Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Úklid města nezabrání smogu. Pomohou kvalitnější auta, říká expert

Plzeňský kraj zažil na začátku roku několik dní, kdy bylo v ovzduší tolik polétavého prachu, že meteorologové vyhlásili smogovou situaci. Podle lékaře Miroslava Šuty by bylo možné tomu předejít, kdyby ve městech jezdilo méně automobilů, naopak úklid ulic na kvalitu ovzduší vliv nemá. Řekl to v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51i53ř81í 28K24o82c54u75r85e24k 6585654185358

V Praze na to šli šalamounsky. Nechali změřit emise na autobusovém nádraží na Florenci a z toho vyvodili, že za špatný vzduch můžou osobní automobily. :-P

+2/0
23.1.2016 14:51

J11a62n 57L89u19d57y 6979760229

Další ekoblbec. Např podíl CO2 z aut tvoří jenom 0,2 % z celkového množství vypouštěnych na celém světě. Filtry pevných částic u dieselů zachytí jenom ty největší částice. Ale ty nejvíce škodlivé jsou ty nejmenší. Ekoteroristi ale budou útočit jenom na ty nejlehčí cíle, řidiče motorových vozidel. Ať se raději podívají kolik toho vypuštějí fabriky, hlavně ale v USA a Číně. Na kole jezdím rád, ale podnikat na něm nedokážu.

+2/−1
23.1.2016 11:37
Foto

V23o92j97t80ě69c98h 14P90a50v40l24í98k 5464631554788

To, že DPF nezachycuje PM2.5 není pravda. Nezávislá měření ukázala na filtrech několika výrobcí, že koncentrace jak PM10 tak PM2.5 jsou až 10x nižší za filtrem, než před filtrem.

A uvědomte si, že PM2.5 je lokální záležitost. Fabrika v Číně znečištění na Legerově v Praze či na Tyršově v Plzni, nijak neovlivní.

Tu ovlivní právě čoudící osobní a nákladní vozy. Jsou téměř výhradním zdrojem tohoto znečištění v centrech našich měst.

(A zkuste tupě neopakovat slova Škodovky o CO2. Oni to formulovali velice vychytrale, tak jak to říkáte vy, už to pravda není.).

0/0
23.1.2016 12:28

P55e20t21r 28D14l64o58u89h82ý 3795321192938

Je zajímavé, že polétavým prachem obtěžují nafťáky, ale při omezování dopravy se mluví o "automobilech". Takže budeme omezovat i polovinu vozidel (benzíňáky), kterých se problém netýká jenom proto, že se to někomu hodí do krámu. Navíc je zajímavé, že stát nafťáky podporuje (spotřební daň u nafty 10,95 Kč/l vs. 12,84 Kč/l u benzínu), přestože o jejich "výhodnosti" pro osobní automobily lze polemizovat.

+4/−1
23.1.2016 11:35

J19a24n 17P73o41k68o35r25n12ý 1833769810333

Je zajímavé, že koncentrace polétavého prachu na Ostravsku je několikanásobně větší. Přitom hustota dopravy je +- stejná. Čím to si je?

+2/0
23.1.2016 11:47

P18e35t92r 35D63l97o12u21h63ý 3475851572178

Že by tam byl i jiný zdroj?

0/0
23.1.2016 12:00

J58a43n 17P96o89k75o93r95n40ý 1253179340143

Jsem rád, že jste došel k závěru, že za to zdaleka nemohou auta, potažmo nafťáci.

+1/0
23.1.2016 12:01

P94e29t62r 53D35l44o46u79h55ý 3335961562258

A kde jsem to tvrdil?

0/0
23.1.2016 13:31

R33a17d82i55m 76P30o26l33á19š91e17k 9146933109869

Podle mně je to hodn tím, že Ostrava vůbec nečistí silnice. Jak na ty silnice v zimě hodí anorganické posypy třeba z kamenné drtě, tak to všechno na těch silnicích zůstává. Dokud to první obrovský letní liják nesláchne do kanalizace. Kromě toho, jak se v Ostravě pracuje na silnicích, nikdo ty silnice od bláta z těch prací a auta nečistí. Ostravská doprava to bláto za mokra a prach za sucha roztáhne na půl kilometru daleko od místa takových prací.

Navíc Ostrava má historickou zátěž, jak se tam po 150 let intenzívně pálilo černé uhlí, je tam veškerá povrchová vrstva půdy masívně kontaminovaná benzopyrenem a dalšími jedovatými zplodinami ze spalování černého uhlí a to všechno se při každém období sucha, navázáno na prachové částice, uviolňuje do ovzduší.

+1/0
23.1.2016 12:17

P37e77t19r 85V11a58n12ě81k

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
23.1.2016 13:24

J57i20ř21í 51K21o37c12u20r20e49k 6735524865238

Takže Dětmaroviská elektrárna je v tom nevinně. Sice spálí pár tun uhlí, ale rozhodně to nebude dělat 300 kg prachu za den. Nebo ne? Ono to je totiž pár tun uhlí za minutu a toho prachu nebudou tři metráky, ale spíš tři tuny denně.

0/0
23.1.2016 14:54
Foto

V83o48j85t18ě80c85h 37P54a48v40l43í58k 5524771234208

Je to mimo jiné i tím, že i auta na benzín (či elektřinu) víří prach, včetně PM2.5 z dieselů či PM10 z dalších zdrojů, který se stihl usadit.

Proto je v případě, že jsou úrovně prachu v ovzduší, nejrychlejším řešením omezit veškerou automobilovou dopravu v daném místě.

+1/−1
23.1.2016 12:37

J55i65ř30í 34K34o45c65u78r15e95k 6175814965638

Auta dokonce víří prach, který vznikl rozdrcením písku koly tramvaje. Ano, tramvaj si s sebou vozí písek pro případ, že "to klouže". Bohužel se s tím nic nedá udělat, ani povinná zimní kola by nepomohla.

+1/0
23.1.2016 14:41
Foto

V30o57j10t23ě92c70h 98P92a77v26l54í12k 5704791174618

Ano, tramvaje pískují. A ano, auta to mohou vířit, pokud tramvaj pískuje i na křižovatce, jinak auta moc po kolejích nejezdí.

0/−1
23.1.2016 17:46

A83n33t95o10n93í17n 31S61v87o47b82o17d12a 3834773549572

mám auto na plyn a tím čistím vzduch :-). Trošku přehnané, ale často pravdivé. V Praze nám slibovali parkování zdarma a nic. Jen u Ikei a Globusu vyhradili parkování pro tato auta, za to R^R^R^

0/0
23.1.2016 14:57

A83n20t85o58n38í84n 52S20v61o87b14o79d32a 3734843709522

a magistrátu PrahyRvRvRvRvRvRv

0/0
23.1.2016 14:58
Foto

V21o82j84t95ě69c22h 35P48a35v54l87í91k 5894921484988

Kdyby Vaše auto bylo autobus, a tedy přestavba diesel->plyn, přispěl byste přestavbou k čistému vzduchu více. U benzínu přestavěného na plyn může být množství škodlivin dokonce větší, než na benzín, i když většinou jen o málo.

(Sám jezdím na LPG. Obsahuje víc uhlíku, než CNG, a tedy má větší náchylnost k sazení, ale je to pořád míň, než benzín. Emise mi vždy vycházejí na LPG dobře, ale na benzín ještě o něco lépe.)

0/0
23.1.2016 17:44

A53n86t68o30n13í54n 48S52v88o41b29o27d81a 3654733969452

Mám originální auto na plyn z továrny. Takže optimalizované spalování. Jel jsem ve spoustě předělaných aut, všechny byly horší. Jejich výhoda je v tom, že přežijí lépe mizerné LPG u nás :-(. Přesné dávkování chce přesnější vstřikovače

0/0
23.1.2016 18:58

J59a71n 94P69o60k24o96r59n19ý 1133399640283

Pane odborníku, vy, Ťok a vám podobní jste stejní Ťukové.

Tohle, "Protože polétavý prach, což jsou jemné prachové částice menší než 2,5 mikronu, se chová jako plyn, který takzvaně visí ve vzduchu a trvá mu dost dlouho, než klesne na zem.", je důsledek DPF fitrů, které dokáží zadržet větší částice a ty mikro nerušeně vyjdou ven.

+2/0
23.1.2016 11:09

M71a93r65t79i77n 86T26e49p48l66a44n 9417170375923

To ale není důsledek DPF filtrů. Protože kdyby ty tam nebyly, tak by ve vzduchu kromě těch malých částic byly i ty větší, které DPF zachytí.

0/−1
23.1.2016 12:26

J18a65n 69P80o90k55o40r31n53ý 1393919710703

Velké částice v krátké době spadnou na zem a nepolétají. Navíc organismus se s nimi dovede vypořádat, v podstatě se do plicních sklípků, na rozdíl od mikročástic, ani nedostanou. ;-)

+1/0
23.1.2016 19:48

M70a92r51t18i87n 70T69e34p61l11a87n 9857800955203

No jenže ty malé částice vznikají bez ohledu na to, jestli v autě DPF je nebo není. Takže s DPF jsou ve vzduchu jen ty malé, bez DPF by tam byly malé i velké. Řešením by bylo zakázat turbo motory. Jenže zblblá ekologická loby ženoucí se nesmyslně po CO2 naopak nutí výrobce dělat turba místo klasických atmosferických motorů.

0/0
24.1.2016 22:31

P15e59t37r 53D86v14o50ř53á42k 9574727712410

Zdroje znečištění jsou mi záhadou. Nedávno jsem kontroloval vzduch na jedné měřící stanici umístěné na sídlišti, a extrémně vzrostlo množství prachu mezi 4h a 5h ráno, kdy je provoz minimální. Nedaleko vzdáleno další stanice měla extrém asi o hodinu později, ale ta je umístěná na poměrně frekventované ulici. A během dopoledne se vše vrátilo do normálu.

+3/0
23.1.2016 11:09
Foto

V72o22j49t84ě24c54h 78P55a24v35l52í45k 5664671564638

Šíření zplodin v atmosféře je poměrně složité a proto se i producenti těžko dohledávají. Vzpomeňte na případ zápachu na česko-německé hranici v Krušných horách. Ten případ se dostal až do Bruselu a pokud vím, zdroj se nikdy nenašel.

Pro ČR se šíření znečištění snaží modelovat projekt Medard: http://www.medard-online.cz/

0/−1
23.1.2016 12:34

V81l93a19d59a 29S25i92m12o48n84i66k 3299493183595

Průměrné stáří vozového parku přes 14let, to se hned tak nevidí. Jednoduchá cesta je přes daň z auta podle stáří a typu motoru - obdoba KFZ Steuer. A staré šroty zmizí. Dojde k tomu ..

0/−7
23.1.2016 10:21

J24a97n 38M61a49l60ý 1125709354268

To samý se říkalo i o ekodani a stejně jezdí. Asi to nechce mít ceny aut jak na západě při třetinových mzdách...

+2/0
23.1.2016 11:01

V64l90a34d83a 17S29i46m93o88n60i63k 3639213213575

Jistě mzdy v tom hrají roli, o tom se nepřu. Ale KFZ daň má takový účinek, že nikdo nebude nechávat garáži starý disel s nějezdem 3000 km ročně. Daň v částce 400 € je hodně dobrý přesvědčovací materiál.

0/−4
23.1.2016 11:13

J28i47ř45í 39Z87ý59k15a 9159743381470

a že to auto s takovým nájezdem sakra uškodí ;-D

+2/0
23.1.2016 11:28

J38i15ř17í 13K78o33c83u43r63e33k 6675274405648

Áno, koupí si novej dízl, se kterým najezdí 3000 km ročně. Za 10 let to bude vrak určený k likvidaci, protože je to staré a nebezpečné auto.

Pro nájezd 150.000 km spotřebuejem pět automobilů, ať žije ekologie.

+1/0
23.1.2016 14:44

Z30b35y60š56e95k 60Š85v26e14c 8304233664415

Nejméně znečistí ovzduší tem automobil, který nemusí vyjet a stojí v garáži, nezávisle na ročníku výroby.!!

0/0
23.1.2016 17:50

T47o66m59á85š 59K55u69c90h40a85ř 3857811408781

"Aby řidiči ušetřili jedno až tři procenta spotřeby, vymontovávají prachové filtry. " 8-o

+1/−1
23.1.2016 10:18
Foto

V77o57j33t59ě29c15h 73P67a34v54l57í77k 5764601214118

No a ne? To je přesně, kolik spotřebuje regenerace filtru.

0/−2
23.1.2016 12:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.