Na nádraží v Nýrsku zatím ovládá mechanické závory výpravčí. Po rekonstrukci...

Na nádraží v Nýrsku zatím ovládá mechanické závory výpravčí. Po rekonstrukci trati bude zařízení fungovat automaticky. (23. června 2015) | foto: ČTK

Správci kolejí v létě přeruší kvůli turistům opravu trati do Železné Rudy

  • 3
Správa železniční dopravní cesty během letních prázdnin přeruší rekonstrukci trati Klatovy - Železná Ruda, aby turisty mířící na Šumavu neobtěžovaly výluky. Nyní skončila první část prací a od září bude rekonstrukce pokračovat. Nové koleje, nástupiště či zabezpečovací a sdělovací zařízení vyjdou na 930 milionů korun.

„Trať z Klatov do Železné Rudy je součástí důležité spojnice z Plzně na Šumavu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Podle mluvčího SŽDC Pavla Tesaře je hodně využívaná pro dojíždění do práce, v zimě a v létě turisty.

„S výjimkou Klatov budeme rekonstruovat všech sedm stanic a jednu zastávku,“ řekl Lubor Hrubeš, ředitel Stavební správy západ SŽDC. V nejvíce poškozených místech mezi stanicemi se obnoví i železniční svršek. Jde zhruba o tři kilometry kolejí, hlavně u Zelené Lhoty.

Práce mezi Klatovy a Železnou Rudou začaly v březnu a mají být dokončeny v únoru 2016. „Dnes skončila první část z Alžbětína na Špičák a Zelená Lhota a Hojsova Stráž. Už bylo proinvestováno 40 procent,“ řekl ve středu náměstek Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar.

Kvůli tomu, že je Železnorudsko rekreační oblastí, přeruší SŽDC práce v červenci a srpnu a výluky opět začnou v září, kdy bude stavba pokračovat směrem k Janovicím nad Úhlavou. „Rekonstrukce trati umožní, aby vlaky jezdily častěji,“ dodal Paidar.

Ze stanic zmizí obsluha, centrála bude v Alžbětíně

Nová výhybna, která vznikne v Zelené Lhotě, umožní vlakům křižovat. „Eliminujeme tím zpoždění a navýšíme kapacitu trati,“ řekl Paidar.

Nově se také uvažuje o tom, že by regionální vlaky jezdily z bavorského Plattlingu až do Klatov; dosud jely jen na Špičák.

Centralizovaná obsluha celého úseku bude v Železné Rudě-Alžbětíně, odkud bude dálkově řízená trať až do Klatov. Ze stanic tak zmizí obsluha. „Skončí také mechanické závory. Vše bude plně automatické a na přejezdech budou světla,“ vysvětlil Paidar. Traťová rychlost se zvýší na 60 až 90 km/h, což bude možné třeba u Janovic.

„Vlaky na Plzeň jsou hodně vytížené zejména v létě a v zimě, kdy je využívají pěší, cykloturisté a lyžaři,“ řekl místostarosta Železné Rudy Milan Kříž.

Pokud by spojů bylo více, využívali by je častěji místo aut také obyvatelé Šumavy. Hlavní tah z Plzně do Železné Rudy je přetížený a nebezpečný. „Navíc už by se mělo letos jezdit vlaky i zelenými autobusy na společnou jízdenku,“ řekl Kříž. Ta by měla platit i za hranicemi.