Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auto jen občas? V Plzni startuje car-sharing

Nemusíte mít vlastní auto, abyste se svezli. Do Plzně přichází nová služba, takzvaný car-sharing, při němž se několik lidí střídá o jedno auto. Zatím jsou přihlášeni tři lidé. Od příštího roku bude ve městě fungovat také půjčovna koloběžek. Sdílení kol neboli bike-sharing se tu zatím nechystá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A62n85t59o63n55í54n 43Z52e80l94e85n53ý 2674513631266

Nechcete do Plzně Hudečka? Za odvoz.

+1/0
1.7.2014 16:41

M17i97c49h19a70l 98V57o46j35t76a 2937737116845

Za odvoz? Budeš muset hooodně přitlačit!

;-D

0/0
1.7.2014 22:05

P91e53t75r 64H88r86a15b66á79k 6200527982320

Hledá se popelář, proč ne...

0/0
2.7.2014 7:21
Foto

P91e65t69r 34J85a18n13o70v65s92k43ý 1918850122268

Jinak skodovka ted pujcuje auta a nekde jsem cetl, ze to bude stat asi 2000 mesicne, tak at si to pujci jeden z nich a jezdi tim 3 to uz ma naklady na 700 a plus nejaky ten benzin a je to levnejsi, nez ze planuje 2000.... Nevim , proc do techto projektu zapojovat dotace a podobné statní podpory!

+1/0
1.7.2014 9:24
Foto

P30e76t49r 77J79a19n93o98v90s85k73ý 1388450492288

V plzni, kde vede vetsina cyklostezek po chodniku, si nedovedu predstavit nejakou vetsi penetraci cyklistu.... Plzenske cyklostazky jsou znouze cnost, kdy nekdo vzal barvu a kreslil, treba stred mesta je uzasny a nebo cyklosteska kolem Lochoty, kde je pekne obmalovany sloup od lampy :))) pujcovna aut je dle meho nesmysl, se vsadte, ze vetsina lidi to auto bude chtit pujcit na vikend a clovek co 10 let neridil je super partak pro sdilene auto:)))

0/0
1.7.2014 9:22

P39e66t71r 76H65r80a64b52á17k 6640977242350

Vcelku máte pravdu. Cyklostezky zde za moc nestojí a ten sharing vidím stejně.

0/0
1.7.2014 9:43

M60i42c72h13a84l 87V45o13j69t73a 2297227976665

Ale dá se to. Jediné, co by chtělo upravit, je průjezd centrem, Sady Pětatřicátníků a nahoru k Práci (moc lidí neche ztrácet výšku sjezdem na Kilometrovku).

Jinak máme dle mého názoru cyklostezek akorát.

0/0
1.7.2014 22:10

P77e47t21r 78R66a30p47č62a76n 5295196461452

Proto, aby se budovaly cyklostezky a cyklopůjčovny, musí být napřed cyklisti. Jenže to si spousta kritiků neuvědomí, protože mají klapky na očích. Já mít moc, tak bych strašně rád udělal akci, kdy všechny lidi posadím do aut (i ty cyklisty a pěší) a měsíc bych je nechal všude jezdit autem. Pak si třeba uvědomíte, jak je skvělé, že se spousta lidí využije takovouto alternativu.

0/0
1.7.2014 12:09

M64i33c41h23a80l 93V67o47j58t22a 2707537566145

Jezdil jsem z Lochotína na Bory asi dva roky (celoročně).

Na to "obrovské množství" cyklistů, které jsem měl možnost potkat, máme cyklostezky spíše předimenzované.

0/0
1.7.2014 13:41

P25e69t92r 52H63r66a23b86á15k 6950857402930

Tak to snad ani nemůžete myslet vážně.

0/0
1.7.2014 21:28

M87i96c65h52a92l 48V52o79j78t37a 2607477286395

Smrtelně vážně.

Jezdím denně tu samou trasu a třeba ve stoupáku od lékařské fakulty nahoru na Lochotín tam vidím 5 kol ráno a 5 odpoledne.

Skoro to samé na té krásné cyklostezce od 5. brány na Karlov. Cca 10 ráno, 10 odpoledne. A to je trasa na Borská pole.

0/0
1.7.2014 22:08

P28e29t34r 50H35r19a26b31á92k 6830767542780

A kolik by jich tam mělo být, aby to bylo účelné? Vždy se musí začít cyklostezkou, aby se lidi navnadili, nikoliv naopak.

0/0
2.7.2014 7:22

M32i77c28h45a36l 50V10o78j49t92a 2697767146145

Fajn.

Cyklostezkou se začalo (za pár mega se namalovaly pruhy a piktogramy na chodníky), moc lidí po ní nejezdí. Co dál?

0/−1
2.7.2014 7:46

P33e45t42r 41R14a45p36č93a66n 5795546591302

To jsou ale jen úseky, kde jak správně říkáte, jsou cyklostezky předimenzované. Jenže pak odbočíte na náměstí a cyklostezka najednou končí :-DDD Tak celkem nechápu názor, že cyklostezky máme předimenzované. Ono vlastně mimo město (centrum) nejsou tak potřeba jako tam, kde je větší koncentrace lidí. A centrum je na tom hodně špatně (viz. Americká).

0/0
2.7.2014 8:32

M76i65c14h80a75l 48V68o30j11t60a 2907337966275

Přihlášeni jsou už 3 lidé. Přeloženo: 3 lidé, co nemají auto a ani od koho si jej půjčit, by chtěli, aby se jim všichni ostatní složili na káru.

Navíc, pokud má někdo 10 let řidičák a auto nemá, zní mi to podezřele. Nevím, třeba jezdí v práci, ale i tak ...

0/0
1.7.2014 8:24

P60e78t36r 64H73r30a15b92á85k 6590517722180

Ano, i mně to připadá divné. Kdyby napsal 300, ale 3...a i v celé republice to nejsou závratná čísla.

0/0
1.7.2014 9:42

P51e37t21r 47R90a76p29č32a22n 5445216921372

Správně! Na západě jsou lidi jiný. Nekoukají tolik jeden na druhýho a nejsou takoví kritici jako Vy. Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák. Vůbec si neuvědomuje, že jednou bude čistá voda a čistý vzduch nad zlato. I když s tím vzduchem už to pro obyvatele velkoměsta platí dnes :-/

+1/−1
1.7.2014 8:08

M44i83c31h83a50l 18V17o28j75t25a 2407257806395

"Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák."

Zajímavě demagogický příspěvek. Podle něj, cokoliv s označením EKO je z principu správné a proto nezáleží na tom, kolik to stojí.

Milý pane Rapčane, rád bych si sám rozhodl, za co budou utracené moje peníze, podle toho, jak výhodné to je pro mně. A pokud mi nezbývá nic jiného, než že se budu ozývat proti pseudoprojektům, které se mají platit z mé kapsy, protože stát mi tyhle prachy už vzal, tak se budu ozývat.

To, že se někomu nezdá tenhle projekt jako výhodný vám nedává právo, označovat jej za hlupáka. K nadávkám se uchylují argumentačně nejistí jedinci.

0/0
1.7.2014 8:20

P25e83t79r 53H39r12a40b27á91k 6890237102560

Pokud to utratí město z veřejných peněz a udělá to pro občany, tak Vám jako jednodtlivci to může být orpavdu jedno, pokud ta investice smysl má. Pravdou je, že se kolikrát města pouští do boje s větrnými mlýny, ale zde chce pochytit to, co někde funguje, zejména např. na západě nebo severu Evropy. Vždy se musí na začátku do toho něco dát, aby to fungovalo. Návratnost však je. Největší demagogií je však to, že si někteří lidé myslí, že cokoliv co je EKO, je automaticky spojené s Hnutím Duha, Greenpeace či jinými ekoteroristy. Představte si, že některé věci, co jsou EKO, opravdu fungují. Třídíte odpady? Pokud ano, myslíte EKOlogicky. Takových příkladů je hodně. Máte pravdu v tom, že ne všechno EKO je správné, ale nelze to paušálne odsuzovat, což mi z Vašeho názoru maličko připadá.Jinak nic proti Vám.

+1/0
1.7.2014 9:41

M76i93c47h43a24l 70V45o84j30t71a 2117197426645

Ujasněme si jednu věc: Pojem "veřejné peníze" je imaginární. Jsou to prachy, které musel někdo vydělat. V té hromadě jsou i moje peníze. Doufám, že i vaše (znám totiž pár aktivistů, kteří žijí jen z dotací, grantů apod.)

A jakmile se něco musí dotovat, tak to znamená, že by to bez dotací skončilo, takže to prostě nemůže být ziskové, nebo alespoň na nule.

To, "že se do toho musí zpočátku něco dát", tomu se říká vstupní investice a jako taková je započítávána do stanovení ziskovosti projektu. Ale pokud se něco musí dotovat kontinuálně, tak to je prostě špatně a hotovo. A všechny ty skvělé projekty, které podle vás na západě fungují, jdou dotovány masivně.

P.S.: Nemyslím si, že vše, co je EKO, je z principu špatné. Zrovna tak je ale chybou myslet si, že cokoliv je EKO, je prostě skvělé.

0/−1
1.7.2014 13:38

P89e75t21r 79H32r20a47b14á47k 6420897802900

Tak upřímně, pokud bych se rozhodoval za sebe, tak ekologické projekty, které mají hlavu a patu klidně podpořim, tedy nebude mi vadit, když je např. podpoří město. Návratnost je u každé čonnosti jiná. Jsou činnosti, kde se např. návratnost nai neočekává a dělá se to pro občany města. To myslím taky není špatné, nebo jo?

0/0
1.7.2014 21:31

M96i27c91h40a70l 50V61o40j33t37a 2817267536445

No vidíte, já moc projektů, které by měly hlavu a patu a tím si zasloužily dotace, zase tak moc nevidím.

Pokud by někdo koloběžky pojal jako čistě podnikatelský záměr, beze všeho, ruče do toho.

Ale vaše formulace "dělá se to pro občany města" mi okamžitě přisouvá protiotázku: Pro OBA občany? ;-D

Rozumějte, nejsem přesvědčen, že by takhle utracené peníze obohatily život alespoň nadpoloviční části obyvatel. Jo, třeba obchvat, to by byla jiná, ale tohle? Ani náhodou! S tím prostě nesouhlasím.

0/0
1.7.2014 22:15

P53e93t22r 78H44r95a47b50á51k 6790207892890

Žádný projekt nebude nikdy pro všechny a dokonce ani ne pro polovinu. S tím ani nelze počítat. Kolik jezdí lidí pravidelně na kole v Plzni? Zjistil to někdy někdo? Kolik jezdí lidí na koloběžkách, kolik lidí jezdí MHD? Tyhle čísla zde hodně chybí.To máte příklad divadlo, pro kolik lidí z Plzně to bude? 2-5 tisíc, což jsou tak řekněme 3 procenta. A kvůli 3 procentů lidí se postaví stavba za miliardu. Takže se ptám, zda se Vám cyklostezka, kterou třeba použije za rok 10 tis. lidí za např. 50 mil. drahá investice? Už ted ej jasné, že do divadla se bude ročně sypat spousta dalších peněz a bude prodělečné. Cyklostezka si sice vydělávat nebude, ale zároveň tam nebudete min. 10 let nic sypat. U obou staveb je ve výsledku návratnost někde v nekonečnu. To jen takový příklad.

0/0
2.7.2014 7:28

M18i71c56h15a52l 42V79o48j66t38a 2407397686805

Z hlediska účelnosti vynaložených prostředků mi přijde nové divadlo nastejno s dotacemi koloběžek, bicyklů atd.

Benefit pro výraznou menšinu, kterou platí všichni.

0/0
2.7.2014 7:48

P34e65t47r 39R63a77p74č92a19n 5345626551842

Ano, můžu být argumentačně nejistý jedinec já se na lepším životním prostředí podílím velmi aktivně, takže nemusím tlachat. Činy za mě mluví. A jak se vlastně na lepším prostředí aktivně podílíte Vy? Podílíte se nebo jen píšete do diskuzí? :-)

0/0
1.7.2014 9:55

M52i56c75h21a29l 80V59o52j67t76a 2327387826725

Jak to souvisí s tématem?

Snažíte se naznačit, že pokud nejsem ekoakční, tak mám mlčet?

0/0
1.7.2014 13:39

H95a85n65u81š 48H74o25r23á83k 9131504556213

Car-sharing bych docela i chapal, to je jenom takova lepsi verze pujcovny. Ten kdo bydli ve stredu mesta, vsude to ma kousek a jenom obcas potrebuje neco nekam prevest to asi oceni.

Ale bike sharing je nesmysl, o cemz svedci uz to, ze sami organizatori tvrdi, ze bez dotaci to nepujde. A pokud to bez dotaci nepujde, tak bude lepsi kdyz to nebude.

+5/0
30.6.2014 22:53
Foto

M25í25r62a 31K51l95a57s 9372917909276

Nějakou podporu to zejména při rozjezdu potřebuje, ale jinak je to relativně levná záležitost v porovnání s ostatními náklady na dopravu. Mimochodem, už to mají i v Moskvě...

0/0
30.6.2014 23:06

H58a18n38u65š 88H24o10r80á14k 9771174536523

Predpokladam, ze se bavime o bike-sharingu

1) To, ze je to levny, neznamena, ze to neni blbost.

2) Ne, ze by to potrebovalo penize na rozjezd, potrebuje je to i na provoz

3) To, ze to nekde maji, neznamena ze to funguje. Pricucly na dotace funguje vsechno, ale ja opravdu nechci, jako obcan platici dane, hazet prachy do cerny diry.

+1/0
30.6.2014 23:44
Foto

M24í79r69a 39K71l71a69s 9722687449376

1) Kdyby to byla blbost, tak by to neměli ve vyspělé Evropě v každém "druhém" městě.

2) To potřebuje v nějaké formě prakticky cokoliv - myslíte, že parkoviště pro auto car-sharingu, což je jistý druh podnikání, je zadarmo?

3) V Moskvě myslím, že valnou část nákladů na provoz  hradí nějaká banka v rámci reklamní kampaně.

0/0
1.7.2014 5:43

M15i54c79h42a34l 45V14o93j47t70a 2897657856565

1) V dotačně vyspělé Evropě? Konkrétně bike-sharing nefunguje nikde jako soukromý podnikatelský zájem. Něco-sharingy jsou bez výjimky přisáté na dotačním struku.

2) Pokud označujete projekt, který bez dotací umře, za "jistý druh podnikání", tak potom vím, jak tohle využívání veřejných peněz nazvat. Příživnictví.

3) Aha, takže je to reklamní kampaň. To je ale něco jiného, než placení koloběžek nebo bicyklů pro pár lidí, které je ten systém schopen obsloužit, na účet všech.

0/0
1.7.2014 7:54

P93e88t50r 74H17r46a17b19á77k 6370267872960

Bike-sharing uvidíte, pokud cestujete, na hodně místech západní Evropy. Někde si vezmeš kolo a pak ho zase na jiném odstavném místě vrátíš, nebo ho vrátíš tam, kde sis ho pujčil. Tento systém funguje tam, kde se moc nekrade a kde se lidem věří a tam se ty dotace vyplatí. Pokud však máme v zemi zloděje, viz naši občané tmavší pleti, tak je tento systém utopie. To myslím pocítila i pujčovna koloběžek, kdy loni pokud vím byly tři koloběžky ukradeny a už nevráceny. A to nemusí být jen tmaví spoluobčané, ale kdokoliv, kdo zrovna potřebuje peníze. Jak jsem anpsal, v Německu, kde lidé trošku ekologicky myslí a hlavně nemyslí jen o tom, aby někde něco ukradli, což je velký rozdíl oproti nám, tak tam to samozřejmě funguje.

+1/−1
1.7.2014 7:30

M29i29c56h46a89l 73V10o60j44t43a 2677567676725

Nefunguje.

Pokud se něco dotuje, tak je to samo o sobě ztrátové.

Pokud je něco ztrátové, nemá smysl to živit.

Tyhle věci nemůžou být už z principu pro každého, na každého se třeba koloběžka nedostane. Pokud tedy ten systém neobslouží bez výjimky všechny zájemce, proč by to měli platit všichni?

P.S.: Jsem udiven, jak to v tom Německu vedou. Nikdo tam nekrade, lidi tam myslí ekologicky ... A nebo jenom máte málo infomací.

0/−1
1.7.2014 7:58

M22a15r81t33i23n 82H81o77r82ň29á97k 7601971292

podle vaší logiky je tedy nutné odstřihnout "dotované" postižené od zdroje a nechat zemřít :)

0/0
1.7.2014 8:21

M94i75c52h25a45l 47V84o74j90t33a 2987917856955

Používáte absurdní argumenty, protože vám ty reálné došly? To je malé a nízké.

Ale když tak přemýšlím, kolik odvádím na zdravotním a sociálním a kolik dostávají postižení, tak by se asi vyplatilo, kdyby rodiny s postiženým příslušníkem zdravotní a sociální daň neplatily a "ušetřené" peníze použily na zaopatření toho potřebného.

0/0
1.7.2014 9:13

P59e54t81r 28H48r72a94b14á95k 6130127152250

Krade se všude, ale na západ od nás lidi myslí maličko jinak. V německu to neznáte? Zajeďte do nějakého města či na venkov  apochopíte, že lidé tam mají větší důvěru a od důvěry se začíná. A je totální nesmysl napsat, že pokud se něco dotuje, je to ztrátové. Pokud se to promyslí tak,a by to na sebe vydělávalo, tak to ztrátové nikdy nebude. Představte si, že např. v takové Kanadě takové projekty fungují a jsou ZISKOVÉ.

0/0
1.7.2014 9:35

M45i37c48h38a75l 80V64o67j90t51a 2207297876465

Pokud se něco musí dotovat, tak to prostě ztrátové je.

Pokud je něco ziskové, dotace to nepotřebuje.

Matematika 3. třídy.

0/0
1.7.2014 13:42

P23e57t33r 31H96r84a27b37á46k 6780227342340

Pokud znáte pojem dotace, tak dotace většinou nejsou kontinuální, ale přímo bodový, tj. na start určité záležitosti. Pochybuji, že by se něco neustále a neustále dotovalo, např. městem. Takovéhle utopistické scénaře mohou možná dělat někde na Marsu. To ej vlastně stejné, jako MHD zadarmo u nás. Takže dotace ano a na začátku. Nevím, kde jste přišel na to, že by se to mělo dotovat permanentně. Trošku iluze.

0/0
1.7.2014 21:34

M90i79c48h23a40l 32V42o38j62t83a 2707267156405

Nejdříve jsem zkusil najít pár dotazů, třeba na Grantovém portálu města Prahy, protože v něm se podstatně lépe hledá, než tom plzeňském "systému".

Ale pak jsem si řekl, že bude lepší, když si to zkusíte najít sám. V miulosti jsem se totiž při pokusech ozdrojovat má tvrzení dočetl, že vytrhávám z kontextu, účelově interpretuji a vybírám si jen to, co se mi hodí.

Zkuste hledat u strejdy Googla fráze jako "cyklo", "dotace", "grant" apod.

Zjistíte zajímavé věci. Pokud se tedy budete snažit informace trochu analyzovat.

Zjistíte, že ten Mars asi nebude tak daleko ;-D

0/0
2.7.2014 7:56

K90a63t40e18ř28i83n57a 89V47a78š80á18k40o33v17á 5891692259505

ztraty a zisky se nevyjadruji jen penezi,ale to  se zrejme tezko vysvetluje

+1/0
1.7.2014 10:33

T55o72m86a51s 38N78o96v54o17t60n73y 3621146908539

Už u prvního odstavce jsem se smíchy málem zadusil. Vyřeší to 0,0001% dopravy a budeme o tom psát v novinách. A ještě budou chtít dotace a výhody oproti lidem, kteří si platí svou dopravu sami.

+2/0
30.6.2014 22:00
Foto

M35í73r16a 70K93l49a75s 9112427699426

V některých německých městech podíl car-sharingové dopravy dosahuje už pěkných pár procent. A celkem citelně to někde ulevuje od problémů s parkováním. Mimo jiné.

+1/0
30.6.2014 23:07

P32e90t19r 31H72r24a54b74á58k 6660137212120

Tak v kterých městech, kolik procent a popiště systém. Vsadím se, že systém funguje na trošku jiné bázi, než u nás.

0/0
1.7.2014 7:26

P38e30t38r 49H39r73a26b75á26k 6850967422830

A podpora MHD? Cojsem vyčetl, tak ten, kdo nemá auto a používá jen MHD a kolo je ideálním zákazníkem? Takže opět další krok proti MHD, popř. cyklistice.Spíše by mělo fungovat spojování jízd, kdy pojede do centra více lidí jedním autem, aby se automobilová doprava snížila.Koloběžky schvaluji, to je myslím dobrý nápad.

0/0
30.6.2014 20:35
Foto

M97í31r11a 79K71l54a81s 9942567159456

Car-sharingové projekty nejsou konkurencí MHD nebo cyklodopravě. Naopak, vhodně je to doplňuje. Car-sharingová auta totiž řeší specifické - náhodné dopravní problémy lidí, kteří jinak po městě jezdí MHD nebo na kole. Ale to auto prostě jednou za čas potřebují a nevyplatí se jim ho přizovat. Nebo car-haring řeší problém 2-3 auta v rodině. Druhá typická skupina uživatelů. Obecně se udává, že pokud auto najede méně než cca. 10.000 km ročně, tak se rodině příliš nevyplatí.

0/0
30.6.2014 23:12

P85e86t58r 17H38r42a85b32á62k 6140417722200

A to je zjištěno z nějaké studie, nebo z čeho (např. že se nevyplatí auto do 10 tis. km)? Ve městě, jako je Plzeň, by se mělo podporovat cokoliv, co dopravu, automobilovou, sníží a naopak podpoří dopravu veřejnou a cyklistickou. Car-sharing samozřejmě bude mít vliv na cokoliv tak 0,0001 procenta, ale i tak to není to, co bych zde očekával. Kdyby to fungovalo tak, jak to funguje např. v něktzerých amerických městech, že na určitém místě, kde výpadovka jsou ekologická auta, do kterých naleze několik lidí (např. 4), ti se svezou do centra a tam případně auto opět použije někdo opačným směrem, mluvíme zde o redukci.  Pokud má někdo dvě auta, bude používat dvě auta, tak to prostě je. Tento model možná v Plzni využije 50 lidí, což pro 150 tis. město je ve výsledku věc k ničemu.

0/0
1.7.2014 7:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.