Rozhlasoví odborníci (zleva) Roman Kropáček a Václav Ježek.

Rozhlasoví odborníci (zleva) Roman Kropáček a Václav Ježek. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Digitální rozhlas může pomáhat motoristům i záchranářům, říká expert

  • 2
Rozhlasový expert Roman Kropáček z Plzně zjišťuje, kam až sahají hranice využití digitálního rozhlasového vysílání. „Obrovské možnosti nabízí digitální rozhlas například v oblasti rychlého informování motoristů,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Kolik lidí u nás má přijímače pro digitální rozhlas?
Nedávno jsem to zjišťoval u prodejců. Odhad je kolem sto tisíc prodaných přístrojů, což není až tak málo. I v českých obchodech se oddělení s přístroji pro příjem digitálního rozhlasového vysílání začínají rozšiřovat.

Je složité digitální rádio naladit?
Vůbec. Jakmile přijímač poprvé zapnete, proskenuje všechny dostupné multiplexy digitálního vysílání a postupně nabízí k uložení všechny nalezené stanice. Kdyby se třeba změnil multiplex, na kterém stanice vysílá, přístroj se automaticky přeladí. Jako uživatel to ani nepoznáte.

Když někde hraje rádio, zkoumáte, jestli zvládá digitální příjem?
Tak daleko jsem se ještě nedostal... Ale když jsem jel z veletrhu v Berlíně, měl jsem naladěnou v autě jednu německou stanici. Oblíbil jsem si trasu z Berlína na Mnichov po dálnici, pak v Bavorsku přejíždím na další, po které pokračuji až do Plzně. Celých asi 400 kilometrů rádio hrálo bez zaškobrtnutí, pořád v kvalitě jako z cédéčka. Ale to jsem si uvědomil, až když jsem přijel do Čech a kousek za hranicemi rádio utichlo. Než Český rozhlas spustil digitální vysílání, měl jsem při cestě z Plzně do Prahy problémy třeba s Radiožurnálem. U Berouna pravidelně vypadával a rádio šumělo. To myslím, že je hlavní problém analogového vysílání.

Televizory z posledních let výroby mají chytré červené tlačítko, umějí přehrávat videosoubory, nahrávat vysílání, jsou multimediálními centry. Dokáží něco víc i digitální rádia?
Samozřejmě. Multimediální nástavby začínaly obrázky. Logy stanic, obrázky interpretů, graficky zpracovaným počasím, obrazem z kamery do rozhlasového studia, zobrazují QR kody, ale také dopravní a další informace na svých displejích.

Co je na tom nového? Vždyť názvy stanic nebo jména interpretů zobrazují běžná rádia na displejích roky...
U FM stanic se může na displeji objevit informace asi o 64 znacích. V DAB jich může být neomezené množství, na displeji se mohou zobrazovat třeba celé zprávy, obdoba teletextu.

Víc neumějí?
Vidím obrovské možnosti pro dopravní hlášení. V digitálním vysílání kanál zvládne přenést až 400krát více informací než v analogovém FM pásmu. Vezměme si běžnou chytřejší navigaci, která umí přijímat signál RDS. Když je na trase nehoda nebo kolona, přepočítá trasu. U digitálního vysílání to může být vylepšené o to, že polovinu aut systém pošle na jednu a druhou polovinu na jinou objízdnou trasu, aby se na objížďce nedělaly další zbytečné kolony. Rádio může přijímat informace o volných parkovacích místech v okolí a spoustu dalších věcí. Skutečně je to systém pro budoucnost, pro jehož využití lidé nebudou muset mít v mobilech předplacené datové balíčky.

To zní zajímavě...
Ale zdaleka to není všechno. Systém předávání informací může být omezený jen na určitou oblast. Třeba se objeví na dálničním obchvatu Plzně auto v protisměru. Operátor, který dostane informaci, na počítači kliknutím myši na mapě označí oblast a pak jen odešle varování pro řidiče, kteří po dálnici jedou. Může to být předem namluvené varování z nějaké databáze, nebo to může říct naživo. Digitální rádia v autech v zadané oblasti se automaticky přepnou na příjem hlášení. Stejně je možné do určité oblasti zaslat informace například o uzavřeném obchodním centru kvůli nálezu podezřelého předmětu, pro integrovaný záchranný systém to může být velký pomocník. Vizí je opravdu hodně.