Božkov Plzeň.

Božkov Plzeň. | foto: Koláž - iDNES.cz

Češi loni vypili méně božkovských kořalek, výjimkou byl Tuzemský

  • 7
Zákazníci v obchodech i hosté v restauracích loni po skokovém zdražení kvůli vyšší spotřební dani ztráceli zájem o kořalky. Na výsledcích svého prodeje to pocítil i největší českých výrobce lihovin Stock Plzeň Božkov.

"Situace na trhu byla v loňském roce zásadně ovlivněna zvýšením spotřební daně, které se promítlo do růstu cen lihovin a následně do oslabení poptávky spotřebitelů," uvedl generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík.

Prodeje lihovin v roce 2010

Maloobchodní řetězce
Celkem  -6,8 %
Stock Božkov -5,6 %
Podíl Stocku na trhu
35,4 %

Segment gastronomie
Celkem  -8,3 %
Stock Božkov  -4,5 %
Podíl Stocku na trhu
44,1 %

Prodeje lihovin v maloobchodních řetězcích spadly loni podle Pavlíka celkově o 6,8 % a v restauracích se propadly tržby za tvrdý alkohol dokonce o 8,3 %. Propady Stocku byly v obou segmentech trhu nižší, takže se jeho podíl na trhu celkově zvýšil. V obchodech pocházela více než třetina prodaných lihovin z Božkova a v restauracích necelá polovina.

Nejprodávanější značkou tvrdého alkoholu v Česku je Božkov Tuzemský. "Dělá nám radost, zvyšuje se nejen jeho tržní podíl, ale rostly jeho prodeje i v absolutních číslech. Třeba v maloobchodech posílil o více než devět procent," řekl Pavlík.

V restauracích chutnaly hned po Tuzemském z portfolia Stocku nejvíce fernety, vodka i zelená peprmintka (čtěte: Božkovská peprmintka uspěla v prestižní soutěži likérů z celého světa)
 
Na útlum trhu reagoval Stock masivní marketingovou podporou především vlajkových značek. Od jara až do konce roku běžela reklamní kampaň na podporu Fernetu Stock, jejíž ústřední postavou se stal herec Ivan Trojan. Další značkou, která byla hodně vidět nejen v televizi, ale i ve venkovní a tiskové reklamě, se stala Amundsen Vodka.

V letošním roce počítají Božkovští s oživením trhu. "Prošel očekávaným útlumem. Ale letos počítáme s jeho mírným oživením. Naznačilo jej již poslední čtvrtletí roku 2010, kdy většina našich značek zaznamenala růst," dodal Pavlík.