Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti: Projekt depa je nevýhodný, Plzeň roky nemůže změnit podmínky

  7:01aktualizováno  7:01
Mnohamiliardový projekt na stavbu depa a opravny Dopravního podniku je pro Plzeň rizikový a nevýhodný. Shodli se na tom experti ministerstva financí. Vytýkají Plzni, že nemá na výběr z více variant. "Risk je i to, že město chce smlouvu uzavřít na 29 let, i když netuší, jak se vyvine ekonomická či politická situace," říká odborník Jan Zikl.

Vedoucí odboru územních rozpočtů ministerstva financí Jan Zikl. | foto: MF DNES

Mezi odborníky, kteří projekt posuzovali, byl i vedoucí odboru územních rozpočtů ministerstva Jan Zikl. On a jeho kolegové zkoumali přímo návrh smlouvy, kterou Plzeň zamýšlí podepsat se seskupením firem z plzeňské Škodovky. Těm by mělo město za 29 let trvání smlouvy vyplatit téměř dvanáct miliard korun.

Už doba, na kterou chce město smlouvu podepsat, je podle Zikla velmi neobvyklá. "Je rizikové dělat smlouvu na třicet let, když nevím, jaké budou za dvacet let v Česku ceny energií nebo jestli se nezmění politický systém," uvedl Zikl.

Dodal, že zadavatelé podobných zakázek, kteří je i platí, si musí nechat prostor ke změně podmínek podle vývoje ekonomické situace. To ale plzeňská radnice neudělala.

Podobný projekt na 30 let v zemi nemá obdoby

Podle jeho slov podobný projekt na tři desetiletí v České republice neexistuje. "I Evropská unie, když chce zaručit udržitelnost projektu, požaduje maximálně pět let. U víceletých akcí se dá očekávat, že se udělá základní smlouva na čtyři pět let, a ta se doplní nějakou opcí," vysvětluje Zikl.

Ministerští experti také městu vytýkají, že nemá na stole variantní řešení. "K takovému projektu by mělo město vždy mít zpracovaný nějaký záměr, studii a posuzovat tři nebo čtyři varianty, jak daný problém řešit a u každé z nich bude ekonomická výhodnost a nevýhodnost. To u projektu depa nebylo," zdůraznil Zikl.

Jak uvedl, v návrhu smlouvy není ani jasně vysvětleno, zda budou firmy ze Škodovky opravovat vozy MHD levněji, než tomu bylo doposud. Zavázaly se sice, že opravy zlevní o deset procent, není ale jasné,  k čemu je deset procent vztaženo, zda je to ve srovnání s dnešním stavem. 

"Problém je v tom, že nebylo vyčísleno, kolik opravárenství stojí dnes. Není tam odpověď na otázku, jestli bude zajištěn stejný rozsah oprav a kvalita dopravních služeb. Tvrdit, že to udělám o deset procent levněji, to je sice hezké, ale nemá to žádnou váhu, když není řečeno, zda zachovám stejné množství linek, stejně dlouhých, se stejným pokrytím," shrnul Zikl.

Ve smlouvě jsou i nedostatečně ošetřené sankce

Nelíbí se mu ani to, že by depo přešlo pod město až za 29 let. Projekt je kvůli tomu majetkově nevyvážený. Dlouhá léta bude město prostředky vkládat a teprve po ukončení smlouvy, tedy za 29 let, by mělo depo na ně přejít.

Ve smlouvě jsou podle Zikla i nedostatečně ošetřené třeba sankce. "Ministerstvo přitom návrh smlouvy se Škodovkou i projekt posuzovalo podle nejlepšího vědomí a svědomí," podotýká Zikl.

Na posouzení projektu pracovalo celkem šest lidí z odboru financování územních rozpočtů, odboru státního rozpočtu a odboru, který má na starosti dopravní stavby. Shodli se na tom, že projekt je pro město rizikový a také nevýhodný.

Projekt na stavbu depa a opravny vzbudil bouřlivé diskuse. Ministr financí Miroslav Kalousek jej nedávno označil za zlodějinu (více o názoru Kalouska zde).

Generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard a zároveň šéf týmu, který projekt připravoval, tvrdí, že se kolem depa vytvořil mýtus, a slibuje, že městu ještě ušetří (vyjádření Bernarda čtěte zde).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Policie obvinila z usmrcení řidiče, který srazil na přechodu dva chlapce

Policie obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče, který v červnu v Plzni srazil dvě děti. Sourozenci na následky zranění v nemocnici zemřeli. Muži hrozí až šest...  celý článek

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

Požár osobních aut v Poběžovicích ve čtvrtek 5. října.
Žhář ničí na Domažlicku auta, během dvou týdnů hořela už čtyři

Během dvou týdnů hasiči likvidovali dva požáry v Poběžovicích na Domažlicku. Neznámý žhář si v obou případech vybral ke svému řádění auta.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.