Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSAD Plzeň nemá na nové autobusy, poprvé proto kupuje v cizině ojeté

  • 3
Největší autobusový dopravce v Plzeňském kraji pořídí místo nových autobusů ojeté. Pro nákup vozů z druhé ruky se rozhodl poprvé v historii. Kvůli dopadům krize a omezení státní dotace totiž na nové autobusy nemá podnik nyní peníze.

Tento týden přivezou do Plzně první autobus. Když s ním budou spokojeni, vypraví se do Francie pro další. Celkem se letos chystá ČSAD koupit pět ojetých vozů.

"Jde o autobusy Iveco vyrobené ve Vysokém Mýtě, typ 934," uvedl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl. Autobusy jsou podle jeho slov zhruba devět let staré. Cenu, za jakou je podnik kupuje, nechtěl ředitel prozradit. Jedná se podle něj ale o velmi výhodnou koupi.

Dráhy nakupují také z druhé ruky

České dráhy se rozhodly nasadit na trať Cheb - Plzeň - Praha rychlíkové soupravy složené z ojetých vagonů. Pořizují je v Rakousku. Více čtěte zde.

"Autobusy jsou zhruba v polovině své životnosti, jsou v solidním stavu, mají najeto něco málo přes 200 tisíc kilometrů," řekl Hucl. Protože by z Francie časem dovezl rád další autobusy, nechtěl konkretizovat, ze kterého města pocházejí, aby je Plzeňským nevyfoukl jiný kupec.

Dovezené autobusy plánuje dopravce okamžitě po technické prohlídce zařadit do provozu, kde nahradí nejstarší téměř dvacet let staré karosy.

ČSAD loni nakoupilo devět nových vozů za 50 milionů korun a v roce 2009 dvojnásobek. Letos ale žádný nový stroj nepořídí. Ojeté autobusy kupuje poprvé v historii.

Jedním z důvodů je to, že stát po deseti letech přestal dotovat koupi nových linkových autobusů. Podnik se také nachází ve složité ekonomické situaci. Doplácí na vysokou cenu nafty a přišel i o některé mimořádné zakázky, kterými si vedle linkové dopravy vylepšoval hospodářský výsledek.

Po skončení stavby železničního koridoru na chebské trati skončily nepřetržité výluky a také podniky, které postihla hospodářská krize, zrušily objednávky dělnických autobusů.