Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Jezdit na kole do práce je v Plzni složité, chybí pásy pro cyklisty

  • 10
Jezdit v Plzni na kole jen tak pro radost není problém, cyklostezek už je poměrně dost. Složitější to ale mají lidé, kteří na bicyklu jezdí do zaměstnání nebo do školy. Často totiž musejí improvizovat a proplétat se na frekventovaných silnicích mezi automobily, protože v Plzni chybí pásy pro cyklisty.

Propagátorka cyklistiky Radka Žáková říká, že na rozdíl od většiny ostatních krajů nejsou na Plzeňsku pásy pro cyklisty namalované na okrajích silnic a ulic.

„Když jede někdo na kole takzvaně dopravně, tedy do práce, školy nebo na nákup, používá kolo, aby byl co nejrychlejší. Tomu přizpůsobuje trasu. Tak to bude vždycky. Protože v Plzni ani v dalších místech kraje nejsou pásy pro cyklisty součástí takzvaného hlavního dopravního prostoru, pletou se i mezi auty. Někdo to občas riskne i po chodníku,“ připustila Žáková.

Právě na cyklisty, kteří jezdí po Klatovské třídě mezi křižovatkou Belánka a sady Pětatřicátníků po chodnících, se v týdnu zaměřili dopravní policisté. Podle nich takových jezdců na trase mezi centrem města a Bory přibývá, už došlo i ke zraněním chodců.

Za jízdu po chodníku hrozí cyklistovi pokuta až dva tisíce korun. Porušením předpisů je také přejíždění na kolech přes přechody pro chodce. Cyklista by po něm měl kolo převést.

Dopravní specialista Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně připomněl, že pro směr z centra Plzně na Bory je hlavní cyklotrasou Resslova ulice, která pokračuje podjezdem pod železničním koridorem a ulicí U Trati.

Pak se cyklista může rozhodnout, zda pojede rovně ke katastrálnímu úřadu a pak k železniční zastávce nad zimním stadionem, nebo na stejné místo dojede ulicí U Trati a pak Nemocniční ulicí. Dál pak může kolem soudního areálu pokračovat do ulic na Borech.

Připravuje se ale ještě další trasa. Náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Petr Náhlík řekl, že po úpravách obrubníků budou moci cyklisté využívat i červený pruh vyskládaný na chodnících ve Skrétově ulici. Tato trasa jim pak usnadní cestu od nákupního centra Plaza k jižnímu nádraží.

„Až bude i tato část upravená, cyklisté budou moci pokračovat Schwarzovou ulicí až k Area Bory,“ doplnil Ondřej Vohradský.

Počty cyklistů mířících na Bory mohou ještě výrazněji růst, pokud začnou více jezdit studenti na kolech na přednášky do vysokoškolského areálu Zelený trojúhelník na Borských polích.

S cyklistickým pruhem na chodnících počítá i projekt úprav Dlouhé ulice v Plzni-Lobzích. Ze široké komunikace se čtyřmi jízdními pruhy zůstane po přestavbě jeden pruh pro každý směr, vedle nich místa pro parkování a pak chodníky s pruhy pro cyklisty.