Inspektoři odhalili i chybu při prodeji čaje. Zda dva nápoje jim prodejce naúčtoval 60 korun, přestože měli platit o dvacet korun méně. Ilustrační snímek

Inspektoři odhalili i chybu při prodeji čaje. Zda dva nápoje jim prodejce naúčtoval 60 korun, přestože měli platit o dvacet korun méně. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Inspektory chtěli obchodníci na horách ošidit, málem přišli o stovku

  • 2
Při každé druhé kontrole zjistili chyby inspektoři, kteří sledovali poctivost obchodníků na západočeských horách. Projeli od krušnohorského Božího Daru až na šumavský Špičák a zaměřili se na stánky s občerstvením, restaurace, ubytovací zařízení i půjčovny lyží.

Kvůli mírné zimě letos pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) provedli mnohem méně kontrol v horských střediscích než v předchozích letech. I tak ale zjistili řadu pochybení.

"Zaměřili se na stánky s občerstvením, restaurace, ubytovací zařízení, ale i služby jako například půjčovny lyží. Zjišťovali předražení nápojů vzniklé nedodržením množství a také nepoctivé účtování," vyjmenoval Jan Řezáč, ředitel inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

V jedné z prodejen například nevrátila obsluha při placení inspektorům stokorunu. Napravila to až poté, co se kontroloři prokázali služebními průkazy. V jiné z provozoven zase dostali dva čaje za 60 korun, ačkoli stály pouze 40 korun.

Vůbec největší předražení však zaznamenali zaměstnanci ČOI v jedné z půjčoven lyží. Na půjčovném zaplatili o 51 korun více, vratnou zálohu jim obsluha účtovala o čtyři stovky vyšší - místo tří tisíc to bylo 3 400 korun.

"Pracovníci inspekce zjišťovali také případy neposkytnutí informací o ceně nabízených výrobků či služeb spotřebiteli. Zároveň zjistili, že prodejci používali neověřená měřidla nebo je vůbec neměli k dispozici," uvedl Jan Řezáč.

Inspektoři uložili prodejcům za méně závažné nedostatky pokuty, další případy řeší ve správním řízení.

Některá zimní střediska se snaží pochybením sama předcházet, protože si nechtějí zkazit dobrou pověst. Jedním z nich je například největší krušnohorský skiareál na Klínovci.

Fungují v něm takzvaní mystery shoppeři, což jsou fiktivní zákazníci, kteří se vydávají za ty opravdové. Vyrazí se občerstvit do skiareálu a zjišťují nejen to, zda obsluha správně markuje, ale také zda se k lidem chová příjemně.

"Nenajímáme si na to externí firmu, ale když k nám dorazí nějací známí, které zaměstnanci střediska neznají, tak je poprosíme, aby si areál prošli a nakoupili. Pak si jejich zkušenosti vyslechneme. V případě, že dojde k nějakému pochybení, pak s obsluhou vyřešíme nápravu," popsal manažer skiareálu Adam Svačina.

Zaměstnancům České obchodní inspekce nyní začíná jarní sezona a do horských středisek se vrátí zase až během jejich letního provozu.

Podle Jana Řezáče se nyní zaměří na kontroly prodejců, kteří zákazníkům nabízejí různé kutilské či zahradnické potřeby, včetně prodeje květin. Nevynechají ani pneuservisy, kam se řidiči pohrnou kvůli výměně zimních pneumatik.