Vlaky najedou v příštím roce v kraji o čtvrt milionu kilometrů méně. Některé spoje se ale podařilo obcím zachovat. Ilustrační snímek

Vlaky najedou v příštím roce v kraji o čtvrt milionu kilometrů méně. Některé spoje se ale podařilo obcím zachovat. Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Protesty starostů a občanů zmírnily škrty v novém jízdním řádu vlaků

  • 6
Vlna protestů se letos zvedla proti návrhu nového železničního řádu pro Plzeňský kraj. A nakonec přinesla i úspěch. Některé spoje, které měly být zrušeny, budou jezdit dál. Asi největší emoce vyvolal plán na zrušení zastávek v Pavlovicích a Ošelíně na Tachovsku. I ty zůstanou.

„Nakonec to ještě dopadlo relativně nejlépe, jak mohlo. Původní návrh byl naprosto nepoužitelný. Kvůli připomínkám a peticím se od něj naštěstí upustilo,“ říká Michal Pavlík, který byl jedním z iniciátorů protestů proti rušení zastávek v Pavlovicích a v Ošelíně. 

Omezení by se nejvíce dotklo obyvatel pavlovické místní čtvrti Josefova Huť. „Ta leží nedaleko zastávky a většina místních obyvatel jsou senioři. Vlaková doprava je pro ně jedinou spojnicí se světem. Využívají ji na cestu k lékaři i na nákupy,“ vysvětlil Pavlík.

V jízdním řádu nakonec zůstane i vlak, který jede z Plané do Plzně v 18:30 hodin. Vítězství nespokojených lidí a obcí je však jen poloviční. Spoj zůstane zachován pouze v létě. Zachránit se naopak nepodařilo celotýdenní provoz na trati z Boru u Tachova do Svojšína. Vlaky tu nově pojedou pouze od čtvrtka do neděle.

Společnost POVED, která má dopravu v kraji na starosti, škrtala na základě požadavků objednavatele, kterým je Plzeňský kraj. „Našli jsme způsob, jak připomínkám vyjít vstříc,“ konstatuje ředitelka organizace Zdeňka Kmochová.

Vlaky najedou o čtvrt milionu kilometrů méně

Zatímco letos najely spoje v regionu po železnici 5,267 milionu kilometrů, v příštím roce to bude 5,04 milionu kilometrů. Kolik tím kraj ušetří, to zatím ještě jasné není. „O cenách se povedou jednání s Českými drahami. Záleží například na inflaci,“ dodává Kmochová.

„Uplatňovat v případě vlaků ekonomické hledisko je nesmysl. Buď nám jde o veřejnou obslužnost, nebo ne. Kraj musí přemýšlet tak, že když se lidé chtějí někam dostat, dostat by se tam měli. Teď je to katastrofa,“ zlobí se starosta Mladotic Zdeněk Slach.

Podle něj změny v jízdních řádech provedené v posledních letech vyhnaly z tratí i zbývající cestující.

„Rušily se totiž vlaky a lidé museli přesedat na autobusy. Ale když má vlak třeba pět, sedm minut zpoždění, tak autobus nepočká a oni se nedostanou domů. Proto vlakem nepojedou třeba s dětmi. A když jim autobus několikrát ujede, tak to vzdají a příště pojedou autem,“ vylíčil Slach.

Změny začnou platit 14. prosince

Omezení se dotknou například i Železné Rudy. Zrušeny budou některé spoje, které navazují na vlaky v Německu. „Každý škrt mrzí. Víme o tom, že některé spoje nejsou tak využívané. Řešení by ale mělo být jiné. Železniční doprava by se měla zkvalitnit, pak by ji lidé neopouštěli,“ řekl železnorudský starosta Michal Šnebergr.

Pro srovnání používá situaci v sousedním Německu. „Tam je úroveň vlaků úplně jiná. Místní s nimi často jezdí denně do práce,“ doplňuje Šnebergr.

Nový jízdní řád začne platit 14. prosince. Obce měly na připomínkování tři měsíce. „Většina obcí ležících na železniční síti Plzeňského kraje zároveň dostala možnost projednat návrh osobně. Zevrubně jsme se zabývali všemi zaslanými připomínkami, kterých přišlo od obcí i jednotlivých cestujících více než 140,“ uvedl zástupce ředitelky POVED Petr Náhlík.

Na základě připomínek byl návrh upraven nebo byla navržena náhrada v podobě autobusů. Všechny jízdní řády vlaků pro Plzeňský kraj na období 2014/2015 najdete zde.