Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plzní projel první elektrobus vyrobený speciálně pro krajskou metropoli

  16:07aktualizováno  16:07
Historickým centrem Plzně ve středu poprvé projel zkušební elektrobus vyrobený pouze pro krajskou metropoli. Od příštího roku začne jezdit mezi zastávkou u Západočeského muzea a konečnou na Košutce, buď na lince 27 kolem nemocnice Privamed, nebo na 33 k areálu Fakultní nemocnice na Lochotíně.

V Plzni budou jezdit dva stejné prototypy rychlonabíjecích elektrobusů z plzeňské Škody Electric. Druhé z vozidel v současné době ve výrobním závodě kompletují. „Tento typ ujede na jedno nabití 22 kilometrů, nabíjení trvá 12 minut,“ řekl Pavel Kuch ze Škody Electric.

Speciální rychlonabíjecí stanici postaví společnost Plzeňská teplárenská na konečné stanici na Košutce.

Projekt ZeEUS

Zkušební provoz dvou elektrobusů v Plzni patří do evropského projektu ZeEUS. Kromě Plzně vozidla specifických parametrů pro daná města zkouší ještě Barcelona, Londýn, Stockholm, Glasgow, Münster, Bonn a Cagliari. Projekt je financovaný z fondů EU.

První prototyp stavěný pouze pro Plzeň má klimatizaci v prostoru pro řidiče i v části pro cestující. V zimě umí interiér vytápět.

“Vše je čistě elektrické. Při zapnutí klimatizace se samozřejmě snižuje dojezd vozidla," vysvětlil Kuch s tím, že tyto autobusy na elektřinu není možné stavět univerzální, ale vždy podle konkrétní linky, na níž budou jezdit.

Kapacita baterií je spočítaná tak, aby vystačily nejen na celou trasu, ale je v nich i rezerva pro případná stání nebo popojíždění v kolonách.

A jaké jsou první dojmy ze zkušební jízdy s elektrobusem, na jehož vývoji se podílela i Západočeská univerzita?

Jezdí stejně tiše, jako normální trolejbus, rozjezdy jsou stejně rychlé a nepotřebuje troleje. Ve srovnání s trolejbusy vybavenými pomocným naftovým agregátem, který jim dodává energii při jízdě v úsecích bez trolejí, je elektrobus mnohem tišší.

Kolik energie v bateriích ještě zbývá, se řidiči zobrazuje na displeji. Při brzdění se energie rekuperuje a vrací se zpět do baterií. Podobný systém používají i formule.

Zda budu elektrobusy jezdit Plzní i po roce 2017, kdy projekt ZeEUS skončí, zatím není jasné. Šéf plzeňských Dopravních podniků Michal Kraus říká, že zatím nedokáže definovat hranici, od které bude možné říkat, že se elektrobusy osvědčily.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Muž nahlásil bombu na plzeňském soudu, dostal čtyři roky a musí platit

Čtyři roky ve vězení stráví Štěpán Paleček za šíření poplašné zprávy. Před dvěma roky oznámil, že je na plzeňském krajském soudu bomba. Kromě toho musí...  celý článek

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.