Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V lese se našel stříbrný poklad, džbán ukrýval groše z doby Václava IV.

Jako v pohádce si musel připadat Petr Hudec, který na konci loňského roku našel v lese na Rokycansku džbán plný stříbrných grošů. Podle odborníků pocházejí mince z doby krále Václava IV. a jejich majitel si za ně tehdy mohl koupit třeba dům na předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D76a90n20i96e55l22a 62U54r28b45a36n79o36v75á 2944230375456

Já obdivuju všechny co něco takového najdou a ani je nenapadne si to nechat a zodpovědně zavolají příslušné úřady. Myslím totiž že většina lidí by měla přirozenou tendenci si nechat to, co najdou.

0/−1
12.1.2017 13:33

J79a58n 94M69o32t31ů20r95e80k 7670262521399

To si ten, co je tam schoval, těch peněz asi moc neužil, škudlil a nakonec z toho nic neměl :-)

+2/0
12.1.2017 7:57

T26o19m30á35š 29T12a86t95í18č64e93k 5150932240728

Ehm, ehm, ehm... Kvalifikovaný řemeslník si v těch dobách vydělal 15 až 18 grošů týdně... Nádoba ukrývala více než 500 mincí... At počítám, jak počítám, tak si tedy kvalifikovaný řemeslník vydělal na dům na předměstí za sedm osm měsíců. Za to si dnes nevydělá ani na pozemek. :-/

+3/0
12.1.2017 1:43

D76a29v71i88d 89H78o56l93c50m41a20n 8614125846889

V té době asi moc kvalifikovaných řemeslníků nebylo. To už byl pan někdo.

+3/0
12.1.2017 3:44

T40o43m32á64š 67T63a82t46í77č14e17k 5200602550178

Přesto. Vezměme, co tehdy dům znamenal: to nebylo jenom pro páreček a dvě tři dětičky. Dětiček bývalo (optimálně) mnohem víc, ale především musely mít tehdejší domy ještě rozsáhlé hospodářské místnosti včetně služebnictva. Něco, v čem byste tohle všechno ubytoval, za nějaký utrápený tři melouny nekoupíte. Ale budiž, řekněme že budeme vycházet ze současných potřeb: Který špičkový odborník vydělá za sedm osm měsíců ty tři melouny na domeček na předměstí?

Nikdo.

+3/−3
12.1.2017 3:51

J72i24ř66í 26K90ü86h53r 2520756190536

Nic ve zlém, tenkrát nebyly nějaké dětské pokoje. Všichni žili v jedné cimře.

Pokoj pro služebnictvo, o tom si nějaký řemeslník mohl leda tak zdát.

Ten dům, co měl hodnotu pár měsíčních platů, to musela být slušná kuča, protože logicky to nemohl stavět slušně placený jeden řemeslník déle než těch vašich 7/8 měsíců, resp. 4 řemeslníci dva měsíce, protože by byli moc drazí a to nepočítám ten pozemek a ani materiál.

+4/0
12.1.2017 8:02

D29a40n55i72e18l46a 64U96r13b90a29n14o83v39á 2534640135346

Podle vás bylo v normálním době běžně služebnictvo?

+3/0
12.1.2017 13:30

P16e41t77r 88M43u30n59z15a93r 1225741739266

Tak minimálně tam bydlel nějaký tovaryš nebo učeň. Služebnictvo nebylo tak drahé, aby si ho takto slušně vydělávající řemesník (v té době bych řekl spíš mistr, význačný člen cechu) nemohl dovolit.

Na druhou stranu nelze srovnávat cenu dnešního obydlí s tím ve středověku, ty standardy byly úplně jiné.

+1/0
12.1.2017 15:24

T40o76m24á20š 17T36a33t83í76č63e86k 5470702170278

Hm, tak uberu. U kvalifikovaného řemeslníka asi vykonávaly ty práce žena s dětmi.

+1/0
13.1.2017 11:37

J62i35ř70í 82K68ü23h31r 2540506940336

Na standartní dům 15tého stol. by jste si asi taky vydělal za pár měsíců.

0/0
12.1.2017 7:35

H24y94n28e12k 43M46r96t95v17ý 2390207229221

přesně tak. oproti tomu co se stavělo v římě už patnáctset let před tím, jsme se tu na konci středověku ještě houpali na větvích.

nějakej dřevo-vepřovičák se slamněnou, maximálně doškovou, střechou.. kupecký cihlák na náměstí by byl cenou úplně jinde.

+4/0
12.1.2017 8:51

Z24d98e14n53ě15k 66Č66e71r67v33e14n56k20a 2909680937559

Ceny věcí se časem mění. Například za 100 kg cukru se v té době platilo jako za vzrostlého býka.

0/0
12.1.2017 9:23

M96i84c81h82a88l 52M49r91a29z67i73k 6797657384630

Zaprve - kvalifikovany remeslnik tehdy by byl asi extra odbornik dnes. A ten by si to vydelat mohl.

Zadruhe - jeste jsou tu dane a desatky, poplatky atd.... tedy tolik mu urcite nezbylo.

Zatreti - tehdy dum na predmesti nebylo nic extra - pravdepodobne hlinena chyse se slamenou strechou, navic predmesti znamena az za hradbami a tedy kdykoliv v pripade utoku nepritele prisel o cely dum....

No myslim, ze dnes si spickovy odbornik vydela na lepsi dum....

0/0
12.1.2017 12:18

I53r58e11n18a 67V61r79á33n19o50v22á 5452762745394

počítáte taky s tím, že z toho, co vydělal, něco spotřeboval?

0/0
12.1.2017 15:52

T72o12m81á98š 30M52o92r42a26v24č32í70k 3257236263785

Co se týče těch mezd nějaký mistr si mohl vydělat 15-18 grošů, ale denní mzda zedníka byla cca 1 groš a za to si nemohl koupit ani slepici, obyčejný nůž ho stál 3 dny práce, sekera 6 dní práce, za denní plat si mohl koupit 1,5 kg chleba (3 kusy), košile stála 8 grošů atd. atd. Na nějaké kupování baráku na předměstí zapomeňte, takový člověk byl rád, když se najedl, byl oblečený a měl aspoň nějaké základní potřeby.

+9/0
11.1.2017 23:49

T47o64m40á75š 53M62o15r49a95v94č75í23k 3307186283395

Navíc denní neznamená 8 hodin práce, ale víc + soboty.

0/0
11.1.2017 23:55

T51o16m32á95š 15T35a64t60í70č58e80k 5640732290628

Tož nádeníci dnes taky kupují jídlo podle ceny a nosí hadry z frcu.

0/0
12.1.2017 1:57

P19a85v79e96l 32V60ě94t90r18o71v15e54c 6666478522451

Asi jste přehlédl, že šlo o týdenní (nikoliv denní) mzdu.

Navíc si nemyslím, že by ceny byly tak stálé, jak píšete; předpokládal bych, že Vámi uváděné ceny jsou spíše z dob drahoty.

0/0
12.1.2017 4:18

J31a47n 19P49e16k93a 5863373413

Fantastický nález !!! Ale mazec taky je, že stříbrné mince jsou pokryté měděnkou :))) šidilo se holt vždy...

+4/0
11.1.2017 23:02

N42o44r70b27e96r53t 78Š46t24ú20r 2486105541192

Našlo se 519 grošů a solidní řemeslník si vydělal 15 - 18 grošů týdně. Za 519 si koupí barák na předměstí. Takže zůstanu-li u 15 týdně, tak za necelých 35 týdnů si dobrý řemeslník vydělal na barák. Asi bych chtěl být dobrý řemeslník ve středověku. IDnes by mi nechyběla.

+4/−1
11.1.2017 22:48

J52a70n 19P10e45k19a 5443563883

to je jako dneska, za třičtvrtě roku mega... a za to se domek koupit dá :)

0/0
11.1.2017 23:02

J64a13n 23P27e31k82a 5413703763

...za předpokladu, že nejíte...

0/0
11.1.2017 23:03

N43o66r32b42e98r60t 82Š50t63ú23r 2436105921272

A kde? V Albánii? Když chceme zůstat v Evropě.:-)

0/0
11.1.2017 23:05

J23a47n 74P40e28k70a 5713513843

domek na vsi za mega koupíte v pohodě :))) v ČR

+1/0
11.1.2017 23:08

N80o60r30b75e54r32t 57Š84t34ú43r 2176905381532

Máte pravdu, malý domeček 15-20 km od spádového města jakž takž ano. Ale předměstí není vesnice.

+2/0
11.1.2017 23:18

J38a10n 36P43e38k82a 5533273393

srovnejte si hustotu zalidnění tenkrát a dnes...

0/0
11.1.2017 23:28

P59ř64e15m43y51s31l 48L46u68k35á13š 2705362180961

A taky byste se chtel v lepsim pripade dozit 40 let?

0/0
11.1.2017 23:42

I69r13e92n66a 55K70r69o41u87p13o67v49á 4890273427512

No, ono to tak rychle nešlo, nemohl si všechno usyslit. Musel platit poplatky cechu, desátky církvi, daně a živit sebe a rodinu. A pod tím domem si nepředstavujte podsklepený kamenný dům o třech patrech. Na předměstí stály chalupy o jedné cimře, možná s černou kuchyní. Dobrou představu si můžete udělat ve Zlaté uličce - a tam bydleli respektovaní řemeslníci a odborníci (a také třeba hradní strážní). A být řemeslník, to už něco znamenalo a stálo dost úsilí, času i nákladů kvalifikaci získat.

0/0
12.1.2017 8:30

J58a46k32u46b 31B36r91i96n29e29r 6107652682891

Zaujaly me ty dve drobne mince:) v tu chvili jsem uvidel, jak majitel pokladu, jeste tesne pred zakopanim, prihodil do kopy dukatu dve mince,ktere nahmatal v kapse...hezky:)

+2/0
11.1.2017 22:45

P16a69v74e32l 72V12ě74t56r57o36v66e96c 6596728812881

dukátů?

+1/0
12.1.2017 4:20

J60i42r11i 85D23o52m92i66n48i32k 1791558441290

Nechápu, jak může někdo napsat "v lese SE našel poklad". To by nenapsala ani má osmiletá vnučka... za toto opravdu někdo bere dokonce i plat ?:-)

0/−4
11.1.2017 22:32

T77o71m22á68š 12T11a79t10í21č72e76k 5350732300718

"V lese se našel poklad" je naprosto správně. Chtíti býti Germánem či co je naprosto trapné. :-P

0/0
12.1.2017 2:06

I74r77e65n40a 31V68r37á82n78o39v72á 5682872195304

Někteří lidé prostě nesnášejí trpný rod se zvratným zájmenem. Můj syn si ze mě věčně dělá legraci, když to použiju.

0/0
12.1.2017 15:57

L18u18k18a34s 55A20d62a39m93i20k 2762909398982

Nesmrdel ten dzban vinem? Aby se nam pan doktor Rarh nahodou neprihlasil o dedictvi.

+12/−2
11.1.2017 21:50

M15i22c40h30a89l 22F58r59ý83d69a 1502219403892

Budu se muset na ty groše zajet podívat. Možná budu mít u p. ředitele nějakou protekci ;-D

+1/0
11.1.2017 21:41

M98i74c28h11a70l 47U13r87b26a53n 2228629662538

;-D

0/0
11.1.2017 22:02

M19i29r68e39k 42G72a11j47e42r 5691826959880

Jsem zvedav, kdo dnes jako prvni zakope bitcoiny, aby zustalo neco na objevovani pro budouci generace.

+6/−1
11.1.2017 21:38

L86u28k94á75š 95M36a91r88e82d78a 6861914647798

Myslim, ze par bitcoinu zustane zakopanych i za stovky let...

0/0
11.1.2017 23:08

H14y51n92e27k 11M95r14t47v30ý 2120967129201

jednomu norovi se to nechtíc povedlo když vyhodil starej hadr. když si to uvědomil a jel se na spádovou skládku podívat, bylo mu řečeno, že se nachází někde na té rozhlehlé ploše, zhruba 3 metry hluboko a hledej šmudlo :-)

bitcoiny nabyl v době, kdy měly mizivou hodnotu a pak je hledal, když zjistil, že na tom hadru jsou vlastně milióny

0/0
12.1.2017 9:01
Foto

L30u69k42á55š 98Z33á14v42o15d29s64k34ý 9441719761

"Pravděpodobně jsou to stříbrné pražské groše Václava IV. a dvě drobné mince."

Zdroj: http://plzen.idnes.cz/poklad-stribro-mince-grose-d0v-/plzen-zpravy.aspx?c=A170111_184014_plzen-zpravy_pp

Pražské Groše nejsou Václava IV, ale jeho pradědečka z rodu Přemyslovců Vácava II, který je zavedl. Takže fakticky správně je nadpis, text už nikoliv.;-)

+2/−1
11.1.2017 21:32

M23i92c75h49a59l 92M24r54a77z88i77k 6537947694260

Proc myslite? Razili se ca 250 let a to i za vaclava iv.

+1/−1
11.1.2017 22:34
Foto

L97u71k57á15š 89Z90á79v68o65d32s32k34ý 9141289871

čemu nerozumíte? Já nikde nerozporuju, že se razili za Václava IV. Ale to z nich nedělá groše Václava IV. Vymyslel je mincovní reformou Václav II, tudíž to byli Groše Václava II, po celou dobu existence, bez ohledu na to, který panovník vládl. Za tu dobu se vystřídalo 15 dalších panovníků, ale pořád to byli Václavovi Pražské Groše...

+3/−1
11.1.2017 23:38

M83i95c76h48a23l 84M40r29a88z27i53k 6297817624830

No za kazdeho panovnika mely ty grose jinou kvalitu, jinou hodnotu a proto je spravne rict, ze to byly grose Vaclava IV - neb to dava jesnou predstavu o jejich kvalite a hodnote. Tedy takto jsem to myslel ja. To ze je vymyslel Vaclav II je jasne a tez nezpochybnitelne.

0/0
12.1.2017 7:32

T77o36m53á36š 74T68r64u28c72h15l64ý 8866859588785

A především na nich bylo vždy vyraženo jméno krále, který je vydával. Na těchto je Wencezlaus Tercius, neboli Václav Třetí. Hádejte proč tercius, když je nechal razit Václav IV.?

0/0
12.1.2017 10:27

M33i58c31h55a64l 73M35r16a84z29i31k 6327447294580

Vsak to mam na mysli, je to vicemen pokazde jina mince. Ovsem priznam se, ze netusim proc Vaclav III. To skutecne nevim, byt Vaclav III byl, ale o par let drive.

0/0
12.1.2017 12:16

T70o90m50á21š 13T49r71u29c50h61l40ý 8696119798585

Václav III. byl zavražděn dříve, než byl korunován. Takže Václav IV. byl teprve třetím korunovaným českým králem toho jména. Na groších Karla IV. je vyraženo Karolus Primus.

0/0
12.1.2017 14:07

M67i24c33h39a67l 69M13r38a35z55i79k 6877617494610

Tak u Karla je to jasne, ten byl prvni, ale mate pravdu, ja uplne zapomnel, ze Vaclav III nebyl korunovan a tedy v seznamu jako by nebyl :) dekuji za pripomenuti.

0/0
12.1.2017 17:02

J78a97n 50U82l29r67i37c86h 9869816479284

Za ztraceným pokladem je jistě zajímavý příběh. Škoda, že jej už nepoznáme.

Jinak to byla tehdy solidní měna. Ne jako dnes, kdy jsou peníze buď virtuální nebo jde o papír bez vlastní hodnoty a centrální banky si jich mohou nagenerovat neomezené množství.

+17/0
11.1.2017 21:04

M15i91r53e83k 54G54a59j30e52r 5851626909560

Jinymi slovy, kdyz nekdo za 500 let vykope smenku nebo nevyzvednute dedictvi ve forme milionoveho zustatku na uctu, tak z 10% nalezneho si nekoupi ani chleba.

+4/0
11.1.2017 21:41

T67o21m53á42š 46H43o93l93i80č 5518174601278

Nechcite vedieť ako sa pančovali mince v staroveku i stredoveku.Tiež to išlo i keď zložitejšie.

+2/0
11.1.2017 22:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.