Během čtyř týdnů na dotazníky odpovědělo 2 614 pacientů, tedy 78 procent v té době hospitalizovaných lidí.
Hodnotili například, jak je lékaři informují o léčbě nebo jak jsou spokojeni s organizací přijímání či propouštění pacientů.
Podle dotazovaných patří mezi nejlepší pracoviště oční klinika. Spokojenost klientů přesahuje průměr v sedmi z osmi oblastí, které lidé hodnotili a kam patří i tělesné pohodlí nebo citová opora ze strany personálu.
„Důsledně dbám na to, aby všichni na klinice komunikovali s pacienty, vše jim vysvětlovali a byli vůči nim vstřícní,“ uvedla přednostka oční kliniky Renata Říčařová.
Připomněla, že na oční klinice je komunikace ještě důležitější než jinde, protože sem přicházejí hlavně starší lidé s postiženým zrakem. Ti jsou často dezorientovaní. Podle Říčařové je důležitá i výchova mladých lékařů k vlídnému a lidskému přístupu. „V tom se jim snažím být stále příkladem,“ dodala přednostka.
Téměř 62 procent lidí v dotazníku uvedlo, že jsou nespokojeni s jídlem v nemocnici. „Pacienti si stěžují například na to, že nemají třikrát až čtyřikrát denně teplé jídlo, nebo že mají dietu. Přitom systém diet je u nás velmi propracovaný. Lidé si musí uvědomit, že když jim lékaři operují žaludek, nemohou druhý den dostat knedlíky se zelím,“ uvedl ředitel Fakultní nemocnice v Plzni Václav Šimánek.
Negativní reakce byly i na ranní vstávání. Nespokojených bylo 34 procent lidí. Šimánek uvedl, že nemocnice má svůj pevný řád, protože je potřeba stihnout všechny zákroky.
„První roznášení léků začíná po šesté hodině ranní, v sedm hodin startují vizity. V 7:45 hodin si lékaři předávají službu, v osm hodin začínají operovat. Aby se vše stihlo, musí se tento řád dodržovat,“ popsal Šimánek.
Obecně velkou bolestí českého zdravotnictví je komunikace mezi lékařem a pacienty. Doktoři s nimi mluví o léčení či diagnózách tak, že jim lidé nerozumí.
Celková spokojenost pacientů se mírně zvýšila
Ve FN takových lidí bylo 26 procent, což zpracovatel dotazníku Tomáš Raiter považuje ve srovnání s ostatními fakultními nemocnicemi v Česku za úspěch. „Navíc nemocnice se meziročně zlepšila. Je vidět, že v Plzni s hodnocením pracují, když u většiny kritérií nastalo zlepšení,“ uvedl Raiter.
FN má ale i rezervy, kde se stále může zlepšovat. Celkem 31 procent pacientů například v dotazníku tvrdí, že neví, kdo byl jejich ošetřující lékař. Nedůvěru k ošetřujícímu lékaři projevilo 33 procent nemocných. S nabídkou pomoci při zajišťování domácí péče po propuštění z nemocnice není spokojeno 32,5 procenta lidí.
Oproti průzkumu z roku 2013 se celková spokojenost pacientů hospitalizovaných ve FN mírně zvýšila z 82,4 na 83,8 procenta.