Obce z okolí dálnice D5 vyhlásily válku kamionům, které tudy projíždí, aby ušetřily na dálničním mýtném. (Ilustrační snímek)

Obce z okolí dálnice D5 vyhlásily válku kamionům, které tudy projíždí, aby ušetřily na dálničním mýtném. (Ilustrační snímek) | foto: archiv ŘSD

Obce z okolí dálnice D5 se bouří proti kamionům, které objíždějí mýto

  • 7
Udělejte něco s kamiony, které přes nás projíždějí jenom proto, aby dopravci ušetřili na dálničním mýtném. Tento požadavek se z obcí poblíž D5 v Plzeňském kraji ozývá stále častěji. Kamionů se chtějí zbavit Ejpovice, Rokycany, Holoubkov i Mýto. V Kladrubech na Tachovsku už lidé kvůli tomu sepsali petici.

Pilotní projekt, který má zakázat průjezd kamionů přes Ejpovice na Rokycansku, se stále odsouvá. Původně se mělo 400 dopravních značek zakazujících průjezd obcí jen kousek od sjezdu z dálnice D5 objevit v únoru. Pak se vše přesunulo na jaro, podle posledních informací začne kraj testovat zákaz průjezdu tiráků zřejmě na podzim.

"Je to proces, který běží už zhruba rok, museli jsme dělat standardní projekt. Bohužel to tak musí být," řekl ČTK hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Podle informovaného zdroje projekt právě posuzuje ministerstvo dopravy.

Jenže tranzitujících kamionů se chtějí zbavit i další obce v kraji. V současné době sepisují petici za vytlačení kamionů z obce obyvatelé Kladrub na Tachovsku.

Stejný problém řeší i v Rokycanech, Svojkovicích, Holoubkově, Mýtě nebo Kařezu. I tady se lidem nelíbí, že mnoho kamionů se dálnici vyhýbá a jezdí raději po souběžné krajské silnici druhé třídy přes obce, kde nemusí platit mýtné.

Holoubkovský starosta Lukáš Fišer inicioval společné prohlášení postižených obcí, které putovalo na ministerstvo dopravy.

"Dostali jsme odpověď, že není problém, aby vlastník komunikace, kterým je kraj, zpracoval projekt a zajistil dopravní značení, které by kamiony nasměrovalo na dálnici. Jednali jsme pak i s krajem a odborem dopravy v Rokycanech. Výsledek je takový, že teoreticky by podle zákona bylo možné kamiony nevpustit do obcí, ale na druhé straně je problém oddělení kamionů, které jen projíždějí, od těch, které k nám jedou. Fyzicky by to musel na místě někdo kontrolovat. Navíc hodně nákladné by bylo i zakoupení a osazení dopravních značek, protože by musely být nejen na silnici samotné, ale i na dálnici D5," vysvětlil starosta Fišer.

Podle jeho odhadu by značky mohly stát i kolem milionu korun. "Efekt by ale nakonec také mohl být nulový, kdyby dodržování zákazu nikdo nekontroloval," připustil Fišer.

Proto budou v obci bedlivě sledovat, jak se po osazení značek bude vyvíjet situace v Ejpovicích, kde se bude zákaz průjezdu kamionů testovat.

Starostka Ejpovic Marie Šrailová už na konci loňského roku uvítala záměr nepustit do obce kamiony a náklaďáky, které jen projíždí.

"Každé auto, které do obce nepřijede, je přínosem pro lidi, kteří v Ejpovicích bydlí. Když odtud jedete, musíte dát na křižovatce přednost autům ze všech tří ostatních směrů. A to je někdy skutečně o nervy," řekla.

Ejpovicím by výrazně pomohl jen obchvat

Po hlavní silnici přes okraj Ejpovic denně projede tisíc kamionů, po osazení značek by jich byla polovina. "A k tomu připočítejte šest tisíc osobních aut. Výrazně by nám pomohl jen obchvat," upozorňuje starostka, podle níž jsou každý den v ohrožení děti, které cestou na autobus nebo ze stanice domů musí tuhle silnici bez přechodů přecházet.

Ejpovický projekt počítá s tím, že už na dálnici D5 a poté i na sjezdech od Rokycan i Plzně budou upozornění na zákaz průjezdu obcí.

Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera budou předpokladem pro fungování omezení policejní kontroly.

Podle hejtmana Milana Chovance by stačilo, kdyby ministerstvo dopravy oprášilo svůj zhruba tři roky starý záměr kombinující zpoplatnění silnic prvních a druhých tříd a dynamické vážení.

"Dodnes stát nerozhodl, zda zpoplatní ty své silnice, natož krajské," uvedl pro ČTK Chovanec, který chce i tyto věci řešit s novým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem.