Krajští zastupitelé budou v dubnu rozhodovat o dotacích na výstavbu přestupních uzlů mezi vlaky a autobusy ve čtyřech městech Plzeňského kraje.
„Rada schválila přidělení 14,14 milionu korun na budování nových přestupních uzlů v Nepomuku, Přešticích, Nýřanech a Blovicích,“ uvedl mluvčí krajského úřadu po jednání rady v polovině března.
Všechny čtyři terminály by měly sloužit cestujícím bez omezení nejpozději od prosince, kdy se v celé České republice mění jízdní řády.
V Nýřanech stavební firma zahájila výstavbu budoucího přestupního uzlu. „Už se kope, na budoucím terminálu s třemi krytými stáními pro autobusy se pracuje,“ řekla místostarostka Pavlína Caisová.
Nýřany, kterými stále ještě prochází hlavní železniční trať Plzeň - Domažlice, dosud žádné autobusové nádraží neměly. Místostarostka dodala, že společně s autobusovým terminálem vznikne 25 parkovacích míst pro auta, 44 stání pro kola, klidová zóna s lavičkami a konečně i chodník od nádraží až k hlavní ulici, který dosud chyběl.
V Blovicích bude součástí přestupního uzlu na vlaky i 85 parkovacích míst pro auta systému P+R a K+R, připravené budou stojany pro zabezpečení 28 jízdních kol.
Fotogalerie |
„V posledním březnovém týdnu jsme podepsali smlouvu a minulý čtvrtek předávali staveniště. Do konce října, nejpozději v polovině listopadu, má být kompletně hotovo. Výstavba přestupního uzlu je rozdělaná na etapy tak, aby přestup lidí mezi vlaky a autobusy byl po dobu výstavby co nejméně narušen,“ vysvětlil blovický starosta Robert Zelenka.
Blovická stanice už teď funguje jako jeden z přestupních uzlů na jižním Plzeňsku mezi autobusy a vlaky. Proto se domluvili s ČSAD Autobusy Plzeň a po dobu výstavby jim v Blovicích zajistili náhradní místa pro odstavování čekajících autobusů.
Vlakové nádraží Blovice v budoucnosti čeká ještě významná přestavba související s pokračující modernizací trati Plzeň - České Budějovice.
„Náš projekt zdrželo i to, že až před rokem padlo definitivní rozhodnutí o zdvojkolejnění trati až do Nepomuku. Máme přislíbeno, že Správa železniční dopravní cesty bude mít jako jednu z prioritních akcí opravu naší výpravní budovy. I když k nám už teď jezdí nové nízkopodlažní soupravy RegioPanter, drážní nástupiště nejsou upravená, to bude zřejmě až po přestavbě kolejiště. Autobusový terminál samozřejmě bezbariérový bude,“ popsal starosta Zelenka.
Moderní autobusový terminál vzniká v Nepomuku
Další významný přestupní uzel na trati Plzeň - České Budějovice vzniká v Nepomuku. Z projektové dokumentace vyplývá, že jeho součástí bude pět odjezdových stání pro autobusy, zbylo místo i pro odstavení dalšího autobusu. Kolem nádraží vzniknou desítky parkovacích míst pro automobily a také zabezpečená místa pro jízdní kola.
Čtvrtý přestupní uzel, na jehož vybudování chtějí krajští radní uvolnit několikamilionovou dotaci, je v Přešticích. Moderní autobusový terminál s devíti odjezdovými stanovišti vznikne v místě toho současného. Bude zde také kruhový objezd, který nahradí křižovatku Máchovy a Poděbradovy ulice. V plánu je i přes 70 parkovacích míst pro auta, aby je lidé měli kde odstavit a dál cestovat vlaky.
„V této chvíli tam firma dokončuje rekonstrukci kanalizace a vodovodu, proto jsme staveniště pro terminál ještě nemohli předat. Zdrželo se to kvůli výstavbě stacionáře. Zároveň jsme chtěli mít všechny sítě v podzemí hotové ještě před tím, než vznikne terminál s novými povrchy. Bezplatná parkoviště pro auta u nádraží jsou zamýšlená zejména pro lidi, kteří dojíždějí z okolních vesnic, aby před cestou veřejnou dopravou neodstavovali vozy v centru města. Rádi bychom, kdyby více lidí jezdilo k nádraží na kolech,“ vysvětlil přeštický místostarosta Marek Krivda.
Kraj plánuje na jednotlivé projekty poskytnout dotace mezi 2,8 a 5,6 milionu korun. Přibližně polovina peněz potřebných na vybudování všech přestupních uzlů by měla přijít z Evropské unie.
V Plzni otevřou nový autobusový terminál (7. 12. 2018)
7. prosince 2018 |