Vizualizace nového depa Dopravního podniku v Borské ulici v Plzni.

Vizualizace nového depa Dopravního podniku v Borské ulici v Plzni. | foto: Cias Holding

O obří zakázku na stavbu depa v Plzni se zajímá protikorupční policie

  • 3
Stavbu nového depa a také zprivatizování údržby vozového parku Plzeňských městských dopravních podniků za 1,2 miliardy korun začala prověřovat protikorupční policie. Za problematickou zakázku považuje depo i Bezpečnostní informační služba.

Obří zakázku, od které před dvěma lety kvůli nevýhodnosti odrazovalo ministerstvo financí a přední ekonomové, získalo od Plzně konsorcium firem Škoda City Service v čele se Škodou Transportation.

Podle smlouvy pro město postaví depo a bude v něm do roku 2041 opravovat vozový park Dopravních podniků.

Právě délku smlouvy označovali ekonomové za rizikovou s tím, že nikdo nemůže vědět, jaký objem dopravy bude za deset či dvacet let město potřebovat.

Mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej v pondělí odmítl podat k vyšetřování jakékoliv informace.

Generální ředitel Dopravních podniků Michal Kraus ale pro Deník potvrdil, že si protikorupční policie od společnosti vyžádala některé dokumenty. 

Zakázka, která nemá v Plzni obdoby, je zajímavá i tím, že o její výhodnosti pochybují nejen policisté a státní zástupci, ale pochybnosti vyslovili krátce po schválení i politici, kteří ji v plzeňském zastupitelstvu před dvěma lety odhlasovali.

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký z ČSSD loni MF DNES potvrdil, že délka kontraktu a vlastnictví depa až do roku 2041 dodavatelským konsorciem byly označovány za největší rizika transakce. Proto prý město zvažovalo nabídku Škody Transportation. Ta před rokem nabídla, že by město mohlo získat depo už v roce 2017.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD uvedl, že nabídka učiněná městu dodavatelským konsorciem o předání depa v roce 2017 padla na veřejném zasedání a byla doručena i písemně, takže je pořád potřeba se na ni dívat jako na veřejný příslib učiněný dodavatelem. Podle něj se ale musí zanalyzovat.

"Nejedná se jen o zkrácení vlastnictví, ale musí se spočítat i všechny související záležitosti. Když někdo vlastní nějaký objekt a někdo v něm něco realizuje, tak to musí být za úplatu, jinak by nám to napadli daňaři. My depo budeme splácet, udržovat ho bude Škodovka. Kdybychom ho získali do majetku, tak bychom ho museli udržovat a případně v něm obměňovat opravárenské technologie," dodal Šimák.

Chce, aby se vše zanalyzovalo do konce volebního období. "To jsou ale ekonomické záležitosti a musí to dotáhnout ekonomický náměstek," dodal Šimák.

Zakázku považuje za problematickou i Bezpečnostní informační služba. Ve výroční zprávě za rok 2012 označila depo za příklad problematického partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Projekt kritizoval i ministr financí Kalousek

Ekonomická analytička Markéta Šichtařová již dříve uvedla, že město zbytečně sdružilo zakázku na stavbu depa a opravárenství autobusů, trolejbusů a tramvají.

"Mohly to být dvě samostatné zakázky. To by pak vedlo k tomu, že by se mohlo objevit více zájemců," uvedla Šichtařová.

Narážela na to, že do finále se dostal jen jediný zájemce. "Mohlo by se třeba vypsat výběrové řízení na opravárenství na pět let a pak zase. Pak by zakázka nebyla tak riziková a byla by lépe ohlídatelná. Existuje třeba i riziko, že firma zkrachuje," dodala Šichtařová.

Projekt kritizoval i dřívější ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09, který směrem k Plzni v souvislosti s depem vzkázal, že "současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám".

Depo v Plzni na Karlově má už sdružení firem Škoda Service City, kde figuruje například i Škoda Electric, zkolaudované a za pár měsíců se sem budou stěhovat všechny městské autobusy a trolejbusy.