Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrokola nepasují do stojanů v cyklobusech, výletníci si stěžují

  9:20aktualizováno  9:20
Velká obliba a rychlé rozšíření elektrokol provázejí v Plzeňském kraji problémy s jejich přepravou. Protože jsou těžší a je někdy nemožné upevnit je do držáků, dopravci je nechtějí nakládat do cyklobusů. Majitelé elektrokol si pak stěžují.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Daniel Beran, MAFRA

Nezlobte se, ale vaše elektrokolo je moc těžké, a nejde do držáku v cyklobusu upevnit tak, aby se cestou nepoškodilo. S námi jet nemůžete. Taková slova už slyšel nejeden majitel elektrokola.

Stížnosti, že řidiči odmítli naložit elektrická kola na speciální vlek, chodí největšímu autobusovému dopravci v kraji i letos. Ten ale má ve svých přepravních podmínkách uvedeno, že elektrokola nepřeváží.

Generální ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Jaroslav Vejprava vysvětluje, že vyšší hmotnost je jen jedním z důvodů.

Cena přepravovaného kola nesmí překročit 30 tisíc korun

„Některá elektrokola nejdou do běžných nosičů ani upevnit, mnohdy jsou mnohem dražší, než na kolik jsme pojištění. Navíc pro řidiče autobusů je zvedání elektrokol mnohem náročnější. Nechceme riskovat jejich zranění. Když má řidič najednou naložit dvacet bicyklů, je to pořádná makačka. Spoj pak nabere zpoždění i dvacet minut,“ shrnul Vejprava.

Dodal ale, že elektrokola striktně neodmítají. Na Šumavě už jezdí v cyklobusu kromě řidiče i steward, který má kola na starosti a jejich nakládání i vykládání je tak rychlejší.

„Takový pomocník bude jezdit i ve spojích do Brd. Pokud se do držáku kolo bez baterie vejde a je možné ho upevnit tak, aby se nepoškodilo, i elektrokolo vezmeme. Ale jeho cena nesmí být vyšší než 30 tisíc korun. Na tolik jsme pojištění,“ upřesnil Vejprava.

Plzeňská propagátorka cyklistiky Radka Žáková potvrzuje, že rychlý nástup elektrokol komplikuje život cyklistům i přepravcům.

„Každé elektrokolo nejde umístit do standardního držáku. Když jezdíme na zájezdy, elektrokola bereme, ale vždycky chceme, aby nám klienti dopředu poslali fotografii svého stroje. Je to kvůli posouzení, zda jeho přeprava bude bezproblémová. Pokud by nešlo zajistit do běžných držáků, vozíme ho v autobusu v podpalubí. Chápu ale, že to si u běžných linkových autobusů nemohou dovolit,“ řekla Žáková.

Náměstek krajského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek uvedl, že kraj ve svých požadavcích na cyklobusy neuváděl přepravu elektrokol.

„Požadavek byl na běžná kola, elektrokola jsou fenoménem poslední doby. Nedivím se dopravci, pokud má strach z jejich poškození při přepravě. Konstrukce přívěsů za autobusy jsou co nejjednodušší, klasickým kolům vyhovují. Pokud některá elektrokola do cyklobusů dopravci vezmou, je to jen jejich vstřícný krok. Pokud odmítnou, je to jejich právo, nikdo se na ně nemůže zlobit,“ uvedl Čížek.

Řekl, že v roce 2019 skončí smlouvy současným dopravcům. „Připravujeme zadání pro výběrová řízení. Je pravděpodobné, že kromě požadavků na vozidla a podíl jejich bezbariérovosti zvážíme i přívěsy, které zajistí bezpečnou přepravu elektrokol,“ uvedl Čížek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

V zásilce, která vybuchla, byla baterie do elektrokola.
Ve třídírně zásilek vybuchl balíček, byla v něm baterie do elektrokola

V plzeňské firmě na třídění zásilek vybuchl balíček s akumulátorem. Zaměstnanci stačili požár zlikvidovat před příjezdem hasičů. Příčinu náhlého samovznícení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.