Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Firma, která má od září v Plzni svážet odpad, shání popelářská auta

  • 0
Společnost Čistá Plzeň, která bude v krajském městě od 1. září svážet komunální odpad, musí nakoupit popelářská auta. Zatím se to ale nedaří, protože po vyhlášení veřejné zakázky přišla jen jedna nabídka a zakázka tedy byla zrušena. Podle náměstka primátora Pavla Šindeláře se ale i s touto variantou počítalo.

Nový systém pro nakládání s komunálním odpadem bude pro městou velkou změnou. Plzeň je patrně poslední české město, kde radnice svoz odpadu nepřevzala a staraly se o to soukromé firmy.

Vlastníci nemovitostí se teď ale musí do systému zaregistrovat a nahlásit požadovaný počet odpadových nádob i frekvenci svozu. To je nutné vyřídit do konce července.

Zástupce Čisté Plzně Petr Baloun řekl, že tempo registrací odpovídá celkovému počtu vlastníků nemovitostí, kterých se to týká. Připustil, že někteří lidé mohou přechod na nový systém vnímat negativně.

„Například pokud někdo vlastní nádobu na separovaný papír, což souviselo s aktivitou jedné soukromé firmy, tak to už nebude možné. Negativní reakce byla i na to, že už nebude možné směšovat odpad od občanů a od podnikatelů do jedné nádoby,“ uvedl Baloun.

Není však vyloučeno, že pro takové případy ještě zástupci Čisté Plzně nový systém upraví, až bude registrace ukončena.

Baloun sdělil, že odezva lidí na výzvu, aby se do nového systému registrovali, je zatím přiměřená.

„Do začátku tohoto týdne bylo registrováno přes 6 200 subjektů z celkového počtu dvaceti tisíc. Pokud to podobným tempem bude pokračovat, budeme v podstatě spokojení,“ konstatoval Baloun.

Do září ale musí zástupci Čisté Plzně vyřešit problém se zajištěním vozidel na odvoz odpadu. Společnost si je chtěla nakoupit a vyhlásila proto veřejnou zakázku. „Jenže tu nebylo možné dokončit, protože přišla pouze jedna nabídka. Zakázka tedy byla zrušena,“ vysvětlil náměstek primátora Pavel Šindelář.

Ten však tvrdí, že i s takovou variantou se předem počítalo. „Měli jsme několik scénářů, jak se může výběr vyvíjet, a mysleli jsme i na to, že se zakázku nemusí povést vysoutěžit. Byl jsem ubezpečen, že 1. září auta vyjedou,“ prohlásil Šindelář.

Nechtěl ale přiblížit, jak si Čistá Plzeň vozidla opatří, když si je nemůže včas koupit. Jednou z možných variant je patrně dohoda o dočasné pomoci ze strany některých stávajících společností, které odpad svážejí.

Čistá Plzeň chce nakoupit třináct svozových vozidel

Zástupci města pro rozjezd nového systému stanovili v průměru poloviční ceny ve srovnání s dosavadními sazbami. V praxi to znamená, že například majitel rodinného domu, pokud používá popelnici na 120 litrů a nechává ji vyvážet jednou za čtrnáct dnů, zaplatí nově městu za rok pouze 732 korun. Dosud hradí částku od 1 500 do 1 700 korun.

Společnost Čistá Plzeň bude sídlit v ulici Edvarda Beneše 23 na Borech. Firma chce nakoupit třináct svozových vozidel, přibližně 23 tisíc nádob na odpady a zaměstnat zhruba osmdesát lidí.

Čistá Plzeň se bude starat o svoz tříděného odpadu a provoz sběrných dvorů. Ty budou mít podle Balouna pro občany výhodnější podmínky a za ukládání nepotřebných věcí se v nich už nebude platit. Navíc se jim bude nabízet možnost uložit jednou měsíčně zdarma i jeden metr krychlový stavební suti.