V Plzni budou cestující MHD vozit i dva elektrobusy. Ilustrační snímek

V Plzni budou cestující MHD vozit i dva elektrobusy. Ilustrační snímek | foto: PMDP

Cestující v Plzni svezou tiché elektrobusy, dobíjet se budou na konečné

  • 2
Dva zcela tiché elektrobusy začnou příští rok vozit cestující mezi plzeňským muzeem, fakultní nemocnicí na Lochotíně a konečnou na Košutce. Tam také vznikne rychlodobíjecí stanice. Výrobce a Dopravní podniky tak chtějí vyzkoušet, jak vozy zvládnou městský provoz.

Zatímco většina dosud provozovaných elektrobusů ve světě funguje tak, že u dobíjecí stanice se jim ze střechy zvednou sběrače pro nabíjení nebo je šoféři připojí k síti prostřednictvím klasického kabelu, plzeňský princip je jiný.

"Když elektrobus najede na určené místo, z nabíjecí stanice se spustí pantograf a na střeše vozu se otevřou kontaktní body pro nabíjení. Když jsou baterie plné, sběrač se vrátí do původní polohy, kontaktní body na střeše se uzavřou a vozidlo je připravené na jízdu," vysvětlil Pavel Kuch ze Škody Electric.

Autobus vyvíjený pro nasazení na lince z Košutky k muzeu a zpátky má dostatečnou rezervu baterií pro projetí celé trasy. Počítá se i s tím, že by mohl uváznout v zácpě. 

Výrobce společně s plzeňskými dopraváky vybíral pro nové stroje právě takovou linku, která vede do centra města a zároveň tam je i kopec.

"Navíc vozy na lince 33 staví na řadě ne úplně jednoduchých křižovatek. Uvidíme, jak se časté rozjezdy, brždění a vůbec manipulace s vozidlem v hustším provozu projeví ve výdrži baterií a délce jejich dobíjení. Co s jejich výdrží udělá třeba dlouhé popojíždění v kolonách, které se v dopravních špičkách tvoří na Karlovarské nebo Lidické třídě," řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Podle Škodováků se při jízdě z kopce může energie z brždění takzvaně rekuperovat, tedy vracet zpátky do vozidla, a bude s ní možné napájet topení či klimatizaci. I taková drobnost zvyšuje dojezd elektrobusu.

"Pro nás je projekt významný v tom, že budeme mít vlastní informace, jak se elektrobus chová v dlouhodobém provozu, o jeho spolehlivosti, nákladech na údržbu. To jsou důležité informace i pro dopravní podnik. Navíc i pro Plzeň je to prestižní projekt, který může město dostat do evropského povědomí i jinak, než jen jako město piva," podotkl Pavel Kuch.

Elektrobusy testují i další evropská města

Šéf Dopravních podniků Kraus dodává, že zkoušení elektrobusů v Plzni může naznačit, zda mohou být v budoucnu alternativou pro klasické autobusy na naftu, zda jim mohou konkurovat.

"Zatím všechny elektrobusy, které jsme měli možnost vidět, nebyly vyráběné ve větších sériích. Teď budeme mít možnost si osahat, jak se vozidlo chová v praxi. Projekt nám umožní podílet se na částech servisu infrastruktury k dobíjení vozů a získat zkušenosti z provozu. Výhodou je, že podstatná část nákladů je krytá z dotací," dodal Kraus.

V Plzni budou elektrobusy jezdit ve zkušebním provozu dva roky. Jejich cena se nedá přesně vyčíslit. Do jejich vývoje ale Škoda Electric každoročně investuje desítky milionů korun. Na kolik peněz vyjde jejich využití v praxi, by měl ukázat právě plánovaný zkušební provoz.

Vozy s odlišnými parametry se testují také v dalších sedmi evropských městech.

V České republice jezdí na pravidelných linkách zatím jediný elektrobus. Mají ho od roku 2004 ve Znojmě.