Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ze stavědla poslali vlaky naposledy, řídicí centrum čeká demolice

  7:54aktualizováno  7:54
Po 37 letech se uzavřely dveře stavědla zvaného Radbuza u hlavního vlakového nádraží v Plzni. Odtud se posílaly vlaky ke správnému nástupišti nebo se nasměrovaly do určeného cíle. Pro stavědlo už není využití a čeká ho demolice.  

Muži přehazující na dálku výhybky na plzeňském hlavním vlakovém nádraží chodili od roku 1981 do samostatně stojící budovy na náspu mezi Mikulášskou ulicí a řekou Radbuzou.

Do řídicí místnosti ve druhém patře to měli asi padesát schodů. Ve středu z ní naposledy posílali vlaky ke správnému nástupišti nebo je směrovali do určeného cíle.

Dny modrošedé budovy, které říkají stavědlo Radbuza, jsou sečteny. Před desátou hodinou večer přehodili výhybku pro poslední vlak jedoucí přes jižní železniční most. Po jeho průjezdu začala výluka. Ocelový most sundá v příštím týdnu jeřáb, místo něj do konce prázdnin stavbaři postaví větší.

Stavědlo Radbuza

Stavědlo Radbuza čeká demolice, není pro něj využití. Většina kolejiště se už stejně řídí z nedávno postavené budovy, v takzvaném trianglu, na opačné straně nádraží.

Jaroslav Cais na Radbuze sloužil 18 let. Ve středu odpoledne seděl na vyvýšeném místě řídicího pracoviště, před sebou měl několik monitorů. Na jednom svítil aktuální jízdní řád, na dalším byla řada dat, množství čar a na třetím monitoru bylo schematické zobrazení kolejí v jižní části nádraží.

„Tady na Radbuze to bylo takové rodinnější a skvěle odhlučněné. V poslední době jsme s kolegy už střídavě sloužili i na novém pracovišti na trianglu. Dnes jsem si vzal do práce navíc tři tašky, abych si po směně mohl odnést všechny své věci ze skříňky, co tu ještě mám. Je v tom i smutek, ale dál budeme sloužit v Plzni, což je dobré,“ řekl Jaroslav Cais.

I při povídání neustále sledoval monitory. Za zády měl řadu oken. Když se na židli otočil, na vlastní oči se mohl přesvědčit, co přesně se děje na všech kolejích západně od Mikulášské třídy. Barevné schematické čáry na monitoru za jeho zády nabyly reálnosti.

„Dnes bude od nás krásný pohled na západ slunce. Zacházet bude přesně mezi kostelními věžemi,“ řekl, zatímco okolo stavědla pomalu zrychlovalo Pendolino mířící z Hlavního nádraží do Františkových Lázní.

Jeho kolega zatím na druhém pracovišti řešil prostřednictvím vysílačky s kolegy, na jakou kolej může poslat jeden z vlaků. „Dříve se odsud přestavovaly výměny na celém nádraží,“ dodal s nostalgií.

Při tom se podíval na velký panel v čele místnosti, na kterém světélka ukazovala, jak jsou právě postavené vlakové cesty a které koleje jsou na nádraží obsazené.

Část schématu už byla přelepená šedými páskami. To jsou koleje, které při přestavbě zmizely. Někde byla včera zasunuta cedulka s nápisem 20 km/h, na další o kousek vedle bylo Výluka. Tenhle signální panel je propojen s původním zařízením, které tu využívali od otevření stavědla Radbuza v roce 1981.

Na jižní železniční most nastoupilo několik mužů v reflexních vestách. Pomalu začali připravovat i most na jeho konec. Odřezávali zábradlí, které by ztěžovalo sundání konstrukce.

Práce na přestavbě nádraží jsou rozplánované na dny, někdy i na hodiny. Do konce prázdnin musí být zprovozněna silnice pod oběma novými mosty, letos musí přes most jezdit i vlaky.

Autor:



Nejčtenější

Češi do Evropy: Plzeň a Slavia mají pohárový podzim, Jablonec je blízko

GÓL, část druhá. Míč už je v síti a fotbalisté Slavie slaví úvodní branku duelu...

Mistr ve skupinové fázi Ligy mistrů, stříbrný tým nejvyšší domácí soutěže v 3. předkole Champions League s případnou...

Silnice na západě Čech zaplavilo bláto z polí, vlaky na jihu mají zpoždění

Hasiči zasahovali u povodně v Kotovicích na Plzeňsku.

Západní a jižní Čechy zasáhly odpoledne silné bouřky s přívalovými lijáky. Místy napršelo až padesát milimetrů. V...



Šádek se omlouvá Spartě a Slavii. Nechal jsem se unést, řekl plzeňský šéf

Šéf fotbalové Plzně Adolf Šádek při mistrovkých oslavách také okusil zlatavý...

Během oslav mistrovského titulu Adolf Šádek, generální ředitel fotbalové Plzně, posílal konkurenty Spartu a Slavii „do...

Půjčil pole stavařům, místo kvalitní ornice mu vrátili hlínu s odpady

Na pozemcích Josefa Beránka u Kyšic se objevila směs odpadu a hlíny. Firma...

Josef Beránek pronajal část pozemku v Kyšicích na Plzeňsku firmě Metrostav, která na něm vybudovala provizorní...

Podivnosti kolem zápasu o titul. Nasazení videa neumožní delegace

Roman Hrubeš během on-line testu videorozhodčího při utkání Sparta vs. Mladá...

V sobotním předposledním kole fotbalové ligy, kdy se může rozhodnout o všech nejdůležitějších pozicích v tabulce,...

Další z rubriky

Po srážce tří aut v centru Plzně odvezly sanitky i tři děti

Na křižovatce Korandovy a Tylovy ulice v Plzni se srazila tři auta. Záchranáři...

Tři osobní automobily se v pátek večer srazily na plzeňském Jižním Předměstí. Pět lidí, z toho tři děti, odvezly...

Dojednáno. Zastupitelé Plzně schválili fúzi teplárny s EPH Křetínského

Daniel Křetínský na zasedání zastupitelstva města Plzně. (24. 5. 2018)

Zastupitelé Plzně rozhodli o sloučení Plzeňské teplárenské s průmyslovým holdingem EPH Daniela Křetínského. Pro fúzi...

Bolevák by mohl získávat dešťovou vodu ze střech. Zatím je to jen vize

Velký bolevecký rybník a sídliště v Plzni - Bolevci.

Voda pro Bolevák. Tak se jmenuje projekt, který by měl zajistit, aby dešťová voda nekončila v kanálech, ale v...

Najdete na iDNES.cz