisíc korun.

Marcel Hájek sdělil, že jeho uskupení podporuje několik sponzorů, ale jména uvést nechtěl. „K tomu nemám oprávnění. Ale podle mého názoru nejsou nijak napadnutelní,“ sdělil Hájek.

Ten předpokládá, že jeho Občané patrioti sponzory zveřejní po volbách a někteří prý veřejně vyjádří svou podporu už před volbami. „Nezůstanou v anonymitě,“ konstatoval.

Jiří Strobach, který nedávno odešel z ODS a kandiduje za vlastní hnutí, prohlásil, že jeho uskupení nyní počítá s využitím 15 billboardů. „Kampaň je hrazena výhradně z příspěvků jednotlivých kandidátů,“ sdělil Strobach.

Plzeňský volební lídr TOP 09 Ondřej Ženíšek uvedl, že jeho strana nepočítá s tím, že bude mít ve městě tolik billboardů jako Občané patrioti. Volební manažer TOP 09 Petr Suchý uvedl, že se strana víc zaměří na kontaktní kampaň nebo sociální sítě. „Peněz na kampaň není moc,“ řekl Suchý.

Kandidátky v Plzni podalo 17 stran a uskupení

Před posledními komunálními volbami v Plzni použila ODS ve městě kolem 70 billboardů. Volební lídr občanských demokratů primátor Martin Baxa sdělil, že letos jich bude podstatně méně. „Ale máme připraveno relativně hodně plakátů,“ konstatoval.

Volební lídr ČSSD náměstek primátora Martin Zrzavecký uvedl, že socialisté nasadí své billboardy do kampaně později. „Kampaň budeme hradit především z příspěvků našich členů v Plzni, takže nejsme tak dobře finančně zajištění, abychom ji zahájili v srpnu. Myslím, že s ní tedy začneme v polovině září a počítáme zhruba s dvaceti, pětadvaceti billboardy,“ sdělil Zrzavecký.

Zástupce uskupení Společně za Plzeň Petr Pelcl uvedl, že jeho formace sdružující několik stran s billboardy nepočítá vůbec.

„Myslím, si, že je to z velké části jen vyhazování peněz. My se chceme hodně orientovat na kontaktní kampaň a chceme být vidět v ulicích. Ceny za billboardy se mi zdají šílené,“ sdělil Pelcl. Kandidátky pro komunální volby v Plzni letos podalo 17 stran.