V loňském roce na silnicích Plzeňského kraje zemřelo 52 lidí, o rok dříve "jen" pětačtyřicet.
Jedna z tragických nehod se stala v dubnu mezi Líněmi a Zbůchem na severním Plzeňsku. Zemřel tu třiatřicetiletý řidič osobního vozu, který náhle vyjel do protisměru a čelně se střetl s nákladním autem (více o nehodě čtěte zde).
Když policisté porovnávali příčiny karambolů z posledních dvou let zaznamenali největší nárůst u rychlosti. Šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman říká, že loňské nehody ještě analyzují.
"Snažíme se zjistit, ve kterých časech a které úseky konkrétních silnic jsou nerizikovější. Na ty se soustředíme. Nemůžeme ale stát na každém kilometru silnice, u každého stromu vedle cesty. Měli jsme i případ, kdy se rodina vracela domů z dovolené a tragédie se stala pouhé dva kilometry před jejich domovem," dodává Toman.
Ve srovnání s rokem 2011 měli policisté loni nahlášeno i více havárií. I když nemusejí jezdit k nehodám se škodou do 100 tisíc korun, při kterých se nikdo nezraní, realita je jiná.
Vysvětlení nabízí vedoucí dopravní policie Plzeň-město Karel Machulda.
"Lidé nás stále častěji volají i k drobným nehodám. Vyplývá to ze špatných zkušeností některých motoristů, kdy po nehodě vypíší záznam do formuláře, ale jeden z nich událost nenahlásí pojišťovně. Poškození proto často raději hned volají policisty, kteří i drobnou nehodu vyřeší. Každá řešená nehoda se samozřejmě objeví ve statistikách, takže počet evidovaných nehod stoupá," objasňuje Machulda.
V loňském roce v kraji mírně klesl počet nehod opilých řidičů, přibývá ale bourajících šoférů pod vlivem omamných látek. Zatím nikdo nedokáže s jistotou říct, jestli motoristé méně pijí, ale policisté mají stále lepší vybavení pro zjišťování drog.
"Módním trendem poslední doby je marihuana. Lidé si neuvědomují, že zůstává dlouho v těle. Když si ji někdo v pátek nebo v sobotu zakouří, v neděli je obrovsky překvapený, když ho zastavíme, a po pozitivním testu mu na místě zadržíme řidičský průkaz," podotkl krajský šéf dopravní policie Toman.