Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Tunel u Plzně bude později. Razicí štít si láme zuby o skálu

Když se razicí štít, který u Plzně hloubí železniční tunel, prokousával břidlicemi, spotřeboval jednu sadu řezných disků na necelých 250 metrech. Teď disky vydrží jen na sedmdesát metrů. Štít se prokousává tvrdými spility pomaleji a ražba tak opět nabírá zpoždění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M54a15r59t32i57n 97L27u31k38e68š 3956211321515

Diskuze bohužel dokazuje, jak senzacechtiví novináři zprofanovali stavební řemeslo jako takové. Trapným opakováním a zuřivou kadencí článků o Blance (což je sama o sobě obdivuhodná stavba) dokázala média u méně duchaplných a snadno ovlivnitelných čtenářů vyvolat dojem, že každá stavba je předražená, že její zhotovitel je podvodník a za vším stojí korupce.

Naštěstí se i v této diskuzi dokáží najít záblesky zdravého rozumu v podobě ojedinělých příspěvků, ve kterých jejich autoři trpělivě vysvětlují méně duchaplným a snadno ovlivnitelným čtenářům jak že to je s těmi geologickými průzkumy apod. Tito autoři mají mou úctu a obdiv, neboť někdy to vysvětlování připomíná práci učitele na pomocné škole ;-)

+1/0
16.5.2016 8:14

R48a18d53k71o 20K16ř40i82v70á60n33e49k 7220693495780

Razicí štít tunel opravdu nehloubí, ale razí. Název tak nějak napoví...:-)

Hloubené tunely se staví z povrchu, stačí bagr na hloubení a buldozer na zahrnutí.

+1/0
14.5.2016 14:44

P31e33t80r 64V20o26ň59k41a 2397643219293

Je krásné že si na operátora stroje může zahrát kdo chce, to heslo nalepené pod monitorem na štítku je opravdu ideální ochranou před nepovolanými osobami ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.5.2016 13:09

R58a75d44e76k 12J78a11n28a22t29a 9125116214822

Tak pokud se vám podaří proniknout na střežené staveniště a pak nepozorovaně projít 3,5 km tunelem ke štítu a nikdo si vás nevšimne (na té stavbě se pracuje nonstop), tak pak si hrát můžete :)

Je to asi podobné, jako když velká dopravní letadla nemají v kokpitu ani na dveřích žádné zámky. Prostě se nepředpokládá, že by se někdo jen tak dostal na plocu letiště, přistavil si sám schůdky k A320 ...

+2/0
14.5.2016 14:04

O93t52a 90K74i36n65c 6969878562366

Snad se dělá před ražbou tunelu geologický průzkum podloží, nebo snad ne?

+1/0
14.5.2016 12:51

F71i53l29i25p 37K88o61š93e56k 2979525154492

Obvykle se dělají vrty v nějaké síti, takže je možné, že něco unikne. Nejlepší je samozřejmě průzkumná štola. To ale nikdo kvůli ceně a času nedělá.

+4/0
14.5.2016 13:03

A90l45e35š 72V76y52k31y61p52ě89l 2232580302556

Ale dela :-) Treba u Blanky :-)

0/0
14.5.2016 14:56

R69a67d38e82k 48N77o78v23a32k 9744553689980

Třeba u Radlické radiály se dělá

0/0
15.5.2016 6:05

J86a73n 32Č31e10r95n92ý 8310310264931

Je dobře, že u nás stavíme rychlodráhu. Ale pro uváděné rychlosti by bylo lepší, kdyby článek vyšel ne letos, ale v roce 1955.

+3/0
14.5.2016 11:44

J96a20r10o98m75í75r 92K74r45á70l 4800979774969

Nějaké extrémní rychlosti v ČR stejně nevyužijete. To by musela být extra trať. Jakmile na ní pustíte náklaďáky, je to k ničemu.

0/0
14.5.2016 13:21

R44a80d74e18k 95J56a92n63a30t55a 9165826894352

Však je také většina plánovaných VRT v ČR pro čistě osobní dopravu.

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/VRT_Litomerice_Praha_Brno_Vranovice_2035_Raildays2013.jpg

0/0
14.5.2016 13:37

J83a97r34o69m71í44r 60K27r61á84l 4260219744569

Nojo, ale to nijak neodlehčí trati přes Pardubice a Třebovou. Z Prahy do Brna většina lidí vlakem nejede.

0/0
14.5.2016 14:14

R91a33d92e98k 85J59a29n97a24t34a 9855446284882

Jistě že odlehčí. Např. po té VRT Praha-Brno bude jezdit nejenom obdoba současných EC/RJ Praha-Brno (přes Pardubice zůstanou jen rychlíky), ale i nejvyšší vrstva Praha-Ostrava (protože to přes Brno bude rychlejší a Brno coby zastávka je pro více obyvatel než vše, co je mezi Prahou a Ostravou dnes).

0/0
14.5.2016 14:37

J23i53ř15í 22K55o47c68u62r79e54k 6235794715748

Tak ono jezdit 300 km/h nějaké dva kilometry od nádraží znamená jedno: Nezastavujeme.

Tunel je stavebně připraven na 200 km/h. No zkuste si odpovědět, které vlaky by měly kolem plzně projíždět.

+3/0
14.5.2016 13:33

D19u39š56a78n 94H18o47u18d80e58k 9897664414842

Stejně jako u Blanky i tady byl zřejmě odfláknutý geologický průzkum. Je možné, že to opět byl záměr. Zajímavé je, že Metrostav je vždycky u toho, když se řeší podobný problém. Proč se při průzkumu jádrovými vrty v ose ražby tunelu u odvrtaných vzorků neodhalily jejich skutečné mechanické a fyzikální vlastnosti? A dělaly se vůbec takové zkoušky? Asi by se zjistilo i to, že místní spility jsou hodně abrazivní. Takhle je to ale lepší. Ražba tunelu se vysoutěží za X, dodatek na "neočekávané" obtíže pak bude třeba dalších +50 %. Všichni zúčastnění to předem vědí a dokonce se s touto nadhodnotou počítá při porcování zisku. Jenom daňový poplatník je a stále bude za "vola". Prosím, pomozte mně si vzpomenout! Kdy naposledy se stalo, že stavební firma nedočerpala rozpočet, neboť se ukázalo, že předpokládané náklady byly vyšší, než byla skutečnost, geologie byla příznivější než stanovil geologický průzkum atd. a státní kase by se tak podařilo ušetřit? ;-€

+18/−7
14.5.2016 11:00

P21e73t49r 73K30u36h41n 3268651366971

Původně snad byla v zadání jiná technologie. Metrostav šel s cenou dolů, navrhl razící štít a vyhrál. Teď bude cena jaká? Nebo si to pletu s jinou zakázkou?

0/0
14.5.2016 12:34

J31i50ř79í 76U55r40b32a79n 2745834445620

Prodloužení metra A dělal také Metrostav. Proběhlo bez problémů, vraceli přeplatek kolem 2 mld (odhad 21 mld - náklady kolem 19 mld) a víceméně to bylo hotové v čas. Na dálnici D8 (4 tunely včteně Pannenské 2km) , D5, byly tunely také ok. Teď staví 1,5 km tunel někde v Norsku, dokončují 1,5 km tunel na Islandu, dokončují obchvat Gdaňsku. Ale novináři vědí že zpruzený Čech nebude na kladné články klikat..

+11/−1
14.5.2016 13:34

D88u42š44a57n 96H74o46u65d19e71k 9227224374672

Asi takto: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/ ???

0/0
14.5.2016 16:49

P96e34t45r 19T30y46č77k51a 6205202599182

No tak by se to zjistilo driv a co? Jenom bys zbytecne vyhodil penize za pruzkumy. Takove veci se na stavbe resi operativne.

+3/−2
14.5.2016 13:59

D20u88š84a54n 87H93o74u88d85e72k 9307904764932

No právě... :-)

0/0
14.5.2016 14:20

P62e72t53r 14T40y89č30k60a 6665612559752

Nechapes, ze ten pruzkum neni rozhodne zadarmo a v konecnem dusledku tu stavbu pouze prodrazi? Tak to je pak tezke.

+1/−1
14.5.2016 15:32

D64u85š89a78n 21H96o79u54d64e36k 9157114614332

Tak aby bylo jasno: ad. 1) netykáme si a ad. 2) že se průzkumem prodraží stavba je možné. Zjistěte si někde, co vše se může stát nebo stalo při jeho podcenění. Příklady z tisku: "...část trasy A za stanicí Veleslavín stojí = 300 000 Kč korun navíc. Může za to nedostatečný geologický průzkum...", nebo http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, kde se dozvíte, kolik stojí nedostatečně provedený průzkum. Možná bude lepší, když budete diskutovat pod tématy, kterým rozumíte...

0/0
14.5.2016 16:47

R37a82d78e12k 58J56a33n56a26t86a 9745256564862

Já to teda chápu tak, že nedostatečný geologický průzkum mohl za to, že se stavba stála o X Kč více, než se čekalo. Takže kdybyste udělal průzkum dostatečný, stála by stavba, jen byste to věděl předem.

Ovšem dal byste přitom více peněz za ten průzkum.

+4/−1
14.5.2016 17:05

D63u15š58a94n 33H37o37u23d42e19k 9177444104962

Stále se argumentuje tím, že jediný problém je ten, že to bude stát víc, protože je jiná geologie. I když u detailně provedeného průzkumu se nelze vyviňovat, že jsem nevěděl, že tvrdost horniny je jiná, než jsme si všichni mysleli. Základní problém ale je: ceny se záměrné vysoutěží za míň aby vyhrál předem určený dodavatel, na kterém je právě řada (to že se pořadí "spravedlivě" mění, o tom už jste jistě něco slyšel). Zpravidla se v tom točí 5 až 7 firem. Zadávací podmínky těch, co zakázky za stát vypisují, jsou záměrně nastaveny tak, aby se jim do toho nikdo jiný nedostal. Pak se zjistí, že stavba nestála 1 miliardu, za kolik byla vysoutěžená, ani 1,3 miliardy což mohly být ceny neřízené konkurence, ale třeba 1,9 miliardy, protože se to dožene na dodatcích. A pak následují druhotně vyvolané náklady - prodloužení termínů má vliv na prodloužení záborů, nárůst nákladů o všechny fixní náklady v čase: mzdy, nájmy, leasingy... U dálnice ztráty z výběru mýtného, u Metra za výběr jízdného atp. Geologický průzkum se pak stejně v takových případech musí doplnit z důvodu ověření nároků dodavatele. A to ještě neuvádím havárie, které z takového titulu mohou vzniknout (3x vykomínovala Blanka) v Praze 7. Tady už ani tak nejde o výrazné zvýšení nákladů jako o životy účastníků - v případě tunelu těch nahoře i těch dole...

+1/0
14.5.2016 17:31

M81a64t91ú97š 49B14e83n29a97k 9438344722953

Jadrový vrt dlhý 4 kilometre;-D a vo výsledku by mohol byť rovnako zavádzajúci ako lokálne zvislé vrty v určitej vzdialenosti ako realizovali teraz. Pretože sa vkľude môže vyhnúť žilám najtrvrdšieho materiálu. Proste geológia stavieb je vždy lotéria, inžiniersko-geologickým prieskumom sa nikdy nedá odhlaliť skutočnosť, tá sa vždy odhalí až počas výstavby.

+1/0
14.5.2016 16:19

D62u36š43a55n 64H80o91u79d48e78k 9287464554732

Proč jeden vrt 4 km? Systém vrtů se provádí svisle z povrchu, těmi vrty se stejně musí zdokumentovat nadloží, jde jen o jejich půdorysné rozmístění a o jejich četnost v ose nebo podél osy tunelu. V tomto případě se nejedná o žílu, ale podle článku o celkem rozsáhlý masiv. Píše se stovkách metrů... Tohle minout nelze. I vám doporučuji si přečíst: http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/

0/0
14.5.2016 16:57

K42a59r50e74l 45S23o23c48h80ů85r76e42k 2900936659645

Tak klasika, nabídka se udělá na kopec bez skal a kamení, pak se za každý kamínek účtují vícenáklady a ospravedlňují dlouhé odklady. Ono by to v původním rozpočtu nikdo neudělal, i kdyby byl kopec z másla. Prodlužování termínů se také hodí, protože dodavatel by to nestihl, když šetří na lidech, nočních směnách, na kvalitě a počtu strojů. Je to stejné, jako na dálnici.

+7/−2
14.5.2016 10:51

P54e20t14r 38T93y88č68k22a 6545182669512

Fakt to stoji za 9 min.?

0/−6
14.5.2016 10:09
Foto

B27r83o10n28i11s34l65a82v 51G68a90b23r55y87š 2892299411

Ano, stojí. Jenže když někdo vidí jen těch 9 minut a okolo žádné souvislosti, tak je veškeré vysvětlování zbytečné.

+16/0
14.5.2016 10:28

P26e98t16r 12T15y86č33k80a 6905292319542

Ja nevim. Neznam to tam. Jen se ptam.

0/−2
14.5.2016 10:31
Foto

B21r79o55n54i11s92l72a29v 35G25a17b93r46y63š 2292539301

Cítil jsem z toho příspěvku trochu vyčítavý tón, že se zase dělá nějaká zbytečnost.

Když se kouknete do mapy, uvidíte, že se trasa týká úseku mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka. Dnes se jezdí přes Chrást u Plzně brutální oklikou, která měří asi 12,5 km. Vybudováním tunelu se trasa zkrátí o více než 6 km. Vy byste to nebral?

To, že se zkrátí jízdní doba, je jasné, osobní vlaky budou podle mě i nadále využívat okliku, protože musí obsloužit Chrást a Dýšinu. Zkrácením jízdní doby se můžete dostat na nižší počet souprav, je to znát zejména u MHD při velmi nízkých intervalech. Dostanete se díky tomu dřív domů, můžete stihnout dřívější přípoje...

Nové spojení v Praze je pěkným příkladem toho, jak výhodná ta stavba byla. V globálním měřítku je malá, ale dost to ty vlaky ovlivnilo.

+2/0
14.5.2016 10:44

P86e35t96r 55U66l66l27m47a19n10n 2837928257942

Osobní vlaky nic využívat nebudou. Trať z Plzně do Chrástu bude rozebrána a z Ejpovic do Chrástu zůstane jedna kolej. Spojení Plzeň-Chrást po železnici tak bude buď s přestupem nebo s úvratí.

+6/0
14.5.2016 10:48
Foto

B47r41o12n60i48s69l67a43v 17G44a74b39r32y35š 2862759881

Opravdu??? Na stránkách projektu jsem nic takového nenašel.

Není to škoda? Myslel jsem si, že právě bude zachovaná trať Plzeň - Chrást...

0/0
14.5.2016 10:57

R79a39d43e37k 98J77a34n34a54t58a 9975446354552

Údržba trati Plzeň-Chrást by byla příliš drahá. Když se nechá Ejpovice-Chrást, tak to vyjde levněji. A dopad na jízdí dobu je minimální, protože tím tunelem se bude jezdit rychle.

0/0
14.5.2016 11:36
Foto

B81r26o25n32i10s31l67a81v 21G28a35b85r37y87š 2332599821

Něco na tom je... Díky za doplnění. :-)

0/0
14.5.2016 12:08

M71a78r76t57i16n 48L16u67k12e68š 3336481901435

Jen doplním - na místě zrušené trati se uvažuje se stavbou cyklostezky ;-)

+1/0
16.5.2016 8:04

F18i62l84i75p 94H95r79b15e59k 2734560386220

To by bylo super! Kéž by, uvidíme...

0/0
17.5.2016 11:40

J68a27n 66G15o98t67z 4305207

Ono by stačilo, aby ten rychlík nezastavoval v každé vesnici "50" za cestu a ušetřilo by se mnohem víc než sméšných 9min.

+2/0
14.5.2016 9:57

R21a75d72e19k 46J47a74n93a81t61a 9245186594122

Po dokončení tunelu budou zavedeny expresy, které pojedou Praha-Plzeň nonstop. Tj. sečte se úspora daná touto stavbou s úsporou danou vynecháním zastávek.

+4/0
14.5.2016 11:39

M46a46r53t25i96n 96Š94t82r79o77s 4119887410208

To je docela škoda, že nebudou stavět v Rokycanech...

0/0
14.5.2016 12:17

R73a56d63e31k 34J37a19n93a64t65a 9835306164942

Stávající rychlíky budou jezdit stále. Maximálně se zruší pár spojů v sedle (jako Praha-Hradec Králové), ale možná ani ne, Plzeň je větší než Hradec a lidí bude jezdit dost.

0/0
14.5.2016 12:53

L23u36k81á44š 39Č17i12p57e54r95a 4313838656944

Statní zakázky jsou prostě zlatý důl. Občas si přeji, aby zde vyhrála německá nebo rakouská stavební společnost. České stavební jsou stejně prohnilé jako naše vláda.

+1/−2
14.5.2016 9:54

P78e75t23r 62T66y95č92k91a 6295132449132

A kdo ty ceske firmy vlastni?

+1/0
14.5.2016 10:10

A47l24e21š 26P16e12c42h39á98č59e70k 1152742157387

by jste se možná divil, kdo ty zakázky vlastně v tom slavným Německu dělá...

+5/0
14.5.2016 10:19

J39a26k55u29b 75Z81a22j72í79c 9989872501408

U nás se začíná stavět pro 160km rychlost kdy už všude kolem jezdí 300 ...

+10/−2
14.5.2016 9:47

D81a59n 68M84a51t46e87j97k23a 4515570162716

To jo, ale na prejezdech mame v te nizsi rychlosti vic mrtvych, nez jinde pri trech stech za hodinu... ;-D

0/−1
14.5.2016 9:59

P49e88t75r 42T82y63č16k34a 6865272239742

To bude asi tim , ze na trati s rychlosti nad 160 zadne prejezdy byt nemuzou.

+12/0
14.5.2016 10:11

B15o86h91u94m45i43l 92T39r61o39c20h19t40a 2336256453524

To bude asi tím, že se musí zvážit i ta skutečnost, kolik žije na daném území psychopatů a tak se nastaví i rychlost rychlovlaku a bohužel takto to vyšlo na našem území na 160km a jsme vděčni i zato, po tolika letech!

0/0
14.5.2016 13:20

M87a78r67t30i62n 40H63o66r17á59k 9973739964

Zajímavé je, že u každé stavby se vyskytnou komplikace. O kterých se pak musí dokola psát v mediích. Přece od toho jsou tam lidi, aby je vyřešili a nám sdělili, kdy to bude hotové. Mě se také v práci nikdo neptá, kdo má jaké komplikace, ale zda se řeší a zda se vyřeší a hlavně bude provedeno a uděláno, co je naplánováno. Zakázky musí mít pevné hranice na cenu provedení.

Pokud firma narazí na problém, hradí jej ze svého, co je na tom divného, lidí na kalkulace musí bude dost, aby to odhadli dost přesně.

Měly by se změnit pravidla. Správně by mělo být Tunel na klíč = pevná vysoutěžená cena.

Stavbaři u nás si moc stěžují. Tím se pak dají omluvit vícenáklady. A to také umožňuje krást pro politické strany, pro politiky a pro mafii.

Prostě klasický styl, hodně si stěžovat = hodně peněz navíc

Blanka v Praze je pak extrém

+5/−8
14.5.2016 9:35

J97a95n 61S59o63u29k73u33p 1174644656205

Ten na klíč = ještě větší tunel než vícenáklady.

+5/0
14.5.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz