„Všechna nová i starší vozidla mají u členů požárních jednotek zvláštní postavení. Pro nás to nejsou jen průmyslové výrobky. Je to část našeho domova a útočiště, kam se hasiči vracejí, aby se ohřáli, když jsou po zásahu unavení a potřebují si odpočinout,“ vysvětluje starosta Sboru dobrovolných hasičů Kralovice Milan Koza důvody, proč vůz Škoda 706 RTHP pojmenovali Erťák nebo Mates.
Matese na severní Plzeňsko přivezli 17. dubna 1970 z Vysokého Mýta strojníci František Mudra a František Lüftner starší. „Zařazením této tehdy nové cisternové stříkačky do služby se podstatně zvýšila rychlost zásahů,“ dodává Koza.
První ostrý výjezd si vozidlo připsalo už 15. května téhož roku. Zásah se odehrál při požáru státního statku ve Chříči. „Do konce roku byla cisterna nasazena ještě u dalších pěti požárů v okolí Kralovic,“ doplňuje.
Typy událostí, na které hasiči tehdy vyjížděli, nebyly podle Kozy tak rozmanité jako v současnosti. „Většinou se jednalo o požáry, čerpání vody při záplavách nebo asistence při sportovních a společenských akcích,“ potvrzuje hasičský starosta. Počet ostrých výjezdů se v té době většinou pohyboval kolem sedmi až osmi ročně.
Pokud ale byla horká léta, počet zásahů výrazně narostl. „Například v roce 1976 automobil zasahoval u 26 požárů, což podstatně zvýšilo nároky na údržbu vozidla. Této důležité činnosti se od počátku ujal zasloužilý hasič František Mudra,“ konstatuje Koza.
Většinu běžných závad na cisterně si kralovičtí strojníci vždy dokázali opravit svépomocí. Výjimkou byl rok 1999, kdy odborná firma provedla velkou opravu a výměnila nádrž za celkem 170 tisíc korun.
Od roku 2003 začali hasiči Matesa využívat také při dopravních nehodách. Počet výjezdů tak narůstal. V roce 2006 jich například Erťák absolvoval pětatřicet. Poslední zásah si připsal 17. července roku 2015 při požáru u Hradecka.