Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Tunel u Plzně bude později. Razicí štít si láme zuby o skálu

Když se razicí štít, který u Plzně hloubí železniční tunel, prokousával břidlicemi, spotřeboval jednu sadu řezných disků na necelých 250 metrech. Teď disky vydrží jen na sedmdesát metrů. Štít se prokousává tvrdými spility pomaleji a ražba tak opět nabírá zpoždění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75a97r75t26i75n 14L57u14k39e84š 3356721381435

Diskuze bohužel dokazuje, jak senzacechtiví novináři zprofanovali stavební řemeslo jako takové. Trapným opakováním a zuřivou kadencí článků o Blance (což je sama o sobě obdivuhodná stavba) dokázala média u méně duchaplných a snadno ovlivnitelných čtenářů vyvolat dojem, že každá stavba je předražená, že její zhotovitel je podvodník a za vším stojí korupce.

Naštěstí se i v této diskuzi dokáží najít záblesky zdravého rozumu v podobě ojedinělých příspěvků, ve kterých jejich autoři trpělivě vysvětlují méně duchaplným a snadno ovlivnitelným čtenářům jak že to je s těmi geologickými průzkumy apod. Tito autoři mají mou úctu a obdiv, neboť někdy to vysvětlování připomíná práci učitele na pomocné škole ;-)

+1/0
16.5.2016 8:14

R96a22d90k31o 40K63ř37i81v28á62n52e52k 7420783115290

Razicí štít tunel opravdu nehloubí, ale razí. Název tak nějak napoví...:-)

Hloubené tunely se staví z povrchu, stačí bagr na hloubení a buldozer na zahrnutí.

+1/0
14.5.2016 14:44

P26e16t44r 55V36o58ň14k20a 2177583489703

Je krásné že si na operátora stroje může zahrát kdo chce, to heslo nalepené pod monitorem na štítku je opravdu ideální ochranou před nepovolanými osobami ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.5.2016 13:09

R83a89d67e40k 79J80a28n72a49t10a 9405736624442

Tak pokud se vám podaří proniknout na střežené staveniště a pak nepozorovaně projít 3,5 km tunelem ke štítu a nikdo si vás nevšimne (na té stavbě se pracuje nonstop), tak pak si hrát můžete :)

Je to asi podobné, jako když velká dopravní letadla nemají v kokpitu ani na dveřích žádné zámky. Prostě se nepředpokládá, že by se někdo jen tak dostal na plocu letiště, přistavil si sám schůdky k A320 ...

+2/0
14.5.2016 14:04

O44t48a 44K56i50n15c 6609968162336

Snad se dělá před ražbou tunelu geologický průzkum podloží, nebo snad ne?

+1/0
14.5.2016 12:51

F52i21l37i62p 65K64o71š36e52k 2299325794912

Obvykle se dělají vrty v nějaké síti, takže je možné, že něco unikne. Nejlepší je samozřejmě průzkumná štola. To ale nikdo kvůli ceně a času nedělá.

+4/0
14.5.2016 13:03

A67l62e73š 47V31y48k97y42p93ě55l 2942840502756

Ale dela :-) Treba u Blanky :-)

0/0
14.5.2016 14:56

R72a20d13e23k 42N83o17v43a73k 9564743609220

Třeba u Radlické radiály se dělá

0/0
15.5.2016 6:05

J47a73n 18Č89e18r90n28ý 8220760584461

Je dobře, že u nás stavíme rychlodráhu. Ale pro uváděné rychlosti by bylo lepší, kdyby článek vyšel ne letos, ale v roce 1955.

+3/0
14.5.2016 11:44

J96a32r67o11m14í23r 93K68r20á68l 4860849764569

Nějaké extrémní rychlosti v ČR stejně nevyužijete. To by musela být extra trať. Jakmile na ní pustíte náklaďáky, je to k ničemu.

0/0
14.5.2016 13:21

R22a76d77e35k 78J66a14n57a90t32a 9815806184302

Však je také většina plánovaných VRT v ČR pro čistě osobní dopravu.

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/VRT_Litomerice_Praha_Brno_Vranovice_2035_Raildays2013.jpg

0/0
14.5.2016 13:37

J75a59r66o81m90í89r 45K82r47á19l 4200159554709

Nojo, ale to nijak neodlehčí trati přes Pardubice a Třebovou. Z Prahy do Brna většina lidí vlakem nejede.

0/0
14.5.2016 14:14

R46a28d77e63k 49J13a32n23a70t98a 9105806214282

Jistě že odlehčí. Např. po té VRT Praha-Brno bude jezdit nejenom obdoba současných EC/RJ Praha-Brno (přes Pardubice zůstanou jen rychlíky), ale i nejvyšší vrstva Praha-Ostrava (protože to přes Brno bude rychlejší a Brno coby zastávka je pro více obyvatel než vše, co je mezi Prahou a Ostravou dnes).

0/0
14.5.2016 14:37

J65i63ř53í 22K90o21c86u11r47e21k 6345194745308

Tak ono jezdit 300 km/h nějaké dva kilometry od nádraží znamená jedno: Nezastavujeme.

Tunel je stavebně připraven na 200 km/h. No zkuste si odpovědět, které vlaky by měly kolem plzně projíždět.

+3/0
14.5.2016 13:33

D85u41š51a41n 57H93o52u45d60e45k 9627394664362

Stejně jako u Blanky i tady byl zřejmě odfláknutý geologický průzkum. Je možné, že to opět byl záměr. Zajímavé je, že Metrostav je vždycky u toho, když se řeší podobný problém. Proč se při průzkumu jádrovými vrty v ose ražby tunelu u odvrtaných vzorků neodhalily jejich skutečné mechanické a fyzikální vlastnosti? A dělaly se vůbec takové zkoušky? Asi by se zjistilo i to, že místní spility jsou hodně abrazivní. Takhle je to ale lepší. Ražba tunelu se vysoutěží za X, dodatek na "neočekávané" obtíže pak bude třeba dalších +50 %. Všichni zúčastnění to předem vědí a dokonce se s touto nadhodnotou počítá při porcování zisku. Jenom daňový poplatník je a stále bude za "vola". Prosím, pomozte mně si vzpomenout! Kdy naposledy se stalo, že stavební firma nedočerpala rozpočet, neboť se ukázalo, že předpokládané náklady byly vyšší, než byla skutečnost, geologie byla příznivější než stanovil geologický průzkum atd. a státní kase by se tak podařilo ušetřit? ;-€

+18/−7
14.5.2016 11:00

P56e44t67r 29K89u45h12n 3358891536501

Původně snad byla v zadání jiná technologie. Metrostav šel s cenou dolů, navrhl razící štít a vyhrál. Teď bude cena jaká? Nebo si to pletu s jinou zakázkou?

0/0
14.5.2016 12:34

J12i58ř54í 16U90r61b11a90n 2975134955780

Prodloužení metra A dělal také Metrostav. Proběhlo bez problémů, vraceli přeplatek kolem 2 mld (odhad 21 mld - náklady kolem 19 mld) a víceméně to bylo hotové v čas. Na dálnici D8 (4 tunely včteně Pannenské 2km) , D5, byly tunely také ok. Teď staví 1,5 km tunel někde v Norsku, dokončují 1,5 km tunel na Islandu, dokončují obchvat Gdaňsku. Ale novináři vědí že zpruzený Čech nebude na kladné články klikat..

+11/−1
14.5.2016 13:34

D24u48š68a86n 18H69o11u75d39e75k 9347714804842

Asi takto: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/ ???

0/0
14.5.2016 16:49

P76e74t16r 10T94y95č49k15a 6665492119432

No tak by se to zjistilo driv a co? Jenom bys zbytecne vyhodil penize za pruzkumy. Takove veci se na stavbe resi operativne.

+3/−2
14.5.2016 13:59

D12u89š55a48n 14H34o65u45d64e33k 9217314634662

No právě... :-)

0/0
14.5.2016 14:20

P12e45t80r 10T81y24č39k66a 6895292169302

Nechapes, ze ten pruzkum neni rozhodne zadarmo a v konecnem dusledku tu stavbu pouze prodrazi? Tak to je pak tezke.

+1/−1
14.5.2016 15:32

D37u88š77a28n 51H29o81u50d30e98k 9427374854772

Tak aby bylo jasno: ad. 1) netykáme si a ad. 2) že se průzkumem prodraží stavba je možné. Zjistěte si někde, co vše se může stát nebo stalo při jeho podcenění. Příklady z tisku: "...část trasy A za stanicí Veleslavín stojí = 300 000 Kč korun navíc. Může za to nedostatečný geologický průzkum...", nebo http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, kde se dozvíte, kolik stojí nedostatečně provedený průzkum. Možná bude lepší, když budete diskutovat pod tématy, kterým rozumíte...

0/0
14.5.2016 16:47

R33a76d59e21k 39J51a76n82a74t85a 9475636134302

Já to teda chápu tak, že nedostatečný geologický průzkum mohl za to, že se stavba stála o X Kč více, než se čekalo. Takže kdybyste udělal průzkum dostatečný, stála by stavba, jen byste to věděl předem.

Ovšem dal byste přitom více peněz za ten průzkum.

+4/−1
14.5.2016 17:05

D42u30š74a26n 80H23o15u59d25e36k 9437434124212

Stále se argumentuje tím, že jediný problém je ten, že to bude stát víc, protože je jiná geologie. I když u detailně provedeného průzkumu se nelze vyviňovat, že jsem nevěděl, že tvrdost horniny je jiná, než jsme si všichni mysleli. Základní problém ale je: ceny se záměrné vysoutěží za míň aby vyhrál předem určený dodavatel, na kterém je právě řada (to že se pořadí "spravedlivě" mění, o tom už jste jistě něco slyšel). Zpravidla se v tom točí 5 až 7 firem. Zadávací podmínky těch, co zakázky za stát vypisují, jsou záměrně nastaveny tak, aby se jim do toho nikdo jiný nedostal. Pak se zjistí, že stavba nestála 1 miliardu, za kolik byla vysoutěžená, ani 1,3 miliardy což mohly být ceny neřízené konkurence, ale třeba 1,9 miliardy, protože se to dožene na dodatcích. A pak následují druhotně vyvolané náklady - prodloužení termínů má vliv na prodloužení záborů, nárůst nákladů o všechny fixní náklady v čase: mzdy, nájmy, leasingy... U dálnice ztráty z výběru mýtného, u Metra za výběr jízdného atp. Geologický průzkum se pak stejně v takových případech musí doplnit z důvodu ověření nároků dodavatele. A to ještě neuvádím havárie, které z takového titulu mohou vzniknout (3x vykomínovala Blanka) v Praze 7. Tady už ani tak nejde o výrazné zvýšení nákladů jako o životy účastníků - v případě tunelu těch nahoře i těch dole...

+1/0
14.5.2016 17:31

M47a30t94ú60š 11B48e86n53a87k 9668524552193

Jadrový vrt dlhý 4 kilometre;-D a vo výsledku by mohol byť rovnako zavádzajúci ako lokálne zvislé vrty v určitej vzdialenosti ako realizovali teraz. Pretože sa vkľude môže vyhnúť žilám najtrvrdšieho materiálu. Proste geológia stavieb je vždy lotéria, inžiniersko-geologickým prieskumom sa nikdy nedá odhlaliť skutočnosť, tá sa vždy odhalí až počas výstavby.

+1/0
14.5.2016 16:19

D97u47š10a45n 76H43o43u85d26e78k 9107164214602

Proč jeden vrt 4 km? Systém vrtů se provádí svisle z povrchu, těmi vrty se stejně musí zdokumentovat nadloží, jde jen o jejich půdorysné rozmístění a o jejich četnost v ose nebo podél osy tunelu. V tomto případě se nejedná o žílu, ale podle článku o celkem rozsáhlý masiv. Píše se stovkách metrů... Tohle minout nelze. I vám doporučuji si přečíst: http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/

0/0
14.5.2016 16:57

K51a62r54e61l 23S24o43c48h71ů73r10e43k 2180696409805

Tak klasika, nabídka se udělá na kopec bez skal a kamení, pak se za každý kamínek účtují vícenáklady a ospravedlňují dlouhé odklady. Ono by to v původním rozpočtu nikdo neudělal, i kdyby byl kopec z másla. Prodlužování termínů se také hodí, protože dodavatel by to nestihl, když šetří na lidech, nočních směnách, na kvalitě a počtu strojů. Je to stejné, jako na dálnici.

+7/−2
14.5.2016 10:51

P87e72t92r 56T61y13č15k38a 6945432659432

Fakt to stoji za 9 min.?

0/−6
14.5.2016 10:09
Foto

B85r19o43n32i48s79l42a36v 25G89a11b56r83y33š 2662959151

Ano, stojí. Jenže když někdo vidí jen těch 9 minut a okolo žádné souvislosti, tak je veškeré vysvětlování zbytečné.

+16/0
14.5.2016 10:28

P68e43t51r 18T19y68č35k33a 6875582169912

Ja nevim. Neznam to tam. Jen se ptam.

0/−2
14.5.2016 10:31
Foto

B57r17o85n47i15s15l40a95v 56G98a35b18r42y17š 2392659401

Cítil jsem z toho příspěvku trochu vyčítavý tón, že se zase dělá nějaká zbytečnost.

Když se kouknete do mapy, uvidíte, že se trasa týká úseku mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka. Dnes se jezdí přes Chrást u Plzně brutální oklikou, která měří asi 12,5 km. Vybudováním tunelu se trasa zkrátí o více než 6 km. Vy byste to nebral?

To, že se zkrátí jízdní doba, je jasné, osobní vlaky budou podle mě i nadále využívat okliku, protože musí obsloužit Chrást a Dýšinu. Zkrácením jízdní doby se můžete dostat na nižší počet souprav, je to znát zejména u MHD při velmi nízkých intervalech. Dostanete se díky tomu dřív domů, můžete stihnout dřívější přípoje...

Nové spojení v Praze je pěkným příkladem toho, jak výhodná ta stavba byla. V globálním měřítku je malá, ale dost to ty vlaky ovlivnilo.

+2/0
14.5.2016 10:44

P71e12t58r 53U71l75l69m38a45n52n 2667358237792

Osobní vlaky nic využívat nebudou. Trať z Plzně do Chrástu bude rozebrána a z Ejpovic do Chrástu zůstane jedna kolej. Spojení Plzeň-Chrást po železnici tak bude buď s přestupem nebo s úvratí.

+6/0
14.5.2016 10:48
Foto

B54r19o48n66i82s18l98a75v 47G28a90b98r38y47š 2942199821

Opravdu??? Na stránkách projektu jsem nic takového nenašel.

Není to škoda? Myslel jsem si, že právě bude zachovaná trať Plzeň - Chrást...

0/0
14.5.2016 10:57

R59a91d25e57k 92J74a30n55a58t41a 9755386454122

Údržba trati Plzeň-Chrást by byla příliš drahá. Když se nechá Ejpovice-Chrást, tak to vyjde levněji. A dopad na jízdí dobu je minimální, protože tím tunelem se bude jezdit rychle.

0/0
14.5.2016 11:36
Foto

B60r13o41n98i94s61l62a30v 27G73a87b92r59y77š 2342569781

Něco na tom je... Díky za doplnění. :-)

0/0
14.5.2016 12:08

M38a16r15t70i26n 39L29u61k92e89š 3736181871525

Jen doplním - na místě zrušené trati se uvažuje se stavbou cyklostezky ;-)

+1/0
16.5.2016 8:04

F26i15l52i61p 63H35r86b90e76k 2834640396620

To by bylo super! Kéž by, uvidíme...

0/0
17.5.2016 11:40

J37a74n 10G41o62t98z 4635517

Ono by stačilo, aby ten rychlík nezastavoval v každé vesnici "50" za cestu a ušetřilo by se mnohem víc než sméšných 9min.

+2/0
14.5.2016 9:57

R80a66d73e53k 97J69a81n64a41t10a 9375376104792

Po dokončení tunelu budou zavedeny expresy, které pojedou Praha-Plzeň nonstop. Tj. sečte se úspora daná touto stavbou s úsporou danou vynecháním zastávek.

+4/0
14.5.2016 11:39

M15a16r60t28i14n 26Š73t80r28o79s 4499547640318

To je docela škoda, že nebudou stavět v Rokycanech...

0/0
14.5.2016 12:17

R40a61d97e17k 55J89a26n51a11t79a 9965616434922

Stávající rychlíky budou jezdit stále. Maximálně se zruší pár spojů v sedle (jako Praha-Hradec Králové), ale možná ani ne, Plzeň je větší než Hradec a lidí bude jezdit dost.

0/0
14.5.2016 12:53

L16u11k98á96š 62Č98i47p98e61r56a 4923128336764

Statní zakázky jsou prostě zlatý důl. Občas si přeji, aby zde vyhrála německá nebo rakouská stavební společnost. České stavební jsou stejně prohnilé jako naše vláda.

+1/−2
14.5.2016 9:54

P49e98t72r 78T89y42č19k76a 6775962749122

A kdo ty ceske firmy vlastni?

+1/0
14.5.2016 10:10

A71l59e26š 44P75e13c46h76á28č84e86k 1422532657337

by jste se možná divil, kdo ty zakázky vlastně v tom slavným Německu dělá...

+5/0
14.5.2016 10:19

J76a62k59u18b 92Z42a33j49í77c 9129562621708

U nás se začíná stavět pro 160km rychlost kdy už všude kolem jezdí 300 ...

+10/−2
14.5.2016 9:47

D23a26n 68M88a30t83e12j72k96a 4895960752676

To jo, ale na prejezdech mame v te nizsi rychlosti vic mrtvych, nez jinde pri trech stech za hodinu... ;-D

0/−1
14.5.2016 9:59

P56e73t13r 31T53y93č13k98a 6655202539292

To bude asi tim , ze na trati s rychlosti nad 160 zadne prejezdy byt nemuzou.

+12/0
14.5.2016 10:11

B21o52h63u65m82i20l 35T34r43o29c64h24t72a 2266836763134

To bude asi tím, že se musí zvážit i ta skutečnost, kolik žije na daném území psychopatů a tak se nastaví i rychlost rychlovlaku a bohužel takto to vyšlo na našem území na 160km a jsme vděčni i zato, po tolika letech!

0/0
14.5.2016 13:20

M92a59r85t20i13n 45H56o81r30á38k 9533409264

Zajímavé je, že u každé stavby se vyskytnou komplikace. O kterých se pak musí dokola psát v mediích. Přece od toho jsou tam lidi, aby je vyřešili a nám sdělili, kdy to bude hotové. Mě se také v práci nikdo neptá, kdo má jaké komplikace, ale zda se řeší a zda se vyřeší a hlavně bude provedeno a uděláno, co je naplánováno. Zakázky musí mít pevné hranice na cenu provedení.

Pokud firma narazí na problém, hradí jej ze svého, co je na tom divného, lidí na kalkulace musí bude dost, aby to odhadli dost přesně.

Měly by se změnit pravidla. Správně by mělo být Tunel na klíč = pevná vysoutěžená cena.

Stavbaři u nás si moc stěžují. Tím se pak dají omluvit vícenáklady. A to také umožňuje krást pro politické strany, pro politiky a pro mafii.

Prostě klasický styl, hodně si stěžovat = hodně peněz navíc

Blanka v Praze je pak extrém

+5/−8
14.5.2016 9:35

J29a22n 68S32o20u39k82u60p 1534364406915

Ten na klíč = ještě větší tunel než vícenáklady.

+5/0
14.5.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.