Starosta plzeňské části Doubravka Michal Chalupný doufá, že otevření ulice nezkomplikuje ještě něco nepředvídatelného. Na nové silnici už je nastříkané i vodorovné dopravní značení. Stavbaři budou dodělávat ještě jeden z chodníků a v následujících týdnech budou mimo jiné i sázet zeleň.
Mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Štočková v minulém týdnu uvedla, že termín pro dokončení stavby je podle smlouvy konec června.
„Děláme všechno pro to, abychom tento termín zkrátili. Kromě dokončení prací musíme také splnit nezbytné administrativní kroky,“ vysvětlila Štočková.
Dlouhá ulice po přestavbě už nepřipomíná závodní dráhu. Už to nejsou dva jízdní pruhy pro každý směr vedle sebe. V přestavěné části je pro každý směr jen jeden jízdní pruh široký více než tři metry, od sebe je odděluje vyvýšený středový dělicí pás. Namísto původních pravých jízdních pruhů jsou zálivy s parkovacími místy.
V průběhu zkušebního provozu budou technici mimo jiné řešit provázanost semaforů na trase, protože dříve semafor na křižovatce Dlouhé a Sokolské ulice reagoval na zmáčknutí tlačítka u přechodu pro chodce.
Nově to už je plnohodnotná křižovatka se světelnou signalizací. „Tyhle věci se dají dělat jen za reálného provozu, výpočty nestačí,“ uvedl oslovený specialista na řízení dopravy ve velkých městech.
Starosta Chalupný uvedl, že jedním z cílů přestavby bylo i zpomalit auta, protože rušná silnice vede kolem velké základní školy. „Opticky silnice vypadá užší, než je, a navozuje pocit, že při rychlejší jízdě se do ní nevejdete. Vzniklo navíc další místo pro přecházení přímo proti bráně do školy,“ uvedl starosta Chalupný.
Ocenil také to, že stavbaři novou silnici vybudovali i přesto, že přes staveniště byl po celou dobu prací zachovaný průjezd autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy.
Součástí nových chodníků ze zámkové dlažby je i vyasfaltovaná cyklostezka.
Podle dostupných informací by zahájení zkušebního provozu neměla zpozdit ani úterní nehoda, kdy v Sokolské ulici před křižovatkou s Dlouhou ulicí ujel řidiči trolejbus, když šel nasadit spadlý sběrač proudu. Nikým neřízené vozidlo zničilo jeden z nových sloupů se semaforem pro chodce.
Navíc na zprovoznění kompletně přestavěné Dlouhé ulice závisí práce na předělávce jednoho z blízkých vnitrobloků, kvůli kterému by se už v pondělí mělo začít kopat v Revoluční ulici. Právě tou nyní vede objížďka uzavřené Dlouhé ulice.
Stavbaři ze sdružení firem Eurovia a Berger zahájili přestavbu Dlouhé ulice loni v červenci, sdružení stavbu vysoutěžilo s nabídkou 54 milionů korun. Projektanti přitom možné náklady před vyhlášením soutěže spočítali na 88 milionů.
Součástí stavby byla také rekonstrukce většiny sítí uložených pod silnicí i nové semafory v křižovatce ulic Dlouhá - Rokycanská - Masarykova.