Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chyba nás posouvá dál, říká učitelka matematiky o nové metodě výuky

„Děti jsou v hodinách hlavními aktéry, učí se diskutovat, argumentovat a vyhodnocovat,“ řekla v rozhovoru pro MF DNES Lenka Bořánková, která patří mezi průkopnice výuky matematiky takzvanou Hejného metodou. Na její hodiny se do Janovic nad Úhlavou jezdí dívat učitelé a ředitelé škol z celé České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68i51l32o37š 45M88a56c98k23ů 5640419192237

Ono je to asi stejné jako psaní, když se paní učitelka zblázní do nového písma, děti se to v pohodě naučí, problém nastane, když se paní učitelka, či dítě přestěhuje a najednou zjistí, že neumí psát klasicky. Jasný, je to problém dítěte, protože se musí rychle naučit psát normálně. To samé se stane, když dítě, které se učí psát normálně se přestěhuje a je zařazen, kde píšou novým písmem. Nějak se mi zdá, že našemu školství chybí to co bývalo - osnovy. K těmto excesům nedocházelo.

+3/0
22.8.2015 22:15

P92a71v40e97l 43S84o95b20o62t15k82a 5110354

AD COMENIA SCRIPT - a na druhou stranu v našem školství velice bují KORUPCE!

Protože jinak než korupcí si nedovedu vysvětlit fakt, že se děti učí psát písmem které NENÍ K VOLNÉMU UŽITÍ, ale je AUTORSKY CHRÁNĚNÉ A AUTORKA ZA NĚJ VYBÍRÁ LICENČNÍ POPLATKY.

Tím nechci říct že má být vše zadarmo, ale stát musí vybrat takové písmo, ke kterému zakoupí všechna potřebná práva a dá ho volně k využití.

Ty děti budou chudáci, protože se jim může stát že po nich časem nějaká OSA či jiný autorský svaz bude vymáhat poplatky za to jakým písmem píší.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Comenia_Script

"Po třech letech od začátku testů se jako hlavní problém ukazuje cena pomůcek, které jsou vyráběny monopolně jediným nakladatelstvím Svět a jsou bezmála dvakrát dražší než běžné písanky. Autorka Radana Lencová ovšem nehodlá poskytnout licenci jiným nakladatelstvím, která kritizují, že MŠMT takto umožňuje vznik monopolu. Vysoká cena by podle některých ředitelů škol mohla být bariérou pro další šíření písma."

www.msmt.cz/file/26312_1_1/

"Autorská práva

Autorská práva k písmu Comenia Script se vztahují na písmo v tištěné či digitální podobě (font).

Radana Lencová je vlastníkem autorských práv ke všem písmům Comenia Script, které navrhla (Comenia Script Universal, Comenia Script A, Comenia Script B, Comenia Script Pro, Comenia Script – kaligrafická forma) a dále ke všem didaktickým materiálům CS, pro které vytvořila didaktickou část, grafickou část a design."

0/0
26.8.2015 12:01

H80a13n73u33š 19H50o89r34á87k 9711484756713

Na prvnim stupni urcite  a pravdepodobne na cely ZS, by se ten predmet mel jmenovat spis Pocty, nez Matematika. To zaprvy.

A za druhy - metoda sem metoda tam, dobrej ucitel nadchne a spatnej znechuti. A diky bohu, ty uplne spatny matikari se mi ve vzdelavacim procesu vyhnuli.

+6/0
22.8.2015 15:00

P48a44v68e69l 25S31o42b44o35t84k21a 5400614

tak ono... skutečná matematika začíná podle mne až limitami, diferenciálním počtem a indukcí (nebo ve třech matematikách v prvním semestru MFF, ale to sem netahejme), takže většinou se s matematikou nesetkáme ani na střední škole.

Ale na základní jsou fakt tuplem jen počty.

+3/0
22.8.2015 15:15

H77a32n80u16š 45H49o35r20á17k 9521354886553

Taky mam pocit, ze matematika zacina az s libovolne malym epsilon, ale byl bych ochoten to presunout nekam k definici pojmu funkce, coz uz je nejaka 8. trida ZS.

Ono vubec, pro me je treba dilematem, proc je na zakladce fyzika. Protoze se zakladoskolskou "matematikou" je to furt jenom memorovani vzorecku, protoze matematickej aparat potrebnej k tomu, aby se ty jednotlivy poznatky spojily do ucelenyho celku clovek ziska mnohem pozdeji(a v nemalo pripadech nikdy).

+1/0
22.8.2015 15:57

P89a29v87e14l 10S90o31b71o45t61k50a 5910894

ad fyzika  - moc pěkně to řekl Vladimír Černý Pod Lampou - (volně cituji) - "fyzika dává návod jak přežít v pralese - když vidíš něco pruhovaného a žlutého, utíkej - a také aby maminky měly děti z čeho zkoušet"

Se skutečnou fyzikou se podle mne nefyzikové ani na VŠ nesetkaji, a i fyzika základní školy - rychlost, síla, měření, vážení,.. dává dětem do života velmi cenné informace ale ani pak na střední škole to není lepší - ani na víceletém gymnáziu se nedostanou k diferenciálnímu počtu dřív než v posledním ročníku v matematice.

Takže bez biflování vzorečků a trošku s vhledem o co asi tak jde to jsou až fyziky v prváku na technikách.

A skutečná fyzika - to je například Vladimír Černý a záporná teplota:

https://www.youtube.com/watch?v=hOdekjBJdvk

0/0
22.8.2015 17:05

P60a67v89e55l 28S61o91b57o71t66k53a 5810364

Umím dobře matematiku.

Zúčastňoval jsem se matematických olympiád (i když jsem se v kraji pak už neumisťoval), podobně jako mí spolužáci a nepamatuji že by někdo ze spolužáků měl nějaké výrazné problémy s jednoduchými početními úkony, slovními úlohami nebo geometrií (pravda, je to i tím že inteligencí nestíhající jedinci chodili do zvláštních škol a nezdržovali výuku v běžných třídách).

Na matematice jsem stavěl i na střední průmyslové škole a na vysoké (na strojárně).

JAK JE TO MOŽNÉ??

Jsem totiž generace, které se učila počítat klasicky, nezasáhly nás žádné množiny ani další experimenty a měli jsme učitele, kteří uměli počítat.

Takže možná kdybyste nějdříve naučili počítat učitele matematiky, a pak kdybyste oprášili učebnice počtů z před 50 let také by to zafungovalo.

Pravda, nikdo by si na tom nenamastil kapsu - na školeních, projektech, nekonečném psaní nových učebnic pro předmět který se poslední staletí (pro úroveň ZŠ) nemění, ale za to by to nejspáš zafungovalo.

(pro hnidopichy - texty slovních úloh bych samozřejmě inovoval, ale kostru nechal jak byla).

+5/0
22.8.2015 14:29

B97o50h61u40s90l43a80v 69K40r23á55l30í83k 2291190899426

Každý má buňky na něco jiného. Někdo umí jen počítat, někdo i myslet. Pedagog, který se ještě nikdy v životě nezamyslel nad tím, proč některé pedagogické metody jsou více účinné a jiné méně účinné, asi nebude zrovna schopný se poučit ze svých chyb. 

Mimochodem, já měl zrovna v matematice na základní i na střední škole štěstí na nadané a dobré učitele, takže matematika u nás byla obecně spíš oblíbený předmět. Ale neviděl jsou do toho, kolik nesamozřejmého úsilí je stálo, aby se dobrými učiteli stali.

+1/0
22.8.2015 14:35

P70a39v23e54l 87S66o29b60o34t72k95a 5960274

jj, o tom to asi je - učitel matematiky složí zkoušku z počítání (napotřetí, za tři) nebo jak je to s těmi aprobacemi a tak se bere že to může učit...

0/0
22.8.2015 14:39

B61o44h32u72s92l79a19v 14K69r17á21l30í30k 2541440359436

Tuším, že na učení je dnes potřeba taky pedagogické vzdělání -nejen pouhá znalost toho oboru, který člověk má učit. A taková didaktika je o něco náročnější věda než matematika pro základní a střední školy.

+1/0
22.8.2015 14:45

P42a81v66e39l 94S24o68b80o20t82k42a 5790664

však píšu o aprobacích.

a také pamatuji na ten ohromný chaos který způsobily mezi učiteli množiny - moji mladší sourozenci už je potkali, ale naštěstí jsme (s rodiči) věděli jak se to má počítat a tak i ty množiny v naší rodině mnoho škody nenadělaly. ale v dalších ročnících pak zřejmě už ano...

0/0
22.8.2015 14:51

B70o83h71u22s60l21a97v 21K36r38á79l37í11k 2311110349676

"Ohromný chaos"? Nepřeháníte trochu? Chápu, že někteří učitelé mohli ten způsob pojímání množit považovat za příliš abstraktní pro prvňáka anebo za neužitečný, ale pokud učitel nedokáže měnit styl a obsah výuky a je vykolejený, když by měl použít jiný způsob než ten, který se kdysi nadriloval, tak to nesvědčí moc v jeho prospěch.

0/0
22.8.2015 14:58

P22a84v35e89l 39S24o39b87o66t29k62a 5900814

nepřeháním, byl to totální zmatek.

A masáž v televizi - kdo neumí množiny není IN, takže pak měly množiny přesah i mimo ZŠ, běžely pořady jako "Seznámení s množinami pro rodiče", "Množiny a správná technika dojení" a podobně ;-D

0/0
22.8.2015 15:05

H96a76n34u13š 46H37o57r17á92k 9321374326153

PePsy je jednoznacne nejlehci statnice ze vsech tri, co na bezny pajde maji. Ty se skoro nikdo nebal.

0/0
22.8.2015 14:52

M53i86l11a93n 91P67o56k51o69r57n53y 7759405697410

Nepochybne, ale zda se mi, dnes se vyuka na ped. fakultach redukuje jen na umeni naucit cokoliv, i kdyz dotycny nerozumi tomu, co uci, jen kdyz je metoda vyuky moderni. Podle toho pak vypadaji vysledky. Holt, kdyz chci neco naucit, musim vedet o neco vic nez kolik toho chci naucit. Pokud nemam nadhled, muzu mit sebelepsi metodu a stejne bude vysledek tristni. Spokojena bude jen komise z MS, protoze jeji "odbornici" stejne nicemu nerozumi.

0/0
22.8.2015 14:53

M34i93l90o44š 29M53a41c12k12ů 5970849722757

Docela by mně zajímalo, jestli se tito inovativní učitelé zamysleli nad tím, co se stane, když se jejich zázračný žák přestěhuje, byť v rámci města a půjde do jiné školy, kde učí klasicky a nebo naopak, kde učí dle Hejneho. Možná to v Janovicích není problém, ale asi ve vedlejších Klatovech to už problém asi bude. Zřejmě pak tito přestěhovalci budou koukat jako tydýti na to co se učí jak se učí. Zdá se mi to dosti sobecké. Možná, když přijdou do obchodu a budou si mět spočítat na kolik mají něčeho peněz, tak si zaskotačí, vytáhnou kalkulačku a potom je možná někdo nenatáhne. Jeden ublížený profesor a odnesou to děti. Metodu vymyslel na domácí učení ne na masovou výuku, když se nepohodl s paní učitelkou jeho dítka.

+2/0
22.8.2015 13:54

B60o28h61u97s67l34a69v 52K85r72á37l94í44k 2401360299806

Schopnost samostatně myslet se neztratí, ani když člověk přejde na nějaký mechaničtější styl výuky. Ale když přijde do nějaké madrasy, kde všichni jen memorují, tak by mohl mít se svou kritičností a přemýšlivostí problémy.

+1/0
22.8.2015 14:39

M36i15l67a26n 81P98o40k91o13r61n22y 7839975957160

Omlouvam se za preklepy: "deti prosly" (dvakrat) a "matematiku"

0/0
22.8.2015 12:22

M93i79l90a50n 94P55o17k16o98r88n48y 7319635497830

Trochu me sokuje, ze pani uciteka automaticky predpoklada, ze deti budou spise pocitat na kalkulacce. Kalkulacka je dobry pomocnik, ale postavit vyuku matematiky na tom, ze deti budou vse pocitat jen na kalkulacce, je hrozny ulet, to je presne to, kam metoda profesor Hejneho vede. Dcera prodelal jiz dva roky a kdybychom ji doma neucili pocitat, tak sice umi mozna resit "zajimave priklady", ale protoze 3+8 neumi spocitat, tak vlastne nic nevyresi. Jen tak mimochodem, ucim matemtiaku na VS a uprimne se desim toho, co bude, az "Hejneho deti" dorazi na VS. Uz ted neni situace dobra (postupne se zhorsuje), ale deti, ktere prosli Hejneho metodou, dle mych srovnani (mam v rodine zkusenosti s vyukou na prvnim stupni) umi spise mene nez deti, ktere prosli metodou klasickou.

+2/−3
22.8.2015 12:21

J23a14n 81H31a70v78r14d59a 2778296301158

píšete hlouposti. asi jste Hajného metodu absolutně nepochopil a vezmete si do úst jednu větu jedné paní učitelky.

+1/−1
22.8.2015 13:05

M64i71l57a67n 86P76o30k10o63r48n84y 7349345297980

Pane Havrdo, vy snad podle ni ucite? Dva roky bojuji s tim, ze dcera nic neumi, protoze ve skole poskakuji jako tajtrlici a pry se tim uci pocitat. Odvazuji se tvrdit, ze matematice rozumim. Jak je to s Vami?

+2/0
22.8.2015 13:17
Foto

Z68d36e43n77k76a 52J28a47v17ů12r76k34o37v89á 6290227315739

neumí to dle vás a ani vy podle men nemůžete pochopit,co se vlastně učí,je to častý nářek rodičů s klasickým přístupem..moje půjde do páté třídy a manžel to učí na 2.stupni...tahle matematika baví mnohem více dětí,je tvořivá,projeví se to hlavně na tom druhém stupni,kdy už mnoha dětem nestačí jen to drilování při klasické výuce

+1/−1
22.8.2015 13:38

M49i52l43a50n 30P60o54k42o49r29n73y 7289575957510

Bohuzel, kdybych dceru vyrazne nedoucoval, dnes neumi nic. Zapomnela v prvni tride pocitat (umela docela dobre scitat a odcitat do deseti pred nastupem do skoly), pak se ale ucili misto pocitani poskakovat po tride a misto pocitani pouzivala najednou prsty, pry to tak maji delat. To je vysledek toho, ze vsichni jsou zblazneni do nove metody. Bohuzel, 99% ucitelu ji nerozumi, ona totiz ani vesina studentu ped. fakulty matematiku neumi, to mi potvrdili kolegove, kteri tam ucili. Dalsi veci je, ze i kdyz nekdo tu metodu umi, dost tezko se dela ve tride, kde je 27 deti. Takze vysledek metody je povetsinou tristni, to priznava i docela dost ucitelu, kteri takove tridy prevezmou na druhem stupni. Jen bohuzel o tom nesmi mluvit, protoze prof. Hejny je pop-star naseho MS a lide maji strach rict nahlas zjevne veci. Tak to rikaji jen potichu a "mimo zaber kamer". 

Muj nazor na metodu je nasledujici: pokud ji dela spickovy ucitel a ma k dispozici idealni podminky (15-18 deti ve tride), muze dosahnout vysledku, ktere dosahne spickovy ucitel klasickou metodou ve srovnatelne tride. Za situaci, kdy ucitel neni uplne dobry, nadela vice skod nez klasickou metodou a pokud je ucitel dobry a nema idealni podminky (napr. hodne deti ve tride), jsou vysledky mirne horsi nez srovnatelne podminky pro klasickou metodu. Celkove vzato, v minulych letech to nebylao az tak hrozne, dnes ale pri vetsim poctu deti ve tride se projevi negativa metody vyrazneji.

0/0
22.8.2015 14:40

P78e45t32e44r 51B53a62k45i34č 1499659205510

Syn mal podobnú učiteľku asi pol roka, učila ich počítať pomocou rapu a podobných hovadín. Prístup zaujímavý ale deti sa naučili čokoľvek len nie matematiku.

Aj in sám sa sťažoval že mu to nič nedá a keď mal doma počítať príklady z pracovného zošitu museli sme mu najskôr vysvetliť o čo ide a ako to počítať a až potom bol schopný to vypočítať. Spôsobené to bolo aj tým že nemali prispôsobené učebnice tejto metóde ale klasické a tam narazila kosa na kameň. Nič nevedeli.

+1/0
22.8.2015 13:48
Foto

Z92d20e44n36k63a 59J84a75v65ů27r16k81o32v43á 6120977725889

klasický pohled s přístupem ke klasické drilovací matematice - jde o to odhadnout výsledek A PAK EXKTNĚ SPOČÍTAT NA KALKULAČCE,NĚKDO SICE UMÍ NÁSOBILKU NAHORU A DOPOLŮ A POKUD SI VÝSLEDEK NEPŘEDSTAVÍ,SEKNĚ SE O ŘÁD A Ani na to nepřijde..omluva za cpsl

+1/0
22.8.2015 13:36

P53e79t82e57r 53B96a76k78i30č 1859179195100

keď ovládate matematiku ľahko odhadnuteľné výsledok to s woodoo či klasickou matematikou nič nemá. Ide o to poznať zákonitosti matematiky. Na vysokej škole na fyzike nám profesorka zadala úlohu a dala výsledok. My sme sa mali k tomu výsledku dopočítať. Vôbec jej nezáležalo na výsledku ale na postupe aby sme chápali prečo je to tak. Ak človek použil hotový vzorec tak tam ani nemusel chodiť, vzorce sa museli odvodiť. Potom neskôr sme boli schopní ak sme niečo potrebovali, sami si odvodiť vzorec, prípadne sme prišli na to, že v skriptách na inom predmete bol zlý vzorec, pretože po odvodení spolužiak pri učení na skúšku zistil že tam prehodili pri tlači čitateľ z menovateľom a nikto si toho nevšimol.

0/0
22.8.2015 13:58

J64a50n 12K49r38u84p46k63a 4976218755232

Ale to, co popisuje pani ucitelka, by melo byt standardni soucasti vyuky matematiky. Vse by se ze zacatku melo pojmout s pomoci nekolika vhodnych motivacnich prikladu, na kterych se ukaze, k cemu ta nova latka bude.

Pokud ale nekdo umi scitat jabka a nechape, ze s hruskama je to uplne stejne, tak to nepomuze nic.

+6/0
22.8.2015 11:01

B27o26h61u28s19l59a46v 60K60r21á39l67í44k 2651470599846

Ale s vajíčky to někdy je jinak. Jedno vajíčko se uvaří za pět minut, za jak dlouho se uvaří pět vajíček?

0/0
22.8.2015 14:52
Foto

Z39d97e68n56k27a 51J41a30v92ů72r23k35o34v55á 6680177435369

ano,tohle je fajn metoda,naší dceru to baví(5.třída) a manžel tak učí na 2.stupni,ale letos došlo dost k deziluzi ohledně vydávání učebnic a cvičných sešitů...manžel má 7.třídu a bude mít k dispozici jen učebnici,prostě tvůrci ani nakladatesltví nestíhají,přitom je to metoda,která je náročná pro učitele a navíc,pokud má děti bavit,ty cvičné sešity jsou velmi potřeba,z nakladatelství mu drze odpovědli,že přeci i pilotní školy to zvládli bez toho,oni ale nejsou pilotní škola...dost smutný!!!!

0/0
22.8.2015 11:00

M79a25r59e20k 35K69o57l48m52a20n 5436154727471

Docela sranda to číst. To je přeci samozřejmé, že nemohu na ZŠ vybalit na žáky v nové látce jako první definici s důkazem na 5 tabulí. V zahraničí se standardně začíná něčím, co se označuje jako "motivace", aby žák/student věděl, k čemu mu nová látka bude dobrá. Pak zpravidla následuje nějaký slovně-popsaný příklad spíš k zamyšlení (není třeba řešit), aby bylo jasné, o co v nové látce prakticky půjde.

+2/0
22.8.2015 9:29

R86a78d67o22s16l66a10v 74K29l97a25u85d33a 5344368654702

No a ten komu matika přesto nepůjde, skončí v tamním kamenolomu:-)

0/0
22.8.2015 8:45

H60a11n38a 66D43o34s28t72á97l97o77v97á 1319854870104

Jako ostatně vždy v historii.

0/0
22.8.2015 10:40

P74e47t55r 86H55o10r75á36k 1159943619944

I z matematiky by mohlo mít spoustu lidí dobré známky, pokud by tam některé choré mozky nevymýšlely pořád co nejtěžší příklady. Lze udělat na tu samou problematiku velmi těžkou a lehkou písemku. Stejně jako třeba z dějepisu, tam by si ovšem nikdo nedovolil dát věci, které se nebraly, jako třeba v matematice. Vytáčí mne, když učitel matematiky vytahuje na čtvrtletky ty nejtěžší příklady, zřejmě jen proto, aby byly zase špatné známky.

+3/−8
22.8.2015 8:44

H48a46n32a 22D86o48s82t14á44l80o53v54á 1499494180684

Vám asi matika nešla, co? Neznám žádnou školu, kde by učitel schválně dával těžší příklady. Ale když umíte učivo, zvládnete i ty těžké.

+9/0
22.8.2015 9:15

M31i75c97h22a36l 85C57h85a79l77u25p60a 6348120609483

Věci se nebraly nebo někdo nedával pozor? :-)

+2/0
22.8.2015 10:50

B72o33h33u60s74l64a21v 81K13r83á64l93í93k 2111470169906

Probíral jenom sčítání jablek a hrušek a do písemky mu zákeřně dali švestky.

+1/0
22.8.2015 15:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.