Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auto jen občas? V Plzni startuje car-sharing

Nemusíte mít vlastní auto, abyste se svezli. Do Plzně přichází nová služba, takzvaný car-sharing, při němž se několik lidí střídá o jedno auto. Zatím jsou přihlášeni tři lidé. Od příštího roku bude ve městě fungovat také půjčovna koloběžek. Sdílení kol neboli bike-sharing se tu zatím nechystá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56n66t86o85n88í46n 42Z64e19l14e32n31ý 2814863611876

Nechcete do Plzně Hudečka? Za odvoz.

+1/0
1.7.2014 16:41

M44i15c49h72a18l 97V52o94j43t36a 2857317266465

Za odvoz? Budeš muset hooodně přitlačit!

;-D

0/0
1.7.2014 22:05

P32e35t98r 66H44r18a18b64á92k 6630127812120

Hledá se popelář, proč ne...

0/0
2.7.2014 7:21
Foto

P22e49t96r 49J71a63n83o78v62s59k76ý 1548580242918

Jinak skodovka ted pujcuje auta a nekde jsem cetl, ze to bude stat asi 2000 mesicne, tak at si to pujci jeden z nich a jezdi tim 3 to uz ma naklady na 700 a plus nejaky ten benzin a je to levnejsi, nez ze planuje 2000.... Nevim , proc do techto projektu zapojovat dotace a podobné statní podpory!

+1/0
1.7.2014 9:24
Foto

P51e62t59r 20J47a71n81o96v32s24k51ý 1528780792228

V plzni, kde vede vetsina cyklostezek po chodniku, si nedovedu predstavit nejakou vetsi penetraci cyklistu.... Plzenske cyklostazky jsou znouze cnost, kdy nekdo vzal barvu a kreslil, treba stred mesta je uzasny a nebo cyklosteska kolem Lochoty, kde je pekne obmalovany sloup od lampy :))) pujcovna aut je dle meho nesmysl, se vsadte, ze vetsina lidi to auto bude chtit pujcit na vikend a clovek co 10 let neridil je super partak pro sdilene auto:)))

0/0
1.7.2014 9:22

P85e70t35r 95H39r54a46b85á24k 6670427662680

Vcelku máte pravdu. Cyklostezky zde za moc nestojí a ten sharing vidím stejně.

0/0
1.7.2014 9:43

M74i32c21h85a93l 26V23o39j13t90a 2447397406525

Ale dá se to. Jediné, co by chtělo upravit, je průjezd centrem, Sady Pětatřicátníků a nahoru k Práci (moc lidí neche ztrácet výšku sjezdem na Kilometrovku).

Jinak máme dle mého názoru cyklostezek akorát.

0/0
1.7.2014 22:10

P35e29t20r 15R98a50p72č16a29n 5615846471152

Proto, aby se budovaly cyklostezky a cyklopůjčovny, musí být napřed cyklisti. Jenže to si spousta kritiků neuvědomí, protože mají klapky na očích. Já mít moc, tak bych strašně rád udělal akci, kdy všechny lidi posadím do aut (i ty cyklisty a pěší) a měsíc bych je nechal všude jezdit autem. Pak si třeba uvědomíte, jak je skvělé, že se spousta lidí využije takovouto alternativu.

0/0
1.7.2014 12:09

M76i45c52h15a15l 22V31o98j12t65a 2587627666815

Jezdil jsem z Lochotína na Bory asi dva roky (celoročně).

Na to "obrovské množství" cyklistů, které jsem měl možnost potkat, máme cyklostezky spíše předimenzované.

0/0
1.7.2014 13:41

P82e78t89r 66H97r11a71b59á93k 6570377662270

Tak to snad ani nemůžete myslet vážně.

0/0
1.7.2014 21:28

M12i26c91h33a19l 77V17o62j66t47a 2387337276315

Smrtelně vážně.

Jezdím denně tu samou trasu a třeba ve stoupáku od lékařské fakulty nahoru na Lochotín tam vidím 5 kol ráno a 5 odpoledne.

Skoro to samé na té krásné cyklostezce od 5. brány na Karlov. Cca 10 ráno, 10 odpoledne. A to je trasa na Borská pole.

0/0
1.7.2014 22:08

P74e32t63r 60H52r42a68b88á36k 6380947852450

A kolik by jich tam mělo být, aby to bylo účelné? Vždy se musí začít cyklostezkou, aby se lidi navnadili, nikoliv naopak.

0/0
2.7.2014 7:22

M43i26c51h94a77l 47V93o28j82t20a 2417487836585

Fajn.

Cyklostezkou se začalo (za pár mega se namalovaly pruhy a piktogramy na chodníky), moc lidí po ní nejezdí. Co dál?

0/−1
2.7.2014 7:46

P28e26t40r 61R42a79p79č95a37n 5405956841342

To jsou ale jen úseky, kde jak správně říkáte, jsou cyklostezky předimenzované. Jenže pak odbočíte na náměstí a cyklostezka najednou končí :-DDD Tak celkem nechápu názor, že cyklostezky máme předimenzované. Ono vlastně mimo město (centrum) nejsou tak potřeba jako tam, kde je větší koncentrace lidí. A centrum je na tom hodně špatně (viz. Americká).

0/0
2.7.2014 8:32

M58i22c89h62a38l 33V41o72j45t25a 2527597856335

Přihlášeni jsou už 3 lidé. Přeloženo: 3 lidé, co nemají auto a ani od koho si jej půjčit, by chtěli, aby se jim všichni ostatní složili na káru.

Navíc, pokud má někdo 10 let řidičák a auto nemá, zní mi to podezřele. Nevím, třeba jezdí v práci, ale i tak ...

0/0
1.7.2014 8:24

P12e90t21r 31H22r67a82b49á72k 6940767612150

Ano, i mně to připadá divné. Kdyby napsal 300, ale 3...a i v celé republice to nejsou závratná čísla.

0/0
1.7.2014 9:42

P65e46t88r 20R98a92p23č45a15n 5925576131252

Správně! Na západě jsou lidi jiný. Nekoukají tolik jeden na druhýho a nejsou takoví kritici jako Vy. Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák. Vůbec si neuvědomuje, že jednou bude čistá voda a čistý vzduch nad zlato. I když s tím vzduchem už to pro obyvatele velkoměsta platí dnes :-/

+1/−1
1.7.2014 8:08

M51i84c82h11a87l 11V56o56j77t14a 2257197836265

"Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák."

Zajímavě demagogický příspěvek. Podle něj, cokoliv s označením EKO je z principu správné a proto nezáleží na tom, kolik to stojí.

Milý pane Rapčane, rád bych si sám rozhodl, za co budou utracené moje peníze, podle toho, jak výhodné to je pro mně. A pokud mi nezbývá nic jiného, než že se budu ozývat proti pseudoprojektům, které se mají platit z mé kapsy, protože stát mi tyhle prachy už vzal, tak se budu ozývat.

To, že se někomu nezdá tenhle projekt jako výhodný vám nedává právo, označovat jej za hlupáka. K nadávkám se uchylují argumentačně nejistí jedinci.

0/0
1.7.2014 8:20

P50e18t49r 93H85r75a27b75á36k 6550147532650

Pokud to utratí město z veřejných peněz a udělá to pro občany, tak Vám jako jednodtlivci to může být orpavdu jedno, pokud ta investice smysl má. Pravdou je, že se kolikrát města pouští do boje s větrnými mlýny, ale zde chce pochytit to, co někde funguje, zejména např. na západě nebo severu Evropy. Vždy se musí na začátku do toho něco dát, aby to fungovalo. Návratnost však je. Největší demagogií je však to, že si někteří lidé myslí, že cokoliv co je EKO, je automaticky spojené s Hnutím Duha, Greenpeace či jinými ekoteroristy. Představte si, že některé věci, co jsou EKO, opravdu fungují. Třídíte odpady? Pokud ano, myslíte EKOlogicky. Takových příkladů je hodně. Máte pravdu v tom, že ne všechno EKO je správné, ale nelze to paušálne odsuzovat, což mi z Vašeho názoru maličko připadá.Jinak nic proti Vám.

+1/0
1.7.2014 9:41

M71i86c95h97a63l 27V95o26j96t66a 2717167746155

Ujasněme si jednu věc: Pojem "veřejné peníze" je imaginární. Jsou to prachy, které musel někdo vydělat. V té hromadě jsou i moje peníze. Doufám, že i vaše (znám totiž pár aktivistů, kteří žijí jen z dotací, grantů apod.)

A jakmile se něco musí dotovat, tak to znamená, že by to bez dotací skončilo, takže to prostě nemůže být ziskové, nebo alespoň na nule.

To, "že se do toho musí zpočátku něco dát", tomu se říká vstupní investice a jako taková je započítávána do stanovení ziskovosti projektu. Ale pokud se něco musí dotovat kontinuálně, tak to je prostě špatně a hotovo. A všechny ty skvělé projekty, které podle vás na západě fungují, jdou dotovány masivně.

P.S.: Nemyslím si, že vše, co je EKO, je z principu špatné. Zrovna tak je ale chybou myslet si, že cokoliv je EKO, je prostě skvělé.

0/−1
1.7.2014 13:38

P57e87t41r 73H11r25a76b71á36k 6650977712370

Tak upřímně, pokud bych se rozhodoval za sebe, tak ekologické projekty, které mají hlavu a patu klidně podpořim, tedy nebude mi vadit, když je např. podpoří město. Návratnost je u každé čonnosti jiná. Jsou činnosti, kde se např. návratnost nai neočekává a dělá se to pro občany města. To myslím taky není špatné, nebo jo?

0/0
1.7.2014 21:31

M97i74c58h37a95l 44V44o83j68t80a 2167607916865

No vidíte, já moc projektů, které by měly hlavu a patu a tím si zasloužily dotace, zase tak moc nevidím.

Pokud by někdo koloběžky pojal jako čistě podnikatelský záměr, beze všeho, ruče do toho.

Ale vaše formulace "dělá se to pro občany města" mi okamžitě přisouvá protiotázku: Pro OBA občany? ;-D

Rozumějte, nejsem přesvědčen, že by takhle utracené peníze obohatily život alespoň nadpoloviční části obyvatel. Jo, třeba obchvat, to by byla jiná, ale tohle? Ani náhodou! S tím prostě nesouhlasím.

0/0
1.7.2014 22:15

P98e52t51r 77H87r20a70b68á87k 6930807132380

Žádný projekt nebude nikdy pro všechny a dokonce ani ne pro polovinu. S tím ani nelze počítat. Kolik jezdí lidí pravidelně na kole v Plzni? Zjistil to někdy někdo? Kolik jezdí lidí na koloběžkách, kolik lidí jezdí MHD? Tyhle čísla zde hodně chybí.To máte příklad divadlo, pro kolik lidí z Plzně to bude? 2-5 tisíc, což jsou tak řekněme 3 procenta. A kvůli 3 procentů lidí se postaví stavba za miliardu. Takže se ptám, zda se Vám cyklostezka, kterou třeba použije za rok 10 tis. lidí za např. 50 mil. drahá investice? Už ted ej jasné, že do divadla se bude ročně sypat spousta dalších peněz a bude prodělečné. Cyklostezka si sice vydělávat nebude, ale zároveň tam nebudete min. 10 let nic sypat. U obou staveb je ve výsledku návratnost někde v nekonečnu. To jen takový příklad.

0/0
2.7.2014 7:28

M88i98c60h40a10l 91V88o97j50t48a 2387747716395

Z hlediska účelnosti vynaložených prostředků mi přijde nové divadlo nastejno s dotacemi koloběžek, bicyklů atd.

Benefit pro výraznou menšinu, kterou platí všichni.

0/0
2.7.2014 7:48

P30e87t16r 35R23a18p37č76a29n 5835866201602

Ano, můžu být argumentačně nejistý jedinec já se na lepším životním prostředí podílím velmi aktivně, takže nemusím tlachat. Činy za mě mluví. A jak se vlastně na lepším prostředí aktivně podílíte Vy? Podílíte se nebo jen píšete do diskuzí? :-)

0/0
1.7.2014 9:55

M66i38c86h64a55l 92V15o55j83t18a 2507167686125

Jak to souvisí s tématem?

Snažíte se naznačit, že pokud nejsem ekoakční, tak mám mlčet?

0/0
1.7.2014 13:39

H88a58n14u22š 13H25o80r49á79k 9801674676933

Car-sharing bych docela i chapal, to je jenom takova lepsi verze pujcovny. Ten kdo bydli ve stredu mesta, vsude to ma kousek a jenom obcas potrebuje neco nekam prevest to asi oceni.

Ale bike sharing je nesmysl, o cemz svedci uz to, ze sami organizatori tvrdi, ze bez dotaci to nepujde. A pokud to bez dotaci nepujde, tak bude lepsi kdyz to nebude.

+5/0
30.6.2014 22:53
Foto

M10í21r79a 75K52l88a40s 9322687629826

Nějakou podporu to zejména při rozjezdu potřebuje, ale jinak je to relativně levná záležitost v porovnání s ostatními náklady na dopravu. Mimochodem, už to mají i v Moskvě...

0/0
30.6.2014 23:06

H82a81n65u83š 45H79o65r28á54k 9161484286253

Predpokladam, ze se bavime o bike-sharingu

1) To, ze je to levny, neznamena, ze to neni blbost.

2) Ne, ze by to potrebovalo penize na rozjezd, potrebuje je to i na provoz

3) To, ze to nekde maji, neznamena ze to funguje. Pricucly na dotace funguje vsechno, ale ja opravdu nechci, jako obcan platici dane, hazet prachy do cerny diry.

+1/0
30.6.2014 23:44
Foto

M71í83r93a 79K26l57a16s 9952867979156

1) Kdyby to byla blbost, tak by to neměli ve vyspělé Evropě v každém "druhém" městě.

2) To potřebuje v nějaké formě prakticky cokoliv - myslíte, že parkoviště pro auto car-sharingu, což je jistý druh podnikání, je zadarmo?

3) V Moskvě myslím, že valnou část nákladů na provoz  hradí nějaká banka v rámci reklamní kampaně.

0/0
1.7.2014 5:43

M43i14c42h97a26l 37V78o29j94t30a 2397317586965

1) V dotačně vyspělé Evropě? Konkrétně bike-sharing nefunguje nikde jako soukromý podnikatelský zájem. Něco-sharingy jsou bez výjimky přisáté na dotačním struku.

2) Pokud označujete projekt, který bez dotací umře, za "jistý druh podnikání", tak potom vím, jak tohle využívání veřejných peněz nazvat. Příživnictví.

3) Aha, takže je to reklamní kampaň. To je ale něco jiného, než placení koloběžek nebo bicyklů pro pár lidí, které je ten systém schopen obsloužit, na účet všech.

0/0
1.7.2014 7:54

P13e10t25r 48H23r86a61b92á64k 6130677942600

Bike-sharing uvidíte, pokud cestujete, na hodně místech západní Evropy. Někde si vezmeš kolo a pak ho zase na jiném odstavném místě vrátíš, nebo ho vrátíš tam, kde sis ho pujčil. Tento systém funguje tam, kde se moc nekrade a kde se lidem věří a tam se ty dotace vyplatí. Pokud však máme v zemi zloděje, viz naši občané tmavší pleti, tak je tento systém utopie. To myslím pocítila i pujčovna koloběžek, kdy loni pokud vím byly tři koloběžky ukradeny a už nevráceny. A to nemusí být jen tmaví spoluobčané, ale kdokoliv, kdo zrovna potřebuje peníze. Jak jsem anpsal, v Německu, kde lidé trošku ekologicky myslí a hlavně nemyslí jen o tom, aby někde něco ukradli, což je velký rozdíl oproti nám, tak tam to samozřejmě funguje.

+1/−1
1.7.2014 7:30

M15i21c56h86a94l 82V60o49j41t46a 2667127266375

Nefunguje.

Pokud se něco dotuje, tak je to samo o sobě ztrátové.

Pokud je něco ztrátové, nemá smysl to živit.

Tyhle věci nemůžou být už z principu pro každého, na každého se třeba koloběžka nedostane. Pokud tedy ten systém neobslouží bez výjimky všechny zájemce, proč by to měli platit všichni?

P.S.: Jsem udiven, jak to v tom Německu vedou. Nikdo tam nekrade, lidi tam myslí ekologicky ... A nebo jenom máte málo infomací.

0/−1
1.7.2014 7:58

M28a32r93t41i62n 44H82o23r56ň89á56k 7731201532

podle vaší logiky je tedy nutné odstřihnout "dotované" postižené od zdroje a nechat zemřít :)

0/0
1.7.2014 8:21

M49i49c38h39a31l 75V72o17j48t43a 2437487976565

Používáte absurdní argumenty, protože vám ty reálné došly? To je malé a nízké.

Ale když tak přemýšlím, kolik odvádím na zdravotním a sociálním a kolik dostávají postižení, tak by se asi vyplatilo, kdyby rodiny s postiženým příslušníkem zdravotní a sociální daň neplatily a "ušetřené" peníze použily na zaopatření toho potřebného.

0/0
1.7.2014 9:13

P71e63t57r 46H95r59a42b70á69k 6710157592770

Krade se všude, ale na západ od nás lidi myslí maličko jinak. V německu to neznáte? Zajeďte do nějakého města či na venkov  apochopíte, že lidé tam mají větší důvěru a od důvěry se začíná. A je totální nesmysl napsat, že pokud se něco dotuje, je to ztrátové. Pokud se to promyslí tak,a by to na sebe vydělávalo, tak to ztrátové nikdy nebude. Představte si, že např. v takové Kanadě takové projekty fungují a jsou ZISKOVÉ.

0/0
1.7.2014 9:35

M91i63c65h39a31l 71V17o98j91t17a 2377807506635

Pokud se něco musí dotovat, tak to prostě ztrátové je.

Pokud je něco ziskové, dotace to nepotřebuje.

Matematika 3. třídy.

0/0
1.7.2014 13:42

P20e82t60r 97H24r46a35b50á92k 6420207772600

Pokud znáte pojem dotace, tak dotace většinou nejsou kontinuální, ale přímo bodový, tj. na start určité záležitosti. Pochybuji, že by se něco neustále a neustále dotovalo, např. městem. Takovéhle utopistické scénaře mohou možná dělat někde na Marsu. To ej vlastně stejné, jako MHD zadarmo u nás. Takže dotace ano a na začátku. Nevím, kde jste přišel na to, že by se to mělo dotovat permanentně. Trošku iluze.

0/0
1.7.2014 21:34

M20i78c79h66a33l 70V97o80j53t81a 2137227756905

Nejdříve jsem zkusil najít pár dotazů, třeba na Grantovém portálu města Prahy, protože v něm se podstatně lépe hledá, než tom plzeňském "systému".

Ale pak jsem si řekl, že bude lepší, když si to zkusíte najít sám. V miulosti jsem se totiž při pokusech ozdrojovat má tvrzení dočetl, že vytrhávám z kontextu, účelově interpretuji a vybírám si jen to, co se mi hodí.

Zkuste hledat u strejdy Googla fráze jako "cyklo", "dotace", "grant" apod.

Zjistíte zajímavé věci. Pokud se tedy budete snažit informace trochu analyzovat.

Zjistíte, že ten Mars asi nebude tak daleko ;-D

0/0
2.7.2014 7:56

K56a79t55e30ř64i55n95a 31V86a18š72á90k23o51v50á 5691332299535

ztraty a zisky se nevyjadruji jen penezi,ale to  se zrejme tezko vysvetluje

+1/0
1.7.2014 10:33

T21o95m30a21s 49N14o19v51o82t66n11y 3571846478559

Už u prvního odstavce jsem se smíchy málem zadusil. Vyřeší to 0,0001% dopravy a budeme o tom psát v novinách. A ještě budou chtít dotace a výhody oproti lidem, kteří si platí svou dopravu sami.

+2/0
30.6.2014 22:00
Foto

M78í70r46a 22K54l31a63s 9882917709936

V některých německých městech podíl car-sharingové dopravy dosahuje už pěkných pár procent. A celkem citelně to někde ulevuje od problémů s parkováním. Mimo jiné.

+1/0
30.6.2014 23:07

P41e57t55r 39H82r58a82b68á64k 6930357672160

Tak v kterých městech, kolik procent a popiště systém. Vsadím se, že systém funguje na trošku jiné bázi, než u nás.

0/0
1.7.2014 7:26

P26e54t13r 23H63r85a60b86á53k 6660727792330

A podpora MHD? Cojsem vyčetl, tak ten, kdo nemá auto a používá jen MHD a kolo je ideálním zákazníkem? Takže opět další krok proti MHD, popř. cyklistice.Spíše by mělo fungovat spojování jízd, kdy pojede do centra více lidí jedním autem, aby se automobilová doprava snížila.Koloběžky schvaluji, to je myslím dobrý nápad.

0/0
30.6.2014 20:35
Foto

M21í74r31a 56K17l38a50s 9552717619946

Car-sharingové projekty nejsou konkurencí MHD nebo cyklodopravě. Naopak, vhodně je to doplňuje. Car-sharingová auta totiž řeší specifické - náhodné dopravní problémy lidí, kteří jinak po městě jezdí MHD nebo na kole. Ale to auto prostě jednou za čas potřebují a nevyplatí se jim ho přizovat. Nebo car-haring řeší problém 2-3 auta v rodině. Druhá typická skupina uživatelů. Obecně se udává, že pokud auto najede méně než cca. 10.000 km ročně, tak se rodině příliš nevyplatí.

0/0
30.6.2014 23:12

P53e83t51r 73H26r81a61b52á13k 6400957982270

A to je zjištěno z nějaké studie, nebo z čeho (např. že se nevyplatí auto do 10 tis. km)? Ve městě, jako je Plzeň, by se mělo podporovat cokoliv, co dopravu, automobilovou, sníží a naopak podpoří dopravu veřejnou a cyklistickou. Car-sharing samozřejmě bude mít vliv na cokoliv tak 0,0001 procenta, ale i tak to není to, co bych zde očekával. Kdyby to fungovalo tak, jak to funguje např. v něktzerých amerických městech, že na určitém místě, kde výpadovka jsou ekologická auta, do kterých naleze několik lidí (např. 4), ti se svezou do centra a tam případně auto opět použije někdo opačným směrem, mluvíme zde o redukci.  Pokud má někdo dvě auta, bude používat dvě auta, tak to prostě je. Tento model možná v Plzni využije 50 lidí, což pro 150 tis. město je ve výsledku věc k ničemu.

0/0
1.7.2014 7:25







Najdete na iDNES.cz