Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dědu nosili na ramenou, vzpomíná na amerického osvoboditele jeho vnuk

Americký spisovatel Patrick Dewane představí v Plzni hru o svém dědečkovi Mattu Konopovi. Ten v květnu 1945 jako podplukovník americké armády pomáhal osvobozovat i Domažlice, odkud pocházeli jeho předkové. „V Čechách se cítil jako doma,“ říká o dědečkovi autor hry Náhodný hrdina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65a78v40e28l 62K77o73v26á48ř 2834293181459

No ono americké osvobozování miničásti ČSR, se spíše podobalo intenzitou vojenských akcí, - brannému, zábavnému, cvičení pro vyplnění času kluků, shromážděných na skautském jamboréé. .....

0/−7
29.4.2018 17:50

J45o57s27e97f 97S50v47á35r44o37v89s83k68ý 3151416663325

Amíci jen plnili dohodu s Rusy. Čára Styku Plzeň Domažlice byla z jejich strany dodržena. Asi by lehce osvobodili Prahu a dálší dost významnou část Čech. To, že, vyjma esesáků, s kterými Amíci zacházeli podobně jako Rusové, jim Němci nekladli takový odpor jako Rusům, nebyla jejich chyba. Ale americké nebo ruské zajetí byl hodně velký rozdíl.

+2/0
29.4.2018 19:53

V95l42a55d 39R79y66b56i48c74k54a 3158138967444

Ten samý problém má se svými dětmi. Proto doufám, že moji vnuci pochopí proč jsme odeěli a co jsme pro jejich svobodu museli udělat a dokázat. Nechci psát slovo "vytrpět", ale jejich svoboda a naše nebyla for FREE.

0/0
29.4.2018 16:53

P36a15v88e59l 76C17h37v13a87l28i40n30a 3511504440931

To měl váš dědeček i ti, koho osvobozoval štěstí. Dnešní, američtí "osvoboditelé", nejsou takto oslavováni. Proč? To jistě tušíte. Asi nějak přestali osvobozovat, že?

0/−9
29.4.2018 12:52

P72a42v59e25l 86Z85a62t16l64o90u69k59a33l 6946429315467

Pro níže se vypisující rusofilní vlastízrádce:

Sověti nás neosvobodili. K tomu, aby se něčemu mohlo říkat osvobození nestačí jen vyhnat předchozího okupanta, musí totiž přijít jaksi i svoboda. A ta s "osvobozením Rudou armádou" rozhodně nepřišla:

sovětská vojenská správa na obsazeném území Podkarpatské Rusi blokovala státní správu vládního zmocněnce Františka Němce, dokonce jej pak vyhnala, takže se nemohla ustanovit československá státní moc, násilím odváděli československé občany rusínské národnosti do Rudé armády, místní komunistické výbory s importovanými kádry z SSSR podporované sovětskou vojenskou správou "odhlasovaly" ve velmi podobném scénáři jako na Krymu proklamaci "všelidového souhlasu s připojením Podkarpatské Rusi k SSSR". Benešovi bylo vyhrožováno, že jestli nepřijme komunistický "košický vládní program", bude na "osvobozeném" území ustanovena komunistická kolaborantská vláda podobně, jako v Polsku vznikl Lubinský výbor. NKVD na "osvobozených" územích podle předem připravených seznamů zatkla několik tisíc československých státních příslušníků ruské národnosti (emigrantů po říjnovém puči 1917) a odvlekla je do SSSR, kde je buď zavraždili nebo poslali do lágrů. Včetně několika případů lidí již narozených v ČSR. Sovětská vojenská správa odmítala komunikovat s jakýmikoli zástupci poliických stran na obnově státní správy a samosprávy s výjimkou komunistů a jimi zřizovaných paralelních a protiústavních "Národních výborů", čímž byl rovnou dán základ komunistické vlády v zemi. Toto jsou vše jasné znaky toho, že se nejednalo o žádné osvobození, ale jen střídání dvou cizích okupačních správ a ustanovování vlády jejich kolaborantů.

A co se týče těch nadšených lidí: víte, je dobře pročítat obecní kroniky, z nichž zjistíte, jak to nadšení v průběhu května a června rychle ochladlo a vystřídaly je nevěřícné rozpaky z toho, co se pod sovětskou správou dělo. Už v červnu 1945 vzniklo pořekadlo: "šest let jsme na vás čekali a dalších sto let nás to bude mrzet".

+11/−2
29.4.2018 12:12

J91i62ř78í 79H55o63v58o94r92k54a 2376977580241

Tak ono na místech osvobozených Američany to bylo podobné :-) Tedy taková směs díků a rozčarování. Jen ty Rumuny jsme nesnášeli tak nějak kompletně :-)

0/−3
29.4.2018 12:19

M16i13c80h81a71l 52M81i57l50l51e82r 9936852469772

;-D jo a proto Nemci projevovali nesouhlas s postupnymi odsuny Americanu;-D

Ty tady dneska perlis takovou snusku nesmyslu, ze tvuj politruk ti bude muset dat Putinuv metal a premie.;-)

0/0
29.4.2018 12:52

J79i91ř84í 18H82o59v87o65r23k27a 2786107300931

Zkuste si o té době něco nastudovat, dnes to jde, když se člověk trochu zajímá. :-)

Rusové byli pro Čechy jednoznačně osvoboditelé a bratři (byť nevychování a pijící :-)). Naopak jestli někdo nebyl moc "osvoboditel" byli to Američani. Oni se chovali spíše jako koloniální armáda, co moc nerozumí domorodcům a snaží se poctivě o spravedlivý přístup, k Němcům i Čechům. Což vedlo u Čechů k rozčarování.

0/−4
29.4.2018 13:02

L41u35c17i16a75n 63P55a51p23a69z78i64a43n 5214367951605

Sovětské či rumunské osvoboditele jsme také nosili na ramenou. A také jsme jim dávali šeříky. O tom nebude reportáž?

+2/−12
29.4.2018 9:58

V77o21j26t22ě61c51h 88B74r64a27d47á66č 8648922512618

Tohle není reportáž, ale rozhovor.

+6/−1
29.4.2018 10:02

K63a18r26e74l 86S20t82r32ž38a78n24o39v28s25k75ý 1388265655

Až někdo najde zajímavý příběh o rumunském vojákovi, tak proč ne.

+6/0
29.4.2018 10:03

L10u87c13i80a78n 82P27a40p20a46z17i83a57n 5764367131795

A dostal redaktor takový úkol hledat?

0/−2
30.4.2018 1:38

J12i19ř31í 72H67o38v93o83r81k36a 2596567480501

No s těma rumunskýma vojákama bych byl opatrný. Podle dochovaných zpráv to byli ti nejméně oblíbení "osvoboditelé", daleko za Rusy a Američany. :-)

Byť i proti těm i těm měli čeští domorodci výhrady.

0/−1
29.4.2018 10:05

P19a49v98e91l 62N57o81v39o43t56n55ý 6985466248536

Soudruhu jiz byla a určitě bude, nejde udělat rozhovor se všemi najednou

+2/0
29.4.2018 10:41

P31a47v13e24l 44Z73a28t94l91o42u59k19a95l 6966559675837

"Osvoboditele". Ta radost z "osvobození rudou armádou" vyprchala velmi rychle, stačí se začíst do kronik měst a vesnic z léta 1945

+5/−1
29.4.2018 12:07

J71i94ř97í 43C57e83n72i55g96a 1721752737

Až na to, že ČSR osvobodil Sovětský svaz, avšak ten je dnes nežádoucí, tak se musí překrucovat a překrucovat. Američanům nešlo o osvobozování, ale o záchranu Němců, aby jim dělali vědu. Sami totiž nebyli schopni nic vymyslet, tak si mozky kupovali. Správně bychom měli oslavovat Sovětské hrdiny z 45 a ne Americké.

+5/−25
29.4.2018 9:51

J26i67ř90í 78H40o60v88o55r41k14a 2766897540161

Na našem území moc vědců nenašli :-)

Ale fakt je, že čáru na mapě udělali tam, kde končili jejich vojenské zájmy, u jediné zbylé velké fungující německé zbrojovky. Dál už je to nezajímalo.

A že když po Plzni začali dávat na bary nápisy "jen pro bílé", lidé to po protižidovském tažení za WWII moc nechápali ;-D

+2/−6
29.4.2018 9:55

M58i13c47h85a41l 86K87l71a37c50á25k 1190722625

Se Sovětským Svazem - přišla bída na [>-]zem !

+11/−2
29.4.2018 9:55

P39a68v46e10l 52C30h74v74a67l40i65n45a 3661214520661

Pane Klacák, brzděte. Z té bídy o které píšete, vykvetla celá dnešní V.I.P. kasta boháčů, kteří rozkradli co se dalo a stále v tom pokračují.!!

0/−1
29.4.2018 13:00

V28o18j88t50ě34c69h 17B21r40a87d84á54č 8408492622308

1) Západ ČSR fakt neosvobodil Sovětský svaz.

2) Povězte mi víc o těch německých vědcích, kteří se na konci války nacházeli na našem území.

3) Američané odešli, Sověti tady okupovali ještě víc jak 40 let.

+10/0
29.4.2018 9:56

J86i35ř26í 71H66o75v46o33r41k83a 2446177290951

Mýlíte se. Americká i sovětská vojska odešla celkem rychle, po pár měsících.

+2/0
29.4.2018 9:57

V29o76j28t69ě32c17h 30B32r38a69d60á35č 8688632452308

A různí sovětští "poradci" odešli kdy?

+7/0
29.4.2018 9:59

J43i27ř76í 44H58o41v94o79r10k51a 2706657190491

Poraděnkové naopak přicházeli až později, hlavně po roce 1948.

Problém spíš byl, že Američani se stáhli jen přes kopec do Německa, zatímco Sověti 1000 km daleko. A tahle disproporce pro nás pak měla drtivé důsledky a vedla až k okupaci v roce 1968.

+2/−3
29.4.2018 10:02

R34a10d90i44m 68S18l35á70d27e55k 3101642963559

Sovětští poradci tu zůstali pro kom. stranu a v podstatě komunistický puč řídili ;-)

+5/0
29.4.2018 10:08

J21i40ř17í 82H87o20v50o27r39k84a 2466877800481

To není pravda. Sověti to tu celkem kompletně vyklidili. Samozřejmě tu zůstalo velvyslanectví a na něm spousta lidí. Nicméně ti hlavně sbírali informace, řídilo se to přes Moskvu.

Američani tu byli diplomaticky aktivní také, dokonce chystali na volby v létě 1948 velkou kampaň proti komunistům a SSSR - ale už k tomu nějak nedošlo :-)

+1/−5
29.4.2018 10:19

M68i79c45h63a22l 87M45i60l43l33e94r 9366932729102

to ses naucil od sousky ucitelky ve skole nebo to mas ze sputniku?

+1/−1
29.4.2018 10:31

J30i43ř93í 44H48o68v68o44r87k77a 2976987170691

Tohle se ve škole tehdy neučilo... Bohužel se to moc neučí a neví ani dnes, jak koukám. :-/

+1/−1
29.4.2018 10:48

P16a96v79e36l 86C11h46v20a45l51i18n20a 3601964820861

Pane Hovorka, proč píšete nesmysly. Americká armáda nikdy neopustila obsazené území, ani tenkrát, ani dnes.

0/−1
29.4.2018 13:06

R60a26d76i26m 19S50l52á52d42e78k 3981452563859

především by nás usa osvobodili dřív, kdyby se nemuseli zastavit. O tom ,kolik vědců si odvezli rusové, či kolik okopírovali zbraní a technologií od němců, by se dala napsat kniha ... ale proč vlastně, když pan Ceniga je jen troll, a je si dobře vědom že píše lži ;-)

+2/−2
29.4.2018 10:02

J24i87ř38í 89H36o36v24o10r17k71a 2626207970511

USA by nás hlavně osvobodily dřív, kdyby nečekaly za bukem, až to za ně Sověti vybojují a nezapojily se do války v Evropě až v létě 1944, kdy byla rozhodnutá ;-)

+1/−8
29.4.2018 10:04

R35a37d18i71m 61S10l26á81d32e89k 3601652543369

̈to jsou ale bláboly, nemá smysl toi komentovat, snad jen. Učte se skutečnou historii, ne tu co vám vtloukli v VUMLu ;-)

+9/0
29.4.2018 10:06

J93i17ř11í 11H62o59v36o30r81k69a 2706567710601

To jsou bohužel fakta. Stalinovi Američani i Britové každý rok slibovali, že už konečně otevřou druhou frontu, aby Sovětům ulehčili tíží války, ale kecali a ve skutečnosti se vylodili až v létě 1944, kdy válka byla jednoznačně rozhodnutá.

+2/−4
29.4.2018 10:23

M18i15c62h98a52l 10M27i14l70l37e82r 9566682429652

tohle je typicka komunisticka LZIVA PROPAGANDA, snazici se prekroutit dejinna fakta a sirena od zacatku totality ve skolach i v mediich Klemovymi gorilami.

Pro tvou osvetu:

Americani a Britove bojovali ve Stredomori, v severni Africe (Tobruk ti nic nerika?), zasobovali Sovety pomoci konvoju za severu nad polarnim kruhem, kde bojovali s Nemci snazicimi se prerusit zasobovani a vedle toho od prosince 1941 vedli valku v Tichomori proti Japonsku.

Kolik front myslis ze mohli najednou zvladnout?

+5/−1
29.4.2018 10:36

J47i39ř69í 81H87o15v10o69r61k56a 2476257150551

75 % vojenských kapacit Německa byla východní fronta, tedy tomu čelili SSSR. Všechno ostatní byly celkem marginálie. Pro představu: na celou africkou válku měl Rommel zhruba tolik tanků, kolik byly německé DENNÍ ztráty v bitvě u Kurska :-)

Skutečnou druhou frontu bohužel USA a UK otevřeli opravdu velice pozdě, v létě 1944.

Jinak souhlas: Sověti to vybojovali, ovšem Američani je giganticky materiálně zásobovali, to je nesporné. R^

+4/−2
29.4.2018 10:43

P47e10t15r 37D65u72s 6263361618233

A z těch materiálních zásob žijí dodnes !

+2/−1
29.4.2018 11:13

J53i19ř88í 45H73o27v16o89r93k64a 2436407100731

:-)

To bych neřekl. Problém nastal, když zemřel Roosevelt a Truman tu pomoc ze dne na den ukončil. To Sověti brali jako strašlivou zradu - a těžko se jim divit.

0/−2
29.4.2018 11:17

M83i54c18h45a11l 51M14i84l21l57e32r 9366772289122

Hovorko, jsi ideologicky ovlivneny, tve myslici ustroji je "vycistene" a vysledek je ten, ze siris lzi.

Jestli z nedostaku vedomosti, nebo umyslne podle narizeni od politruka, to vis jen ty sam.

+1/−1
29.4.2018 12:50

P69a48v21e76l 56C37h77v25a63l94i44n50a 3561304500211

Herr Müller, už tu propagandu klidně vypněte. Válku jste prohráli, je to zbytečné.Rv

0/−2
29.4.2018 13:16

M17i10c40h53a21l 63M80i35l20l19e67r 9966412229472

jak pravi zname prislovi, nejenze stekas na spatny strom, ale dokonce se nachazis v uplne jinem lese:-P

Nemec nejsem, v Nemecku neziji ani tam nemam zadne pribuzne. Jaky dalsi nesmysl mi povis?:-P

+1/0
29.4.2018 13:31

P49a86t87r34i26k 32Z62a53b46r16a38n54s49k66y 1101569635703

nejsem si jist jestli se mi to nezdá ale nebojovali nahodou američani v pacifiku,na severnim pobřeží afriky?Nevybombardovali nahodou německy rafinerie diky čemuž mimochodem měli němci na vychodni frontě problemy se zasobovaním,nedodali rusům 4000 ! letadel a prakticky komplet vozový park?Asi se mi to cel jenom zdálo v nějake virtualní realitě..spiš ale soudružka učitelka a sputnik jsou fakt špatné historicke zdroje :-)

+4/0
29.4.2018 10:38

P45a25t35r46i74k 89Z15a66b85r66a47n68s80k83y 1501579935623

Mimochodem víš že rusove měli s amikama společnou zakladnu na Aljašce odkud rušti letci po zaškolení provaděli dálkovy lety do ruska což nebyla žadna legrace mimochodem.Byla to jedna z tras kudy se dopravovaly letadla.Legrace je že jeden z nejslavnějšich ruskych stihacich pilotů ma ty sestřely na Cobře a nikoliv na Lavočkinu.Po válce se o tom ještě mohlo psát,po deseti letech se zahadně z Kobry v ruských memoarech stal Lavočkin.Typicky ruské....

+3/0
29.4.2018 10:46

J68i95ř34í 88H53o56v93o47r82k19a 2416677190611

Jo jo, to je dobrá historie. Nepředstavitelné, co dokázali, ta trasa přes Aljašku a Sibiř, s tehdejší technikou... Dopravili tak tisíce letadel. Sebemenší porucha znamenala smrt, nedalo se nikde přistát...

Nedávno o tom šel výborný ruský dokument. Jedna várka šla přímo do bitvy u Stalingradu - veteráni vzpomínali, jak koukali jak blázni, když tam nalítla americká letadla ;-D;-D

0/−1
29.4.2018 10:56

R14a35d94i96m 21S12l22á96d28e58k 3461952153769

;-D to už je nefalšovaná debilita

0/0
29.4.2018 9:57

L34u53b13o91m71í46r 87K67a46m56e71n78s52k37ý 3170958353276

ten rozhovor je jako pohlazení

+10/0
29.4.2018 9:49







Najdete na iDNES.cz