Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pokud chceme, aby se děti posouvaly, je nezbytný dril, říká matikářka

„Posledních pět let k nám přicházejí žáci ze základních škol s velkými nedostatky. Nechci ale kritizovat výuku na základních školách, mám pocit, že se vlivem technologií mění přístup k myšlení,“ říká v rozhovoru pro MF DNES středoškolská učitelka matematiky Jana Černíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a33n 44Č85e11k45a17l 7609725844434

Aha, takže cestou ke kreativitě a schopnosti hledání mezioborových souvislostí je dril?? ;-D;-D;-D

0/0
9.3.2017 10:22

S22i68l91v47a 29N55o88v49á92k98o66v11á 8295214669

Ano, je.

Na souvislosti potřebuje zažité základy, na kterých budete stavět. Bez nich je děcko jen malý tupeček, který souvislosti nevidí a nemůže chápat.

0/0
9.3.2017 17:43

P66a48v13e32l 95T71o12m91š24í83k 1148132453846

Vzbuzovat zájem pomocí odměn nebo trestů?! To vás opravdu nenapadají jiné možnosti jak vzbudit zájem žáků o probírané učivo. Ale nic si z toho nedělejte, hodně učitelů má podobné myšlení! ;-O

+1/−1
28.2.2017 14:09

O90t97t87o 58H43a59l94í19ř 9573737338106

Píšete nesmysly. Viděl jsem tu zahraniční lektory z Asie, kteří byli v šoku, že zdejší děti škola vůbec nezajímá a líčili, jak si u nich děti váží možnosti se vzdělat. Jednoznačně je chyba v rodinách, ve výchově a v dětech samotných. Tahle paní profesorka dobře ví, o čem mluví. Napřed musí znalost vzniknout, zafixovat se a pak je možné znalosti aplikovat. Ale když znalosti nejsou pod záminkou, že si je můžu najít, máme tupouna, který nic neví, není schopen znalosti aplikovat hledat řešení a malý tupoun se obrátí ne své velké neméně tupé rodiče a hledají chybu v učitelce, ve škole, v učivu...Typické;-D

0/0
8.3.2017 11:33

E42v72a 74H41u14r32t29o44v96a 9134376756228

Vidíte a já jsem viděla několik škol na západě, kde se používají jiné metody než cukr a bič. Děti jsou tam aktivními účastníky výuky a učitelé neměli problém zájmem žáků. Pokud se žák aktivně podílí na zjišťování informací namísto toho, aby je pasivně přijímal, naučí se mnohem víc.

Frontální výuka a metoda cukr a bič je ta nejpohodlnější a nejjednodušší metoda pro učitele, ale velmi se takové metody odrazí na zájmu žáků, na jejich znalostech a na vztahu k učiteli a ke škole.

Nedivím se, že Asiaté byli překvapení, že děti tu škola až tak moc nezajímá (asi opravdu záleží na tom, v jaké škole se byli podívat). Jednak Asiaté mají naprosto jiné uvažování, výchovu a společenské hodnoty a jednak frontální nezáživná výuka opravdu zájem u dětí nevzbudí. Jak jsem již ale psala, je to pro učitele to nejpohodlnější.

0/0
8.3.2017 12:20

V41á30c54l18a43v 26S20v13o57b93o20d17a 1661683263573

Pokud ze čtyř studentů uspěl z matematiky jediný, nevím jestli je to chyba studentů... u nás z dvaceti udělali všichni...

+1/−2
27.2.2017 11:15

L19u74d79ě32k 63N98ě37m59e19c 8603840681476

No, tak to uzavřeme. Studenti, kteří se chtějí v matematice posouvat, chodí do školy o 100 metrů vedle...

+1/−2
27.2.2017 13:35

E81v62a 31H74u27r22t14o85v74a 9414626296528

Není, ale je přeci mnohem jednodušší svalit vinu na rodinu, nežli přiznat, že "moje škola" neumí učit a máme učitele, kteří nejsou schopni děti zaujmout. Jak jinak si vysvětlit, že na některých školách to jde a jinde ne? A tady se nejedná jenom o gymnázia versus odborné střední školy.

0/0
8.3.2017 12:22

T47e61r66e73z44a 16H71a34v32l33í15č22k22o13v69á 1445578585575

Dril možná pomůže na úplné základy, ale to, že mi matematika nečiní problémy, sama nepřikládám drilu. Je pravda, že jsem příkladů spočítala vždy spoustu, ale protože mě to bavilo. A aby to žáky bavilo, učitelé se musí snažit. Nesouhlasím také, že za vším stojí rodiče a že se dnes tolik dětem nevěnují. Rodiče mohou pomoct, ale dítě musí chtít samo. Naopak si myslím, že někteří dnešní rodiče se starají možná až příliš. Mě vychovala s bratrem od raného dětství jen maminka, která matematiku nesnášela a vysokou neměla. Živila nás sama a pro práci vůbec na nás neměla čas, ani nám moc nečetla. Oba s bratrem jsme vysokoškoláci prestižních českých univerzit (SW inženýři) a matematika s logikou jsou pro nás základ. Vše je o motivaci. Nás hnalo to, že jsme nechtěli živořit, jako jsme to znali z dětství...

+9/0
26.2.2017 19:59

A71l31e93n72a 45E89l54i63á39š81o77v21á 3594781252478

Souhlasím s tou výhradou, že v útlém věku je dril nezbytný a pokud ovládáte matematiku, určitě jste se biflovala matematiku, ať už vás k tomu někdo nutil nebo nikoli

+2/0
27.2.2017 7:37

L70u85d74ě53k 22N43ě25m58e57c 8193610231516

Ale matematika se nemusí biflovat.

+2/0
27.2.2017 8:13

H69a38n26u82š 90H97o58r74á25k 9751294796763

Skoro bych rekl, ze se biflovat primo nesmi. Neco napocitat, aby to cloveku veslo do krve, to urcite ano, ale biflovani je cesta do pekla.

+1/−2
27.2.2017 15:18

P88a56v21e72l 36Š95e74s42t83á69k 3139450238

To je prave omyl, matimatika muze jit i bez drilu a ve skutecnosti spousta premiantu v matematice se doma na ni ani nepodiva. Je to o tom jestli si clovek pamatuje postupy a vidi je v tom zadani nebo ne. Neda se to tupe naucit jako vyjmenovana slova.

+1/−1
27.2.2017 10:59

O71t46t62o 82H75a12l93í10ř 9653937298616

O tom nic nevím - zato vím, že premianti měli obvykle hodně napočítáno a vyřešili spousty příkladů, než se z nich stali premianti. Ale vy třeba potkáváte samé geniální matematiky, kterým všechno jde bez učení a bez znalostí vzorců atd. Prostě se jim to tak nějak spočítá samo, aniž by se to naučili.

0/0
8.3.2017 11:36

I30v50a 31K93r66i93š76t32o85f14o85v30á 9238868805675

Paní učitelka má samozřejmě pravdu. Ale na druhou stranu, střední školy si naberou čtyřkaře, co by dřív šli na učební obory a pak se diví, že nic neumí. A s inkluzí bude hůř.

+3/0
26.2.2017 18:52

S10i35l79v68a 44N35o21v21á42k98o26v84á 8755334629

Bohužel. Musí je nabrat - jaksi... Financování na hlavu, no...

0/0
9.3.2017 17:45

K90a21r15e55l 52P47o26d74h35o23r37s51k85y 3255493942945

Teda styl výuky popsaný v článku mě dost děsí (ostatně jejich výsledky tomu odpovídají).

Co je klíčové a co mi vždy umožňovalo být v matematice dobrý byl pokus-omyl a kritické myšlení. Dril pomůže pouze krátkodobě a pokud člověk nějaký čas ten jejich typ úloh neřeší, tak se to z hlavy vykouří. Ale schopnost na to znovu přijít, to se nezapomíná. Popravdě už bych asi nedal násobilku jako když bičem mrská, protože ji nepoužívám často, ale nemám problém si cokoli odvodit, protože si prostě umím ověřit jestli to mám dobře nebo ne. A co mám zkušenost z doučování matiky, tak toho ti studenti nejsou schopni vůbec.

+4/−7
26.2.2017 17:20

I44v93a 74K85r34i84š35t18o38f88o93v50á 9198118985335

Násobilka je dril a memorování. Ale bez ní to nejde. Ale těžko v prváku dohánět učivo třetí třídy.

+3/0
26.2.2017 18:53

L23u73d25ě66k 44N42ě50m35e98c 8653410911486

Ano, měl jsem spolužačky, které uměly násobilku jako když bičem mrská. Fakt si myslíte, že říct co nejrychleji kolik jo 8 x 6 je ta správná cesta, jak pochopit integrály?

+4/−3
26.2.2017 18:59

I95v71a 47K14r81i90š11t47o38f15o84v96á 9268638535755

A je to tu. Jste přesně ten, který dril zatracuje, protože tohle umět nemusím a tamto taky a ono si najdu na netu.

+2/−1
26.2.2017 19:19

L65u34d24ě14k 38N21ě10m81e59c 8623920681746

Hluboce se mýlíte, děvče. Taky jsem zjistil, že něco se prostě naučit musím. Ale násobilku jsem nepotřeboval umět co nejrychleji. Na netu jsme v sedmdesátých letech nic najít nemohli.

+3/−1
26.2.2017 21:11

A29l91e92n85a 22E66l50i89á67š27o98v60á 3934171882278

Abyste dokázal logicky řešit úlohy, musíte mít dobrou paměť, a tu získáte drilem. I v matematice, tak jako v zaměstnání, záleží na rychlosti vašeho myšlení.

+2/0
27.2.2017 7:40

L50u80d88ě73k 69N74ě51m37e63c 8373950881866

Tu první větu jste pomotala páté přes deváté a ještě k tomu špatně.

+1/−2
27.2.2017 8:14

J51i87ř31í 36F28o45g22e97l 2830591226622

Integrály k životu potřebuje zlomek lidí, násobilku každý.

+3/0
26.2.2017 20:21

L17u47d34ě62k 19N30ě32m81e41c 8773720281986

Trocha nadsázky nikdy neškodí. To máte z toho, jak máte všechno navrčené. :-/

Ale studium matematiky na střední škole k integrálům dospěje. A pokud byste se chtěl posunout ještě dál, tak na VŠ se bez nich neobejdete. Samozřejmě pokud nepůjdete na fakultu sociálních studií.

+2/−2
26.2.2017 21:08

H10a76n64u38š 58H26o76r62á48k 9791944726423

Zajimavy. Nasobilku neumim a ziju si celkem dobre. Nikdy jsem nepochopil, proc by ji clovek mel umet, nedejboze velkou nasobilku, ta uz vubec nedava smysl.

A upozornuju, matematiku mam velmi rad a umim spocitat opravdu lecos. A dokonce z hlavy pocitam i mirne narocnejsi ulohy. Fakt to neni o tom umet nasobilku.

0/−3
27.2.2017 15:17

J58a94r89o43s89l68a35v 66P31o49l88á28k 8438145237560

Plně souhlasím.

+4/0
26.2.2017 14:03

J68a32n 36V51a80n82d49r67o81v58e24c 9373516618305

Tady v diskusi si hodně lidí plete dril s bezduchým memorováním. Jenže ta učitelka vysvětluje, že k pochopení a zažití zlomků nebo rovnic je třeba jich vypočítat ne pět, ale sto, aby je měl člověk zažité. A tomu říká dril.

Obrovsky se přimlouvám za zvýšení pravomoci učitelů.

+19/−1
26.2.2017 13:24

A59l34e41n48a 51E19l47i61á76š59o86v45á 3944531122298

Souhlasím s vámi. Přesto si myslím, že jakékoli memorování má cenu. Tedy i to, kterému říkáte bezduché. Jakékoli memorování má za následek zlepšování paměti, a s tou jsou dnešní studenti na štíru.

+6/−1
26.2.2017 15:08

L53u70d20ě72k 46N89ě77m21e50c 8743170191216

Řekl bych, že dnešní studenti jsou na tom s pamětí líp, než jsme byli my. A bezduché memorování je to nejhorší, co může škola člověku dát.

+2/−5
26.2.2017 19:02

A38l79e87n67a 67E18l72i74á15š98o39v16á 3544751632448

Přicházím s nimi pravidelně do styku. Věřte, že mají výrazně horší paměť, než tomu bylo před 30 roky. Ostatně v TV bývají různé znalostní soutěže, ve kterých většinou stařečci drtí mládež

+5/0
27.2.2017 7:42

L94u65d62ě14k 53N27ě78m24e39c 8813230891726

Víte... moc tomu nevěřím. Znalostní soutěže, kde vyhrávají chodící encyklopedie vlastně tolik nevypovídají. Když nic jiného, tak má většina lidí omezený obzor díky svým zájmům a je málo lidí, kteří vědí "o všem hodně". Mladí mají ale daleko širší obzory než my. My jsme jen měli tu nevýhodu, že jsme si spoustu věcí prostě museli zapamatovat, kdežto teď to není nutné. Někde si informace poměrně snadno najdeme. Ostatně pozoruji to i na sobě. Jsem prostě línější si něco pamatovat. Jestli to tedy není věkem. ;-D Napíšu to jinak. Když objevím nějaký postup, tak si ho zapíšu a někam uložím. Vím, kde ho najdu a nemusím si ho pamatovat.

+1/−4
27.2.2017 8:12

Z43d10e36n33ě96k 71S28k77ř85i80v37a24n 5544400139276

Dovolil bych si polemizovat s názorem, že "mladí mají ale daleko širší obzory než my". Přiznávám, zcela jistě mají přehled o nových hrách na PC, playstation, XBox, o nových aplikacích v mobilech atd.. Jinak bída. Čest výjimkám. Jistě, dnes se dá mnoho informací najít na netu. Ovšem hledejte je při společenském rozhovoru. Podíváte se do mobilu?;-)

A k tomu biflování: Slovíčka se člověk musí naučit. Pamatuji se, že jsem se je učil na zastávce při čekání na bus. Tím jsem se naučil i hospodařit s časem. Doma už jsem jen napsal úkol a ověřil jsem si, že slovíčka umím. K matematice: Před přijímačkami na střední školu jsem spočítal stovky příkladů ze "Sbírky úloh z matematiky". Pak už mne žádný příklad nemohl zaskočit. Jsou jistě tací, kterým stačí výklad a 2 příklady spočítané před půl rokem.

0/0
27.2.2017 20:34

L85u94d81ě11k 70N98ě13m82e57c 8143440651126

K tomu biflování - cizí jazyky a matematika, to je samozřejmě velký rozdíl. Vy máte zřejmě spíš vlohy k těm jazykům. Ne že bych se nedomluvil, ale už to není žádná sláva. Zato před přijímačkami na střední školu jsem si žádné příklady ze "Sbírky..." nepočítal.

Co se týká vyjmenování toho, co mladí znají, já vlastně takových mladých moc neznám. Nemají na to čas. Zato mají třeba zkušenosti ze světa, o kterém jsme my neměli ani potuchy. A díky tomu dobře znají třeba i ty cizí jazyky. Jsou lepší, než my.

0/0
27.2.2017 21:07

Z24d38e48n59ě22k 23S61k53ř12i48v89a45n 5634880949676

V těch jazycích jsou lepší, než my. Mají víc možností vyjet ven, mluvit, uplatnit to, co se naučili ve škole. Taky takové znám. Těch druhých je, bohužel, většina.

A ještě k tomu obecnému přehledu: Teď jsem přepínal programy v TV. Natrefil jsem nějaký pořad se "známým kadeřníkem" (může mu být tak 30 let). V jisté situaci, celkem náhodně, tam jedna starší kadeřnice udělala nějaké srovnání a vyslovila jméno Mičurin. Mladý kadeřník netušil o koho jde, tak mu to vysvětlovala. Zasmál jsem se. Zrovna tohle jméno jsme znali všichni, ač jsme nebyli botanici.;-)

0/0
27.2.2017 22:53

L22u95d97ě89k 91N90ě97m35e52c 8553360291686

No tak k zasmání to je. Na druhou stranu - Mičurina jsme znali a o Mendelovi jsme neměli tušení. Tedy přesněji. Já jsem neměl potuchy.

0/0
28.2.2017 8:14

O65t91t76o 30H40a80l16í53ř 9543967488296

A pak se vám poškodí data a záloha selže,. A máte prd a ne znalosti;-)

0/0
8.3.2017 11:42

L35u47d15ě46k 47N81ě13m44e70c 8603150531736

Máme několikanásobné zálohy. Manuály a procesy máme dobře ohlídané. To víte, kdybyste si chtěl pamatovat všechno z toho a uměl to použít, tak byste byl určitě nahraditelný minimálně pěti lidmi a byl byste podle toho i ohodnocený.

0/0
8.3.2017 13:38

L21u25d12ě94k 14N85ě92m91e86c 8203700681146

Jestli jste pochopil rovnice tím, že jste je do sebe bušil co to dá, tak pochybuji, že máte matematické myšlení.

+1/−4
26.2.2017 19:00

A82l82e50n23a 24E57l78i63á53š84o61v86á 3694511902588

Drilování je nejúčinnější v útlém mládí. K pochopení rovnic je třeba logické myšlení. Paměť je třeba na jejich rychlé a bezchybné řešení.

+2/0
27.2.2017 7:45

L17u60d47ě12k 19N24ě77m20e49c 8673130551416

Však ano.

0/0
27.2.2017 8:05

J25a75n 46V41a64n97d61r31o55v13e36c 9893306358635

Nepochybujte. Víte, co jsou lineární transformace kvadratických forem v afinním rozšířeném prostoru? Zedník se taky nestane machrem, když postaví jednu zeď na třetí pokus, i když má prostorovou představivost.

0/0
27.2.2017 15:48

L24u34d61ě93k 44N83ě36m72e68c 8583890141726

Věděl jsem. Už je to nějakých 40 let. Dávno jsem takové věci zapomněl, protože jsem je už nikdy nepoužil. Popravdě to, o čem mluvíte, je záležitost vyšší matematiky, nikoli toho, co se učí na střední škole. Na vyšší matematiku už opravdu samotné schopnosti nestačí. Ale paní ředitelka mluvila o drilu na střední škole.

0/0
27.2.2017 16:00

J11a55n 20V12a46n48d77r48o29v32e70c 9893696128145

Ano, jen se snažím vysvětlit, že se člověk nestane dobrým řidičem po prvních ujetých kilometrech, ale až když jich má ujety tisíce. I když už ví, jak se má řídit auto.

+1/0
27.2.2017 16:18

L33u57d81ě83k 60N62ě84m87e72c 8683700151516

Na druhé straně jistě uznáte, že jsou "rození" řidiči a proti nim tací, co nikdy nebudou ani průměrnými. Samozřejmě, každý se "vyjezdí" nějak. Je to vlastně analogické. Ti druzí potřebují toho drilu víc.

0/0
27.2.2017 17:11

K16a86m51i59l35a 60K74a45l11e89n50s51k85á 9436917637718

Ano dril je třeba, ale to, že děti dnes neumí matematiku není jen vina těch dětí. Je to hlavně vina těch učitelů, že ten dril neumí pro žáky udělat nějakým způsobem zajímavý aby je to bavilo. Protože pokud někoho něco nebaví tak mu to můžete vnucovat třeba 20 hodin denně a je to k ničemu.

+4/−16
26.2.2017 13:16

J34a41n 79P12o25k86o74r38n51ý 1863229810513

A jak si to představujete v praxi, Dávat za každý úspěch kousek čokolády, nebo jiného pamlsku, jako při drezůře cirkusových zvířat?;-D

+11/0
26.2.2017 13:33

A40l40e95n70a 61E77l72i45á38š93o66v13á 3424161392968

Dril je dril. V asijských zemích je na něm vyučování založené. Děti drilují skandovaně a v pohybu. Jestli takový dril považujete za zajímavý, budiž.

+4/0
26.2.2017 15:10

I26v70a 31K26r48i36š90t12o36f29o22v22á 9188478475925

Jak učiníte násobilku či zlomky zajímavými?

0/0
26.2.2017 18:55

L92u69d59ě53k 79N34ě64m28e27c 8423390741756

Já tedy nevím, ale našim učitelům/-kám se to se zlomky a učivem následujícím podařilo.

0/0
26.2.2017 19:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.