Herec a režisér Miroslav Krobot byl hostem 27. ročníku filmového festivalu...

Herec a režisér Miroslav Krobot byl hostem 27. ročníku filmového festivalu Finále Plzeň. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Čtvrtina byla improvizace, říká o natáčení Čtvrté hvězdy Miroslav Krobot

  • 3
Snímek Revival a seriál Čtvrtá hvězda uvedl na plzeňském filmovém festivalu Finále herec, režisér a umělecký šéf Dejvického divadla Miroslav Krobot. A právě za Čtvrtou hvězdu získal tým Dejvického divadla Zlatého ledňáčka v kategorii televizních komedií.

Ve své poslední roli šéfkuchaře Tichého v seriálu České televize Čtvrtá hvězda dostál Miroslav Krobot jménu své postavy - mnoho toho nenamluvil.

Pod seriálem je spolupodepsán i režisérsky a scenáristicky. Dvanáct epizod z prostředí hotelu Meteor ztvárněných v podání herců Dejvického divadla průměrně sledovalo na 900 tisíc diváků starších 15 let.

"Představoval jsem si, že budou lidi, kterým se bude Čtvrtá hvězda hodně líbit, ale že budou i lidi, kterým se to líbit nebude. To se do jisté míry potvrdilo," říká Krobot, který prý žádné výrazné reakce nezaznamenal. S výjimkou občasného úsměvu v metru.

"Je to jiné než v divadle, diváky u televize nevidím. Ale to, že nám píší hasiči, že se modlí, aby nebyl požár a oni mohli koukat na Čtvrtou hvězdu, to člověka hrozně potěší," přiznává Miroslav Krobot, který je uměleckým šéfem Dejvického divadla.

Ze sitkomu Čtvrtá hvězda

Ke smůle diváků už je nyní jasné, že pokračování seriálu nebude. "To prostředí je vyčerpané a řekl bych, že příběh toho hotelu je dobře uzavřený. Pokud by to mělo být pokračování způsobu práce, musel by to být úplně jiný příběh, který by s hotelem neměl nic společného," naznačuje Krobot, vzápětí však dodává, že to není aktuální.

"Teď nemáme čas. Možná že je i trochu brzo po té Čtvrté hvězdě o tom uvažovat," krčí rameny.

Tvůrci chtěli vytvořit seriál poněkud odlišnou metodou. "Nechtěli jsme, aby nastávaly situace, kdy se herci před kamerou sejdou poprvé a okamžitě spolu mají hrát. My jsme chtěli dopředu zkoušet," prozrazuje Krobot s tím, že teprve po zkouškách, které probíhaly v divadle a bez kamer, se šlo natáčet.

Ač měl seriál samozřejmě předem napsaný scénář, ne vždy se přesně dodržoval. Až čtvrtina byla improvizace. "Byly to buď připravené nebo momentální nápady. Byla to taková řetězová reakce," líčí s úsměvem Krobot.

S odstupem času vnímá, že se spousta věcí dala udělat jinak. V seriálu vidí množství chyb. "Obecně si myslím, že to celé mohlo být rychlejší a že jsme mohli být v řešení některých situací odvážnější. Možná jsme byli trochu při zdi," zamýšlí se Krobot, pro něhož to byla první režisérská práce pro televizi.

Druhý režisér, Jan Prušinovský, už tuto zkušenost měl. Dejvické divadlo si na nedostatek diváků nemohlo stěžovat nikdy, vyprodáno má pořád. Díky Čtvrté hvězdě se však okruh potenciálních diváků ještě rozšířil.

V létě bude mít premiéru Krobotova filmová režisérská prvotina

"Mám trochu obavu, aby Dejvické nebylo posuzované jen podle seriálu. My jsme se sice snažili poetiku našeho divadla v té situační komedii uplatnit, chtěli jsme, aby v tom žánru byla otisknutá, ale myslím, že je to taková třetina Dejvického divadla. Mám obavy, aby se po nás nechtělo, abychom byli jako seriál," říká Krobot.

Divadlo s kapacitou 130 míst staví zejména na blízkém kontaktu s diváky. "Právě kvůli tomu nám ten počet míst vyhovuje, i když je to vůči divákům nevděčné," připouští Krobot, podle něhož řada lidí chodí na větší množství inscenací. "Ti nahodilí se k nám moc nedostanou," míní Miroslav Krobot.

Záběr ze seriálu Čtvrtá hvězda

Kontakt s divákem zmiňuje jako jeden z rozdílů oproti filmu či televizi. Čtvrtá hvězda měla sice průměrně 890 tisíc diváků, nejsou však vidět. "Je to něco jiného, než když koukáte z jeviště do hlediště. Vidíte, co to s nimi dělá. To je pro mě takový konkrétnější zážitek," vysvětluje Miroslav Krobot.

A jaké další rozdíly zmiňuje? V televizi se "točí" více peněz a všechno se musí stihnout v daném čase.

"Je tam spousta věcí, technickoorganizačních, které vás nebaví. Divadlo je v tomhle ohledu daleko svobodnější," konstatuje Krobot, kterému ale vyhovuje, že jeho záběr je širší, že může divadlo, film i televizi kombinovat a není vyhraněný jen na jedno z toho.

A co se týče tvůrčího procesu, nejvíc jej asi bavilo psaní scénáře. "To je ta přípravná fáze, kdy člověk ještě neví, co ho čeká. Je to dobrodružství, jak to dopadne," přibližuje.

Žádnou oblíbenou ani vysněnou roli prý Krobot nemá. A nepřál by si ani takovou, kde by víc mluvil. "Já v některých rolích mluvím dost. To není problém," ujišťuje s úsměvem.

Zmiňuje však zajímavou věc. Od příští sezony se stane členem hereckého souboru svého domovského divadla. "Budu čekat, co přijde. Najednou budu v pozici, kdy budu zvědavý, jaké nabídky se objeví."

A ještě jedna zajímavost letošního roku - 24. července bude mít v kinech premiéru jeho filmová režisérská prvotina Díra u Hanušovic. "Nevím, jak bych to představil. Ani na podtitulu jsme se nemohli shodnout, říkáme tomu buď načernalá komedie nebo veselé drama z vesnice. Nemůžeme se do toho trefit," konstatuje Krobot a je zvědav, jak bude snímek přijatý.

"Je to první převedení mého přemýšlení do filmu. Je to poprvé a to je napínavé," říká Miroslav Krobot.