Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chyba nás posouvá dál, říká učitelka matematiky o nové metodě výuky

„Děti jsou v hodinách hlavními aktéry, učí se diskutovat, argumentovat a vyhodnocovat,“ řekla v rozhovoru pro MF DNES Lenka Bořánková, která patří mezi průkopnice výuky matematiky takzvanou Hejného metodou. Na její hodiny se do Janovic nad Úhlavou jezdí dívat učitelé a ředitelé škol z celé České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34i19l90o74š 85M61a22c56k12ů 5440469132667

Ono je to asi stejné jako psaní, když se paní učitelka zblázní do nového písma, děti se to v pohodě naučí, problém nastane, když se paní učitelka, či dítě přestěhuje a najednou zjistí, že neumí psát klasicky. Jasný, je to problém dítěte, protože se musí rychle naučit psát normálně. To samé se stane, když dítě, které se učí psát normálně se přestěhuje a je zařazen, kde píšou novým písmem. Nějak se mi zdá, že našemu školství chybí to co bývalo - osnovy. K těmto excesům nedocházelo.

+3/0
22.8.2015 22:15

P33a52v80e82l 68S53o17b50o77t33k25a 5350964

AD COMENIA SCRIPT - a na druhou stranu v našem školství velice bují KORUPCE!

Protože jinak než korupcí si nedovedu vysvětlit fakt, že se děti učí psát písmem které NENÍ K VOLNÉMU UŽITÍ, ale je AUTORSKY CHRÁNĚNÉ A AUTORKA ZA NĚJ VYBÍRÁ LICENČNÍ POPLATKY.

Tím nechci říct že má být vše zadarmo, ale stát musí vybrat takové písmo, ke kterému zakoupí všechna potřebná práva a dá ho volně k využití.

Ty děti budou chudáci, protože se jim může stát že po nich časem nějaká OSA či jiný autorský svaz bude vymáhat poplatky za to jakým písmem píší.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Comenia_Script

"Po třech letech od začátku testů se jako hlavní problém ukazuje cena pomůcek, které jsou vyráběny monopolně jediným nakladatelstvím Svět a jsou bezmála dvakrát dražší než běžné písanky. Autorka Radana Lencová ovšem nehodlá poskytnout licenci jiným nakladatelstvím, která kritizují, že MŠMT takto umožňuje vznik monopolu. Vysoká cena by podle některých ředitelů škol mohla být bariérou pro další šíření písma."

www.msmt.cz/file/26312_1_1/

"Autorská práva

Autorská práva k písmu Comenia Script se vztahují na písmo v tištěné či digitální podobě (font).

Radana Lencová je vlastníkem autorských práv ke všem písmům Comenia Script, které navrhla (Comenia Script Universal, Comenia Script A, Comenia Script B, Comenia Script Pro, Comenia Script – kaligrafická forma) a dále ke všem didaktickým materiálům CS, pro které vytvořila didaktickou část, grafickou část a design."

0/0
26.8.2015 12:01

H84a42n94u25š 28H53o32r40á30k 9801364766733

Na prvnim stupni urcite  a pravdepodobne na cely ZS, by se ten predmet mel jmenovat spis Pocty, nez Matematika. To zaprvy.

A za druhy - metoda sem metoda tam, dobrej ucitel nadchne a spatnej znechuti. A diky bohu, ty uplne spatny matikari se mi ve vzdelavacim procesu vyhnuli.

+6/0
22.8.2015 15:00

P87a44v40e49l 55S63o94b47o23t37k23a 5400314

tak ono... skutečná matematika začíná podle mne až limitami, diferenciálním počtem a indukcí (nebo ve třech matematikách v prvním semestru MFF, ale to sem netahejme), takže většinou se s matematikou nesetkáme ani na střední škole.

Ale na základní jsou fakt tuplem jen počty.

+3/0
22.8.2015 15:15

H26a73n29u27š 67H22o51r70á36k 9241704686483

Taky mam pocit, ze matematika zacina az s libovolne malym epsilon, ale byl bych ochoten to presunout nekam k definici pojmu funkce, coz uz je nejaka 8. trida ZS.

Ono vubec, pro me je treba dilematem, proc je na zakladce fyzika. Protoze se zakladoskolskou "matematikou" je to furt jenom memorovani vzorecku, protoze matematickej aparat potrebnej k tomu, aby se ty jednotlivy poznatky spojily do ucelenyho celku clovek ziska mnohem pozdeji(a v nemalo pripadech nikdy).

+1/0
22.8.2015 15:57

P31a83v23e11l 22S59o11b41o75t43k62a 5430914

ad fyzika  - moc pěkně to řekl Vladimír Černý Pod Lampou - (volně cituji) - "fyzika dává návod jak přežít v pralese - když vidíš něco pruhovaného a žlutého, utíkej - a také aby maminky měly děti z čeho zkoušet"

Se skutečnou fyzikou se podle mne nefyzikové ani na VŠ nesetkaji, a i fyzika základní školy - rychlost, síla, měření, vážení,.. dává dětem do života velmi cenné informace ale ani pak na střední škole to není lepší - ani na víceletém gymnáziu se nedostanou k diferenciálnímu počtu dřív než v posledním ročníku v matematice.

Takže bez biflování vzorečků a trošku s vhledem o co asi tak jde to jsou až fyziky v prváku na technikách.

A skutečná fyzika - to je například Vladimír Černý a záporná teplota:

https://www.youtube.com/watch?v=hOdekjBJdvk

0/0
22.8.2015 17:05

P74a78v42e89l 94S80o86b15o23t10k23a 5560604

Umím dobře matematiku.

Zúčastňoval jsem se matematických olympiád (i když jsem se v kraji pak už neumisťoval), podobně jako mí spolužáci a nepamatuji že by někdo ze spolužáků měl nějaké výrazné problémy s jednoduchými početními úkony, slovními úlohami nebo geometrií (pravda, je to i tím že inteligencí nestíhající jedinci chodili do zvláštních škol a nezdržovali výuku v běžných třídách).

Na matematice jsem stavěl i na střední průmyslové škole a na vysoké (na strojárně).

JAK JE TO MOŽNÉ??

Jsem totiž generace, které se učila počítat klasicky, nezasáhly nás žádné množiny ani další experimenty a měli jsme učitele, kteří uměli počítat.

Takže možná kdybyste nějdříve naučili počítat učitele matematiky, a pak kdybyste oprášili učebnice počtů z před 50 let také by to zafungovalo.

Pravda, nikdo by si na tom nenamastil kapsu - na školeních, projektech, nekonečném psaní nových učebnic pro předmět který se poslední staletí (pro úroveň ZŠ) nemění, ale za to by to nejspáš zafungovalo.

(pro hnidopichy - texty slovních úloh bych samozřejmě inovoval, ale kostru nechal jak byla).

+5/0
22.8.2015 14:29

B19o19h60u46s72l13a34v 83K94r56á25l38í24k 2221270709246

Každý má buňky na něco jiného. Někdo umí jen počítat, někdo i myslet. Pedagog, který se ještě nikdy v životě nezamyslel nad tím, proč některé pedagogické metody jsou více účinné a jiné méně účinné, asi nebude zrovna schopný se poučit ze svých chyb. 

Mimochodem, já měl zrovna v matematice na základní i na střední škole štěstí na nadané a dobré učitele, takže matematika u nás byla obecně spíš oblíbený předmět. Ale neviděl jsou do toho, kolik nesamozřejmého úsilí je stálo, aby se dobrými učiteli stali.

+1/0
22.8.2015 14:35

P41a53v83e15l 78S58o94b57o80t80k73a 5660444

jj, o tom to asi je - učitel matematiky složí zkoušku z počítání (napotřetí, za tři) nebo jak je to s těmi aprobacemi a tak se bere že to může učit...

0/0
22.8.2015 14:39

B78o98h10u97s13l50a32v 66K81r25á69l88í50k 2931470429786

Tuším, že na učení je dnes potřeba taky pedagogické vzdělání -nejen pouhá znalost toho oboru, který člověk má učit. A taková didaktika je o něco náročnější věda než matematika pro základní a střední školy.

+1/0
22.8.2015 14:45

P52a71v92e94l 38S98o24b17o35t13k81a 5870774

však píšu o aprobacích.

a také pamatuji na ten ohromný chaos který způsobily mezi učiteli množiny - moji mladší sourozenci už je potkali, ale naštěstí jsme (s rodiči) věděli jak se to má počítat a tak i ty množiny v naší rodině mnoho škody nenadělaly. ale v dalších ročnících pak zřejmě už ano...

0/0
22.8.2015 14:51

B55o52h12u30s88l80a59v 24K21r28á67l73í19k 2851110889186

"Ohromný chaos"? Nepřeháníte trochu? Chápu, že někteří učitelé mohli ten způsob pojímání množit považovat za příliš abstraktní pro prvňáka anebo za neužitečný, ale pokud učitel nedokáže měnit styl a obsah výuky a je vykolejený, když by měl použít jiný způsob než ten, který se kdysi nadriloval, tak to nesvědčí moc v jeho prospěch.

0/0
22.8.2015 14:58

P68a54v62e43l 48S94o24b71o85t13k71a 5980874

nepřeháním, byl to totální zmatek.

A masáž v televizi - kdo neumí množiny není IN, takže pak měly množiny přesah i mimo ZŠ, běžely pořady jako "Seznámení s množinami pro rodiče", "Množiny a správná technika dojení" a podobně ;-D

0/0
22.8.2015 15:05

H42a96n63u10š 37H91o43r96á90k 9271524966923

PePsy je jednoznacne nejlehci statnice ze vsech tri, co na bezny pajde maji. Ty se skoro nikdo nebal.

0/0
22.8.2015 14:52

M57i80l76a70n 35P15o31k33o23r72n28y 7329915197630

Nepochybne, ale zda se mi, dnes se vyuka na ped. fakultach redukuje jen na umeni naucit cokoliv, i kdyz dotycny nerozumi tomu, co uci, jen kdyz je metoda vyuky moderni. Podle toho pak vypadaji vysledky. Holt, kdyz chci neco naucit, musim vedet o neco vic nez kolik toho chci naucit. Pokud nemam nadhled, muzu mit sebelepsi metodu a stejne bude vysledek tristni. Spokojena bude jen komise z MS, protoze jeji "odbornici" stejne nicemu nerozumi.

0/0
22.8.2015 14:53

M35i74l18o72š 20M48a29c78k40ů 5210329112617

Docela by mně zajímalo, jestli se tito inovativní učitelé zamysleli nad tím, co se stane, když se jejich zázračný žák přestěhuje, byť v rámci města a půjde do jiné školy, kde učí klasicky a nebo naopak, kde učí dle Hejneho. Možná to v Janovicích není problém, ale asi ve vedlejších Klatovech to už problém asi bude. Zřejmě pak tito přestěhovalci budou koukat jako tydýti na to co se učí jak se učí. Zdá se mi to dosti sobecké. Možná, když přijdou do obchodu a budou si mět spočítat na kolik mají něčeho peněz, tak si zaskotačí, vytáhnou kalkulačku a potom je možná někdo nenatáhne. Jeden ublížený profesor a odnesou to děti. Metodu vymyslel na domácí učení ne na masovou výuku, když se nepohodl s paní učitelkou jeho dítka.

+2/0
22.8.2015 13:54

B26o35h56u70s26l94a96v 31K23r14á36l11í72k 2821210729496

Schopnost samostatně myslet se neztratí, ani když člověk přejde na nějaký mechaničtější styl výuky. Ale když přijde do nějaké madrasy, kde všichni jen memorují, tak by mohl mít se svou kritičností a přemýšlivostí problémy.

+1/0
22.8.2015 14:39

M36i18l68a51n 87P37o90k77o87r29n47y 7419565907930

Omlouvam se za preklepy: "deti prosly" (dvakrat) a "matematiku"

0/0
22.8.2015 12:22

M92i98l31a61n 55P92o75k30o92r68n38y 7539945677820

Trochu me sokuje, ze pani uciteka automaticky predpoklada, ze deti budou spise pocitat na kalkulacce. Kalkulacka je dobry pomocnik, ale postavit vyuku matematiky na tom, ze deti budou vse pocitat jen na kalkulacce, je hrozny ulet, to je presne to, kam metoda profesor Hejneho vede. Dcera prodelal jiz dva roky a kdybychom ji doma neucili pocitat, tak sice umi mozna resit "zajimave priklady", ale protoze 3+8 neumi spocitat, tak vlastne nic nevyresi. Jen tak mimochodem, ucim matemtiaku na VS a uprimne se desim toho, co bude, az "Hejneho deti" dorazi na VS. Uz ted neni situace dobra (postupne se zhorsuje), ale deti, ktere prosli Hejneho metodou, dle mych srovnani (mam v rodine zkusenosti s vyukou na prvnim stupni) umi spise mene nez deti, ktere prosli metodou klasickou.

+2/−3
22.8.2015 12:21

J47a56n 95H29a48v81r73d53a 2578826681438

píšete hlouposti. asi jste Hajného metodu absolutně nepochopil a vezmete si do úst jednu větu jedné paní učitelky.

+1/−1
22.8.2015 13:05

M34i26l18a11n 75P71o78k19o77r88n21y 7509875807240

Pane Havrdo, vy snad podle ni ucite? Dva roky bojuji s tim, ze dcera nic neumi, protoze ve skole poskakuji jako tajtrlici a pry se tim uci pocitat. Odvazuji se tvrdit, ze matematice rozumim. Jak je to s Vami?

+2/0
22.8.2015 13:17
Foto

Z92d30e93n67k61a 34J92a61v63ů93r10k94o73v54á 6260567185969

neumí to dle vás a ani vy podle men nemůžete pochopit,co se vlastně učí,je to častý nářek rodičů s klasickým přístupem..moje půjde do páté třídy a manžel to učí na 2.stupni...tahle matematika baví mnohem více dětí,je tvořivá,projeví se to hlavně na tom druhém stupni,kdy už mnoha dětem nestačí jen to drilování při klasické výuce

+1/−1
22.8.2015 13:38

M19i16l85a67n 51P30o51k28o94r13n38y 7779165187960

Bohuzel, kdybych dceru vyrazne nedoucoval, dnes neumi nic. Zapomnela v prvni tride pocitat (umela docela dobre scitat a odcitat do deseti pred nastupem do skoly), pak se ale ucili misto pocitani poskakovat po tride a misto pocitani pouzivala najednou prsty, pry to tak maji delat. To je vysledek toho, ze vsichni jsou zblazneni do nove metody. Bohuzel, 99% ucitelu ji nerozumi, ona totiz ani vesina studentu ped. fakulty matematiku neumi, to mi potvrdili kolegove, kteri tam ucili. Dalsi veci je, ze i kdyz nekdo tu metodu umi, dost tezko se dela ve tride, kde je 27 deti. Takze vysledek metody je povetsinou tristni, to priznava i docela dost ucitelu, kteri takove tridy prevezmou na druhem stupni. Jen bohuzel o tom nesmi mluvit, protoze prof. Hejny je pop-star naseho MS a lide maji strach rict nahlas zjevne veci. Tak to rikaji jen potichu a "mimo zaber kamer". 

Muj nazor na metodu je nasledujici: pokud ji dela spickovy ucitel a ma k dispozici idealni podminky (15-18 deti ve tride), muze dosahnout vysledku, ktere dosahne spickovy ucitel klasickou metodou ve srovnatelne tride. Za situaci, kdy ucitel neni uplne dobry, nadela vice skod nez klasickou metodou a pokud je ucitel dobry a nema idealni podminky (napr. hodne deti ve tride), jsou vysledky mirne horsi nez srovnatelne podminky pro klasickou metodu. Celkove vzato, v minulych letech to nebylao az tak hrozne, dnes ale pri vetsim poctu deti ve tride se projevi negativa metody vyrazneji.

0/0
22.8.2015 14:40

P93e92t38e64r 62B73a74k71i91č 1249499225770

Syn mal podobnú učiteľku asi pol roka, učila ich počítať pomocou rapu a podobných hovadín. Prístup zaujímavý ale deti sa naučili čokoľvek len nie matematiku.

Aj in sám sa sťažoval že mu to nič nedá a keď mal doma počítať príklady z pracovného zošitu museli sme mu najskôr vysvetliť o čo ide a ako to počítať a až potom bol schopný to vypočítať. Spôsobené to bolo aj tým že nemali prispôsobené učebnice tejto metóde ale klasické a tam narazila kosa na kameň. Nič nevedeli.

+1/0
22.8.2015 13:48
Foto

Z78d23e14n44k94a 92J78a82v14ů85r44k36o26v41á 6810747655599

klasický pohled s přístupem ke klasické drilovací matematice - jde o to odhadnout výsledek A PAK EXKTNĚ SPOČÍTAT NA KALKULAČCE,NĚKDO SICE UMÍ NÁSOBILKU NAHORU A DOPOLŮ A POKUD SI VÝSLEDEK NEPŘEDSTAVÍ,SEKNĚ SE O ŘÁD A Ani na to nepřijde..omluva za cpsl

+1/0
22.8.2015 13:36

P64e32t88e65r 56B32a63k78i42č 1569419205940

keď ovládate matematiku ľahko odhadnuteľné výsledok to s woodoo či klasickou matematikou nič nemá. Ide o to poznať zákonitosti matematiky. Na vysokej škole na fyzike nám profesorka zadala úlohu a dala výsledok. My sme sa mali k tomu výsledku dopočítať. Vôbec jej nezáležalo na výsledku ale na postupe aby sme chápali prečo je to tak. Ak človek použil hotový vzorec tak tam ani nemusel chodiť, vzorce sa museli odvodiť. Potom neskôr sme boli schopní ak sme niečo potrebovali, sami si odvodiť vzorec, prípadne sme prišli na to, že v skriptách na inom predmete bol zlý vzorec, pretože po odvodení spolužiak pri učení na skúšku zistil že tam prehodili pri tlači čitateľ z menovateľom a nikto si toho nevšimol.

0/0
22.8.2015 13:58

J58a16n 12K15r27u34p24k72a 4716228135242

Ale to, co popisuje pani ucitelka, by melo byt standardni soucasti vyuky matematiky. Vse by se ze zacatku melo pojmout s pomoci nekolika vhodnych motivacnich prikladu, na kterych se ukaze, k cemu ta nova latka bude.

Pokud ale nekdo umi scitat jabka a nechape, ze s hruskama je to uplne stejne, tak to nepomuze nic.

+6/0
22.8.2015 11:01

B20o33h77u27s47l58a40v 20K48r82á62l22í55k 2341470869726

Ale s vajíčky to někdy je jinak. Jedno vajíčko se uvaří za pět minut, za jak dlouho se uvaří pět vajíček?

0/0
22.8.2015 14:52
Foto

Z49d57e54n33k40a 66J35a79v69ů48r34k50o58v26á 6520537175529

ano,tohle je fajn metoda,naší dceru to baví(5.třída) a manžel tak učí na 2.stupni,ale letos došlo dost k deziluzi ohledně vydávání učebnic a cvičných sešitů...manžel má 7.třídu a bude mít k dispozici jen učebnici,prostě tvůrci ani nakladatesltví nestíhají,přitom je to metoda,která je náročná pro učitele a navíc,pokud má děti bavit,ty cvičné sešity jsou velmi potřeba,z nakladatelství mu drze odpovědli,že přeci i pilotní školy to zvládli bez toho,oni ale nejsou pilotní škola...dost smutný!!!!

0/0
22.8.2015 11:00

M55a63r38e93k 61K64o48l66m28a52n 5146774887351

Docela sranda to číst. To je přeci samozřejmé, že nemohu na ZŠ vybalit na žáky v nové látce jako první definici s důkazem na 5 tabulí. V zahraničí se standardně začíná něčím, co se označuje jako "motivace", aby žák/student věděl, k čemu mu nová látka bude dobrá. Pak zpravidla následuje nějaký slovně-popsaný příklad spíš k zamyšlení (není třeba řešit), aby bylo jasné, o co v nové látce prakticky půjde.

+2/0
22.8.2015 9:29

R84a49d72o24s69l75a33v 93K16l91a14u40d77a 5444378714952

No a ten komu matika přesto nepůjde, skončí v tamním kamenolomu:-)

0/0
22.8.2015 8:45

H17a93n42a 64D86o53s85t28á60l71o74v27á 1679604270434

Jako ostatně vždy v historii.

0/0
22.8.2015 10:40

P55e60t33r 41H12o79r92á81k 1799393449864

I z matematiky by mohlo mít spoustu lidí dobré známky, pokud by tam některé choré mozky nevymýšlely pořád co nejtěžší příklady. Lze udělat na tu samou problematiku velmi těžkou a lehkou písemku. Stejně jako třeba z dějepisu, tam by si ovšem nikdo nedovolil dát věci, které se nebraly, jako třeba v matematice. Vytáčí mne, když učitel matematiky vytahuje na čtvrtletky ty nejtěžší příklady, zřejmě jen proto, aby byly zase špatné známky.

+3/−8
22.8.2015 8:44

H68a60n18a 88D82o24s42t81á80l40o51v84á 1859694830564

Vám asi matika nešla, co? Neznám žádnou školu, kde by učitel schválně dával těžší příklady. Ale když umíte učivo, zvládnete i ty těžké.

+9/0
22.8.2015 9:15

M72i31c41h73a46l 78C60h10a80l20u72p75a 6918610719143

Věci se nebraly nebo někdo nedával pozor? :-)

+2/0
22.8.2015 10:50

B73o55h83u72s12l24a19v 78K76r12á11l73í78k 2921890279936

Probíral jenom sčítání jablek a hrušek a do písemky mu zákeřně dali švestky.

+1/0
22.8.2015 15:03



Najdete na iDNES.cz