Nový software používají studenti druhého a třetího ročníku oboru zdravotnický záchranář na Fakultě zdravotnických studií Západočeské univerzity v Plzni. | foto: ZČU Plzeň

Výuku záchranářů zdokonalil program simulující křivky životních funkcí

  • 0
Budoucí zdravotničtí záchranáři si mohou nanečisto vyzkoušet oživování pacienta i s využitím defibrilátoru. Umožňuje to nové programové vybavení, které vyvinuli vědci ze Západočeské univerzity v Plzni společně se záchrannou službou.

Nový software umožňuje simulovat křivky a údaje na monitoru, který zobrazuje aktuální údaje o zdravotním stavu resuscitovaného pacienta. Studenti si tak mohou vyzkoušet správný postup resuscitace i řešení komplikací.

Výhodou nového softwaru je skutečnost, že pro nácvik resuscitace není potřeba figurína, simulaci lze provádět i na kolegovi.

„Můžeme nasimulovat tepovou frekvenci, krevní tlak, tělesnou teplotu, saturaci hemoglobinu kyslíkem či pořízení EKG záznamu. Rovněž je možné nacvičovat resuscitaci včetně použití defibrilátoru. Jelikož jde o počítačovou simulaci, probíhá nácvik na kolegovi v bezpečných podmínkách,“ vysvětluje záchranář Petr Kunášek, který je u záchranné služby lektorem a učí také budoucí záchranáře na fakultě zdravotnických studií.

Softwarové vybavení s názvem Peter se skládá ze simulátoru defibrilátoru a ovládací konzole, které mohou být nainstalovány na dvou různých počítačích a komunikují spolu prostřednictvím počítačové sítě.

„Instruktor pomocí ovládací konzole ovlivňuje informace, které studentovi zobrazuje simulátor,“ vysvětluje vedoucí výzkumného týmu z katedry výpočetní techniky a informatiky ZČU Kamil Ekštein.

Když instruktor vidí, že student provádí resuscitaci správně, začne nastavovat takové parametry křivek srdeční aktivity, jako by oživování bylo úspěšné a pacientovo srdce začínalo pracovat normálně. Pokud ovšem student udělá chybu, může mu naopak namodelovat různé problematické stavy.

Simulátor již našel své místo na katedře záchranářství a technických oborů Fakulty zdravotnických studií ZČU, kde pomáhá při výuce studentů druhého a třetího ročníku oboru zdravotnický záchranář.