Jediná spojnice Lochotína s centrem Plzně bývá pravidelně ucpaná.

Jediná spojnice Lochotína s centrem Plzně bývá pravidelně ucpaná. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Inventura na radnici: Lochotín trápí doprava a parkování

  • 5
Doprava a parkování, to jsou největší bolesti plzeňského obvodu Lochotín. Na nejlidnatějšímu sídlišti ve městě vede z centra jediná příjezdová silnice, která je v době špičky pravidelně ucpaná. I přes společné sliby, že se začne budovat další silnice u Roudné, která ulehčí cestování, se nic neděje.

Plán výstavby zablokovali obyvatelé Roudné, která patří také pod lochotínskou radnici. Nechtějí, aby jim auta jezdila za domy.

Projektanti trasu naplánovali od křižovatky Rychtářka u fotbalového stadionu kolem Roudné až k fakultní nemocnici, kde by se měla napojit na alej Svobody, která k nemocnici přivádí auta od výpadovky na Most.

KDO VLÁDNE

Rada městského obvodu má devět členů: ODS (7 lidí) s Pravou volbou pro Plzeň (2).

Sedmadvacet zastupitelských postů voliči v roce 2006 rozdělili takto: ODS (13), ČSSD (6), KSČM (4), Plzeňská aliance a PVP (obě po 2).

"To je skutečně jedna ze dvou velkých věcí, které se zásadně nepodařily. S výstavbou silničního systému Roudné se ani nezačalo. Pevně věřím, že se to v dalším volebním období povede a 'jednička' bude mít další napojení do centra, které potřebuje jako sůl," přiznává starosta Jiří Uhlík (ODS).

S auty souvisí i druhý velký problém obvodu, který má kvůli spoustě paneláků přezdívku největší plzeňská noclehárna. Není tam kde parkovat. Těžko se hledá místo na odstavení auta u nemocnice, do které jezdí pacienti z celého kraje, ještě horší je to přímo na sídlišti. Před týdnem protestovali lidé proti výstavbě dalšího supermarketu, který jim ubere místa pro parkování.

"Lidé, kteří se na Lochotín nastěhovali, mají právo i na občanskou vybavenost, tedy parkoviště, které po zastavění plochy bude chybět. A to na sídlišti už teď chybí tisíce parkovacích míst," připomněl jeden z protestujících Václav Ženíšek.

Po volbách v roce 2006 pokračoval ve starostování Jiří Winkelhöfer, ve volbách dostal největší počet hlasů. Koncem roku 2007 nastala velká personální rošáda. Nejdřív na plzeňské radnici odstoupil technický náměstek Jiří Uhlík, vzápětí Winkelhöfer položil starostování a místo něj byl novým vládcem lochotínského úřadu zvolen Uhlík.

Obvod pod vládou ODS a Pravé volby pro Plzeň v posledních letech investoval do pěti nových dětských hřišť, vyrostl Ice Park se speciální plastovou plochou, po které se dá jezdit v klasických bruslích. V obvodu je rozmístěno 580 nádob na tříděný odpad.

LOCHOTÍNSKÁ RADNICE POHLEDEM OPOZICE

"Kontejnery a třídění odpadu je věc, která je podle mě na jedničce v pořádku. Dříve, kdy jsem ještě bydlel v obvodu Plzeň 3, jsem tříděný odpad dokonce vozil v batohu na Lochotín, kde to už fungovalo," vybavuje si architekt Petr Domanický (zvolen za Plzeňskou alianci).

Parkování je podle Domanického problém, který se těžce komentuje. "Vytvořit na sídlišti další plochy za relativně málo peněz zabíráním zeleně není podle mě šťastné. Právě bydlení v zeleni odlišuje sídliště od klasického města v centru metropolí. Pokud zeleň nahrazují parkoviště, stává se ze sídlišť noclehárna. A to se podle mého názoru na jedničce bohužel děje," říká Domanický.

Jako architekta ho mrzí, že nedokázal prosadit, aby se k rekonstrukcím školek vyjadřovali právě architekti. "Dokonce za komunistů i na sídlišti Lochotín byly školy a školky architektonicky kvalitní. Dnes jdou na jejich úpravy spousty peněz i z obvodních rozpočtů, ale řeší se to jen jako technická záležitost, ne architektonická," uvedl Domanický.

StAROSTA: RADOST MÁM Z ČISTOTY A ZELENĚ

Jiří Uhlík, starosta Plzeň-LochotínPřes 50 tisíc lidí žije v prvním plzeňském obvodě. Starosta Jiří Uhlík je nejspokojenější s tím, že se na "jeho" území výrazně zvýšila čistota. "Vytvořili jsme 35 veřejně prospěšných pracovních míst. Tito naši zaměstnanci za letošní rok sesbírali asi 525 tun odpadu," říká.

Z čeho máte za tři roky v čele úřadu nejlepší pocit?
Obyvatelé obvodu ročně vytřídí 3 200 tun odpadu. Vysadili jsme téměř tisíc stromů a 7 500 keřů. Postavili jsme pět dětských hřišť, hřiště s umělým povrchem a podpořili jsme výstavbu sportovní víceúčelové haly u 31. ZŠ. Nesmím opomenout cyklostezku do Třemošné za 16 milionů korun. Významně podporujeme občanské sdružení Totem a jejich práci pro seniory.

Co se naopak nepodařilo?
Dvě zásadní velké věci. Nebyla ani zahájena výstavba silničního systému na Roudné. I druhá věc se týká Roudné - sportovně rekreační areál v zátopovém území. Vázne to na získání pozemků od státu, který je vlastníkem, a za metr čtvereční požaduje částku zhruba 1 800 korun. Věřím, že Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových přehodnotí cenu a podaří se park postavit.

Lidem ale nejvíc vadí, že nemají kde parkovat. Existuje řešení?
Vždyť jsme v obvodu vytvořili 465 úplně nových parkovacích míst. Ubývá ale lokalit, kde by se dala stavět veřejná parkoviště. Každé nové parkoviště vzniká na úkor zeleně a musíme často velmi vyvažovat. Snažíme se o vznik parkovacích domů privátními investory tak doufám, že se nám to bude i nadále dařit.