Od 14. června budou po Plzeňském kraji jezdit autobusy nového dopravce Arriva. Cestující se mohou těšit na nízkopodlažní vozy s klimatizací. (15. 5. 2020) | foto: Arriva

Arriva je připravená vystřídat v Plzeňském kraji ČSAD, koupila 315 autobusů

  • 3
Za necelý měsíc začne na silnicích Plzeňského kraje velká autobusová revoluce. Dosavadní autobusy společnosti ČSAD Autobusy Plzeň kompletně nahradí na meziměstských linkách klimatizované a nízkopodlažní vozy společnosti Arriva. První dva týdny budou cestující platit symbolické jízdné.

Nový dopravce vyhrál tendr na zajištění linkové dopravy v kraji na 10 let. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek uvedl, že po nástupu nového dopravce budou brát první dva týdny jako přechodné období, kdy se mohou ještě objevit nějaké zádrhele. 

„Právě proto bude v těchto dnech symbolické jízdné 12 korun. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se žádný problém neobjevil, ale stát se může cokoli. V současné době už do systému IDOS nahráváme jízdní řády platné od 14. června. V závěru týdne by lidé mohli na webových stránkách zjistit, jaké změny budou na trasách, které často využívají,“ uvedl Čížek.

Jan Holub ze společnosti Arriva řekl, že v Plzeňském kraji nasadí přes tři stovky novotou zářících autobusů. 

„Nakoupili jsme 315 nových modro-žluto-bílých autobusů s logem Plzeňského kraje od čtyř různých výrobců a v několika provedeních. Od těch menších až po kapacitní, kde si i na vytížených spojích pohodlně sedne až 55 cestujících. Autobusy jsou nízkopodlažní se snadnějším nástupem i výstupem, klimatizované, s bezpečnostním pásem u každé sedačky. Na páteřních trasách budou spoje s USB konektory pro nabíječky i wi-fi připojením. V zimě budeme na vybrané spoje nasazovat skiboxy pro pohodlnou přepravu lyží, v létě cyklovleky a držáky na kola. Do nákupu nových autobusů jsme investovali téměř jeden a půl miliardy korun,“ vypočítal Jan Holub.

Dodal, že všechny autobusy budou vybavené terminály pro bezhotovostní placení jízdného bankovní kartou.

I když dominance dosavadního dopravce ČSAD Autobusy Plzeň v kraji končí, zcela ze silnic v kraji nezmizí.

„I nadále budeme jezdit spoje a linky provozované na vlastní komerční riziko. Vedle toho budeme vozit zaměstnance do průmyslových zón, kde máme uzavřené smlouvy, budou i noční linky. Pokračovat budeme i v linkách podle smluv uzavřených přímo s obcemi. Dnes například podepisujeme smlouvu s Vejprnicemi a Tlučnou,“ uvedl za ČSAD Autobusy Plzeň jejich mediální zástupce Miroslav Slaný.

ČSAD končí i jako provozovatel městské dopravy v řadě měst v kraji, kde ji dosud zajišťoval. Někde by je měla podle dostupných informací nahradit Arriva, případně místní dopravci, v části měst ještě nejsou tendry vypsané nebo uzavřené.

Podle náměstka hejtmana Čížka letošní zastavení výroby v automobilových továrnách, a to se týkalo i výrobců autobusů, chvílemi komplikovalo situaci i pro Plzeňský kraj. V barvách kraje budou jezdit autobusy čtyř výrobců. 

„S Arrivou situaci pravidelně řešíme každý týden. Například část autobusů Man, když se kvůli koronavirové pandemii uzavíraly v Evropě hranice, byla ještě v Terstu. Vše se podařilo vyřešit a jsou už v Čechách. Nejvíce autobusů je od firmy Iveco. Když byla hotova polovina vozů pro Plzeňský kraj, zastavila se výroba. Ta se už rozběhla, a protože objednávky našeho kraje byly první, jsme i teď první na řadě,“ vysvětlil Čížek.

Podle jeho slov zatím nic nenasvědčuje tomu, že by 14. června na některou z linek v kraji nevyjel nový autobus jen kvůli tomu, že by jej výrobce nestačil dodat.

Po Plzeňském kraji bude jezdit

12 malých autobusů značky Dekstra

145 Crossway od Iveca 

92 MAN 

66 delších a kapacitních autobusů Setra

Jan Holub z Arrivy řekl, že se firma dohodla s většinou současných řidičů autobusů jezdících v Plzeňském kraji, že budou pracovat pro ně.

„Plánujeme využít naše brigádníky, se kterými máme ve středních Čechách dobré zkušenosti, a umíme si případně pomoci i v rámci celé Arrivy. Pokud by to bylo potřeba, dočasně nám pomohou kolegové z jiných částí,“ uvedl Holub.

Plzeňský kraj uzavřel s Arrivou smlouvu na zajišťování linkové autobusové dopravy na 10 let. V dokumentu je mimo jiné uvedeno, že dopravce může postoupit až 30 procent dopravy subdodavatelům. 

ČSAD Autobusy Plzeň bude podle jejich mediálního zástupce Miroslava Slaného s novým dopravcem spolupracovat. „Budeme pro Arrivu zajišťovat část dopravy v oblasti jižního Plzeňska, používat přitom budeme autobusy Arrivy v jejích barvách,“ dodal.

Společnosti Z-Group, která stojí za ČSAD Autobusy Plzeň, patří i dvě autobusová nádraží v kraji – CAN v Plzni a nádraží v Klatovech. I když dopravu bude v kraji zajišťovat nový dopravce, jeho autobusy budou zajíždět i na stávající nádraží.