Plnicí stanice na CNG v Losiné u Plzně. (21. října 2015)

Plnicí stanice na CNG v Losiné u Plzně. (21. října 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Čerpačky CNG přibývají. V přepočtu na obyvatele jich má nejvíc Plzeň

  • 1
Je to plzeňský „rekord“ - krajská metropole má v přepočtu na obyvatele nejvíc plnicích stanic na stlačený zemní plyn, neboli CNG, ze všech měst Česka. Přímo v Plzni jsou čtyři stanice a další přibývají i v okolí.

Nyní jsou přímo ve městě čtyři stanice, nedávno otevřela další čerpačku firma APB Plzeň v Losiné nedaleko Plzně. Při dálnici D5 staví stanici firma Vítkovice, v nedalekých Nýřanech společnost E.ON.

„V těchto dnech jsme otevřeli novou stanici v Domažlicích,“ uvedl Marcel Eder z firmy Eco Power Energy, která do konce příštího roku plánuje vybudovat další plničku u obchodního centra Globus.

V Plzeňském kraji by jich tedy mělo být do konce příštího roku v provozu devět. Ve srovnání třeba s Libereckým krajem je to třikrát víc. Boom nastal poté, co se Škoda Auto Mladá Boleslav loni rozhodla vyrábět octavii na CNG.

Podle představitelů firem podporujících plynové pohony aut byli totiž Češi dosud k vozům na plyn nedůvěřiví. „Čech je zvyklý na své jisté a než přejde na něco nového, tak to chvilku trvá,“ popsal Pavel Novák z Českého plynárenského svazu.

I on tvrdí, že průlom by mohly přinést CNG octavie a houstnoucí síť plnicích stanic.

„Nárůst počtu plnicích stanic v posledních dvou letech je pozoruhodný, s tím souvisí i nárůst vozového parku. Jde to ruku v ruce,“ míní Novák, podle kterého je v Česku nyní kolem stovky stanic a po silnicích jezdí 12 tisíc CNG aut a autobusů.

Auta podle Pavla Nováka nakupují ve větší míře firmy, které hledají úspory. CNG pohon je totiž podle odhadů o 40 až 50 procent levnější ve srovnání se spotřebou benzinu Natural 95.

Marcel Eder z firmy Eco Power si myslí, že ještě větší nárůst CNG vozů nastane v případě, že bude schválená dotace kolem 45 tisíc korun při nákupu nového CNG automobilu, o čemž se uvažuje.

„Například Italové dostávají tisíc eur na nové CNG auto a jezdí jich tam víc než v Česku,“ připomněl Eder.

Pokud ale někdo dává přednost přestavbě automobilu na CNG pohon, musí počítat s investicí v řádu desítek tisíc korun. Například úprava fabie se pohybuje kolem 45 tisíc korun. Uvedl to Hugo Kysilka, marketingový ředitel firmy Vemex, která má v Česku 13 plnicích stanic.

V Plzeňském kraji je jedna - v depu České pošty v Chebské ulici v Plzni. Příští rok by jich chtěl mít Vemex v Česku 20.

„V případě, že auto ročně ujede alespoň 20 tisíc kilometrů, tak se investice díky levnějšímu palivu do roka a půl vrátí. Když si člověk koupí auto na plyn přímo od výrobce, je oproti benzinovému dražší právě o zhruba 45 tisíc korun. „Ceny CNG vozů jsou porovnatelné s dražšími dieselovými vozy,“ uvedl Novák.

Vozy na CNG nejspíše budou chtít i hasiči, policie nebo pošta

Podle Kysilky začně v příštím roce na auta s plynovým pohonem přecházet státní správa, jako hasiči, policie, ale i Česká pošta. Škoda podle Kysilky zatím nevyrábí požadované množství CNG octávií. „Při objednávce více aut čeká firma kolem tří měsíců, fyzické osoby kolem půl roku,“ informoval Kysilka.

Auta se ale i v Česku stále přestavují na CNG pohon. „Existují totiž firmy, které vyrábějí přestavbové kity do palivového systému vozidla, ale současný trend je kupovat spíše masově vyráběné vozy. Každá známá automobilka CNG vozidla vyrábí,“ uvedl Pavel Novák z plynárenského svazu.

Kdo je podle něj nedůvěřivý k přestavbám a nemá peníze na nové auto, může zvolit nákup ojetiny, které jsou v poslední době v českých autobazarech k mání i v továrním provedení. „Pouští je na trh hlavně firmy obměňující vozový park, nebo se sem dováží,“ míní Novák.