Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Kraj chce budovat ucelené úseky cyklostezek, dá na ně dvacet milionů

  • 0
Výraznou změnu v přístupu k budování cyklistických tras chce prosadit hejtmanství Plzeňského kraje. Připraví koncepci rozvoje cyklostezek v regionu, která by měla mimo jiné pomoci k tomu, aby se cyklistika stávala alternativou pro dojíždění lidí do práce.

Lidé z vedení Plzeňského kraje tvrdí, že stavby cest pro cyklisty komplikuje skutečnost, že není dostatek dobře připravených projektů a zásadní překážkou je přitom získávání potřebných pozemků.

Propagátorka cyklistiky Radka Žáková upozorňuje, že v kraji jsou především nepropojené kratší úseky cyklostezek. „V podstatě tady není možnost sednout na kolo a mimo silnice ujet třeba 35 kilometrů,“ řekla Žáková.

Náměstek hejtmana Ivo Grüner z ČSSD uvedl, že obce v minulosti o krajské dotace na cyklostezky leckdy neměly zájem, a to zejména kvůli komplikacím se zajištěním přípravy projektů a pozemků.

„To je složité zvlášť, když cyklotrasa vede přes několik desítek pozemků. Dosud na přípravu žádné dotace nebyly, takže projekty nejsou přichystané. Proto budeme na přípravu také poskytovat dotace. Už si o ně řekla řada obcí,“ sdělil.

Mohl by vzniknout i singletrack pro sportovní styl jízdy

Hejtman Josef Bernard z ČSSD prohlásil, že kraj připraví koncepci rozvoje cyklostezek v regionu. Ta má mimo jiné pomoci k tomu, aby se cyklistika stávala alternativou pro dojíždění lidí do práce.

Kraj přitom letos dává na podporu cyklistiky rekordní dotace. Na údržbu a stavbu cyklostezek je určeno 20 milionů. „Myslím, že je třeba se soustředit na budování delších ucelených úseků,“ řekl hejtman.

Uvedl, že si pozornost zaslouží například vybudování cyklostezky spojující Plzeň s Chráněnou krajinnou oblastí Brdy nebo stezky mezi Plzní a Starým Plzencem.

Zamlouvá se mu také myšlenka na vybudování takzvaného singletracku pro zkušenější vyznavače sportovního stylu jízdy v terénu. Trasa by mohla vzniknout v oblasti Vysoké u Plzně.

Hejtman také tvrdí, že po dokončení nové železniční trati z Plzně do Rokycan bude možné využít stávající trasu železnice a přestavět ji pro cyklisty.

Předseda Svazu měst a obcí Plzeňského kraje, starosta Hrádku Jaroslav Perlík, potvrdil, že hlavní překážku pro budování cyklostezek představuje zajišťování pozemků.

„Jejich vykupování je ten největší problém. Kromě toho je důležité zajistit zpracování projektu. My to zajišťujeme prostřednictvím Mikroregionu Horní Berounka, povodí Klabavy,“ uvedl Perlík.

Starosta Bělé nad Radbuzou Libor Picka tvrdí, že obce už mohly o dotace na projekt v posledních dvou třech letech žádat. „Ale v jiných krajích se hejtmanství podílela finančně na projektech dotovaných státem. Teď se ta možnost objevuje i v Plzeňském kraji, což je dobře. S povděkem kvituji i to, že se objevily hotové peníze na dostavbu existujících cyklostezek,“ konstatoval Picka.

Starosta připomněl, že na Domažlicku se chystá například mezinárodní trasa Paříž - Praha. „Ta je ve fázi vyhledávací studie. To znamená, že máme pozemky a chystáme se dokončit projekt. I my proto přivítáme peníze na doprojektování této trasy,“ řekl Picka.

Připustil, že se cyklostezky dosud často budovaly po kratších úsecích. „Ale obce a města dost dobře nemohou zajistit třeba celou trasu mezi Domažlicemi a Plzní. Dálnice se také nestaví celá najednou. Dělá se po částech, ty se pak spojí. Pokud se bude čekat, až budeme všichni na trase připraveni, tak se nezačne nikdy,“ uvedl.