Kamenosochař tesá nápisy na památník, zhotovení pylonů spěje do finiše

  12:55aktualizováno  12:55
Zhotovení pylonů pro památník Díky, Ameriko! spěje do finále. Kamenosochař Michal Mašek do žulových kvádrů nyní vysekává nápisy a znaky českého lva a americké orlice. „Je to náročné na preciznost i na nervy. V žádném případě nesmím seknout vedle,“ říká řemeslník.

Pylony pro památník Díky, Ameriko! se dokončují v obci Vápenice na Příbramsku s dostatečnou časovou rezervou. Nejpozději na konci dubna se žulové kvádry vydají na 110 kilometrů dlouhou trasu do Plzně. Veřejnost si opravený památník v centru Plzně poprvé prohlédne 3. května. 

„Vybroušení a leštění jednoho pylonu trvalo přibližně týden. Na vytesání písma a grafiky ale potřebujeme minimálně čtrnáct dní. Chybovat v tomto případě není možné. Proto to provádí náš nejzkušenější kameník a příprava trvá déle než u běžné sériové výroby,“ říká Josef Habart, jednatel společnosti Česká žula, která zakázku pro město realizuje.

Pylony, které pocházejí z lomu Carrier Plo ve Francii, dorazily do Vápenice nahrubo ořezané.

Fotogalerie

„Pomocí diamantových a magnezitových nástrojů dostaly správný rozměr a lesk. Následovalo vytvoření šablony pro text a grafiku, která přesně odpovídá podobě na původním památníku. Tyto šablony jsme nalepili na pylony a lehkým tryskáním pískem jsme vyznačili přesný tvar i umístění všech písmen i grafických symbolů,“ popisuje proces výroby Habart.

Poslední fáze práce na památníku je v rukou kamenosochaře Michala Maška. „Vysekávám písmo a znaky českého lva a americké orlice. Je to práce náročná na preciznost i na nervy, protože v žádném případě nesmím seknout vedle. Ručně dělám detaily a pomocí pneumatického sekáčku například velká písmena,“ upřesňuje muž, který se řemeslu věnuje čtrnáct let.

Jednou z jeho největších zakázek byla v loňském roce téměř dvoumetrová pískovcová socha se žulovým podstavcem do nedalekých Sedlčan.

Pylony pro plzeňský památník váží 22 tun, mají čtvercový tvar se stranou o délce 110 centimetrů. Na výšku měří 665 centimetrů.

Po dokončení písma a grafiky se do nich vyvrtají kotevní otvory pro trny, které poslouží k uchycení památníku do základů. Na cestu do Plzně se pylony vydají v ochranné kleci, která se rozebere až po definitivním usazení památníku.

Popraskaný pomník odřízla diamantová pila (23. dubna 2016)

„Pro naši firmu je to určitě ojedinělá práce. Podobných monolitů bychom samozřejmě dělali raději mnohem více, než se k nám dostane. Největší obelisk, který jsme zde vyráběli, je pomník pod Emauzy u Zítkových sadů s názvem Praha svým vítězným synům. Jedná se o památník obětem 1. světové války, který je vysoký 10,5 metru. Polotovar vážil kolem 70 tun, v opracovaném stavu váží asi 43 tun,“ doplňuje Habart.

Závěrečné práce ve Vápenici si přijeli prohlédnout i zástupci města. „Toto řemeslo je něco neuvěřitelného. Přáli jsme si identickou práci, jako byl původní památník, a vidíme, že se to daří. Máme obrovskou radost,“ nešetřil chválou náměstek primátora Pavel Šindelář.

Pylony původního pomníku Díky, Ameriko! vydržely u rušné křižovatky Americké a Klatovské třídy asi dvacet let. Pak ale popraskaly a město je nechalo v dubnu 2016 odstranit.

Obrovským problémem se pak ukázalo hledání lomu, ve kterém by se daly vylomit tak velké bloky kvalitní žuly, která bude vyhovovat vzhledově i kvalitou. Nakonec takovou žulu našli odborníci ve Francii.

Kámen pro pomník dorazil z Francie (8. prosince 2017)

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Dodávka za pár minut lehla popelem, vzplála kvůli závadě na kabelech

Plameny zcela zničily dodávku u obchodního centra v Plzni. Podle hasičů je na...

U Kauflandu v Plzni na Roudné ráno shořela dodávka. Vozidlo vzplálo při výjezdu z parkoviště. Podle hasičů plameny...

Čivavy vysvobozené z množírny stát rozprodá, zájemce čeká pohovor

Jeden z týraných psů nalezený v množírně v Plzni a v Sedlci. Nyní je na prodej.

Více než stovka psů, zejména čivav, které policie a veterináři zajistili v červenci při odhalení množírny zvířat v bytě...

Firmy investují do modernizací, roboti nahrazují drahou pracovní sílu

Výrobní hala společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek)

Doba, kdy firmy marně sháněly zaměstnance, začíná být minulostí. Společnosti investují do modernizací a lidi nahrazují...

Advantage Consulting, s.r.o.
MISTR – AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz