Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Betonové stěny u kolejí vadí. Nejsou tam, kde se radnice ozvaly

Až tři a půl metru vysoké protihlukové betonové stěny vyrůstají v poslední době podél kolejí na trase Plzeň - Praha. Správa železniční dopravní cesty trať modernizuje. Zástupci města, architekti i lidé žijící v okolí trati vidí ve vysokých bariérách problém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a81r22e38k 88H73r55u32b74y 6347782131198

Je paradoxni, ze tymy dobre placenych odborniku z ministerstva vzdycky vymysli nejakou hovezinu, aby ji pak totalni amateri smetli ze stolu a vymysleli zcela zdarma neco podstatne lepsiho.

Nevyplatilo by se tedy cele MD zrusit vcetne podrizenych organizaci a misto nich zaridit jenom e-shop s aukci? :-P

0/0
9.4.2016 0:05

J80a33n 67S37e90d43l15á20č24e76k 4194531121

V Rokycanech bývaly kolem trati pásy zeleně. V rámci těch kontraproduktivních úprav trati (eufemicky zvaných jako optimalitace) byly všechny vykáceny a na jejich místo přišly betonové zdi. A výsledek? Zdi tlumí hluk daleko hůř než stromy a keře, takže vlaky jsou víc slyšet. Navíc se teď daleko víc víří prach.

Je to hlavně důsledek toho, že železničáři potřebovali promrhat co nejvíc peněz z dotací, tak plýtvali, kde se dalo.

+5/0
8.4.2016 22:26

M67i71l70o83š 22K40o64l27m58a95n 6426663157642

Dost se divím, proč se místo betonu nepoužívá přírodní plot ze stálezelených tújí a podobných dřevin. Na venkově se tím obyvatelé bydlící u silnic úspěšně brání už řadu let. Není to drahé, ani náročné na údržbu a navíc to vypadá i hezky. Samozřejmě to plní svůj účel po řadu let.

+2/0
8.4.2016 19:02

D98a40n42i33e93l 31S72c78h76n30i45t45z24e87r 5621344151136

a betonová loby by utřela hubu:-/

+1/0
9.4.2016 1:43

P84a86v16e83l 60O89b21d47r48ž91á31l36e34k 6706844778162

Na přírodní plot není norma, nemá certifikát a v případě sporu s hygienou by stavebník těžko prokazoval jestli splnil její požadavky.

0/0
11.4.2016 8:29

J78a81n53a 25S31t39u87l93í50k48o76v26á 4757635349904

Jo to byla romantika, když ještě jezdily parní lokomotivy. Nikdo si nestěžoval a naši předkové se běžně dožívali minimálně 80 let, takže ani ten čmoud jim nevadil.

0/−1
8.4.2016 18:34

M39i81l28o58š 25K79o51l21m55a82n 6796573497942

...maximálně 80 let... ,asi se jedná o záměnu slov. Přesto souhlasím, ty parní lokomotivy měli své kouzlo.

0/0
8.4.2016 18:50

A74n59d45r81e83j 51O60l86e62k56s28a 3885201517441

Stále jej mají. Tím byste se elegantně vihnul hrubce ;-)

0/0
8.4.2016 22:23

V31á72c37l96a45v 94S88v65o29b90o98d39a 5416698479

Vyhnul hrubce. Udělal jste hrubku.:-P

0/0
8.4.2016 22:44

I58v40o 53J54a72n26á79č92e79k 8823393521282

Vysoké stěny jsou naprosto správně, základní srovnávací parametr je to totiž objem prostavěných financí a čím více se promrhá (musel jsem si dát sakra pozor při psaní toho slova), tím lépe.

+2/−1
8.4.2016 16:11
Foto

J71a39r35o68m10í76r 33H20l52u60b14e10k 2856920254901

Živočichové, tedy i člověk, mají sluch jako součást mechanismu, který je má chránit před nebezpečím, takže je dobře když je něco, co se blíží, slyšet. Celé mládí jsem bydlil v přízemí, do ulice kde jezdily tramvaje. Když jsem se soustředil, slyšel jsem je, když ne, ani jsem o nich nevěděl. Ještě přidám postřeh ze Švýcarska. Kolem Bodamského jezera vede, přímo středem tamních městeček, železniční trať. Žádné protihlukové stěny. Když jsem tam přijel poprvé, ke známým, říkal jsem si, jak mohou ti zdejší lidé takový hluk snášet? Odpověď jsem dostal průjezdem prvního vlaku, nebyl téměř vůbec slyšet. Jak to mají technicky vyřešeno nevím, ale myslím si, že to je ve způsobu uložení železničního svršku a důslednou kontrolou a dodržováním geometrie železničních kol.

+2/0
8.4.2016 16:00

M84a22r28e27k 25H97r87u44b64y 6777282511788

My ovsem mame trate z doby cisare pana - navrzene, postavene, udrzovane.

Co na tom, ze je o 2 stoleti vic...

0/0
9.4.2016 0:10

P23a15v51e69l 93J89o64n39á39š 5641455379165

Nízké stěny se zkoumají. Jak české. V zahraničí nikde nejsou? Nebo se zvuk v zahraničí šíří jinak než u nás? Nebo se jenom nechce?

+2/0
8.4.2016 14:50

M79i49c53h86a32l 63Ř11e94z69n20í34č13e72k 1511898137310

Nizke steny jsou v zahranici bezne. Jejich ucinnost je dana co nejmensi vzdalenosti od koleje. To znamena, ze by na dvojkolejne trati musely byt steny i mezi kolejemi. Spravce se obava o rizika s praci v takto uzavrene koleji.

0/0
8.4.2016 15:43

P58a81v40e93l 46J97o57n25á98š 5351365549825

Tak aspoň že se neobává v zahraničí, on ten náš správce bude asi moc starostlivej.

0/0
8.4.2016 19:40

M63i80c86h91a18l 94Ř21e90z94n86í76č61e53k 1941268667310

Dnes a denne se po trati pohybuji stovky zamestnancu szdc. Za jejich bezpecnost zodpovida jejich zamestnavatel, tedy szdc. Co si o tom myslite vy je celkem jedno.

0/0
9.4.2016 8:47

M47a73r36e17k 16H63r95u21b42y 6517952711338

Cesky urednik zase hleda problemy v davno vymyslenem a odzkousenem. Drahe a nefuncni. Ovsem urednik nema zadnou odpovednost za efektivni utraceni, tak proc to nezkouset, znova a znova.

0/0
9.4.2016 0:07

M74i50c86h56a53l 25S80e43m94r91á40d 3622936637429

Hluk od vlaku je docela marginální vzhledem k době průjezdu vlaku a většina lidí bydlících u trati vám řekne, že už to ani nevnímá... Problém je udržení koridoru prostého překážek (zvěř, hloupí chodci atd.)

Myslím, že naprosto ideálním řešením je pletivo + karbonátové desky v místě, kde je poptávka po opravdovém odhlučnění (na ty lze nalepit siluety dravců a žádní ptáci se o ně zabíjet nebudou)

Výhodou je možnost rychlé demontáže kusu pletiva popřípadě pár desek při potřebě přístupu k trati...

Betonové stěny mají zvukově izolační schopnost horší než ty průhledné a jejich výstavbu vidím spíš jako dohodu s betonovou lobby.

+2/−1
8.4.2016 14:05

M91i13c40h57a77l 87Ř61e28z74n56í27č90e79k 1741538247290

Je smesne, ze se jako laik vyjadrujete k akustickym vlastnostem materialu.

Polykarbonat, ktery jste mel pravdepodobne na mysli pouze odrazy cast zvuku, cast ho propust. U protihlukovych panelu jsou posuzovany 2 parametry. Nepruzvucnost - ktera je dana hmotnosti (cim tezsi tim lepsi) a pohltivosti ktera je dana vlastnostmi absorberu (u bet.panelu to jsou keramzitbetonove vlny). Hladke panely jen zvuk odtazeji.

Celkova ucinnost steny je dana celistvosti. Neco povesene na plotu nema zafnou ucinnost - jako by tam nic nebylo.

+1/0
8.4.2016 15:40

M70a59r11e21k 65Š47i72m51o49n 2144787438768

Není lepší se spíš snažit o snížení toho valivého hluku nějakými novými materiály nebo povrchy?

0/−1
8.4.2016 13:27

J52a69r41o78s50l47a64v 23S55t49u23c31h22l98í36k 7336118672506

Proti hluku se udělala zeď. To vadí výhledu z oken. Myslím,že brzy příjde doba, že čumilům z okna bude vadit i jízda metrem. Tam to ale bude řešení tvrdý oříšek.

+2/−5
8.4.2016 13:20

Z76d21e90n43ě61k 30D36u64b67e16c37k83ý 3817834970148

Místo oken monitory

:-)

0/0
8.4.2016 16:39

T56o58m10á34š 15C59h15r25a20s87t88n53ý 2481464271473

Co lidi chtěli, mají. Nejdřív reptaj, že maj hluk, postaví se zeď - pak reptaj že maj za oknem beton - zruší se trať - pak si stěžujou že se nikam nedostanou - tak se jim dá dotace na auto - a pak si stěžují, že nemaj kde parkovat...

+11/0
8.4.2016 13:14

M45i37l65o64š 60S35e79t58í23k 3829959174270

Stačilo naspat jednoduše - "lidi budou brblat vždy". ;-)

+6/0
8.4.2016 13:18

J65a40n 47S23o94u78č74e10k 2431456268159

Cestování vlakem pomalu přichází o veškerou romantiku. Většinu cesty jedete v koridoru uzavřeném mezi betonovými stěnami nebo pod zemí. Kam se podělo sledování krajiny, obcí a měst, kterými vlak projíždí? Dnes je to hnus a proto vlakem nejezdím.

+5/−1
8.4.2016 13:14

J75a33n 72T40o81m25a31s88e88k 3471548273421

A jak teda cestujete? Aby to bylo s vyhledem? To me opravdu zajima.

0/0
8.4.2016 15:40

Z52d31e77n51ě20k 32D62u97b96e54c56k51ý 3407534660528

Patrně lodí

:-)

0/0
8.4.2016 16:40

H47u11g91o 48K59o84n12e16č27n41ý 3668743285378

V ITA jsem viděl u dálnice protihlukové stěny, které byly průhledné, ale měly v sobě síťovaný rastr.

Něco podobného je tady (když to umí už i v Turecku?):

http://www.dreamstime.com/stock-image-anti-noise-protection-image7170451

+1/0
8.4.2016 13:13

T27o85m29á79š 51T57a95t57í33č23e63k 5170772780268

To je na D1 nad Velkéma Němčicama. Nebo hodně podobný produkt.

0/0
8.4.2016 14:07

P88e51t71r 63K45ř51í46ž 1615782822

Inu, Turecko. Zjevně se od nich máme co učit :-)

0/0
8.4.2016 14:11

J66a29n 71T34o78m64a87s78e69k 3361708323591

A vy to budte pak brigadne chodit umyvat kazdy druhy tyden aby bylo pekne videt .

0/0
8.4.2016 15:41

L11u19k55á88š 76Š78l84e51h17o32f89e38r 1883949215819

Pokud vlak projizdi zastavbou, je jasne ze by mel byt hlukove izolovan. Ti sami co tu krici proti stenam by byli mezi prvnimi, kteri by si stezovali na hluk...

+4/−3
8.4.2016 13:04

2857809330505

Kdo tam bydlí, stěnu vítá, hluk je 24 hod.denně. V Doubravce skončilo několik lidí pod vlakem, protože přebíhalo trať, i když je tam podchod, pravda, trochu špinavý. Snad ho taky vylepší. Vedle tratě je škola, chodí tam plno dětí, takže v Doubravce stěna má smysl. A pochybuji, že ti, co tady píší, tam všichni bydlí a ví, o čem je diskuse.

0/0
8.4.2016 19:59

J96a84n 38H34o33r54s57k74ý 2376180517545

Cestující si stěžují, že z oken nic nevidí? Nechci rýpat, ale protihlukové stěny, když se stavějí, tak tam, kde vedou koleje v zástavbě. Kolik je to procent délky tratí? Co vidíte z oken vlaku v zástavbě, když tam stěny nejsou? Míhající se blízké objekty... Ještě jsem neviděl protihlukové stěny ve volné krajině, kde se lze kochat pohledem z oken do alelůja!

+5/−8
8.4.2016 12:59

M65a91r69e53k 88Š61i68m82o92n 2414597958808

To jste se koukal špatně, zkuste jet třeba z Prahy do Benešova. Vesnice je půl kiláku daleko, ale zeď musí být.

+7/−2
8.4.2016 13:28

V95e88r68o76n96i82k55a 46V81a62š26á80k31o65v32á 2303204236981

Přesně tak, kdysi jsem vlakem jezdila často, pak jsem chtěla vzít dceru na výlet vlakem na Konopiště a zjistila jsem, že pokud nemáte štěstí na City Elefanta a nesedíte nahoře, tak valnou většinu cesty čučíte do zdi. V obci to chápu, ale mimo obec ne.

+3/−1
8.4.2016 13:45

D80r45a71h96o35š 66O91n33d22r50u56š 5649359419

..kdyz jsou penize z dotaci , je potreba je prostavet a nasypat do spravnych kapes.

0/0
8.4.2016 15:31

2527369640885

Občane, tady se řeší stěna v Plzni, převážně v Doubravce. Až se bude diskutovat o Benešovu, tak pište, tady jste trochu mimo.

0/0
8.4.2016 20:02

A97n40d34r95e18j 83O39l53e72k66s95a 3455621827271

Tady se řeší stěny u tratí obecně. A právě trať Praha - Benešov je hodně křiklavý příklad bigotního "odhlučňování".

0/0
8.4.2016 22:27

M59a24t45ě34j 91V43o19n14d59ř43i94č34k96a 4894480778386

Testujeme, testujeme, testujeme. Naprosto směšné. Už to testují roky. A to si vzpomínám, že když tu nízkou PHS u Tetčic SŽDC vybudovala, zodpovědní si pochvalovali, jak je to super a že se to bude dávat na všechny minimálně jednokolejné tratě. Jsou to už tři roky, co tu nízkou PHS a později dalších pár testujících postavili a stále se vesele staví 3,5 vysocí giganti.

+1/0
8.4.2016 12:56

M66i40l21o82š 73S84e36t86í66k 3809939344370

To víte, testování je odpovědná práce. Teď testují, za čas nějaký frikulín založí firmu a dostane zakázku za těžké miliony na vypracování posudku vlivu hluku, další pak životního prostředí, následovat bude vliv na okolí z urbanistického hlediska... no a miliony budou vesele létat do kapes "potřebných". Možná se někdy něco zjistí a třeba i udělá, ale to je už nepodstatné. Penězovody jsou předem určené.

+2/0
8.4.2016 13:21

M75a87r73e47k 74Š27i17m12o72n 2554887358748

Protože se zjistilo, že na dvoukolejné tratě to dávat nejde, protože hluk jde přes zeď od vzdálenější koleje, takže se musí dát i mezi jednotlivé koleje. To ale vyžaduje zas jiný typ zídky s tlumením hluku z obou stran, který testován není a větší vzdálenost kolejí, takže to musí být zahrnuto už od počátku v projektu.

0/0
8.4.2016 13:32

M61a22r59e41k 62Š33i88m66o77n 2314707448858

Kromě toho norma vyžaduje defaultně vysoké zdi, změnu připouští pouze na návrh dotčeného sídla. Pokud se sídlo včas neozve, protože nemá zkušené radní, tak dostanou vysoké stěny. Paradoxně se ale nikdo neptá dopravců, jestli chtějí, aby jejich cestující koukali do betonu.

+1/−1
8.4.2016 13:35

M39i18c46h34a61l 25Ř78e31z66n17í59č59e24k 1311708357930

Vyska phs je dana vypoctem v hlukove studii. Pokud nekde byla navrzena stena snizena, tak jen proto, ze hlukar ohnul a upravil svuj vypocet. Pasazeri jsou proti hluku chraneni skrini vagonu. Vyhled z okna zadny zakon neresi.

0/0
8.4.2016 16:00

V84a32c56l98a32v 23P37e35r27o70u45t69k96a 6658137124881

Hnus a nejde zastavit,z cesty vlakem co byla vždy přiejmnější než cesta autobudem se stává cesta čumění na beton. Je vidět,že betonáři už to maj dobře ošetřeno a ikdyž je prokázano,že stačí zýbrana metr vysoká,staví dál 4 metrové barikády a to i tam kde,žádná zástavba není. Kolik miliard dalo využít lépe,kdyby se stavělo rozumněji, jenže když ono to sype že.

+2/−1
8.4.2016 12:53

M87i98l65o47š 93S72e55t52í94k 3149989814470

No a o tom to přece je. Prostavět ty prachy za každou cenu, i kdyby to bylo úplně k ničemu. Hlavně že se budou plnit příslušná konta. A když se to někomu nebude líbit, tak mu to přece rádi odstraní. Samozřejmě zase za dobrý peníz.

+1/0
8.4.2016 13:24

M11i27c40h83a46l 48Ř87e85z16n93í19č98e43k 1541438607680

zaznívá tady spousta hlasů proti výšce protihlukových stěn. Jako by SŽDC je chtělo stavět a udržovat. Tak kdo je chce? Projektant? Ten dostane hlukovou studii a podle toho naprojektuje stěny. Vše vychází z norem a výpočtu hluku.

Pokud se napíše, že se nějaká obec ubránila před vysokými phs, znamená to jen to, že přesvědčili hlukaře, aby ohnul své výpočty tak, aby to vyšlo tak jak chtějí oni. Pak je otázkou proč jsou normy nastavené tak jak jsou, když se pak nedodrží.

0/0
8.4.2016 12:52

M51i56l56o35š 43S70e69t56í89k 3589109564360

Vše se u nás dodržuje do puntíku přesně. Ééé, přesněji řečeno do výše odkloněného všimného. ;-)

0/0
8.4.2016 13:25

M18i38c52h78a68l 27P39a23u29l63í24č13e80k 2143555485595

Tak jsou ty normy napsané špatně. Logicky by jakákoliv ochrana měla být podmíněna i souhlasem těch, v jejichž prospěch je namířena, tady obce by si měly samy rozhodnout, jestli protihlukovou stěnu chtějí, a pokud ano, potom je povinnost ji má mít investor stavby povinnost postavit. Ale ne přes výslovný nesouhlas dotčených.

Já tam vidím tu ochranu namířenou proti stavbě zcela nových tratí. Zcela chápu, že když budu mít dům na klidném místě, a někdo mi tam najednou postaví železnici, tak mě to poškodí. U nás ale jsou trati již velmi staré a skoro každý si pořizoval nemovitost až tehdy, když už tam trať byla, takže to pro něho není žádné překvapení, že tam jezdí vlak...

+2/0
8.4.2016 13:29

M28i22c90h35a62l 51Ř35e22z67n56í69č37e55k 1881878397780

Jako ze by se obec rozhodla, ze v u nich neplati hygienicke normy? To prece nejde. Obce nemohou upravovat platnost zakonu. Totez plati i o jednotlivcich. Nemuzu rict, phs nechci, ze me hluk nevadi. Jednou dum prodam, nebo ho nekdo zdedi a on sve zdravi bude chtit chranit. Stavby se posuzuji podle norem platnych v dobe posledni prestavby.

0/0
8.4.2016 15:51







Najdete na iDNES.cz