Prototyp prvního českého elektromotocyklu nese název Blue Elyctra, což v překladu znamená modré krovky.
"Jméno stroje má odkazovat k nádrži, která místo benzinu ukrývá prostor pro elektroniku, případně ozvučení nebo helmu. Otvírání nádrže připomíná krovky brouka," vysvětluje vznik jména Josef Formánek z katedry Konstruování strojů.
Elektrochopper je sestrojen jako jednomístný motocykl s elektrickým pohonem. Elektromotor uložený vzadu má stálý výkon 16 kW. Náhon zadního kola je přes klasický ozubený řemen.
Motorka měří přes 2,5 metru a váží 200 kilogramů. Provozní náklady odhadují konstruktéři na dvacet až padesát korun na sto kilometrů. Na jedno nabití stroj ujede 100 až 150 kilometrů. Nabíječku může řidič vozit s sebou, po napojení do sítě má za půl hodiny nabito 80 procent baterie.
Elektromotocykl Blue Elyctra |
Za nápadem zkonstruovat elektromotocykl stála především předchozí zkušenost se sestavováním menších strojů.
"Na fakultě jsme už vytvořili například elektromotokáru nebo elektrokoloběžku. Chtěli jsme ale něco většího, a tak vznikla idea zkonstruovat chopper na elektrický pohon," uvedl konstruktér.
Elektromotocykl podle něj ocení hlavně lidé, kterým vadí hluk motoru.
"Pokud však motorkáři na řinčení motoru trvají, mohou přepnout páčku a ozve se zvuk klasického spalovacího motoru, ovšem z reproduktoru. Tak si ani elektromotorkáři nemusí připadat na tomto typu chopperu méněcenní. Vznikl tak naprosto plnohodnotný motocykl. Teoreticky bychom mohli nahrát i zvuk parního motoru nebo koňského spřežení, cokoliv," doplnil.
Prototyp nyní čekají homologační zkoušky, které jsou nutné k tomu, aby mohl stroj jezdit v silničním provozu. Zájemci z řad veřejnosti uvidí elektrochopper 13. a 14. září na plzeňských Dnech vědy a techniky (více o této akci čtěte zde).