Oprava železničního koridoru v Plzni, stavba podchodu z nádražní budovy do...

Oprava železničního koridoru v Plzni, stavba podchodu z nádražní budovy do Železniční ulice. | foto: Martin PolívkaMF DNES

Generální opravy osmi železničních mostů mění Plzeň. Podívejte se

  • 10
V Plzni pokračuje největší železniční přestavba za poslední čtvrtstoletí. Při modernizaci železničního průjezdu metropolí ve směru Praha-Cheb za téměř miliardu korun čeká generální oprava celkem osm mostů. Práce za 942 milionů, které z větší části zaplatí Unie, mají skončit příští rok v říjnu.

"Rekonstrukce mostů bude kompletní včetně pilířů," říká vedoucí stavby Martin Kraus ze Správy železniční dopravní cesty.

Na viaduktu přes Radbuzu už dělníci dokončují přípravné práce před sundaváním ocelové konstrukce. "Zhruba za týden ji začnou vysouvat nad Denisovo nábřeží a postupně odřezávat," popisuje Kraus. Nový železniční most se přes řeku bude klenout do konce roku.

Moderní viadukt vyroste i přes Prokopovu ulici. Kvůli demolici původního, více než sto let starého mostu, tudy až na výjimky do konce června neprojedou řidiči ani vozy MHD. Příští rok tam budou uzavírky pokračovat.

"Čeká nás ještě rekonstrukce klatovské koleje a třetí, která je nejblíž k centru," vysvětluje Martin Kraus. Se začátkem letošního července se stavební stroje zakousnou i do nedalekého podchodu pro pěší.

Práce pokračují také na Jižním předměstí

Z výpravní budovy dočasně zmizely přístřešky. "Zpět se vrátí jakmile dokončíme jejich repasování," slibuje šéf stavby. Současně stavební stroje demolují stará nástupiště a podél Borské ulice vrtají velkoprůměrové pilony, které budou základem opěrné zdi. Díky ní bude možné vybudovat nové nástupiště a v budoucnu i rozšíření Borské ulice o jeden jízdní pruh.

Na Vejprnické ulici už zmizely podpěry původního mostu. V nejbližších dnech se rozjede výstavba nových. Stejně jako u viaduktu přes Vejprnický potok se letos postaví mostní konstrukce pouze pod jednou ze dvou kolejí. Druhá polovina mostu přijde na řadu až příští rok.

Příští rok na podzim budou už také prodloužené podchody do budovy hlavního nádraží. Nyní už se rýsují základy schodišť a eskalátorů z Železniční ulice. První cestující tudy projdou do konce roku.

Letos také začne přestavba podchodu směrem k Hamburku. "Skončíme na úrovni prvního nástupiště," doplňuje Kraus. Příští rok stroje prorazí průchod až do Šumavské ulice. Pro veřejnost se spojnice mezi centrem, Petrohrady a Slovany otevře v říjnu 2013. "Pro pěší to bude jediná možná cesta až se budou přestavovat viadukty u hlavního nádraží," dodává Martin Kraus.