Diskuse k článku

Vyrábí speciální kola pro fajnšmekry, ocelové díly spojuje pájením

Jaroslav Novák z Dolní Lukavice na Plzeňsku spojil své velké vášně - cyklistiku a techniku - a vyrábí speciální rámy na kola. Začal před osmi lety, loni si založil firmu a zkouší se postavit na vlastní nohy. „Originální rámy z oceli spojované pájením si pořizují většinou fajnšmekři,“ tvrdí specialista.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V65l61a33s80t62i45m58i57l 64V92á35g69n25e78r 2660450925768

viděl jem na ForBikes, nádherný kola, který si bohužel člověk jako já co má kolo na 10+ let nepořídí, protože na něj jednoduše nemá, jak stojí v článku... Pro fajnšmekry, jsou to krásný kousky.

0/0
7.9.2018 11:52

M23a15r51c94e51l 57B91a70k84o30š 4461546553

držím mu palce ... ale toto vo výrobe cyklo rámov by som určite nenazval složitou a zdlouhavější cestou. Zváranie a hydroforming u hliníku a výroba karbónových rámov je jednoznačne zložitejšia, náročnejšia na výrobu, náročnejšia na stroje a vybavenie.

+1/−1
4.9.2018 15:28

D21a54n23i82e95l 88J59a52n72k26o 9679149970942

Kdo na podobném kole neseděl jen teoretizuje ...

Každej si kupte co chcete ale ručně dělaná kola mají rozhodně místo na slunci ...

+2/0
3.9.2018 19:30

V59l93a43s37t18i42m38i17l 59K24o70c20u74r88e90k 4606383210194

ale ne články o jejich výrobě, ty jsou nastejné brdo, jako, že někdo něco umí, ........ byly zde stovky takových, kde šlo jen zaměnit jměno a obor.

Jinak je to nebetyčná nuda.

0/0
3.9.2018 22:17

J46a23n 24P12e94r70n56i42k 8340501888836

Viděl jsem a těžkal oceláčka ve Skotsku - Flying Scott. Pájeno stříbrem do mufen, zlaceno (proti oxidaci). Krása, Celé kolo vážilo 7kg. Cena 4000 liber (osazeno Campagnolo Record Red)

+1/0
3.9.2018 14:04

V89l52a61s42t75i50m91i37l 21K26o14c94u97r22e84k 4236703600214

Tak borce na podobných kolech jsem viděl sjíždět svahy v NP samozřejmě mimo cestu, nao měli zaková krásná kola, chrániče pa ́páteře a ještě bůhvíco, ale chyběla jim pokora k přírodě.

Jinal ale také mám rád špičkové výrobky, a toho výrobce chválím.

+1/0
3.9.2018 22:20

J86a56n 94C60e80p44e91k 1474666610

Kdo v dnešní době chce mít na kole ocelový rám a pak se s tím dřít?

0/0
3.9.2018 12:23

J98a13n 66P69e40r79n66i22k 8560241208456

Takový ocelový rám má cca 1.2kg.

+1/0
3.9.2018 14:00

F82r96a29n19t29i13š82e84k 43N71á72v38a11r37a 4945916801962

Že je hliník jako takový lehčí vůbec nemusí znamenat, že rám kola musí být lehčí.Ocel je totiž naopak cca 3x pevnější a pružnější.

Pevnost v tahu:

Ocel CrMo 4130: : 590-760Mpa

Hliník: 50-300 MPa

+1/0
3.9.2018 2:26

M83a12r35t75i22n 23N46e34r67m41u27t 4109230458114

No to sice ano, ale zase z hliníku uděláte při stejné hmotnosti profil většího průměru a teď pozor: tuhost profilu na ohyb je úměrná cca druhé až čtvrté mocnině šířky či průměru, záleží na tvaru a tloušťce stěny. Takže ve výsledku si polepšíte víc než jen prostým poměrem vlastností materiálu.

0/0
3.9.2018 10:28

J72a96n 40C70e25p88e64k 1804286370

A proto jsou letadla z hliníku a uhlíku. Nějak vám to nesedí. ;-)

0/0
3.9.2018 12:23

J68i12ř83í 74D41o59l40e17ž19e16l 3849165726937

Moderní ocelové trubky pro rámy mají až 2000 Mpa.

Ocel se vrací do cyklistiky! A to je dobře.

+2/0
3.9.2018 17:21

V44a50š67e42k 57Ř37í37h59a 2633973618192

Jen blázen si pořídí ručně pájené kolo. Pájení je mně pevné jak vaření.

A to nemluvím o srovnávání se strojním často plazmovým vaření. Jedinou výhodou je že nemusí moc umět vařit a dávat si pozor na napětí v kovovém rámu.

obecně od ocele se už u fajšmekrů ustupuje a to nejen kvůli váze, ale i kvůli profilu rámu. Tím jak se používají kompozici jsou tvary často elipsovité aby co nejvíce zmenšovali odpor vzduchu.

Pokud vařit tak se často více využívá hliníku. Jo jenže ten se musí umět vařit a mít na něj i technologii.

Suma sumárum. Reklama na firmu od které bych nebral ani pozdravení.

Spíše si říkám zda má vůbec svářečské zkoušky. A kolik důveřivců je ochotno tohle amatérství platit.

0/−6
3.9.2018 0:13

J80i93ř47í 54D57o83l82e19ž65e64l 3579525686637

Pane, vy o dnešních ocelových trubkách a rámech výte prd. O plazmovém "vaření" taky nic nevíte! Neztrapňujte se tady.

0/0
3.9.2018 17:23
Foto

J14i92r41k66a 21L33a97s30z53y 4231224843799

mega R^

0/0
2.9.2018 22:02

M12a98r19t48i85n 22B32a77ž46a68n64t 8576112335633

Ocel je sice těžší, ale rám je takový měkčí a více odolný vůči nárazům, více pruží a tolik nepraská a je odolnější vůči např soli.

Jezdím oceláka v zimě, sice trochu rezne, ale s tím se počítá.

Váhový rozdíl na kole s hodně podobnými komponenty je cca 3,5 kg, u mého.

Takže za mne ocel má stále význam, ale hodně ustoupila do pozadí.

+1/0
2.9.2018 14:41

M38a79r92t25i73n 92K33o43l27a96c85e38k 5209607503333

Jenom by mne zajímalo proč se v roce 2018 bavíme ještě o oceli?

Otázka zní kolik stojí jeho kolo jako celek, ale o kvalitě bych si nedělal iluze.

+2/−2
2.9.2018 12:32

J41i71ř14í 79A19l56t26m71a39n 6453852676338

Mno, jo pájením na tvrdo byly ještě v šedesátejch spojovány všechny Favority, Esky usw. Ocel? Legované slabostěnné trubky způsobily to, že rámy Favoritů byly lehoučké a ještě daleko po té době si je staré kupovali aktivní závodníci...

+4/−2
2.9.2018 13:46

J76i18ř20í 98K44l91e73j30n96a 2217858786657

Chrommolibden ocel je to lehounké. Já na tom jezdím stále. Na hliníku jsem ještě nejel.

+2/0
2.9.2018 13:52

P90e51t98r 83N21o26v94á45k 1325857952525

Občas nebo spíše často se stávalo, že rámy Favoritů praskaly a lehoučké oproti dnešním rámům kol z lehkých slitin rozhodně nebyly.

+2/0
2.9.2018 14:04

V54a81š63e31k 84Ř37í17h64a 2193503878742

Pájení není pevnější jak vaření. Proberte se.

0/−1
3.9.2018 0:14

M38a75r68t75i13n 44N59e28r11m53u64t 4739710558334

Jenže to se trubky nastrkaly do mufen a pájka "pouze" držela trubku, aby z mufny nevypadla. Tenhle pájí jako kdyby svařoval.

0/0
3.9.2018 10:23

J69i71ř87í 53D32o23l55e89ž19e20l 3989215836787

Rám stojí od cca. 18 tis. nahoru. Z těch nejlepších ocelových trubek může stát klidně 40 tisíc.

0/0
3.9.2018 17:25

I23m55r50i62c33h 54S45u57c28h41a86r35s77k50ý 8106263885581

Pájí natvrdo neboť je to levné a jednoduché, opravdový fajnšmekři si to nechají svařit automatem v ochranné atmosféře neboť takový svár vydrží víc než ten jeho spoj.

+7/−1
2.9.2018 11:18

D38a13n47i92e31l 95J65a61n82k85o 9589659140332

Ale tohle pak není "garážovka" ...

0/0
2.9.2018 11:52

I75m49r87i97c24h 20S47u11c87h21a52r56s66k96ý 8456143885911

Já něco psal o garažovce ?

0/−1
2.9.2018 11:55

J30i49ř81í 79D41o29l33e53ž96e71l 3719585976627

Svařování automatem? Vy o svařování rámů asi moc nevíte.

0/0
2.9.2018 15:38

R37a63d58e38k 62B12u11r77d21a 1373250357506

smutny clanek.. zacne optimisticky: jak jde nahoru. Praci a pili mu rostou zakaznici a obrat.... a pak se necha zamestnat, pac to nevydelava

+1/0
2.9.2018 10:09

M73o39j67m25i77r 96P65e45ř63i50n94a 6178680736

Neházejte flintu do žita - je mladý, má spoustu času před sebou. I ti nejgeniálnější vynálezci a podnikatelé začínali poskrovnu.

+2/0
2.9.2018 10:22

D69a23n74i39e38l 22J89a28n12k47o 9169519850892

Popravdě - když stojí dvě kola vedle sebe a jedno je o cca 10k dražší pře stejných komponentech - tak koupit to dražší vyžaduje odpovědět si otázku PROČ - co je ta "přidaná" hodnota.

Každopádně podobná kola mají "svojí duši" a je to hodně o emocích když víte že máte svým způsobem originál a navíc znáte vše okolo vzniku Vašeho kola ....

Kdo se pro to rozhodne rozhodně neudělá krok vedle ...

+2/−1
2.9.2018 11:51

I51v38a 54V64a15l78č58í24k38o55v92á 3610429269

Jenom bych chtěla podotknout, že se jedná o pájení plamenem natvrdo.

Aby si někdo nemyslel, že to pájí pájedlem a pájkou. ;-)

+3/0
2.9.2018 10:01

M72i23c62h30a93l 38J40a64r45o97š 7864220592555

Pájka je slitina, páječka nebo pájkovačka je ten nástroj. Pájedlo neznám. Nicméně při používání hořáku (letlampy) jsem byl zvyklý na termín letování.

+6/−1
2.9.2018 10:12

J36i30r19k36a 20P74l92e35v95á40k 6129889246554

;-DR^

0/0
2.9.2018 11:51

I83v29a 45V75a79l72č55í88k84o84v57á 3560589869

Že neznáte pájedlo je mi opravdu líto. Já jsem zase nikdy neslyšela pájkovačka. :-)

+4/0
2.9.2018 12:02

M91a55r77t92i28n 13K87o18l46a66c51e66k 5339467273313

A pájedlo je co? Nástroj? Spojovací materiál?

Dokonce znám i tavidlo, tedy materiál, který zlepšuje smáčivost a odstraňuje nečistoty.

+1/0
2.9.2018 12:30

M28a14r24t84i80n 25N61e20r41m86u98t 4479450338774

Pájedlo je ta horká věc. Normálně se ale v praxi říká pájka a skutečné pájce se říká podle materiálu (podej mě cín, mosaz atd..)

+1/0
3.9.2018 10:25

Najdete na iDNES.cz