Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Nemocnice v Plzni chystá lístečkový systém, spolu s reklamními obrazovkami

  • 7
Fakultní nemocnice v Plzni, která ročně ošetří přes milion lidí, chystá revoluci v odbavování pacientů. Připravuje zavedení lístečkového vyvolávacího systému, který se používá například v pojišťovnách či bankách.

Fakultní nemocnice Plzeň zajišťuje jako jediná v kraji základní, specializovanou i takzvanou superspecializovanou medicínskou péči ve všech oblastech, s výjimkou popáleninové medicíny, transplantací kostní dřeně u dětí, nejsložitějších transplantací orgánů a operací srdce u dětí.

„V některých oborech zajišťujeme zdravotní péči také pro obyvatele přilehlých regionů, zejména jižních a severních Čech, Karlovarska a části středních Čech,“ podotýká náměstkyně pro ošetřovatelkou péči FN Plzeň Andrea Mašínová.

Proto je podle ní nesmírně náročné zajistit zejména ve velmi frekventovaných a v kraji unikátních oborech bezchybný objednávkový systém a minimální čekací lhůty.

„Když pacienti sedí v čekárně, mívají pocit, že se jim zdravotníci nevěnují. Nemají totiž jistotu, zda jsou zaevidovaní. To systém odstraní,“ přiblížil současnou situaci ředitel fakultní nemocnice Václav Šimánek.

Největší nejistota podle něj panuje v obřích čekárnách, kde se soustřeďují pacienti dvou i tří klinik. „Nemocní si občas myslí, že ten, kdo přišel později, je předbíhá, ale on jde přitom na jiné vyšetření a na jinou kliniku,“ popsal Šimánek.

Poslední slovo bude mít nadále lékař

Pilotní projekt lístečkového vyvolávacího systému odstartuje v pavilonu 22 v části fakultní nemocnice na Borech, kde jsou tři kliniky - urologická, kožní a ORL. Když se novinka osvědčí, budou následovat další čekárny.

Podle Šimánka je důležitá například chirurgická ambulance na Lochotíně či urgentní příjem, který se začne budovat také v lochotínské části.

„Prvním zmáčknutím tlačítka bude pacient zaevidován, v ambulanci se o něm dozvědí, budou tak moci monitorovat, kolik mají čekatelů na ošetření a podle toho rozplánovat svoji práci,“ vysvětlil Šimánek.

Výhodou podle něj bude, že když lékař pošle pacienta na rentgen či ultrazvuk, už mu tam bude moci zarezervovat místo a na dalším oddělení už o něm budou vědět. Pacient pak jen bude čekat na rozsvícení svého čísla na monitoru.

Andrea Mašínová ale podotkla, že v nemocnici i nadále platí, že pořadí ošetření pacientů určuje vždy lékař.

Přistroje nemocnice dostane s reklamními obrazovkami

Lístečkový systém už nějaký čas funguje na gynekologicko-porodnické klinice fakultní nemocnice, tam ale lístečky s čísly nevydává automat. Pacientky je dostávají od pracovnice na recepci.

Výhody vyvolávacího systému už zavedli i mnozí soukromí lékaři. Například sestra Věra Šamonilová, která pracuje v ordinaci praktické lékařky a internistky Vladislavy Hrnčířové na Poliklinice Plzeň-Doubravka, zavedla před mnoha lety pro pacienty kartičky s čísly. Podle sestry systém mírní napětí v čekárně.

„Výhodou je i to, že lidem s vyššími čísly mohu říci: jděte si nakoupit nebo přijďte za dvě hodiny,“ řekla sestra.

Zkrátí podle vás lístečkový systém v nemocnici čekání na ošetření?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 3. března 2016. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 219
Ne
Ne 79

Ředitel Šimánek uvedl, že pilotní sada potřebných přístrojů nebude stát nemocnici ani korunu. Naznačil pouze, že nemocnice je dostane spolu s obřími obrazovkami, na kterých poběží nejrůznější reklamy.

„Například na akce našich partnerů, jako jsou Plzeňský kraj či město. Bude to zpříjemnění čekací doby,“ myslí si ředitel.

Z některých plzeňských čekáren přitom už reklamní obrazovky zmizely. Pacienti si totiž stěžovali, že doma reklamy vypínají, zatímco u lékaře je musí poslouchat.