Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Úklid města nezabrání smogu. Pomohou kvalitnější auta, říká expert

Plzeňský kraj zažil na začátku roku několik dní, kdy bylo v ovzduší tolik polétavého prachu, že meteorologové vyhlásili smogovou situaci. Podle lékaře Miroslava Šuty by bylo možné tomu předejít, kdyby ve městech jezdilo méně automobilů, naopak úklid ulic na kvalitu ovzduší vliv nemá. Řekl to v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i31ř44í 27K90o66c61u30r97e33k 6835384495798

V Praze na to šli šalamounsky. Nechali změřit emise na autobusovém nádraží na Florenci a z toho vyvodili, že za špatný vzduch můžou osobní automobily. :-P

+2/0
23.1.2016 14:51

J55a30n 50L79u11d29y 6899780629

Další ekoblbec. Např podíl CO2 z aut tvoří jenom 0,2 % z celkového množství vypouštěnych na celém světě. Filtry pevných částic u dieselů zachytí jenom ty největší částice. Ale ty nejvíce škodlivé jsou ty nejmenší. Ekoteroristi ale budou útočit jenom na ty nejlehčí cíle, řidiče motorových vozidel. Ať se raději podívají kolik toho vypuštějí fabriky, hlavně ale v USA a Číně. Na kole jezdím rád, ale podnikat na něm nedokážu.

+2/−1
23.1.2016 11:37
Foto

V84o52j96t36ě47c50h 45P23a19v91l53í73k 5334431374628

To, že DPF nezachycuje PM2.5 není pravda. Nezávislá měření ukázala na filtrech několika výrobcí, že koncentrace jak PM10 tak PM2.5 jsou až 10x nižší za filtrem, než před filtrem.

A uvědomte si, že PM2.5 je lokální záležitost. Fabrika v Číně znečištění na Legerově v Praze či na Tyršově v Plzni, nijak neovlivní.

Tu ovlivní právě čoudící osobní a nákladní vozy. Jsou téměř výhradním zdrojem tohoto znečištění v centrech našich měst.

(A zkuste tupě neopakovat slova Škodovky o CO2. Oni to formulovali velice vychytrale, tak jak to říkáte vy, už to pravda není.).

0/0
23.1.2016 12:28

P91e37t83r 88D31l36o21u47h32ý 3785901522478

Je zajímavé, že polétavým prachem obtěžují nafťáky, ale při omezování dopravy se mluví o "automobilech". Takže budeme omezovat i polovinu vozidel (benzíňáky), kterých se problém netýká jenom proto, že se to někomu hodí do krámu. Navíc je zajímavé, že stát nafťáky podporuje (spotřební daň u nafty 10,95 Kč/l vs. 12,84 Kč/l u benzínu), přestože o jejich "výhodnosti" pro osobní automobily lze polemizovat.

+4/−1
23.1.2016 11:35

J96a84n 71P70o77k47o90r53n26ý 1263169880413

Je zajímavé, že koncentrace polétavého prachu na Ostravsku je několikanásobně větší. Přitom hustota dopravy je +- stejná. Čím to si je?

+2/0
23.1.2016 11:47

P39e63t26r 45D28l67o57u52h27ý 3395681512508

Že by tam byl i jiný zdroj?

0/0
23.1.2016 12:00

J47a30n 27P45o93k12o48r37n46ý 1313759360423

Jsem rád, že jste došel k závěru, že za to zdaleka nemohou auta, potažmo nafťáci.

+1/0
23.1.2016 12:01

P88e21t45r 85D48l51o58u66h20ý 3745291632318

A kde jsem to tvrdil?

0/0
23.1.2016 13:31

R47a35d17i37m 43P30o32l56á29š54e59k 9236773779519

Podle mně je to hodn tím, že Ostrava vůbec nečistí silnice. Jak na ty silnice v zimě hodí anorganické posypy třeba z kamenné drtě, tak to všechno na těch silnicích zůstává. Dokud to první obrovský letní liják nesláchne do kanalizace. Kromě toho, jak se v Ostravě pracuje na silnicích, nikdo ty silnice od bláta z těch prací a auta nečistí. Ostravská doprava to bláto za mokra a prach za sucha roztáhne na půl kilometru daleko od místa takových prací.

Navíc Ostrava má historickou zátěž, jak se tam po 150 let intenzívně pálilo černé uhlí, je tam veškerá povrchová vrstva půdy masívně kontaminovaná benzopyrenem a dalšími jedovatými zplodinami ze spalování černého uhlí a to všechno se při každém období sucha, navázáno na prachové částice, uviolňuje do ovzduší.

+1/0
23.1.2016 12:17

O20d63s37t82r55a16n31ě70n13ý 74U79ž12i40v75a27t65e95l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
23.1.2016 13:24

J96i68ř93í 20K93o25c97u28r16e87k 6395974675188

Takže Dětmaroviská elektrárna je v tom nevinně. Sice spálí pár tun uhlí, ale rozhodně to nebude dělat 300 kg prachu za den. Nebo ne? Ono to je totiž pár tun uhlí za minutu a toho prachu nebudou tři metráky, ale spíš tři tuny denně.

0/0
23.1.2016 14:54
Foto

V95o41j94t38ě36c28h 22P42a60v44l60í37k 5354121544148

Je to mimo jiné i tím, že i auta na benzín (či elektřinu) víří prach, včetně PM2.5 z dieselů či PM10 z dalších zdrojů, který se stihl usadit.

Proto je v případě, že jsou úrovně prachu v ovzduší, nejrychlejším řešením omezit veškerou automobilovou dopravu v daném místě.

+1/−1
23.1.2016 12:37

J90i33ř56í 89K28o66c82u36r21e45k 6315944265188

Auta dokonce víří prach, který vznikl rozdrcením písku koly tramvaje. Ano, tramvaj si s sebou vozí písek pro případ, že "to klouže". Bohužel se s tím nic nedá udělat, ani povinná zimní kola by nepomohla.

+1/0
23.1.2016 14:41
Foto

V62o61j17t42ě84c72h 13P56a15v33l45í62k 5184661834908

Ano, tramvaje pískují. A ano, auta to mohou vířit, pokud tramvaj pískuje i na křižovatce, jinak auta moc po kolejích nejezdí.

0/−1
23.1.2016 17:46

A69n92t37o82n40í49n 78S10v34o68b30o59d17a 3404123149782

mám auto na plyn a tím čistím vzduch :-). Trošku přehnané, ale často pravdivé. V Praze nám slibovali parkování zdarma a nic. Jen u Ikei a Globusu vyhradili parkování pro tato auta, za to R^R^R^

0/0
23.1.2016 14:57

A97n36t27o51n61í98n 96S98v66o86b92o81d60a 3824913659272

a magistrátu PrahyRvRvRvRvRvRv

0/0
23.1.2016 14:58
Foto

V17o47j64t76ě38c62h 37P47a22v34l65í71k 5544101544468

Kdyby Vaše auto bylo autobus, a tedy přestavba diesel->plyn, přispěl byste přestavbou k čistému vzduchu více. U benzínu přestavěného na plyn může být množství škodlivin dokonce větší, než na benzín, i když většinou jen o málo.

(Sám jezdím na LPG. Obsahuje víc uhlíku, než CNG, a tedy má větší náchylnost k sazení, ale je to pořád míň, než benzín. Emise mi vždy vycházejí na LPG dobře, ale na benzín ještě o něco lépe.)

0/0
23.1.2016 17:44

A36n89t24o32n91í72n 92S70v94o46b66o28d27a 3414123129512

Mám originální auto na plyn z továrny. Takže optimalizované spalování. Jel jsem ve spoustě předělaných aut, všechny byly horší. Jejich výhoda je v tom, že přežijí lépe mizerné LPG u nás :-(. Přesné dávkování chce přesnější vstřikovače

0/0
23.1.2016 18:58

J68a75n 35P75o26k70o87r15n27ý 1953369520983

Pane odborníku, vy, Ťok a vám podobní jste stejní Ťukové.

Tohle, "Protože polétavý prach, což jsou jemné prachové částice menší než 2,5 mikronu, se chová jako plyn, který takzvaně visí ve vzduchu a trvá mu dost dlouho, než klesne na zem.", je důsledek DPF fitrů, které dokáží zadržet větší částice a ty mikro nerušeně vyjdou ven.

+2/0
23.1.2016 11:09

M21a50r66t91i45n 60T10e92p34l46a52n 9277190205443

To ale není důsledek DPF filtrů. Protože kdyby ty tam nebyly, tak by ve vzduchu kromě těch malých částic byly i ty větší, které DPF zachytí.

0/−1
23.1.2016 12:26

J94a44n 20P82o95k95o28r34n38ý 1753479840963

Velké částice v krátké době spadnou na zem a nepolétají. Navíc organismus se s nimi dovede vypořádat, v podstatě se do plicních sklípků, na rozdíl od mikročástic, ani nedostanou. ;-)

+1/0
23.1.2016 19:48

M35a65r29t93i58n 54T79e74p81l66a41n 9197770145253

No jenže ty malé částice vznikají bez ohledu na to, jestli v autě DPF je nebo není. Takže s DPF jsou ve vzduchu jen ty malé, bez DPF by tam byly malé i velké. Řešením by bylo zakázat turbo motory. Jenže zblblá ekologická loby ženoucí se nesmyslně po CO2 naopak nutí výrobce dělat turba místo klasických atmosferických motorů.

0/0
24.1.2016 22:31

P58e25t65r 80D74v52o94ř44á98k 9394337732820

Zdroje znečištění jsou mi záhadou. Nedávno jsem kontroloval vzduch na jedné měřící stanici umístěné na sídlišti, a extrémně vzrostlo množství prachu mezi 4h a 5h ráno, kdy je provoz minimální. Nedaleko vzdáleno další stanice měla extrém asi o hodinu později, ale ta je umístěná na poměrně frekventované ulici. A během dopoledne se vše vrátilo do normálu.

+3/0
23.1.2016 11:09
Foto

V73o28j16t47ě34c44h 73P39a87v97l47í44k 5374761624358

Šíření zplodin v atmosféře je poměrně složité a proto se i producenti těžko dohledávají. Vzpomeňte na případ zápachu na česko-německé hranici v Krušných horách. Ten případ se dostal až do Bruselu a pokud vím, zdroj se nikdy nenašel.

Pro ČR se šíření znečištění snaží modelovat projekt Medard: http://www.medard-online.cz/

0/−1
23.1.2016 12:34

V42l77a80d47a 12S68i56m10o93n89i62k 3369353943295

Průměrné stáří vozového parku přes 14let, to se hned tak nevidí. Jednoduchá cesta je přes daň z auta podle stáří a typu motoru - obdoba KFZ Steuer. A staré šroty zmizí. Dojde k tomu ..

0/−7
23.1.2016 10:21

J75a80n 60M67a44l42ý 1965459474268

To samý se říkalo i o ekodani a stejně jezdí. Asi to nechce mít ceny aut jak na západě při třetinových mzdách...

+2/0
23.1.2016 11:01

V27l20a80d37a 13S22i27m62o65n28i91k 3319153353725

Jistě mzdy v tom hrají roli, o tom se nepřu. Ale KFZ daň má takový účinek, že nikdo nebude nechávat garáži starý disel s nějezdem 3000 km ročně. Daň v částce 400 € je hodně dobrý přesvědčovací materiál.

0/−4
23.1.2016 11:13

J26i84ř96í 18Z77ý19k22a 9279853751920

a že to auto s takovým nájezdem sakra uškodí ;-D

+2/0
23.1.2016 11:28

J44i65ř89í 93K60o62c36u31r40e52k 6875764375968

Áno, koupí si novej dízl, se kterým najezdí 3000 km ročně. Za 10 let to bude vrak určený k likvidaci, protože je to staré a nebezpečné auto.

Pro nájezd 150.000 km spotřebuejem pět automobilů, ať žije ekologie.

+1/0
23.1.2016 14:44

Z18b42y73š24e49k 17Š36v51e58c 8444873664375

Nejméně znečistí ovzduší tem automobil, který nemusí vyjet a stojí v garáži, nezávisle na ročníku výroby.!!

0/0
23.1.2016 17:50

T14o10m34á15š 44K68u55c36h67a14ř 3647651108741

"Aby řidiči ušetřili jedno až tři procenta spotřeby, vymontovávají prachové filtry. " 8-o

+1/−1
23.1.2016 10:18
Foto

V81o83j56t88ě87c88h 75P14a94v71l19í59k 5344431984778

No a ne? To je přesně, kolik spotřebuje regenerace filtru.

0/−2
23.1.2016 12:38







Najdete na iDNES.cz