Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Fotograf zachytil příjezd Američanů do Plzně, málem ho trefila kulka

Plzeňský fotograf Sláva Vaneš byl před 69 lety mezi prvními, kdo vyrazili do ulic města vstříc americkým vojákům s fotoaparátem v ruce. Pořídil autentické záběry příjezdu prvních obrněnců a přestřelek s fanatickými Němci. Fotky pak ale po desetiletí ležely v archivech a negativy dokonce záhadně zmizely.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17e88t77r 51R44u80m74p45l23i70k 4169587489953

my litujeme, že nás neosvobodili američani, ale ožralí a drancující rumuni spolu s rusákama, kteří byli horší jak němci. Znám to z vyprávění babičky, ale včerejší film to potvrdil, rusáci byli a jsou hovada ;-O

+2/0
9.5.2014 8:50

A88n40t70o82n86í30n 79V37á68c57l68a97v29í28k 3588872943735

Druhou světovou válku z největší části vyhrála Rudá Armáda !!! Odboje se vzpamatovali až němec táhl pryč. To jim začali střílet do zadku. Barikádníci ;-D

0/−6
8.5.2014 21:26

V28i28k42t85o66r 98S46k40á46l77a 3549202792854

Proč jsou naši pisálci takoví vlez...... Před listopadem 1989 to byla samá Rudá armáda, teď samá armáda USA. Dříve se zamlčoval podíl USA na vítězství na fašismem, dnes se přepisují dějiny a ignoruje se a bagatelizuje drtivá účast Ruska a RA na porážce Německa. Pane Bože, vždyť USA vstoupily do Evropy až 6.6.1944, RA osvobodila 90% území ČSR a na našem území zemřelo na 150 000 vojáků Rudé armády. Tato ubohost vadila, mimo jiné, i Františku Fajtlovi, hrdinovi bitvy o Anglii, legendárnímu stíhači, který se účastnil i bojů SNP a na východní frontě.

+2/−7
8.5.2014 20:06

P30e34t55r 81I42s31k23r55a 7911787293306

Nemůžu uznávat podíl na osvobození někomu, kdo nás pouze uchvátil a nikoliv osvobodil a už vůbec ne na základě počtu vojáků, které se ani neobtěžoval vyzbrojit a střílel je sám a ulice čistil rovněž živou silou. Jezdci na koních projeli ulici a když nevybuchli, jela kolona, když vybuchli, jeli další jezdci.

Ne toto si opravdu úctu nezaslouží. Už vůbec ne po tom, jak se celý slavný SSSR choval k našim vojákům od 1938

+5/−1
8.5.2014 20:23

V54i73k59t71o36r 62S65k45á26l10a 3789892912294

Plácáte nesmysly, takže se ani já, a ani nikdo jiný na Vás nemůže zlobit....Vy zkrátka o tom nic nevíte a navíc si neumíte ani utřídit myšlenky a nevíte, o čem je řeč:-)...Takže nic ve zlém ;-)

+1/−4
8.5.2014 20:39

P44e47t56r 10I70s52k18r71a 7841667713896

Pokud nemáte informace o tom, jak se chovali rusové u nás a jakým způsobem vedli boje a do jakých jatek typu Dukla hnali své lidi, tak to nejsem já kdo plácá blbosti a je neznalý. Naše generace má přístup ke skutečným informacím, ne k propagandě SSSR z úst soudružky učitelky s vyznamenáním z VUMLu

+4/−1
8.5.2014 20:43

V95i71k53t10o67r 66S83k19á79l12a 3819672912984

Prosím, zvažujte důležitá fakta! Jestliže vás někdo chce zabít a jiný vás zachrání a osvobodí, není slušné brečet, že vám přitom ušpinit kalhoty a pošlapal záhon! Jste trapný, nespravedlivý a celkem směšný!

+1/−1
8.5.2014 21:37

P47e37t53r 45I76s92k19r63a 7221387343766

Němci a rusové si nemají co vyčítat. Okupant vyhnal okupanta. Německá okupace, popravy a vraždy trvaly 6let, ruská s tím též 40 let.

+2/0
8.5.2014 21:47

V33i29k68t82o87r 91S10k46á66l92a 3919262422224

Mám se smát, nebo vám mám říct, co si o vás a vašem IQ myslím? Němci tu zavraždili více než 360 000 lidí, neštítili se vyvraždit celé vesnice (Lidice, Ležáky...), během heydrichiády vraždili i těhotné ženy a děti, Čechům připravovali tzv. Konečné řešení (viz projev Heydricha, který je na netu volně dostupný). Nevím o tom, že by tu Rusové dělali jen něco vzdáleně podobného. Jsem ročník 1972, nikdy bych se Rusů nezastával, ale tohle je HNUS!!

+1/−1
8.5.2014 21:52

P15e81t48r 42I65s88k18r70a 7141807273496

Zastáváte se jich celou dobu. vezměte si kolik našich lidí komunisté umučili v kriminálech, kolik jich pomřelo v uranových dolech a pak tu máme i politické procesy a popravy a ano i vojáků, kteří bojovali a to na obou frontách. O mém IQ si myslete co chcete, to je mi jedno.

www.pametnaroda.cz

tam vám pamětníci poví jak zkušenosti z protektorátu, tak komunistů. Myslím, že komunisté těch 360 00 i trumfnou. Pravda je, že z politických důvodů nebyla zmasakrována žádná vesnice. Co se týče porušťování, tak byli důslednější než Němci s poněmčováním.

+1/0
8.5.2014 22:07

V89i77k79t42o59r 24S74k89á42l64a 3509952232884

OK, obětuju 100 dukátů. Jste hlupák, máte IQ šumící trávy a já se stydím za to, že pocházím ze stejného národa, kde jsou takoví nemyslící primitivové!

+1/−3
8.5.2014 22:27

P67e55t42r 54I44s37k12r63a 7871367243786

od vás to beru jako poklonu. Čest soudruhu!

a prosím dohled nad diskuzí, aby vám to nemazal...

0/0
8.5.2014 22:33

J72a45n 68P62r24o87c64h48a11z31k65a 1337425779507

Možná by bylo vhodné, když jste po VLSR začali oslavovat americkou armádu - osvoboditelku, aby jste někdy, alespoň jednou (!!¨) vzpomenuli příslušníky rumunské armády, kterých při osvobozování Československa padlo asi 100x  (stokrát) vice, než Američanů.

+3/−2
8.5.2014 18:22

P52e78t50r 41I52s29k76r31a 7611377593456

Ona nebyla součástí té špíny SSSR?

0/0
8.5.2014 19:15

V89i46k35t89o52r 28S79k51á39l30a 3799492612404

Pane, velmi ubohá poznámka. Bez ruských, ukrajinských, běloruských a ostatních vojáků byste tu dneska nebyl! Stydím se za Vás a omlouvám se potomkům těchto hrdinných vojáků.

+2/−4
8.5.2014 20:08

P74e86t45r 88I18s21k66r85a 7591847473946

Další co si myslí, že rusko bylo rozhodující silou? Já se stydím za rusofily, kteří glorifikují jatka, absenci lidskosti a ruské barbary, kteří se tu chovali jako by jim to patřilo. Spousta pamětníků říká, že když přišel Němec choval se slušně. Když přišel rus, choval se jako lupič a násilník. Na Moravě před nimi ukrývali děvčata a dobytek i drůbež. Holky aby neznásilnili, zbytek aby neukradli. Takoví to byli osvoboditelé... Zeptejte se ve které dědině chcete, pamětníci vám poví... 

To že jich padlo nepočítaně více než ostatních spočívá v taktice vedení boje ataky v to, že NKVD střílela do  vlastních, co nepadli proti Německým kulometům. V lepším případě jedna puška na dva může. Zjistěte si nějaká fakta, než se za někoho budete stydět jen proto, že nekriticky neglorifikuje hordu barbarů...

+4/0
8.5.2014 20:31

V70i59k95t24o16r 34S64k51á74l11a 3759402222154

Nejdřív jsem si myslel, že jen neznáte dějiny a jste naivní, nyní vás začínám podezírat z něčeho daleko horšího. Nechci být zlý, proto nebudu raději konkrétní.

Snad jen:

Němci - zavraždili a umučili přes 360 000 občanů ČSR. Vypálili Lidice, Ležáky, muže a chlapce zastřelili, děti zavraždili v plynových autech v polském Chelmnu, ženy zavřeli do koncentráku, přežilo jich jen minimum; běšhem heydrichyády popravili a umučili na 5000 Čechů, neštítili se vraždit i děti a těhotné ženy, nelidsky mučili vyslýchané české odbojáře; českému národu připravovali vyhlazení, vyhnanství nebo poněmčení - tedy to by znamenalo konec českého národa!

Rusové - umírali, aby osvobodili Evropu; při osvobozování Polska zemřeli 3 bratři babičky mé manželky (příklad); ano znásilňovali, ano kradli, ale nevraždili, nevypalovali vesnice, nechtěli nikoho vyhladit a udělat z nich otroky!

Myslet, myslet, alespoň trochu!!!!

0/0
8.5.2014 20:48

L62i36b21o32r 98W10a78l21i54c88h84i72e29w47i77c14z 3868506527574

"nechtěli nikoho vyhladit a udělat z nich otroky"

Pokud zmiňujete Polsko, tak tam Stalin chtěl vyhladit všechny jinak smýšlející a podrobit národ. Při Varšavském povstání zamezil spojeneckému zásobování Varšavy a nechal čekat sovětská vojska před městem, až Němci vyvraždí prozápadní odboj. Stálo to život cca 200 tisíc civilistů. V Katyni se přímo jednalo o genocidu. Takže ono to není tak jednoduché posuzovat jednoho nebo druhého okupanta. Každý národ nebo jednotlivec může mít odlišné zkušenosti.

+3/0
8.5.2014 21:09

P56e30t55r 24I23s55k83r20a 7651727213146

Krásně jste to popsal. Na Katyň jsem úplně zapomněl...

+1/0
8.5.2014 22:21

P75e12t57r 40I74s37k85r46a 7251587153166

Rusům byla Evropa ukradená kromě toho, že na základě vyjednávání na Jaltě dostali svou sféru vlivu, kam jsme žel Bohu patřili i my. Do toho ještě Beneš a byli jsme v té bryndě, kde jsme byli. rusové do dnes nemají o nějaké II. Světové válce ani ponětí, pro ně to je velká vlastenecká válka. Šli proti svému spojenci Hitlerovi jen proto, aby dostali Němce ze svého území a aby se nevrátili. U nás se chovali, jak se chovali a vzorem slušnosti nebyli. Když srovnáte co tu dělali 40 let rusové, tak si s Němci nemají co vyčítat. Soucítím s vojáky, kteří byli hnáni jako stádo na jatka, která neměli šanci přežít. O nějaké udatnosti a hrdinství však nemůže být řeč. V osobní rovině snad ano, ale to je věcí každého.

 Každopádně je to diametrálně odlišné od civilizovaného vedení války, jak se jej zhostili spojenci. Žádné delikty rabování, žádné násilnosti vůči civilnímu obyvatelstvu a všechno dobrovolníci. Hledělo se na život každého jednoho a ani po narukování nepřestal být člověkem

+2/0
8.5.2014 21:59

L95u18k53á25š 68A55d80a77m79e95c 3267883470387

Tak tady zase čtu, že nás osvobodili jenom Američani, že Sověti byli ve skutečnosti jen krvelačnými bestiemi, které nás přijely zabrat.

1. mě uráží ta obrovská neúcta k milionům životů sovětských vojáků, kteří padli za mír v Evropě

2. Sověti opustili Československo už v listopadu 1945, nikdo nás nenutil přistupovat k socialismu ani se stát sovětským vazalem (viz Rakousko, též obsazené rudou armádou, avšak nakonec kapitalistické, popř. Jugoslávie, sice socialistická, avšak na Kremlu nezávislá)

+4/−7
8.5.2014 17:30

P58e85t26r 21I53s25k59r77a 7281417303556

Ale nutil pane, nutil. Pan vlastizrádce Edvard Beneš, který si užíval exil v Anglii, ale přijel vlakem od Blanska se zavázal Stalinovi a již v okamžiku svého návratu vezl rozkazy z Moskvy, jak připravit lidi a zemi.

Jednotlivých vojáků je mi líto, chytali kulky z obou stran současně, proto bylo tolik mrtvých, nehledě na absenci taktiky. rusové si svůj obraz zbudovali sami. Nikdo jiný to za ně neudělal. Jak při tzv "osvobození" tak v dalších 40ti letech. Jen se to dnes nebojí lidé říci.

+2/0
8.5.2014 17:39

L13u33k37á58š 47A87d36a35m41e63c 3697813310607

Jen potvrzujete moje slova - nikdo nás k tomu zvenčí nenutil, to my sami, naše politické elity a voliči ve volbách r. 1946 se tak rozhodli.

+2/−1
8.5.2014 17:45

P27e41t20r 38I13s57k32r59a 7321907633836

Já jsem to pochopil jako národ, že nikdo nenutil. To nutil Stalin na základě dokumentů podepsaných Benešem. Pokud myslíte prostý lid, tak ten než nucen byl umě zpracován Benešem. Ale máte pravdu, přes různé hlasy, které se ozývaly, že to bude chyba, lidé podlehly euforii a vrhli se do spárů ruska

+2/0
8.5.2014 17:51

L71u73k86á59š 40A32d84a85m92e90c 3207363410617

Pak za to ale nemůžou Rusové, ale my. Není tedy důvod při oslavách osvobození opomíjet skutečnost, že téměř celou republiku osvobodili Sověti.

+1/−3
8.5.2014 17:54

L40á20ď63a 93V26r43a89n92ý 7978288678897

Díky dohodám.

Oni totiž se němečtí vojáci více méně západním jednotkám vzdávali ale rusum vzdorovali.

+2/0
8.5.2014 18:00

P38e72t32r 53I11s46k93r63a 7251627473806

To je otázka. S jakou pan Benš převzal rozkazy? Jako hlava, nebo přesněji guvernér obsazené země, nebo jako plnohodnotný a rovný partner a prezident samostatné a suverénní země.

Osobně se domnívám, že to bylo to druhé, že jednání Stalina a Beneše byla vedena z pozice moci. Tedy že si rusové vynutili na základě předchozího jednání se spojenci věc jako hotovou a Beneš byl jen figurka. Rozdíl vidím právě v tom Rakousku. Tam svého vlastizrádce neměli a přiklonili se ve volbách k suverenitě a pa na stranu západu. Brzy se pak situace, kdy naše rodina z Rakouska jezdila k nám pro potraviny, otočila.

0/0
8.5.2014 18:00

P32e46t96r 44I66s35k30r82a 7961507263226

To byla druhá chyba, která se stala, že Patton musel zůstat v Plzni. Osobně nevidím mezi rusem a Německem rozdíl, oba nás obsadili za souhlasu jiných. Je to totéž, jako bych oslavoval Německou armádu. Těch je aspoň proč si vážit, brilantní strategie, výborná technika, za jejich okupace se stavěl průmysl i cesty, dálnice atd. Za rusa se jen živořilo, až jsme padli na hubu úplně, teď se teprve sbíráme.

+2/0
8.5.2014 19:06

L94á37ď74a 30V93r78a74n68ý 7918508938227

Tak voliči nevolili komunisty v takové míře. Až práce tajných sovětských složek a sociálních demokratů udělala své. Pak samozřejmě úloha Beneše.

+1/0
8.5.2014 17:54

L63á49ď88a 73V42r77a45n77ý 7718828708797

Zopakujte si dějiny. My jsme neměli na výběr.

Nechci snižovat zásluhu obyčejných vojáků ale můj děda, když přiijelli na jeho statek sověti tak mu znásilnili děvečku, částečně pozabíjeli dobytek a je nahnali do maštale. A to za občasného varovného výstřelu ze samopalu. Nakonec začali lemtat důstojníci odstavenou cisternu s methanolem na nádraží (asi neuměli německy). Ráno je našli úplně zčernalé.

+2/0
8.5.2014 17:52

P45e54t35r 72I96s83k92r87a 7551207573736

Když táhli na Ořechov (kousek od Brna) přenocovali v Syrovicích. Nevím zda funguje dodnes, ale tehdy tam byl lihovar. Němci dobře udělali, že jej nechali plný. rusáci jej vypili a ráno táhli na Ořechov, kde se Němci opevnili v kostele. Babička mi povídala, že kam oko dohlédlo samej mrtvej rusák. Ano na konec Ořechov dobyli. Dnes je tam pomník s věží tanku T-34, který Němci zničili. Ale k tomu póvlu uchlastanýmu fakt úctu nemám... Vždycky když jedu tudy domů, si na to vzpomenu. Kdyby ten lihovar byl větší...:-P

+1/0
8.5.2014 22:31

K70a72r68e46l 87D78v87o81ř52á84k 7809274467558

Možná to ani nevíte, ale i to Rakousko, které zmiňujete, mělo být součástí východního bloku pod kontrolou Ruska, stejně jako východní Německo, ale nakonec od toho Stalin upustil. Měli holt štěstí.

+1/0
8.5.2014 19:28

J50a28n 14L48u50k22á65š 7937833483532

Tam to taky nebylo uplne jednoduchy, jen se to Stalinovi nepovedlo. Ruda armada tam zanechala spoustu zbrani pro komunistickou revoluci, ale neuspeli.

Ta situace byla jina, z vychodu neprisla zadna rakouska armada osvoboditelka, jejiz vedeni by bylo soudruhy v Moskve peclive vybrane.

+1/0
8.5.2014 19:38

J12a70n 18L57u15k65á52š 7917253133682

Ale nutil, kdo si myslite, ze prosadil pred valkou naprosto bezvyznamnou stranicku - Komunistickou stranu Ceskoslovenska jako vedouci stranu prozatimni vlady?

Ano, byl to SSSR.

+3/0
8.5.2014 19:31

V18i98k88t92o93r 88S37k60á72l18a 3359512432734

Děkuji a souhlasím!

0/−1
8.5.2014 20:10

J82a16n 69T44o17m75á87š 9298926859179

Oni osvobodili Československo pouze spojenci?

0/−1
8.5.2014 17:30

P79e33t46r 28I37s34k30r52a 7801197143586

Přesně tak, rusové nás dobyli a vydrancovali. Žel Patton nesměl na pomoc ani Praze a ta musela počkat na rusáky, kteří byli sotva v Brně

+3/−1
8.5.2014 17:41

J56a28n 76T66o33m75á45š 9758296739839

jak se dohodli mocipáni tak se dohodli hlavně že nás předtím prodali

+1/0
8.5.2014 17:43

P32e58t82r 57I18s36k79r87a 7161137843236

Souhlasím, ale to bylo v rukou Francie a VB. Byla to beze sporu chyba. Domnívám se však, že svou chybu napravili a odčinili... a hlavně si ji pořádně, dozor diskuze promine, vyžrali!

0/0
8.5.2014 17:48

A65n90t41o44n82í15n 98V61á63c77l56a22v26í40k 3198642533575

Každý nadává na rusa ale nebýt matky rusy tak kdoví jak by to s námi dopadlo. Ať žije matička rus  Stejně bylo všechno dopředu domluveno !!!Šlo hlavně o rozdělení  evropy. Proto amíci skončili u Plzeňského pivovaru.[>-]

+4/−8
8.5.2014 16:34

P19e87t15r 48V23l69c53e76k 5222265105317

přesně tak, Rusové jsou prevíti a to Stalinovo ovládnutí východoevropských států po válce bylo hrozné, nicméně, pokud by nějaký Němec četl české diskuze na téma kapitulace Německa, mnul by si radostí ruce, neboť Němcům dnes nikdo nic nevyčítá (ani to, že bolševici na základě svého vítězství ovládli i Československo), zatímco na Rusy, kteří válku rozhodli, se kydá zvysoka.....

+6/0
8.5.2014 16:38

L97i55b71o14r 20W75a91l40i61c70h30i22e29w53i11c70z 3408766277254

Rozdíl tam nepatrný je. Němci se za svůj úděl v WWII kají, Rusové jsou naopak na svou úlohu ve WWII a poválečném období pyšní.

Ano, běžní pěšáci sovětů si jistě úctu zaslouží, protože jejich krev byla prolévána. K jejich velení/vedení již úctu každý mít nemusí, protože to krvelačně prolévalo další krev.

+4/0
8.5.2014 16:49

P44e58t92r 96V17l26c76e71k 5892165925817

no třeba Koněv či Žukov si určitě úctu zaslouží také, kdyby neuspěli, Stalin by je nejspíš popravil......Němci se kají proto, že byli mezinárodně odsouzeni, u Rusů žádný "ostrý" přechod nebyl...........nesouhlas s politikou Husáka a spol vyjádřil Gorbačov tím, že dal od svých satelitů ruce pryč a tím režimy v těchto zemích padly...

+5/−1
8.5.2014 16:56

V60i42k79t11o49r 22S29k42á71l22a 3949482672924

Aby se Němci nekáli, když se chovali jako největší bestie v dějinách lidstva!!!!

+1/−1
8.5.2014 20:18

P29e69t67r 81I45s44k98r84a 7861487613736

ehm hned po rusech jste chtěl říci... ale i tak byli horší... např asijští nájezdníci ve starověku

0/0
8.5.2014 22:36

P95e93t98r 30I49s55k76r47a 7611867723106

Rozhodli ji západní spojenci, kteří rusáky zásobili technikou a materiálem. Byli to rusáci, kdo potřeboval pomoct po té co odrazili chrabrým nekončícím ústupem útok spojence. Byli to rusáci, kdo hrabal prstíčkem, aby USA otevřelo západní frontu a vylodilo se ve Francii...

A byli to zase rusáci, co se přiřítili jako hordy nájezdníků a plenili náš venkov, znásilňovali a okrádali naše lidi. Tehdy poprvé, pak dalších 40 let

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_udalosti&load=3994

+3/−1
8.5.2014 17:07

P31e28t57r 83V53l31c62e53k 5392245965167

kdybych neznal historii pane Iskro a četl jen váš příspěvek, nabyl bych dojmu, že Němci se porazili sami a "rusáci" jim v tom akorát překáželi....;-D

+4/−3
8.5.2014 17:09

P14e18t69r 57I82s75k54r40a 7481747253356

Pane Vlčku, fakta  jsou fakta a plýtvání vojenským materiálem alias podpora ruska, kterou dodnes nezplatili byla luxusem, který se nevyplatil. Jediný koho je mi líto je ruský voják, který byl hnaný vpřed pod pohružkou kulky do zad a schytával dávky kulometné palby často neozbrojen. O taktice velení se nedá ani uvažovat, průšvihy jjako Dukla a další mluví za vše... To ani nezmiňuji, jak se ten ruský zrádce, který měl s Hitlerem podepsaný pakt zachoval po válce ke všem, kdo mu pomohli. Jedno Hitlerovi mám za zlé, a to že operaci Barbarossa neposunul tak, aby se vyhnul zimě. Pak by problém ruska co by utlačovatele půlky 

Evropy neexistoval. Západní spojenci by to zvládli i bez rusa a se stejnými náklady vč pomoci

+2/−2
8.5.2014 17:16

P42e51t72r 49V70l30c40e41k 5952665605277

mimochodem, ten váš odkaz je o osvobození Brna Rudou armádou, o nějakých "zvěrstvech" Rusů tam není ani slovo....8-o

+1/0
8.5.2014 17:15

P86e24t41r 65I84s17k44r80a 7961927263416

Ten jsem dal proto, aby bylo vidět na jakých strojích "osvobodili" Brno, moc T-34 tam věru není. Mít ty M4 bílou hvězdu, bylo by tu daleko lépe. Na zvěrstva rusáků se doptejte, každý pamětník je potvrdí

0/0
8.5.2014 17:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.