Lakomec to je důvtip, zábava i pohled do lidské duše. V hlavní roli Harpagona

Lakomec to je důvtip, zábava i pohled do lidské duše. V hlavní roli Harpagona Pavel Pavlovský (vlevo) a Viktor Vrabec jako Anselm. | foto: Pavel Křivánek

Do Plzně se vrátil hrabivý charismatický dědek, Moliérův Lakomec

  • 1
Po dlouhých pětašedesáti letech se na repertoár Velkého divadla v Plzni vrátilo Moliérovo dílo plné komediálních a důvtipných zápletek spojených s posedlostí ziskem. Lakomec měl premiéru v pondělí večer.

Harpagon, šedesátiletý vdovec, lichvář a necitelný lakomec. Muž, který je pro peníze schopen obětovat vše, ztráta bohatství pro něj představuje ztrátu smyslu bytí a ztrátu zdravého rozumu. Postava z nejoblíbenější a současně nejhranější komedie Jeana Baptista Moliéra Lakomec se usídlila na scéně Velkého divadla. Premiéra hry v režii Jana Buriana a s Pavlem Pavlovským v hlavní roli a v novém překladu Vladimíra Mikeše se uskutečnila v pondělí v 19 hodin.

"Moliére ukazuje zhoubnost toho, co se vzpírá přírodě, přirozenosti a zdravému rozumu. Přináší pohled na život jedné rodiny, pozornost však zaměřuje především na zobrazení dominantní vášně hlavní postavy. Harpagon je neskutečně aktivní, ale cílem je jen bohatství samo," nastínila charakter dramaturgyně plzeňské činohry Marie Caltová.

Moliére nemoralizuje, ale pobaví

Pod směšným povrchem komického jednání se ve skutečnosti skrývá tragický tón osamoceného života bez lásky a schopnosti užívat si života. Harpagonova posedlost ziskem vzbuzuje nenávist a posměch - emoce o to větší, čím více v jejím jménu manipuluje s lidskými osudy. 

"Důsledky jsou fatální. Lidé v jeho blízkosti musí pokřiveně jednat, aby přežili. Každý pokus o vyslovení pravdy je potrestán, a proto vítězí pokrytectví. Polehčující okolností je láska, pro niž pokrytecké eskapády podstupují. Naštěstí ani v Lakomci neztratil Moliére schopnost napsat vděčné komediální situace. Nevystupuje pouze jako moralista, zůstává humoristou poučeným commedií dell'arte a starofrancouzskou fraškou. Lakomec je tak výpovědí o stavu lidského ducha a současně skýtá skvělou zábavu," dodala dramaturgyně.

Dnešní Harpagoni kradou, Lakomec hrál s otevřenými kartami

Pro Pavla Pavlovského je Harpagon v jeho sedmačtyřicetileté kariéře další z řady výrazných hereckých příležitostí. "Myslím, že je to neuvěřitelně aktuální postava. Dnes je spousta Harpagonů, kteří ´hrabou pod sebe´ a ještě ke všemu kradou. Ale Harpagon nekrade. Šmelí, vyhrožuje, kalkuluje, ale hraje s otevřenými kartami. Ta role je krásná. Harpagon je charismatický dědek. Je to v každém případě osobnost - i když svého druhu. A já osobnostem chci rozumět. Nemohl bych Harpagona hrát, kdybych se ho nesnažil pochopit a obhájit," řekl Pavel Pavlovský.

V roli Harpagonova syna Klenta, který je pravým opakem svého otce, vystoupí Zdeněk Rohlíček, jeho milou Marianou je nová členka plzeňské činohry Kamila Kikinčuková. Elišku, Harpagonovu dceru, ztvární Markéta Frösslová, jejím milým Valérem, Harpagonovým sluhou, bude Jan Maléř a starého boháče Anselma ztvární Viktor Vrabec.

Scénu pro novou inscenaci Lakomce navrhl Karel Glogr, kostýmy Dana Svobodová. Atmosféru Lakomce dokreslí scénická hudba Petra Maláska.

"Říká se, že dobrá komedie se může změnit v tragédii. V Lakomci by stačilo, aby sluha nenašel Harpagonův poklad a aby Valér a Mariana nebyli bohatými dědici - život všech by mohl skončit v troskách," podotkla Marie Caltová.