Nástěnná plastika pro Lékařskou fakultu UK v Plzni, 1978. Dřevo, kov, barva.

Nástěnná plastika pro Lékařskou fakultu UK v Plzni, 1978. Dřevo, kov, barva. | foto: Tomáš Vlček

Vysokoškolské koleje v Plzni léta ukrývaly vzácnou plastiku za miliony

  • 22
Budova vysokoškolských kolejí v Plzni-Bolevci po léta ukrývala plastiku slavného pražského sochaře Karla Malicha. Ztracené dílo, jehož hodnota jde do milionů korun, objevili nadšenci z projektu Křížky a vetřelci, kteří mapují drobná umělecká díla ve veřejném prostoru.

Modrou nástěnnou plastiku o velikosti asi 3 x 1,5 metru objevil člen spolku Křížky a vetřelci Daniel Jahn. Nálezu vzácného artefaktu ale předcházelo hledání, které nejprve vypadalo beznadějně.

Pátrání začalo, když spolek Křížky a vetřelci loni získal grant z projektu Pěstuj prostor, jehož část posloužila ke zhotovení rešerší architektonických ročenek, které vycházely před rokem 1989. V nich byla vypsaná díla, která během daného roku v Československu vznikla.

„Tak jsme získali výpis děl, která teoreticky mohla být v Plzni. V jedné z rešerší z roku 1980 bylo uvedeno: ‚Plastika - dřevo, kov. Vysokoškolské koleje Lochotín, autor K. Malich.‘ Napadlo nás, že by to tedy mohly být bolevecké koleje. Tak jsme tam šli, ale napoprvé se nepodařilo nic najít, a tak jsme si mysleli, že ta plastika zmizela a je nenávratně pryč. Náš kolega Dan Jahn to ale nevzdal, chodil tam znovu, vyptával se správce a nakonec dílo vypátral v místnosti, kde dříve bývala jídelna,“ popsal Aleš Hejna ze spolu Křížky a vetřelci.

Karel Malich

Český sochař a malíř Karel Malich se narodil 18. října 1924. Je to novátor abstraktního umění, autor reliéfů, drátěných plastik či pastelových obrazů.

Problémem ale bylo, že si nadšenci nebyli jistí, zda se skutečně jedná o ztracené dílo Karla Malicha, které na konci 70. let minulého století zakoupila plzeňská lékařská fakulta.

Proto kontaktovali Fakultu designu a umění Západočeské univerzity a ta pozvala do Plzně galeristu Zdeňka Sklenáře. Až ten na přelomu září a října potvrdil, že plastika, která byla léta pověšená na zdi za skříněmi zakrytá plátnem, je skutečně od sochaře Karla Malicha.

Umělcovi bylo v neděli 91 let, ale když se od Zdeňka Sklenáře dozvěděl, že se jeho plastika našla, měl velkou radost. „Radostně si na toto dílo vzpomněl a měl veliký pocit štěstí, co v jedenadevadesáti letech může být víc, než pocit naplnění a radosti a štěstí. A přesně mě řekl, jak to vzniklo,“ řekl Sklenář.

Na plastice se podle Aleše Hejny nenašla žádná signatura. „Možná tam je, ale třeba někde úplně dole,“ podotkl.

Skutečnost, že jde o mimořádný nález potvrzuje i galerista Sklenář. „Je to závažný objev první velikosti. Tato plastika vznikla koncem 70. let minulého století. Když to přirovnám ke světovému umění, tak je to pro Karla Malicha to, co jsou Avignonské slečny pro Picassa. Karel Malich na tuto plastiku navázal v roce 2008 drátěnými nástěnnými a závěsnými reliéfy a tato díla vytváří dodnes,“ řekl Zdeněk Sklenář, který přiznal, že byl velmi šťastný, když nalezenou plastiku v Plzni spatřil.

Karel Malich a Lubomír Přibyl před nástěnnou plastikou pro Lékařskou fakultu UK v Plzni, Snímek vznikl na zahradě před dílnou Lubomíra Přibyla v roce 1978.

Děl závažné historické povahy je podle jeho slov celá řada. „Ale ta neznámá, ta ztracená, zašantročená, těch je také několik, a tohle patří právě k těm, která majitelé, možná pod vlivem jiných událostí, opomněli. A domnívám se, že nyní mají ve svém majetku historickou relikvii,“ podotkl Sklenář s tím, že dílo bude nutné zrestaurovat.

Jeho nominální hodnota je 2,5 až 2,8 milionu korun. Umělecká hodnota plastiky, která je nejrozměrnějším Malichovým dílem, ale může být podle Zdeňka Sklenáře několikanásobně vyšší.

Děkan Fakulty designu a umění ZČU Josef Mištera nyní bude jednat s rektorem o dalším osudu vzácné plastiky, která je majetkem školy.

„Zamýšleli jsme, že bychom tento artefakt zapůjčili galeristovi panu Sklenářovi. Domlouvali jsme se, že by bylo možné, že by dílo za tuto zápůjčku zrestauroval. Ale mohli bychom to zařídit i sami, cena se odhaduje asi na 20 tisíc korun,“ sdělil Mištera.

Plastika se v budoucnu nejspíše stane dominantou nějakého veřejného prostoru. „Pokusili bychom se nalézt nějaké místo, kde by byla přístupná co nejširší veřejnosti. Patří to k takové té třetí roli univerzity, což je péče a rozvoj kulturního dědictví a umění,“ připomněl Mištera.