Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestující v Plzni svezou tiché elektrobusy, dobíjet se budou na konečné

  13:59aktualizováno  13:59
Dva zcela tiché elektrobusy začnou příští rok vozit cestující mezi plzeňským muzeem, fakultní nemocnicí na Lochotíně a konečnou na Košutce. Tam také vznikne rychlodobíjecí stanice. Výrobce a Dopravní podniky tak chtějí vyzkoušet, jak vozy zvládnou městský provoz.
V Plzni budou cestující MHD vozit i dva elektrobusy. Ilustrační snímek

V Plzni budou cestující MHD vozit i dva elektrobusy. Ilustrační snímek | foto: PMDP

Zatímco většina dosud provozovaných elektrobusů ve světě funguje tak, že u dobíjecí stanice se jim ze střechy zvednou sběrače pro nabíjení nebo je šoféři připojí k síti prostřednictvím klasického kabelu, plzeňský princip je jiný.

"Když elektrobus najede na určené místo, z nabíjecí stanice se spustí pantograf a na střeše vozu se otevřou kontaktní body pro nabíjení. Když jsou baterie plné, sběrač se vrátí do původní polohy, kontaktní body na střeše se uzavřou a vozidlo je připravené na jízdu," vysvětlil Pavel Kuch ze Škody Electric.

Autobus vyvíjený pro nasazení na lince z Košutky k muzeu a zpátky má dostatečnou rezervu baterií pro projetí celé trasy. Počítá se i s tím, že by mohl uváznout v zácpě. 

Výrobce společně s plzeňskými dopraváky vybíral pro nové stroje právě takovou linku, která vede do centra města a zároveň tam je i kopec.

"Navíc vozy na lince 33 staví na řadě ne úplně jednoduchých křižovatek. Uvidíme, jak se časté rozjezdy, brždění a vůbec manipulace s vozidlem v hustším provozu projeví ve výdrži baterií a délce jejich dobíjení. Co s jejich výdrží udělá třeba dlouhé popojíždění v kolonách, které se v dopravních špičkách tvoří na Karlovarské nebo Lidické třídě," řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Podle Škodováků se při jízdě z kopce může energie z brždění takzvaně rekuperovat, tedy vracet zpátky do vozidla, a bude s ní možné napájet topení či klimatizaci. I taková drobnost zvyšuje dojezd elektrobusu.

"Pro nás je projekt významný v tom, že budeme mít vlastní informace, jak se elektrobus chová v dlouhodobém provozu, o jeho spolehlivosti, nákladech na údržbu. To jsou důležité informace i pro dopravní podnik. Navíc i pro Plzeň je to prestižní projekt, který může město dostat do evropského povědomí i jinak, než jen jako město piva," podotkl Pavel Kuch.

Elektrobusy testují i další evropská města

Šéf Dopravních podniků Kraus dodává, že zkoušení elektrobusů v Plzni může naznačit, zda mohou být v budoucnu alternativou pro klasické autobusy na naftu, zda jim mohou konkurovat.

"Zatím všechny elektrobusy, které jsme měli možnost vidět, nebyly vyráběné ve větších sériích. Teď budeme mít možnost si osahat, jak se vozidlo chová v praxi. Projekt nám umožní podílet se na částech servisu infrastruktury k dobíjení vozů a získat zkušenosti z provozu. Výhodou je, že podstatná část nákladů je krytá z dotací," dodal Kraus.

V Plzni budou elektrobusy jezdit ve zkušebním provozu dva roky. Jejich cena se nedá přesně vyčíslit. Do jejich vývoje ale Škoda Electric každoročně investuje desítky milionů korun. Na kolik peněz vyjde jejich využití v praxi, by měl ukázat právě plánovaný zkušební provoz.

Vozy s odlišnými parametry se testují také v dalších sedmi evropských městech.

V České republice jezdí na pravidelných linkách zatím jediný elektrobus. Mají ho od roku 2004 ve Znojmě.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Liga paradoxů. Lídr se nelíbí, na Spartě je „drzá“ i stará garda

Trenér Plzně Pavel Vrba sleduje hru svých svěřenců.

Plzeňští fotbalisté jako jediní z ligy vyhráli všech pět utkání v novém ročníku, ale jejich hra nemůže těšit ani jejich...



Slavia i Sparta poprvé ztratily, zato Plzeň zůstává stoprocentní

Příbramský brankář Milan Švenger se marně natahuje po míči.

Slavia už po porážce s Jabloncem není bez zaváhání, stejně tak Sparta, která remizovala s Příbramí. Fotbalisté Plzně...

Dům v bývalé chatové kolonii je promyšlený do posledního detailu

Přízemí ve skle, patro ve dřevě – to je základní výtvarný koncept fasád. Šikmo...

Návrhy Jiřího Zábrana se vyznačují jednoduchostí a svěžím myšlením na pomezí architektury a moderního sochařství. Ale...

VIDEO: Lidé se rozloučili s Patrikem Štěpánkem, nejmladší obětí z Afghánistánu

Pohřeb vojáka Patrika Štěpánka, který se společně s dalšími dvěma českými...

V kostele Panny Marie Růžencové na Jiráskově náměstí v Plzni se lidé rozloučili se čtyřiadvacetiletým vojákem Patrikem...

Další z rubriky

Požár lesa zastavil vlaky mezi Plzní a Stříbrem, hasil vrtulník i letadlo

S rozsáhlým požárem lesa bojují hasiči u Pňovan na Plzeňsku. Oheň likvidují i...

Kvůli požáru lesního porostu několik hodin nejezdily vlaky na železniční trati z Plzně do Stříbra na Tachovsku. Podle...

Dům v bývalé chatové kolonii je promyšlený do posledního detailu

Přízemí ve skle, patro ve dřevě – to je základní výtvarný koncept fasád. Šikmo...

Návrhy Jiřího Zábrana se vyznačují jednoduchostí a svěžím myšlením na pomezí architektury a moderního sochařství. Ale...

Poslední výluka před nádražím v Plzni, přestavba mostů spěje do finále

Přestavba železničních mostů a silnice pod nimi u hlavního vlakového nádraží v...

Před hlavním vlakovým nádražím v Plzni, kde probíhá přestavba železničních mostů a silnice pod nimi, začne zítra...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz