Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Plzeň může spustit nový systém svozu odpadu, město sehnalo vozy i lidi

  • 0
Městská společnost Čistá Plzeň, která má v krajské metropoli od září svážet komunální odpad, vyřešila problém s chybějícími popelářskými vozy i posádkami. Minulý týden totiž podepsala smlouvu s firmami, které s rozjezdem nového systému pomohou a zajistí svozová auta, popeláře i nádoby.

Už od září se na základě rozhodnutí radnice začne starat o komunální odpad místo několika soukromých firem městská společnost Čistá Plzeň. Té však chyběli lidi, kontejnery i auta na svoz, protože se o veřejnou zakázku na dodávku svozových aut přihlásil jediný zájemce a zakázka se tedy podle zákona musela zrušit.

Zástupci Čisté Plzně se proto pokusili dohodnout na „výpomoci“ se soukromými společnostmi.

Minulý týden se jednání o podmínkách podařilo dotáhnout do konce. „Smlouvy se svozovými firmami jsou podepsány. Všechno je to už hotové,“ informoval ve čtvrtek šéf společnosti Čistá Plzeň Tomáš Ženatý.

„Konsorcium tří firem propachtuje Čisté Plzni vozy, lidi, popelnice. V podstatě tak převezme část jejich závodu, který si pronajmeme na dobu tří let,“ prohlásil náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS.

Ten ujistil, že vstup soukromých firem do nového systému nezmění ceny pro zákazníky - majitele nemovitostí. Sazby, které schválili zastupitelé, jsou přitom zhruba poloviční ve srovnání s dosavadními cenami. „Ty jsou stanoveny ve vyhlášce a ta se nemění,“ uvedl Šindelář.

Čistá Plzeň je dceřiná společnost Plzeňské teplárenské, která patří městu. Šéf teplárenské Tomáš Drápela sdělil, že konsorcium tří firem tvoří společnosti AVE, Západočeské komunální služby a Eliod.

Jednatel společnosti Eliod Jiří Vlasák potvrdil, že konsorcium nemělo k požadavkům městské firmy výhrady. „Vše, co jsme si domluvili, bylo pro nás přijatelné,“ sdělil Vlasák.

„Jsme rádi, že jsme se dohodli. Díky tomu uvedeme do provozu systém, který jsme chtěli a město získá kontrolu nad svozem odpadu. V důsledku toho například zmizí případy, kdy do jedné ulice zajížděly svými vozy pro odpad třeba čtyři firmy,“ konstatoval Drápela.

Šéf teplárny tvrdí, že i když se na novém systému budou podílet soukromé firmy, s jejichž ziskem je třeba počítat, provozní náklady kvůli tomu nijak výrazně nevzrostou.

„Může jít jen o jednotky milionů, které v celkovém rozpočtu nehrají žádnou zásadní roli,“ prohlásil Drápela. Uvedl přitom, že Čistá Plzeň nebude úhradu zvýšených nákladů žádat od města.

Od srpna se změnila kontaktní místa pro registraci

Do nového systému svozu odpadu se do konce července - tedy v požadované lhůtě - zaregistrovalo zhruba 15 tisíc majitelů obytných domů. To bylo přibližně 80 procent z celkového počtu. Radnice zároveň vyzvala ty, kteří dosud povinnost danou vyhláškou nesplnili, aby zareagovali.

Úřady mají být v srpnu k opozdilcům tolerantní, později však zváží uložení sankcí dle daňového řádu.

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře někteří vlastníci žijí jinde a dům nebo byt neužívají, neprodukují tam odpad. „Nicméně ti, kteří dosud nereagovali, by tak měli učinit co nejdříve,“ doporučil.

Od 1. srpna se změnil počet i umístění kontaktních míst, kam se mohou dosud nezaregistrovaní vlastníci nemovitostí obrátit. K dispozici jim bude Zákaznické centrum společnosti Čistá Plzeň na adrese Edvarda Beneše 430/23 a dále Magistrát města Plzně na adrese Škroupova 5.

„Víme, že lidé se ještě poměrně intenzivně chodí registrovat. Ty, kteří to neudělali, bude úřad ještě dohledávat,“ konstatoval jednatel Čisté Plzně Petr Baloun.