Plzeňský podnikatel Robert Kopřiva je dlouholetým příznivcem elektromobilů. Proto si jej před více než dvěma lety pořídil za zhruba 600 tisíc korun. Odhadl, že přibližně za pět let se mu náklady vrátí v úspoře paliva.
Měsíčně totiž firmě ČEZ platí paušál 450 korun bez DPH a u jejích nabíjecích stanic pak může natankovat tolik energie, kolik potřebuje.
I přes tyto výhody podíl elektrovozů v Česku stále nedosahuje ani jednoho procenta z celkového počtu osobních aut. Tento trend se ale začíná postupně měnit.
„V zemi je v současnosti registrováno více než dva tisíce elektromobilů. Ale jen od ledna do října letošního roku se jich zaregistrovalo 552, což je o 38 procent víc než za celý loňský rok,“ uvedla Michaela Jírovcová, mluvčí Skupiny ČEZ pro západní Čechy.
Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu.
„Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a hybridů,“ dodala Jírovcová.
V současné době je v Plzeňském kraji k dispozici 12 dobíjecích stanic, z toho devět je v Plzni a okolí. Jednu nedávno vybudoval na svém obřím parkovišti i šumavský lyžařský areál Špičák. Další jsou rozpracované.
Pavel Němeček, projektový manažer firmy Omexom GA Energo, uvedl, že firma v západních Čechách pracuje v šesti lokalitách, kde instaluje dobíjecí stanice. Jedná se o Domažlice, Kašperské Hory, Kladruby, Rozvadov, Svatou Kateřinu a o dvě místa v Plzni. Jedna stanice bude na Slovanech a druhá na Lochotíně.
„Dále jsme v západočeském regionu odevzdali projektovou dokumentaci na lokality Mariánské Lázně, Karlovy Vary či Plzeň-Bory. Uvedené projekty jsou zpracovávány pro společnost ČEZ. Jednu dobíjecí stanici jsme budovali pro E.ON, a to v Nýřanech u dálnice D5,“ vysvětlil Němeček.
ČEZ podle Jírovcové k rozvoji elektromobility v Česku přispívá i nákupem elektromobilů, kterých má v celé republice třicet.
„Nově je mezi nimi i pětice elektrických aut pořízených s využitím dotace programu OPPIK,“ upřesnila Jírovcová. Elektromobily Hyundai Ionic pořízené z těchto prostředků využijí například specialisté společnosti ČEZ ESCO v Plzni. Tento vůz má dojezd 280 kilometrů na jedno plné nabití akumulátoru. „Jeho maximální rychlost je 165 kilometrů za hodinu,“ uvedla Jírovcová.
Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky, jezdí na elektřinu třicet let. „Zpočátku nebyla tak hustá síť nabíjecích stanic jako dnes a cestování bylo dobrodružné. Navíc se jezdilo na olověné baterie s dojezdem jen zhruba padesát kilometrů. Později se přešlo na baterie niklkadmiové s dojezdem sto kilometrů. Nyní lze s lithiovými bateriemi najet až 600 kilometrů na jedno nabití,“ vylíčil Vegr.
V létě, když byl s manželkou v Bretani u Atlantiku, najeli tři tisíce kilometrů a nestálo je to ani cent. Jejich Tesla, což je elektromobil vyráběný firmou amerického miliardáře Elona Muska, má totiž doživotní nabíjení zdarma. V Česku už vozů Tesla, které se prodávají za cenu od dvou do tří a půl milionu korun, jezdí stovky.
Jízda elektromobilem vyjde na padesát haléřů na kilometr
Podle Vegra bude elektromobilů přibývat i proto, že v současnosti je v Česku již dostatek veřejných nabíjecích stanic od různých společností. Vegr sám má u rodinného domu v obci Sedlec u Prčice nabíjecí stanici od firmy ČEZ. Platí měsíční paušál 450 korun.
„Jezdíme s manželkou čtyřmi auty a jeden kilometr nás vyjde zhruba na pět haléřů. Ještě musím připočítat pneumatiky a gumičky do stěračů a pak jsme i s povinným ručením asi na 50 haléřích na jeden kilometr,“ přiblížil.
Jeho náklonnost k elektromobilům podle něj ale není jen o penězích. „Nedávno jsem řídil benzinové auto a stále jsem měl pocit, že dělám něco špatně, když jsem namísto rekuperace jen brzdil,“ popsal Vegr.
Předseda Asociace pro elektromobilitu nemá výhrady pouze k benzinovým či naftovým autům, ale i k těm, která jezdí na plyn. „I když jezdí na plyn, mají skoro stejné emise jako vozidla na benzin a naftu. Hlavně spotřebovávají neobnovitelné palivo s účinností sotva dvacet procent,“ upřesnil propagátor elektromobilů.