Nově vybudovaná cyklostezka mezi střelnicí a mostem v Plzni-Lobzích.

Nově vybudovaná cyklostezka mezi střelnicí a mostem v Plzni-Lobzích. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Z Božkova do Doubravky pojedou cyklisté v Plzni bezpečněji

  • 4
Cesta z plzeňské části Božkov do Doubravky bude pro cyklisty i pěší bezpečnější. V září se totiž otevře nově vybudovaná část stezky mezi střelnicí a mostem v Plzni-Lobzích a také nová lávka přes Úslavu u svatého Jiří. Na celé pětikilometrové trase tak cyklisté i pěší budou jen jednou překonávat silnici.

Propagátorka cyklistiky v Plzni Radka Žáková doufá, že postupné dokončování tras u plzeňských řek přivede k cyklistice další lidi.

„Co si pamatuji, stará cesta na levém břehu Úslavy od střelnice v Lobzích k silničnímu mostu bývala i v době sucha relativně blátivá. Když teď asfaltová stezka povede i pod mostem, je to jedině dobře. Z mapy zmizí jedno nebezpečné místo, odpadne přecházení a přejíždění frekventované silnice,“ říká Žáková.

Petr Raška z útvaru koncepce a rozvoje plzeňského magistrátu upozorňuje, že budované cesty podél řek jsou dostatečně široké, aby je mohli používat společně cyklisté i pěší.

Do konce září by stavbaři měli opustit břehy Úslavy a na kole bude možné bez nebezpečného přejíždění frekventovaných výpadovek dojet z Božkova až ke svatému Jiří. Tady stavbaři napojují před třemi týdny usazenou lávku na stezky, které povedou k Chrástecké, Jateční třídě a nebo do oblasti Pecihrádku či Chlumu.

Na celé pětikilometrové trase z Božkova ke svatému Jiří budou jen dvě místa, kde lidé nepojedou po břehu. Jedno z nich je na Rokycanské třídě naproti Divadlu Alfa.

Plzeň má koncepci cest pro pěší a cyklisty podél řek

„Protože na pravém břehu se zatím stezka stavět nebude, pojedou po levé straně. Kolo pak převedou po chodníku na silničním mostě přes řeku. Na pravém břehu Úslavy je rampa, po které se dá sjet pod mosty a lidé mohou dál pokračovat pod areálem Rapidu. U parkoviště vyjedou na úroveň silnice,“ popsal Raška.

Tady je semafor na přechodu pro chodce, s jehož pomocí se cyklisté bezpečně dostanou na druhou stranu frekventované ulice. Dál přejedou po mostě na levý břeh řeky a po právě dokončované stezce na protipovodňovém valu dojedou až k nové lávce u svatého Jiří. I tento úsek by měl být hotový do konce září.

Přímo pod areálem Rapidu je ale stezka zatím vyježděná v travnatém břehu. „Nepodařilo se na úpravu získat dotaci,“ vysvětlil Matrin Klír z útvaru koordinace evropských projektů.

V Plzni je zpracovaná koncepce takzvaných greenway, tedy cest pro pěší a cyklisty po březích řek. „Budování stezek na březích může přitáhnout další lidi do sedel jízdních kol. Jízda podél řek znamená, že nikde nejsou prudká stoupání ani sjezdy, ale jede se téměř po rovině,“ připomněla Radka Žáková.