Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Samořídící autobus je poprvé v Česku. Jízdu mu zatím zakazuje zákon

Autobus, který nepotřebuje řidiče, aby odvezl cestující z jedné konečné na druhou, se o víkendu poprvé objevil v České republice. Mercedes-Benz jej přivezl do výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98a34r28t41i62n 54K71u56b37í17k 9957729696233

A co budou dělat lidi? Těm se budou tisknout peníze. Až tento bus někoho přejede, kdo půjde k soudu? Robot půjde sedět do kriminálu?

0/0
13.6.2017 15:20

P13a20v97e76l 91D61r78o44t30á21r 7273874659374

Martine, přichází postindustriální společnost. Budoucnost je taková, že reálně pracovat bude méně než 50% lidí, zbytek bude provozovat nějakou obdobu "hladové zdi".

0/0
13.6.2017 16:25

P66e49t89r 57B19á93č41a 8925906185645

A co s tim jako?

Do tohohle v zivote dobrovolne nevlezu.

0/0
12.6.2017 21:35

J23a56n 49P58a41p69a33j 8969887422532

tak holt budeš muset pěšky:-)

0/0
13.6.2017 5:57

P86a29v54e86l 57D63r13o17t23á73r 7873444899874

To je v pořádku. Lidé odjakživa měli problém správně analyzovat a zvažovat rizika. Například spousta lidí odmítá létat letadlem a raději šoférují, ačkoliv je to řádově nebezpečnější než let.

Počítačový řidič se nikdy neunaví, nikdy nepřijde do práce nalitej, nikdy nebude rozrušený kvůli hádce s registrovaným partnerem, ani nemůže být podmáznut, aby úmyslně najel do lidí, čímž splatí svůj gamblerský dluh.

Jen pro představu, jak dokážou tyhle systémy předvídat nehody:

www.youtube.com

0/0
13.6.2017 16:28

M27i48l62o75š 80K19o29h89o21u77t 6144394855881

Bus je to pěknej... ale těšil jsem se na video, jak to bude dávat v Praze a ono nic :-P

0/0
12.6.2017 15:07

P50e93t90r 75L93u22k61á69š 4125324466775

Uz se tesim na ty palcove titulky...."Prvni samoridici autobus v Ceske republice zahadne zcizen"....

0/0
12.6.2017 12:17

F89i82l94i90p 35N22a59v70r23á30t69i30l 2177330333964

Autobus už máme, funguje, ale do provozu se dostane až za 10 let.

Tak tomu říkám pokrok.

0/0
12.6.2017 9:58

J18a76n 82V28a77l23o65u29c82h 6222497768350

Funkční systém automatického vedení vlaku na bázi relátek a tranzistorů měly v Praze (i zastaralé sovětské) vozy metra už před nějakými 35 lety a přesto se lidi k automatickému metru na plánované trase D nestaví nijak výrazně kladně (ačkoli by to umožňovalo mimo špičku krátké soupravy jezdící třeba po 3 minutách místo dlouhé po 10, protože trojnásobek strojvedoucích jednak není, druhak by je nikdo nezaplatil; případně vypravit posilovou soupravu bez nutnosti někde shánet fíru), ale bus to jo (a zatímco řidič vyhodnocuje celkovou dopravní situaci, bus vybere "důležité" ukazatele a bude stavět před každým čoklem u přechodu a brzdit dopravu)...

0/0
12.6.2017 11:52

F57i46l39i39p 13N28a46v93r30á52t91i78l 2257750303334

Je to zvláštní. Narozdíl třeba od Němců mi Češi přijdou pružnější a otevření novinkám. Ovšem někdy je to přesně naopak a nestačím se divit, jací jsou Češi zaprdění konzervativci.

0/0
12.6.2017 12:16

P69a68v69e87l 64D61r35o49t27á10r 7753274749174

Bakšiš. To slovo, které hledáte, je bakšiš.

Pošlete každému poslanci na účet megaeuro a zákon projde jako po másle.

Máme chudé politiky, tohle je důsledek.

0/0
13.6.2017 16:16

J23a71n 82J44u65r83n40í90č13e14k 7867120864334

Jak je to ošetřeno právně? Kdo bude hmotně a trestně odpovědný v případě zaviněné nehody?

0/0
12.6.2017 8:17

P89a49v61e46l 44D94r23o52t78á88r 7703954209894

1. Předpokladem je, že díky defensivnímu stylu jízdy nemůžou autonomní vozidlo - pakliže nedojde k technickému selhání - zavinit nehodu. Škodu tím pádem platí "ti druzí".

2. V případě technické nehody platí škodu výrobce úplně stejně, jako kdyby se třeba splašila sekačka na trávu nebo míchačka na staveništi, nebo spadl jeřáb - prostě si platí pojistku a z té se zaplatí odškodnění.

0/0
13.6.2017 16:18

M21i13r51o29s29l22a39v 29B94u79č20e46k 6923773641654

Na parní stroj - dnes s úsměvem nahlížíme jako - na úžasné síly zdroj. Základ průmyslové revoluce, pak i jeho rozbíjení - dokonce luddismus, jeho odmítání ... Pak zase K.Marx s dělnickou třídou, která rozbije okovy a osvobodí se ... Mj., kdo je dnes ryzí dělník ? Řidič autobusu je pracovník v segmentu veřejných služeb přepravy ... Ten trend je tady, co přinese se zatím neví. Podstatné je a zejména v ČR - To potrvá velice dlouho ... :-)

0/0
12.6.2017 6:40

M10a61r73t11i58n 77S47e39d81l79á93č69e91k 1930739680724

Nadšení až do první smrtelné nehody - bůvíproč mě napadlo staré "Na přechodu pro chodce, drtí Tatra důchodce"... A to nemluvím o tom, jak je to celé neskutečně hnusné - v zájmu nenažranosti dopravců se opět blížíme k holým bakelitovým sedačkám jako za bolševika...8-o8-o8-o

+2/−4
12.6.2017 4:20

M49i78r10o61s67l82a74v 93B70u53č80e36k 6973113441874

p. Sedláček jenom pro doplnění - praxe prokázala, že nejlepší sedadlo pro MHD je bývalá koženka - (snadno udržovatelná), , případně dřevěný povrch, nebo i ten bakelit. Naprostá fantasmagorie bylo zavedení polstrovaných sedaček - Sbírka mikro organismů + dobou pro vysušení vyřadíte celý bus, (za noc to nevyschne) ... :-) !

+2/0
12.6.2017 6:48

M23a87r18t31i18n 40S42e65d22l47á48č28e69k 1370119160504

Ano, je to jistě praktické (pro dopravce), ale nechcete mi snad tvrdit, že se na tom dobře sedí, že ne?

0/−1
12.6.2017 7:29

M72i53r98o64s13l42a78v 98B17u87č34e65k 6123823781594

Jsem z branže, (kdysi) ... Každému se stalo, že projem busem myčkou a nezavřel boční okna ... Jedu na konečnou - říkám si, proč si cestující (koženka), nesednou a stojí ? ... :-) Dobré, pak to utřete .... Výstavy techniky DP - ředitel se popyšňuje - ON, zřídil přepych - ony polstry ! Pak praxní katastrofa ! Mluvím o MHD ... Přišel jste posedět, nebo se "lidovkou", přepravit na dobu - 10 - 15 - max 30 minut !? ... Řešení existuje, možno si nosit filc s sebou ... :-)

0/0
12.6.2017 8:29

M80a77r15t64i46n 63S18e45d43l48á30č44e55k 1340439510734

Max 30 minut? A to jste z které díry? Po Praze běžně hodina i víc, když se zadaří (a to nejsem Pražák), jinde je 30 minut naprosto běžná průměrná doba, rozhodně ne maximum. Ono až na důchodce se většinou nikdo na tak krátké vzdálenosti nepřepravuje, když už, tak třeba přes celé město. A to je opravdu "lahoda" přijet do práce rozlámaný, aniž by ještě vůbec člověk něco udělal a za ten "luxus" si platit půl litru měsíčně...;-O;-O;-O

0/0
12.6.2017 8:40

M84i35r57o44s33l20a54v 38B32u11č52e18k 6983203631694

Jsem z díry DPO ... MHD zde , náklady - dotace = obrovská zátěž ! Mj., byla vypsána veřejná anketa na výběr sedadla samotnými cestujícími - podívejte se, ty polstry jsou veřejností odmítány ... i zajímavé, viz :

www.dpo.cz

0/0
12.6.2017 9:20

M68a87r58t94i51n 13S18e44d62l30á63č22e44k 1520829540824

Ale já vám žádné polstry nevyvracím, je jasné, že je s nimi více práce. A teď - platí si lidi za to, aby se v rámci možností dostali civilizovaně, kam potřebují? A nebo za to, aby se náhodou personál nepředřel a oni ať si klidně jezdí třeba v dobytčáku? Pokud je tam nechají X let beze změny, tak je jasné, jak to asi vypadá...

+1/0
12.6.2017 9:50

M90i27r57o30s24l57a67v 60B35u24č62e65k 6373443381654

Díky, asi si i rozumíme, já s Vámi nebojuji. Zde je klasický "rozpor", kdy cestující nabude svého dojmu, že jízdenka je drahá a žádá to své. Dejme polstry - pak bude ještě dražší ... Anebo, použijme vlastní auto - ihned mega problémy, kam a za kolik ZAPARKOVAT + náklady provozu, ale "Postry budou" ... Mj., opět to nic neřeší - na 99% i ve Vašem autě je to semeniště opět - v klimě ! Totéž pak bus ... Hygiena tomu POZORNOST NEVĚNUJE - DOUFÁM, že ani nebude - např. nyní všude kuřáků u hospod plno - je třeba s nimi bojovat ! ... :-)

0/0
12.6.2017 12:32

T73o86m45á83š 55T32a80t26í23č81e13k 5550422930798

Odpornej krám.

A pusťte se do mě, všici, co se vám chce žít ve světě robotů.

+7/−5
11.6.2017 22:54

P28e97t34r 17N91i16v48n53i40c89k44ý 3252884555777

Ve světě robotů už dávno žijeme.

+1/0
12.6.2017 7:16

M34a84r34k55é69t65a 46V69í36t68o45v41á 4178410535216

Ona první letadla také vypadala jinak než ta dnešní-a lodě, a kola a domy a oblečení a tak nějak vlastně všechno. Do středověkého šatu bych se dnes také dobrovolně neoblékla-odporný nepohodlný hadr, fuj:-).

0/0
12.6.2017 8:21

T27o41m43á44š 67T12a36t46í58č35e42k 5150932200178

Já jsem nemyslel design, ale myšlenku uzavřeného prostoru bez domácího. Co tím chci říct? To je jednoduché: Když vejdu do obchodu, je tam prodavačka, třeba s ochrankou. Když vejdu do hospody, je tam hospodský, třeba s obuškem. Když nastoupím do šaliny, je tam řidič s nouzovým tlačítkem na dispečink.

Ti všichni dělají ty prostory nejen příjemnější, protože lidštější, když na dobíhajícího počká řidič, když prodavačka poradí, kde sehnat věci u ní nedostupné atd. atd. Je to taky o bezpečí. Prostě uzavřený prostor má mít šéfa a dohled. Pro metro bez řidiče to platí, tam je ten prostor uzavřený od vchodu do metra. Ale aby po světě jezdily prázdný krabice? Bez rady, bez lidské reakce, bez včasného zabezpečení? - Odporné.

+1/0
12.6.2017 9:30

O91n69d44r57e27j 31K85o33d24a80d 8381973481567

Jo je pravda, že vypadá trochu jako z terminátora. ;-D

0/0
12.6.2017 11:40

M74i40k22u85l77á27š 82K54a21l20i31n58a 1872953445

Pěkný podle počtu sedaček a místa uvnitř je to model pro školky a nebo spíš pro jednotřídky.

+2/0
11.6.2017 21:55

R32o41m74a26n 61P53o70l72á83č35e89k 5406189295

Upřímně jsem proti... Lidi se bojí poslat metro bez řidiče, kterér je prakticky autonomní vůči okolí, ale auto/autobus by tady většina poslala do provozu s naprostým klidem... Přitom na ten autobus působí tak o milion víc vlivů než na to metro...

+9/−1
11.6.2017 21:23

F62i38l14i86p 88N83a94v30r28á25t92i33l 2467580343354

Lidi se bojí poslat metro bez řidiče? Kde? V Norimberku takové metro funguje už několik let (cca 10). To není strach, to je pouze těžkopádnost molochu jménem dopravní podnik, resp poslanecká sněmovna.

+2/0
12.6.2017 10:00

K68a43r88e88l 90B49l62á80h86a 1125136671379

Co se týká odpovědnosti za nehodu, mělo by to být naopak jednoduší než u normálních řidičů. Ti, když mají jenom trochu šanci, tak lžou co to dá. Tahle samořiditelná vozidla budou mít v sobě tolik údajů, že bude jednoduché zjistit, jestli to byla chyba software, nebo to byly okolnosti, které nebyly možné předvídat. Např. že někdo nedal přednost a na poslední chvíli vjel do cesty, nebo mu někdo schovaný za stojícím autem vběhl pod kola, atd.

+1/−2
11.6.2017 17:47

R59o86m85a74n 34P57o80l27á70č97e22k 5496119235

To mi bude celkem k ničemu, když to bus chybou softwaru pošle pod tramvaj/tatru...

+3/0
11.6.2017 21:20

R59a33d37e17k 21U47r57b66a56n 4509280384237

chyby v software se dají opravit. Lidský faktor se nijak opravit nedá.

+1/0
11.6.2017 21:36

J75a32n 10J86u79r36n91í67č37e16k 7577210104524

Jistě se dají opravit. Jen zmařené životy, které ta chyba způsobila, vrátit nejde.

+2/0
12.6.2017 8:20

K18a97r44e76l 49B89l35á13h57a 1595946911299

Faktem asi bude, že tyto autobusy budou spolehlivější než ty, které řídí normální řidiči, takže by měly (ty autobusy) mít menší nehodovost.

0/0
12.6.2017 21:38

M79i92r40e44k 55G95a44j15e93r 5701216419220

Letadla v režimu autopilota prakticky nechybují. Softwarové chyby se prostě rychle vychytaly a to většinou při simulacích.

0/0
12.6.2017 5:57

J18i55ř31í 26Š78t94ě20d94r49a 5680212731787

Možná bude snazší zjistit příčinu dopravní nehody, s odpovědností to jednoduší nebude. Bude za nehodu způsobenou autonomním vozidlem odpovědný výrobce, nebo provozovatel, nebo majitel?

+1/0
12.6.2017 8:39

K48a86r71e74l 50B90l87á17h22a 1735966701129

I to by mělo být jednoduché. Pokud bude příčina ta, že to zavinil ten druhý, pak je to jasné. Pokud to bude hardwarová příčina, třeba porucha brzd, která způsobí nehodu, pak se půjde po tom, zda byly prováděny všechny servisní kontroly v pravidelných intervalech. No a pokud se zjistí chyba softwaru, pak to půjde za výrobcem.

0/0
12.6.2017 21:43

K24a65m47i24l 36J33e44r36o80n79ý81m 40P79á10l80k34a 5401331289709

Podle mne klidně jezdit může. Stačí,když dopředu za volant někdo sedne a bude předstírat, že tento autobus řídí.

0/0
11.6.2017 17:46

M57i57r42e29k 30G29a53j15e95r 5801336559760

Nejspíš je to jen předvedený design. Takže ten autobus nemá všechno potřebné k normálním jízdám.

0/0
12.6.2017 5:59

J79a54n 57J34u41r87n38í51č66e16k 7897430694904

Nějaký bílý kůň. Někdo, kdo bude ochoten převzít trestní odpovědnost za chyby systému, o kterém zhola nic neví, dodejme.

+1/0
12.6.2017 8:22
Foto

M17a81r81t49i78n 10P34i66š18t14o94r16a 8138908316849

Nevím, zda mu nějaký zákon jízdu zakazuje. Ale pokud by vyjel, byl by ve výhodě. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž všechny povinnosti ukládá výslovně řidiči, nikdy vozidlu.

0/0
11.6.2017 16:38

J97a57n 84J12u29r35n75í15č91e40k 7417340894504

Nebyl by ve výhodě. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž vůbec nepředpokládá, že se po nich bude legálně pohybovat vozidlo bez řidiče. Proto všechny povinnosti a odpovědnost ukládá jeho řidiči.

+1/0
12.6.2017 8:24

P51a84v59e38l 45D32r23o41t54á55r 7513234469524

Škoda, že neexistuje žádný způsob, jak zákony změnit. Co my si jen počneme... Jak vůbec dokážeme fungovat ve světě, ve kterém jsou tak nepředstavitelně fungující technologie, o kterých naši předkové vůbec neměli tušení, jako například zip na kalhotách, sponka na podprsence, nebo kreditní karta? Ach, jaká hrůza...

No, a teď vážně: Pokud jsme dokázali do legislativy dostat povolení používat "ledky pro denní svícení", tak určitě dokážeme napsat "je-li vozidlo vybaveno plnohodnotným autonomním řídicím systémem, smí být provozováno na pozemních komunikacích České republiky, za podmínek, že ..."

0/0
13.6.2017 16:24

J39i35ř83í 47P29r81a18ž42á57k 9660702801162

Což to raději zkusit nejprve u osobního auta? Mohly by je například nakoupit pro své zaměstnance nějaké zbytečné úřady, které by bylo potřeba zrušit.

+1/−1
11.6.2017 16:08

M76i57l48a67n 98V75o66l62e19k 5559743546989

Už i nástup a výstup do autobusu budou řídit semafory?

+4/0
11.6.2017 15:32

F70i66l13i39p 60N15a88v33r74á65t55i93l 2157180423194

Proč ne. Možná by konečně i burani pochopili, že se napřed vystupuje, až pak nastupuje.

+2/0
12.6.2017 10:01

J37a91n 66J64u26r46n82í16č86e51k 7467780884304

Jj, to by nebyl špatný nápad ani ve vlacích a autobusech s řidičem. Ale obávám se, že obzvláštní burani by ignorovali i ty semafory.

+1/0
12.6.2017 10:46

F78i18l91i30p 21N50a38v27r16á65t91i81l 2117900913734

Na burany mám jednoduchou zbraň: když mi brání ve vystoupení a rojí se kolem mě jak reportéři kolem Kajínka, tak si jdu svým směrem o něco razantněji. A je mi šumák, komu dám bodyček, i ta 70letá babka moc dobře ví, jak se má v MHD chovat.

V Norimberku/Mnichově je to buranství už na takové úrovni, že fíra musí rozhlasem upozornit na to, aby se cestující rozprostřeli po celé délce vlaku, dali napřed možnost cestujícím vystoupit, případně aby se do vlaku necpali všichni, když za 3 minuty jede další.

+1/0
12.6.2017 10:59

M93a67r34t52i80n 62B18a89r81t34e83k 5967511181673

Řidiči mají velké štěstí, že je nízká nezaměstnanost a snadno si najdou práci jinde, protože tohle změní všechno. Nejnom řidiči autobusů, ale i náklaďáků, taxíků, rozvážkových služeb. Už ani pizzu vám nepřiveze řidič ale automatické auto. Přijdete, zaplatíte, vyjede vám pizza.

+3/−2
11.6.2017 15:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.