Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Lidi v nouzi najdou horští záchranáři rychleji, pomůže nová aplikace

  • 5
Lidé, kteří se ztratí nebo zraní při pobytu na Šumavě, mají novou možnost, jak si přivolat pomoc. Stačí, aby si do mobilního telefonu stáhli novou aplikaci horské služby. Její výhodou je, že dokáže daného člověka lokalizovat s přesností na několik metrů.

„Největším přínosem nové aplikace je, že pokud se člověk v neznámém prostředí dostane do problémů, může využít nouzového volání nebo nouzové SMS, která dokáže daného člověka lokalizovat s přesností zhruba na pět až patnáct metrů,“ říká náčelník horské služby Šumava Michal Janďura.

Informaci obdrží nejen centrální dispečink, ale i všichni sloužící záchranáři. Díky tomu je možné do terénu vyslat toho, kdo je nejblíž a člověka v nouzi najít během několika desítek minut.

Aplikaci má podle posledních dat staženou na 65 tisíc lidí v celé republice, i na Šumavě už díky ní několik lidí záchranáře kontaktovalo.

Aplikace funguje v celé ČR, turista zvolí oblast, kde se pohybuje

„Stane se, že nás člověk kontaktuje omylem, my ale voláme vždy zpět a zjistíme to tedy ještě předtím, než na místo vyrazíme. Nicméně už několikrát jsme díky tomu byli schopni zasáhnout rychleji,“ přibližuje Janďura.

Případy ztracených turistů řeší horská služba každoročně, jejich počet je rok od roku odlišný. Častěji se tyto případy stávají během houbařské sezony, vzácností ale nejsou ani v zimě.

V minulosti museli lidé na pomoc čekat i dlouhé hodiny, nyní i bez aplikace dokáže horská služba díky spolupráci s policií, která může zaměřit telefon, vypátrat zraněného nebo ztraceného člověka za hodinu až dvě.

Pokud se využije nová aplikace, trvá to řádově desítky minut v závislosti na tom, kde přesně se člověk nachází.

„Určitě bych tuto aplikaci doporučil všem, kteří se na horách pohybují - lyžařům, skialpinistům, turistům i cyklistům,“ říká Janďura.

Dodává, že Česká republika je v tomto ohledu napřed i před okolními státy, aplikace totiž funguje v celé zemi, turista si jen musí zvolit oblast, v níž se pohybuje.

„Například v Rakousku podobné aplikace existují, nikoliv ale centrálně, jsou určené jen pro některou oblast,“ vyzdvihuje Janďura.

Kromě nouzového volání a nouzové SMS obsahuje aplikace i průvodce první pomocí nebo informace o nejbližších stanovištích horské služby, do nichž dokáže turistu navést.

Nechybí ani informace o sportovních areálech či horských chatách. Aplikace je ke stažení zdarma na stránkách horské služby.